Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zadania z zastosowaniem metody węzłowej

29 Gru 2016 18:39 594 1
  • Poziom 2  
    Witam
    Na początku chciałbym podkreślić, że jestem początkującym "elektronikiem" i prosiłbym o niemałą wyrozumiałość, gdyż spodziewam się, że popełniane przeze mnie błędy dla wielu mogą okazywać się banalne.

Mam problem w rozwiązaniu dwóch zadań z teorii obwodów. Staram się postępować zgodnie z regułami wykonywania obliczeń tą metodą i o ile kilka zadań wychodzi bezproblemowo, tak zdarzają się takie jak te, w których nie wiem co robić.

Zad.1 W obwodzie przedstawionym na rysunku obliczyć wartość rezystancji R3, przy której wydzielona w niej moc wynosi 1 W. W obliczeniach posłużyć się metodą węzłową, przyjmując następujące dane: U01=U03=U04=2 V; U02=4 V; R1=R5=2 O; R2=R6=1 O;

Moja próba rozwiązania:
    Zgodnie ze schematem rozwiązywania zadań tą metodą, przekształciłem układ zamieniając źródełka napięcia na źródełka prądowe, z racji, że mamy do czynienia tylko z 2 węzłami niezależnymi rozpisałem równania dla tych węzłów, R3 oznaczyłem jako 'x' i starałem się wyliczyć napięcie między węzłami. Potem Stosując prawo Ohma znając napięcie i moc na rezystorach starałem się obliczyć wartośc rezystancji R3, ale najwyraźniej coś poszło nie tak i z czymś się zakręciłem, bo wynik nie odpowiada. Jeżeli ktoś mógłby podpowiedzieć, gdzie leży mój błąd i jak go naprawić, to byłbym wdzięczny.

Zad.2 . Oblicz napięcia i prądy gałęziowe w obwodzie przedstawionym na rysunku, stosując metodę węzłową, jeżeli:U01=18 V; U02=10 V; U03=12 V; R1=R2=1 O; R3=2 O; R4=5 O; R5=4 O; Iz6=2 A;

Moja próba rozwiązania:
    Tutaj tak samo przekształciłem schemat, ustaliłem równania dla węzłów, obliczyłem poprzez macierze napięcia na węzłach i starałem się przy pomocy praw Ohma obliczać prądy, ale tu też coś zgubiłem/pominąłem.