Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Trawienie dwustronnej PCB 4 mil

rosak 30 Gru 2016 13:21 39972 175
  • Trawienie dwustronnej PCB 4 mil

    Witam.

    Chciałbym podzielić się moim sposobem domowego tworzenia/trawienia PCB pod małe układy TQFP/SSOP itp. Szerokość ścieżek min. 4 mil (1 mil to 0.001 cala, 4 mil to 0.1 mm). Zaprezentowana tutaj płytka ma ścieżki o szerokości 12 mil i kilka 10 mil (zgodnie ze sztuką), jednak na filmie pokaże trawienie 6 mil (a nawet 4). Sercem tego układu jest STM32F04 w obudowie LQFP48 7x7mm.
    Dodano: w dalszej części wątku pokazuję wytrawianie pod układ UDFN4- wymiary 1x1mm i 5 padów.

    Proces ten jest łatwy, tani, przyjemny i szybki a wszystko co potrzebne większość z Was ma w domu, jeśli nie- podam linki.
    Produkcja płytki trwa ok 20 min co postaram się przedstawić na filmie do którego link zamieszczam na końcu postu.
    Zaznaczam, że nie mam dużego doświadczenia, w sumie wyprodukowałem mniej niż 10 płytek.
    Wszystko, czego używam, zdobyłem możliwie najtańszym kosztem. Ponieważ mieszkam w UK, ceny przeliczę wg kursu £1=5zł a linki zmienię na polskie.

    Wiem, że takich poradników jest w sieci mnóstwo, ale widzę, że ciągle ludzie mają z tym problemy. Myślę, że poradnik tu na forum będzie bardzo przydatny. Najmłodsi i niedoświadczeni dostaną gotowca a starzy wyjadacze może dorzucą coś od siebie.

    Zaczynajmy.

    Materiały.

    1. Zakładam, że każdy wie jak stworzyć projekt płytki.

    2. Potrzebujemy laminat. I tutaj pojawi się pierwszy problem.
    Używam dwustronnych, bo druga strona zawsze się przydaje, chociażby jako masa. Oczywiście można zastosować jednostronne.
    Posiadam 2 rodzaje. Standardowe 1.6mm
    eBay
    koszt 30zł za 5 szt o wymiarze 10x15cm
    oraz cienkie 0.8mm:
    Aliexpress
    koszt 60zł za 10 szt o wymiarze 10x20cm.

    0.8mm kupiłem, bo wtedy nie miałem jeszcze opanowanego wycinania, i myślałem, że będzie łatwiej. Płytki te okazały się całkowicie bezużyteczne. Pomijając fakt, że podczas cięcia za bardzo się deformują, te, z tego sklepu chyba nie są pokryte miedzią. Wytrawienie tych 1.6mm zajmuje mi 2 minuty, zaś tych 0.8mm ok 30, 15x dłużej i ekfekt jest absolutnie nieakceptowalny.
    Warstwa miedzi to standardowo 1 oz czyli 35 mikronów.

    3. Drukarka.

    Posiadam drukarkę Brother HL-1210W ponieważ była najtańsza, ok 250zł nowa. Niemal w każdym wątku o drukowaniu PCB mówi się, że drukarki Brother nie nadają się do tego. Rzeczywiście, wydruk nie wygląda najlepiej, wydaje się, że pokrycie jest dosyć słabe, ale jak widać, gotowa płytka wygląda bardzo dobrze. Ustawienia samej drukarki to jedna wielka zagadka. Nigdzie nie jest opisane która opcja co naprawdę zmienia. Ja stworzyłem profil-

    Media- plain paper
    Resolution - HQ 1200 dpi
    Brightness - min
    Contrast - max
    Density adjustment - Darkest
    Improve toner fixing

    Toner mam orginalny ale chyba się kończy. Zastanawiam się, czy zamiennik nie będzie lepiej drukował, niedługo to sprawdzę.

    4. Papier do druku.
    Na początku próbowałem zwykły papier z jakiegoś katalogu sklepowego. Efekt- bardzo dobry lecz za dużo z tym roboty, bo trzeba moczyć aby oderwać.
    Próbowałem też specjalnego papieru do termotransferu za ok 20zł/5 arkuszy A4. Niestety toner nie chciał się do tego przyklejać.
    Ostatecznie kupiłem zwykły winyl do nadruku naklejek/znaków:
    Ebay
    cena 5zł za arkusz A4 ale wiem, że można kupić dużo taniej w zwykłym supermarkecie.
    Kupiłem błyszczący oraz matowy. Na obu efekt jest taki sam, jednak matowy znacznie łatwiej odrywa się od PCB po laminowaniu, właściwie sam odpada, podczas gdy błyszczący trzeba ciągnąć. Nie wpływa to jednak na efekt końcowy.

