Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki prostownik i jak go podłączyć?

Lizbon 31 Dec 2016 13:49 11967 35
  • #1
    Lizbon
    Level 9  
    Poradzicie mi jaki prostownik wybrać do ładowania akumulatora 55 oraz 72 Ah? Z tego co czytałem na forum, to musiałby to być prostownik 8A (10% pojemności aku). Wytypowałem już YATO YT-8301, ale czy można ładować nim akumulator, który podłączony jest do instalacji samochodowej (bez zdejmowania klem z instalacji samochodowej)? Zadałem pytania kilu sprzedawcom z "all" i dostałem różne odpowiedzi. Jaki niedrogi prostownik do 150zł polecacie?
  • #2
    krakarak
    Level 41  
    Opinie na temat tego prostownika są już na tym forum, wystarczy je poczytać.
  • #3
    Nemonek
    Level 27  
    Jak nie chcesz wyciągać akumulatora a masz obawy co do ładowania, to zastosuj na masie WYŁĄCZNIK PRĄDU, ale nie będziesz miał podtrzymania radia, autoalarmu itp. Chyba, że zastosujesz dodatkową małą baterię.
  • #4
    Lizbon
    Level 9  
    Tak, wiem, że była już mowa o tym prostowniku, ale ostatecznie nic z niej nie wynikało - jednemu uszkodził się pod dwóch ładowaniach, a innemu działa sprawnie bez awarii. Pytałem o ten model, gdyż w jednej z ofert pisało, ze jest to prostownik mikroprocesorowy. W jednym z artykułów znalazłem informacje, że te prostowniki można podpiąć do aku bez odłączania instalacji samochodowej. Pytam bo pomiędzy informacjami marketingowymi, a rzeczywistością jest duża różnica. Fa forum czytam, ze do aku 50Ah potrzebny prostownik min. 5A, a w ofertach prostownik 4A pisze, że można stosować do aku do 120Ah. Duża rozbieżność.

    Widzę, ze sporo osób kupuje takie prostowniki:
    http://allegro.pl/prostownik-ladowarka-6v-12v15a-regulacja-polski-i4966953556.html
    http://allegro.pl/cyfrowy-prostownik-6v-12v-cbc-4-everactive-lcd-i6573246299.html
    http://allegro.pl/prostownik-akumulatorowy-ladowarka-12-24-6-10a-15a-i6531373950.html

    Jest jeszcze jedna kwestia, a mianowicie podłączenie aku. W samochodzie żony nie ma żadnego problemu z wyjęciem go, natomiast w moim muszę zdemontować zabezpieczenie przy podszybiu, wykręcić komputer LPG i dopiero wtedy odkręcić aku. Tak wiec wskazane byłoby aby użyć dość długiego przedłużacza (ok. 30m albo i dłuższego) aby podłączyć prostownik. Czy może być przedłużacz 50m 3x1,5 lub 3x2,5? Może lepiej prostownik zostawić w piwnicy, a do aku w samochodzie pociągnąć już cienkie kabelki z prostownika (zakładam, że będę je musiał przedłużać)? Pytam bo nie wiem jakie ma w tym przypadku znaczenie grubość kabli i jego długość (jestem laikiem w kwestii elektryczności).
  • #5
    wojtek1234321
    Level 35  
    Lizbon wrote:
    Może lepiej prostownik zostawić w piwnicy, a do aku w samochodzie pociągnąć już cienkie kabelki z prostownika (zakładam, że będę je musiał przedłużać)?