    5. Laminator.
    Tutaj krótko. Zwykły laminator z supermarketu (ok 50zł) przerobiony na 175 st. Instrukcja przeróbki tutaj.
    Cała przeróbka sprowadza się do wymiany wyłącznika termicznego na 175st. Ebay
    2 sztuki 5 zł. U mnie nie trzeba było wymieniać bezpiecznika, bo fabryczny jest na 193st. Od siebie dodałem jeszcze 2 gwoździe na brzegach między blaszkami na wylocie aby powiększyć prześwit. Nie jest to konieczne, 1.6mm przechodziło przez to ale ciasno.
    Można dodać też przełącznik do wyboru między fabrycznym 135 i 175st.
    Dodano: polecam wymienić wyłącznik na więcej- 180 lub 185st.

    6. Chemia.
    Ja używam chlorku żelaza (FeCl3). Nie było łatwo znaleźć w UK, w Polsce powinno być łatwiej. Cena ok 10 zł za litr który wystarczy na wiele płytek.
    Przyda się też aceton ale nie jest konieczny.

    7. Nożyce do blachy.
    Można ciąć na wiele sposobów, ja używam starych nożyc do blachy.

    Robimy.

    1. Drukujemy nasz projekt na zwykłej kartce papieru.
    (można od razu na winylu, ale ma być tanio).
    Trawienie dwustronnej PCB 4 mil

    2. Wycinamy kawałek winylu trochę większy od wydruku i przyklejamy na wydruk. W ten sposób oszczędzamy 90% arkusza winylu.
    Trawienie dwustronnej PCB 4 mil

    3. Wkładamy to znów do drukarki i drukujemy, tym razem na gotowo, czyli z odpowiednimi ustawieniami drukarki.

    4. Wycinamy wydruk.
    Na tym etapie nie wolno dotykać palcami wydrukowanych ścieżek.
    Trawienie dwustronnej PCB 4 mil

    5. Wycinamy kawałek laminatu. Ja zawsze wycinam trochę większy kawałek i przycinam na wymiar już po wytrawieniu ale tutaj jest pełna dowolność.
    Trawienie dwustronnej PCB 4 mil

    6. Myjemy laminat. Wystarczy ciepła woda i płyn do mycia naczyń. Nie używamy gąbki która leży w kuchennym zlewie. Ja używam starej szczoteczki do zębów. Po umyciu wycieramy ręcznikiem papierowym i nie dotykamy palcami.
    Jak widać mój laminat nie jest ani płaski, ani gładki.

    7. Transfer wydruku.
    Robiąc płytkę jednostronną, wystarczy wydruk przyłożyć do laminatu i włożyć w laminator.
    Trawienie dwustronnej PCB 4 mil Trawienie dwustronnej PCB 4 mil
    Już po pierwszym przebiegu wydruk przyklejony jest do laminatu więc nic się nam nie rozjedzie.

    Robiąc dwustronną płytkę, lub gdy zależy nam na precyzji bo laminat docięliśmy idealnie na wymiar, wydruk przyklejamy do laminatu taśmą keptonową, ok 5-10 zł za rolkę. Musi to być taśma keptonowa, bo zwykła prawdopodobnie stopi się w laminarce.
    Trawienie dwustronnej PCB 4 mil Trawienie dwustronnej PCB 4 mil
    Dodano: jak sugeruje eDZio- można użyć zwykłej papierowej taśmy malarskiej.

    Laminat wkładam w laminator zaraz po jego rozgrzaniu, jak tylko zapali się dioda. Najpierw wkładam w środek, potem w jeden bok, drugi, znów w środek i tak 5 razy.
    Dodano: jednak 5 razy to za mało, patrz post #71. Po 5 przebiegach toner przechodzi na płytkę, jednak nie jest jeszcze wystarczająco rozlany. Po trawieniu pojawiają się mikro dziury w miedzi. 7 przebiegów i toner jest idealnie rozlany i nie ma żadnych dziurek. Tutaj wszystko będzie zależało od wielkości płytki, im większa tym więcej razy przechodzi przez laminarkę. Sugeruję też dać wyższą temperaturę, np 185st. W poście #78 pokazałem, że nie da się "przedobrzyć"- po 10 przebiegach płytka wygląda równie dobrze co po 7.

    8. Kiedy płytka całkowicie wystygnie, powiedzmy po 2-5 minutach, odrywamy wydruk.

    Trawienie dwustronnej PCB 4 mil Trawienie dwustronnej PCB 4 mil Trawienie dwustronnej PCB 4 mil

    9. Do plastikowego pojemnika wlewamy 1 część gorącej wody z kranu oraz 2 części chlorku żelaza. Ja wlewam z małego kieliszka, "na oko".
    Właściwie tu należałoby sprawdzić zalecenia producenta chlorku żelaza co do proporcji, choć nie sądzę aby miało to duże znaczenie.

    10. Wkładamy płytkę i powoli mieszamy, to bardzo ważne. Sposoby są różne. Ja kręcę delikatnie płytką czasem ją podnosząc i obracając na drugą stronę. Co jakiś czas wyciągam i sprawdzam czy już się wszystko wytrawiło.
    Trawienie dwustronnej PCB 4 mil Trawienie dwustronnej PCB 4 mil Trawienie dwustronnej PCB 4 mil

    11. Po około 3-4 minutach kiedy wszystko się wytrawi, płytkę płuczemy pod zimną wodą. Warto teraz pod lupą sprawdzić czy wszystko jest ok, jeśli nie to włożyć jeszcze na chwilę. Tutaj uwaga- o wiele łatwiej i szybciej trawi się płytkę jeśli zostawimy duży ground plane, czyli miedź pomiędzy ścieżkami.
    Dodano: warto też wodoodpornym flamastrem obrysować całe brzegi jeśli płytka jest większa i będziemy ją potem docinać. Chodzi o to, aby nie trawić miedzi niepotrzebnie.

    12. Zmywamy toner. Można użyć zmywacza do paznokci jednak trzeba kilka minut wycierać. Używając czystego acetonu, wystarczy tylko przetrzeć.
    Trawienie dwustronnej PCB 4 mil Trawienie dwustronnej PCB 4 mil

    Gotowe.

    Zachęcam do obejrzenia filmu, gdzie bez edycji pokażę w czasie rzeczywistym cały proces. Na filmie wytrawiam ścieżki o szerokości nawet 4 mil. Ponieważ nie umiałem się dogadać z telefonem w sprawie focusa, oto zdjęcie gotowej płytki:
    Trawienie dwustronnej PCB 4 mil

    oraz film:

    Link


    Wszelka konstruktywna krytyka mile widziana.
    Jeśli pojawią się jakieś mądre uwagi, sugestie modyfikacji, będę edytował ten post.

    Chętnie odpowiem na nawet najbardziej trywialne pytania, więc zapraszam wszystkich do dyskusji.

    Poradnik edytowano 17/01/2017.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    rosak
    Poziom 27  
    Offline 
    Specjalizuje się w: kalibracja i naprawa licznikow samochodowych
    rosak napisał 1279 postów o ocenie 224, pomógł 90 razy. Mieszka w mieście Rugby. Jest z nami od 2007 roku.
  • Computer Controls
  • #2
    yogi009
    Poziom 42  
    Dziękuję bardzo za precyzyjny pokaz siły termotransferu. Muszę spróbować tego papieru samoprzylepnego, czy wystarczy zwykły matowy pod naklejki, czy to jest jakaś specjalna wersja? Najbardziej podobały mi się szczypce i fragment "... do kawy mi wpadło..." :-) Mój wniosek jest prosty, muszę zamienić żelazko na laminator (który gdzieś nawet się kurzy), tylko ten bezpiecznik termiczny należy zmienić. Bardzo ciekawa lekcja, sto punktów ode mnie. Pozdrawiam!
  • Computer Controls
  • #3
    krzysssztof
    Poziom 20  
    Termotransfer, jak termotransfer - dobrze dopasowany papier, toner, temperatura grzania i wychodzi elegancko :)
    4 mils regularnie na tym nie osiągniesz.
    Filmik fajny :)
  • #4
    rosak
    Poziom 27  
    Dzięki ;)
    Popatrz na aukcję, to jest zwykły winyl na naklejki, czyli nie papier, a winyl. Używa się tego np. do oklejenia mebli, tylko taki zazwyczaj ma jakąś fakturę co tutaj by się nie sprawdziło. Można to kupić w większości sklepów.
  • #5
    yogi009
    Poziom 42  
    rosak napisał:
    Można to kupić w większości sklepów.