    Takie podłączenie może ograniczać prąd ładowania, im dłuższe kable, a do tego jeszcze zbyt cienkie tym większe straty.
  • #6
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Lizbon wrote:
    Fa forum czytam, ze do aku 50Ah potrzebny prostownik min. 5A
    Prawda.
    Lizbon wrote:
    w ofertach prostownik 4A pisze, że można stosować do aku do 120Ah.
    Można, ale czas ładowania wydłuży się trzykrotnie, zamiast naładować akumulator w 10 godzin będziesz go ładował 30. Ot i cała różnica, tak z grubsza.
    Jeżeli chodzi o prostownik to możesz go zasilać przedłużką z cienkimi kablami, ale od prostownika do akumulatora już nie mogą być cienkie bo tam płyną duże prądy. Jeżeli chcesz ładować akumulator w samochodzie bez odpinania klemy to musi to być prostownik którego napięcie wyjściowe w czasie ładowania nigdy nie przekroczy 14.4 - 14.6V bo usmażysz elektronikę w samochodzie.
  • #7
    Lizbon
    Level 9  
    Dziękuje za wyjaśnienie. Czyli w grę wchodzi tylko przedłużacz którym zasilę prostownik. W tym wypadku wziąć 50m 3x1,5 czy 50m 3x2,5? Pozostaje jeszcze kwestia samego prostownika. Wiem, że za dobry prostownik musiałbym wyłożyć dwukrotnie więcej, ale może doradzicie coś przyzwoitego w cenie do 150zł? Kompaktowość wskazana, dobrze aby zmieścił się pod maską, ale to nie jest podstawowe kryterium wyboru.
  • #8
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Do samego prostownika wystarczy z powodzeniem 3x1.5 bo prostownik nie ma dużej mocy - tj rzędu 150W, ale co będzie jak najdzie cię ochota podłączyć odkurzacz, no bo czasami przydałoby się odkurzyć wnętrze bo jest już możliwość (przedłużacz), a taki odkurzacz to już nie 150W, a 1500W. I w takim wypadku 3x2.5 bo 50m kabla przy takim poborze prądu na 3x1.5 byłyby konkretne spadki napięcia.
  • #9
    wojtek1234321
    Level 35  
    Lizbon wrote:
    ale może doradzicie coś przyzwoitego w cenie do 150zł?

    Ja bym zainwestował tą kasę w jakąś automatyczną ładowarkę. Za tą cenę to już kupisz jakiś średniej klasy procesorowy np. taki:

    http://tooles.pl/prostownik-ladowarka-do-akum...-o_1395.html?gclid=CKnNk7b5ntECFUtJGQodVh4Agg

    Możesz go podłączyć, elektronika nie będzie zagrożona, akumulatora nie "ugotujesz", prąd ładowania 5 A, czyli wystarczający. Cena też odpowiednia.

    Ja używam od 2 lat ładowarki CTEK MXS 5.0 i jak na razie nie narzekam, fakt cena trochę wysoka, ale...

    http://ctek-ladowarki.pl/33-ładowarka-ctek-mxs-50.html
  • #10
    Lizbon
    Level 9  
    Dobrze, więc przedłużacz kupie 50m 3x2,5. Tak jak piszesz - na przyszłość:)
    Patrzyłem na "all" i znalazłem inne prostowniki automatyczne tej firmy (Volt). Mógłbym Cię prosić o zerknięcie jaka jest pomiędzy nimi różnica?
    http://allegro.pl/volt-prostownik-automatyczny-10a-12v-24v-ladowarka-i6661366743.html
    http://allegro.pl/prostownik-automatyczny-6v-12v-ladowarka-6a-volt-i6491290071.html
    http://allegro.pl/prostownik-automatyczny-12v-24v-ladowarka-8a-volt-i6490181614.html
  • #11
    Vigot
    Level 8  
    Widzę, ze temat prostowników jest bardzo popularny w okresie zimowym :( Interesują mnie dwa prostowniki wyżej wymienione tj.

    Lizbon wrote:


    Czy to tylko kwestia 2 amp. czy jeszcze czegoś? Który z powyższych wybrać? Czy można ładować akumulator przy zamkniętej masce samochodu (gazy itd.)?
  • #12
    Nemonek
    Level 27  
    Kwestia 2A. Proponowałbym inne linki, bo te za chwilę znikną, a te od producenta(?) będą chyba pewniejsze:
    PROSTOWNIK 8A
    PROSTOWNIK 10A
    a jak by komuś było mało
    Prostownik automatyczny 20A 12V
    W dodatku można pobrać z tych stron instrukcje obsługi tych prostowników

    Co do kwestii ładowania przy zamkniętej masce, nowe akumulatory są zazwyczaj hermetyczne, a z innej strony patrząc, to jak się ładuje akumulator przy pracującym silniku (alternator "karmi" go większym prądem niż prostownik)
  • #14
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Tak, jak mocno rozładowany to ok 14-16h przy ustawieniu na 5A, a lekko rozładowany odpowiednio mniej.
  • #15
    Lizbon
    Level 9  
    Nemonek wrote:

    alternator "karmi" go większym prądem niż prostownik


    Tak z ciekawości zapytam czy obroty silnika mają wpływ na ładowanie akumulatora? Czy na biegu jałowym przy 800-1000obr/min akumulator jest tak samo "karmiony" jak podczas jazdy 2500-3500obr/min? Czy prawdą jest, że aby akumulator "odrobił" straty pojedynczym rozruchem silnika, silnik musi pracować ok. 15min? Fałsz czy prawda?