    Sklepy papiernicze, budowlane, czy po prostu supermarket?
  • #6
    rosak
    Poziom 27  
    Raczej papiernicze i supermarkety. Tu w UK to w Tesco, i w sklepach typu funciak (coś jak "wszystko po 4 zł").
    Wiesz co, poszukam na polskich serwisach aukcyjnych i wstawię linki.

    Edycja:
    Rzeczywiście nie mogę tego znaleźć w Polsce, pod hasłem winylowe naklejki wychodzą mi tylko jakieś paznokcie... :/
    Myślę, że problem w tym, że nie wiem jak to się w Polsce nazywa. Wg opisu aukcji na ebay, jest to "monomer winylowy". Proponuję udać się do jakiegoś papierniczego, lub faktycznie budowlanego, w sensie z wystrojem wnętrz. Zazwyczaj kupuje się to w rolkach, z tyłu zazwyczaj nadrukowana jest kratka która pomaga w równym wycinaniu. Mam to też przyklejone na szybach w celu zaszronienia, tyle, że akurat fakturowane, mam też tym oklejone biurko u córki w pokoju. Będę jeszcze szukał, a w razie gdyby nikt nic nie znalazł, chętnie kupię i wyślę stąd.
  • #7
    krzysssztof
    Poziom 20  
    Jeśli możesz, to wklej link z ebay czy jakiegokolwiek miejsca, gdzie to znalazłeś.
    Może ktoś rozpozna polską nazwę :D
  • #9
    kortyleski
    Poziom 42  
    Folia reklamowa? Samoprzylepna tylko ona chyba nie bardzo temperaturę lubi...
  • #10
    maras52
    Poziom 14  
    Co do tego że płytka "leżała i nic nie trawiło" - polecam wykorzystać napięcie powierzchniowe, niech sobie pływa na powierzchni drukiem do dołu ;) pamiętam tata tak zawsze trawił.
  • #11
    pikarel
    Poziom 32  
    Jeśli ktoś szuka folii - proszę w Google wkleić ten tekst:
    Folia BIAŁA MAT PET Rayfilm R0502 druk laser A4
    Link pokieruje do opakowania, w którym jest 10 arkuszy folii, za 27 zł.

    Fragment opisu:
    Cytat:
    R0502 to samoprzylepna biała matowa folia poliestrowa do drukarek laserowych i kserokopiarek. Folia jest przeznaczona do wykonywania wysokiej jakości informacyjnych etykiet samoprzylepnych na różnego rodzaju opakowaniach, na kosmetykach, płytach CD, przyborach i zeszytach szkolnych. Folia jest odporna na wodę i promieniowanie UV.


    Ja używam takiej samej folii, ale mam ją za darmo, w formie odpadowych pasków z formatu A0 (paski są obcięte przed drukowaniem).
  • #12
    rosak
    Poziom 27  
    Myślę, że kortyleski dobrze myśli. Poprostu folia samoprzylepna. pikarel też może mieć rację, choć nie przekonuje mnie ten opis. Na tej folii, którą ja kupuję, jest napisane, że nie nadaje się do drukarek atramentowych ani laserowych. Być może właśnie dlatego toner tak łatwo przechodzi na miedź, nie wiem..
    Znalazłem na ... "Folia ORACAL | MONOMERYCZNA | SAMOPRZYLEPNA 1m2" i skojarzyło mi się z tym monomerem winylu, być może to właśnie to.
    Jeśli nic się szybko nie znajdzie, kupię u siebie 5 metrów x 30 cm i Wam powysyłam. Przesyłka tego formatu z UK do PL to £2.45 czyli ok 12zł.
  • #13
    piotrva
    Moderator na urlopie...
    Na prawdę ładne płytki Ci wyszły. Gratulacje! No i fajnie, że pokazałeś patent na precyzyjne 2 strony.

    Jeszcze dodaj conieco o wykonaniu przelotek, oraz cynowaniu płytki (warto zaraz przed lutowaniem wrzucić do cynowania chemicznego) ;)
  • #14
    yogi009
    Poziom 42  
  • #15
    rosak
    Poziom 27  
    Dzięki piotrva :)
    Niestety co do przelotek, nie mam jeszcze dobrego systemu. Tutaj robiłem ręcznie dremelem z 0.5mm wiertłem i z efektu nie jestem zadowolony. Zamówiłem kolejną partię wierteł CNC które są o niebo lepsze. Teraz muszę skonstruować jakiś statyw. Mam taki duży stary ale dremel do niego jest za wąski, zaś moja wkrętarka nie ma blokady przy włączniku. Normalna sieciowa wiertarka robi za dużo hałasu. Niedługo coś wymyślę. Co do cynowania, kupiłem niedawno taki polski proszek do rozcienczania w wodzie ale nie bardzo mi się to podoba. I tak zamierzam każdą płytkę laminować.

    Dodano po 3 [minuty]:

    yogi009 napisał:
    No to mamy kolejne podłoże do przetestowania, znakomicie. Już się cieszę na eksperymenty!


    Tak jak pisałem, dla mnie to jest wręcz przyjemne ;)
    Tak na serio, nie chce mi się nawet robić pająków na płytce stykowej, wolę sobie zrobić PCB.

    Dawajcie znać jakby z tymi naklejkami był problem, zamówię hurtem (£9 za 5m x 30cm) i powysyłam Wam.
  • #16
    piotrva
    Moderator na urlopie...
    Co do cynowania kolega kiedyś dostał gratis do zamówienia specyfik chemiczny - 15-20 sekund i pokrywa się ładnie cyną. Tylko trzeba w ciągu kilku h zacząć lutować. Po około 3-4 dniach efekt jest wręcz przeciwny do zamierzonego.

    Co do wiercenia - polecam Proxxon - drogi ale pracuje się świetnie - ja teraz poluję na statyw do niego ;)

    A no i warto na etapie projektu robić pola do wiercenia z małym otworkiem wewnątrz - on ułatwia prowadzenie wiertła potem xd ;P
  • #17
    yogi009
    Poziom 42  
    rosak napisał:
    Niestety co do przelotek, nie mam jeszcze dobrego systemu.


    Najlepsze domowe przelotki robi się kynarem (malutkie otwory). Proxxon jest fajny, tylko te koszty...
  • #18
    rosak
    Poziom 27  
    piotrva napisał:
    Tylko trzeba w ciągu kilku h zacząć lutować. Po około 3-4 dniach efekt jest wręcz przeciwny do zamierzonego.


    Aaa być może dlatego miałem z tym problem. Płytka po cynowaniu wyglądała fajnie, ale kiedy lutowałem kilka dni później nie było już tak ładnie.

    Cytat:

    A no i warto na etapie projektu robić pola do wiercenia z małym otworkiem wewnątrz - on ułatwia prowadzenie wiertła potem xd ;P


    Już się o tym przekonałem, dlatego musiałem zamówić nowe wiertła bo ostatnie złamałem dłubiąc w miedzi ;)

    Jak opanuję wiercenie powiedzmy ok 0.3mm to wykorzystam zalegający w szufladzie kynar, na razie używam nóżek od rezystorów.
  • #19
    jarobo
    Poziom 11  
    rosak napisał:
    Myślę, że kortyleski dobrze myśli. Poprostu folia samoprzylepna. pikarel też może mieć rację, choć nie przekonuje mnie ten opis. Na tej folii, którą ja kupuję, jest napisane, że nie nadaje się do drukarek atramentowych ani laserowych. Być może właśnie dlatego toner tak łatwo przechodzi na miedź, nie wiem..
    Znalazłem na ... "Folia ORACAL | MONOMERYCZNA | SAMOPRZYLEPNA 1m2" i skojarzyło mi się z tym monomerem winylu, być może to właśnie to.
    Jeśli nic się szybko nie znajdzie, kupię u siebie 5 metrów x 30 cm i Wam powysyłam. Przesyłka tego formatu z UK do PL to £2.45 czyli ok 12zł.


    Witaj
    Co sadzisz o tej foli
    A4 transparency PET self-adhesive printing label waterproof vinyl stickers for laserjet printer
  • #23
    pubus
    Poziom 30  
    Witam...

    Interesujące efekty daje ta folia ale boję się trochę testować byle co żeby sobie drukarki nie skleić... :/
    Na dobrym papierze kredowym i laminatorze robię raster 0,5mm (LQFP64) i ścieżki 0,2mm. Ale przyznaję, że najgorsze jest odmaczanie i ściąganie papieru gdzie najczęściej coś się kaszani.
    Zauważyłem podtrawienia na polu miedzi, to efekt uszkodzenia przeniesionego wzoru czy po prostu też nie przechodzi idealnie przez to, że krycie dużych obszarów wychodzi nierówno na drukarce?
    Co do wiercenia to ostatnio "odkryłem", przez swoje lenistwo ;) niezły sposób na wiercenie otworów, na razie 0,8mm. Nie chciało mi się zmieniać końcówki w proxxonie i spróbowałem wiercić diamentowym frezem kulkowym... okazało się, że wychodzi to bardzo ładnie i dość szybko, oczywiście nie trzeba ostrzyć co kilka/kilkanaście otworów jak zwykłe wiertło. Szukam teraz frezów diamentowych w innych rozmiarach. :D
  • #24
    rosak
    Poziom 27  
    pubus, w jaki sposób miało by Ci to drukarkę skleić? Przecież nie wkladasz tego do drukarki klejącą stroną...
    Co do wiercenia to niedługo napiszę nowy wątek bo już mnie krew zalewa z moim sprzętem...

    W związku z wieloma pytaniami na priv o ten vinyl stwierdziłem, że jeśli nic się w Polsce nie znajdzie do wtorku, zamówię te 5 metrów, podzielę na mniejsze kawałki i Wam powysyłam.
  • #25
    pubus
    Poziom 30  
    Chodzi o to, że vinyl sam w sobie jest "klejący" w odpowiednio wysokiej temperaturze...
    Hmmm... na allegro są folie.. ja szukałem mniej więcej tak "folia ploterowa do reklamy" i coś jest ale do puki się nie przetestuje to trudno powiedzieć...

    Aaaa... zapomniałem o jednej rzeczy... Przy wierceniu z ręki frezy z węglików odpadają bo łamią się jak nie wiem, zwykłe wiertła znowu tępią się bardzo szybko. Szukając frezów diamentowych trafiłem na diamentowe wiertła jubilerskie. To wygląda jak normalne wiertło tylko "posypane" proszkiem diamentowym. Proxxon ma też w swojej ofercie takie wiertła. :)
  • #26
    Torx75
    Poziom 10  
    pikarel napisał:
    Jeśli ktoś szuka folii - proszę w Google wkleić ten tekst:
    Folia BIAŁA MAT PET Rayfilm R0502 druk laser A4
    Link pokieruje do opakowania, w którym jest 10 arkuszy folii, za 27 zł.

    Fragment opisu:
    Cytat:
    R0502 to samoprzylepna biała matowa folia poliestrowa do drukarek laserowych i kserokopiarek. Folia jest przeznaczona do wykonywania wysokiej jakości informacyjnych etykiet samoprzylepnych na różnego rodzaju opakowaniach, na kosmetykach, płytach CD, przyborach i zeszytach szkolnych. Folia jest odporna na wodę i promieniowanie UV.


    Ja używam takiej samej folii, ale mam ją za darmo, w formie odpadowych pasków z formatu A0 (paski są obcięte przed drukowaniem).


    Jak zachowuje się folia winylowa w porównaniu z folią poliestrową?
    Ktoś porównał?
  • #27
    krzysssztof
    Poziom 20  
    Kurczę, no.
    Kilka miesięcy temu zdecydowałem, że nie warto się bawić termotransferem i przeszedłem na metodę fotochemiczną.
    A po tym poście chyba pozamawiam różne rodzaje folii i znów będę testował :) Tyle, że laminator chyba zdążyłem na śmieci wyrzucić ...
  • #28
    eDZio
    Poziom 16  
    Zamiast taśmy kaptonowej można z powodzeniem użyć w tym celu zwykłej papierowej taśmy malarskiej.
    Jako papier do wydruku polecam podkład z naklejek. Ten śliski papier. Łatwo dostępny w formie etykiet samoprzylepnych.
  • #30
    Mieciu82
    Poziom 2  
    Dziękuję za fachowy poradnik, faktycznie dużo wygodniej niż papier kredowy.
    Mi do tej pory najlepiej sprawdziły się błyszczące ulotki(spam) z lokalnych pizzerii, które znajduję co kilka dni w skrzynce pocztowej :-)
    Trawienie dwustronnej PCB 4 mil
    Przy folii może faktycznie cienkie ścieżki przestaną być takie straszne...