    Ja również zamówiłem prostownik taki sam jak kolega powyżej. Z firmy Voltar Polska na pytanie o możliwość ładowania akumulatora tym prostownikiem bez odłączania instalacji samochodowej otrzymałem odpowiedź:

    "Tak, moga byc tak ładowane akumulatory, ale przy wyłączonym samochodzie."
  • #16
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Obroty silnika mają wpływ na wartość ładowania akumulatora, do tego potrzebny jest czas. Czas podany przez Ciebie jest... To jest zależne od, sprawności rozrusznika, instalacji, akumulatora i samego alternatora. To wszystko, przy założeniu że sam silnik spalinowy jest w idealnym stanie :D
  • #17
    Vigot
    Level 8  
    Lizbon wrote:

    Ja również zamówiłem prostownik taki sam jak kolega powyżej. Z firmy Voltar Polska na pytanie o możliwość ładowania akumulatora tym prostownikiem bez odłączania instalacji samochodowej otrzymałem odpowiedź:

    "Tak, moga byc tak ładowane akumulatory, ale przy wyłączonym samochodzie."


    Wczoraj go dostałem, a dziś pierwszy raz podłączyłem aby podładować akumulator. Prostownik sam rozpoznał jaki to akumulator i ustawił 12V. Akumulator ładowałem przy zdjętych klemach, bo bałem się podłączyć pod akumulator bez zdejmowania klem. To byłoby zdecydowanie łatwiejsze, ale jednak się obawiam.
  • #18
    freebsd
    Level 39  
    Lizbon wrote:
    . Tak wiec wskazane byłoby aby użyć dość długiego przedłużacza (ok. 30m albo i dłuższego) aby podłączyć prostownik. Czy może być przedłużacz 50m 3x1,5 lub 3x2,5?

    Używam przedłużacza 3x1,5 mm2 o długości 50 metrów na działce do ładowania akumulatora, wiercenia, szlifowania, odkurzania, a nawet mniejszych prac spawalniczych.

    Przy przedłużaczu o długości 50 metrów i żyłach 1,5 mm2, gdy podłączymy obciążenie:
    - Około 1100 W (5 A) to spadek napiecia wyniesie około 2,9%.
    - Około 2300 W (10 A) to spadek napiecia wyniesie około 6%.
    Spadek napięcia w zależności od długości przewodu (przedłużacza)
    Może to mieć znaczenie (spadek napiecia) przy prostowniku opartym na klasycznym transformatorze (prostowniki tyrystorowe, triakowe) - zależy też od napiecia w sieci elektrycznej. Podany przez Ciebie prostownik, wg. opisu, zapewne jest oparty o przetwornicę i spadki napiecia nie powinny mieć znaczenia.

    Lizbon wrote:
    Tak z ciekawości zapytam czy obroty silnika mają wpływ na ładowanie akumulatora? Czy na biegu jałowym przy 800-1000obr/min akumulator jest tak samo "karmiony" jak podczas jazdy 2500-3500obr/min?

    Gdy nie ma deficytu mocy alternatora, to prąd ładowania akumulatora zależy od napiecia (regulator napiecia) i stopnia rozładowania akumulatora (oraz jego parametrów, jak np.: pojemność). Ja w moich testach nie stwierdziłem zależności prądu ładowania od obrotów (gdy alternator ma odpowiednia wydajność w stosunku do mocy pobieranej przez odbiorniki):
    https://youtu.be/AyBDRbhC4Ns?t=5m43s
    https://youtu.be/_FZ9deEzdvk?t=5m9s
  • #19
    wojtek1234321
    Level 35  
    Vigot wrote:
    Akumulator ładowałem przy zdjętych klemach, bo bałem się podłączyć pod akumulator bez zdejmowania klem. To byłoby zdecydowanie łatwiejsze, ale jednak się obawiam.

    Jak pisałem wyżej, używam CTEK MXS 5.0, podłączam przy podłączonym akumulatorze. Nic, jak na razie się nie dzieje. do akumulatora, do klem mam podpiętą taką końcówkę:

    http://www.sklepy24.pl/sklep/sklep_uruchom_co...onnect-m6-szybkozlaczka-do-ladowarek-ctek/319

    Jaki prostownik i jak go podłączyć?

    Wystarczy tylko kabel do wtyczki i beż żadnej kombinacji podłączone i działa.
    Są też końcówki do gniazda zapalniczki, ale to chyba działa tylko jak gniazdo zapalniczi jest podłączone bezpośrednio "poza stacyjką" bo raczej jak gniazdo zapalniczki działa "po stacyjce" to raczej kluczyk by musiał być cały czas włączony a to raczej mija się z celem.

    http://www.sklepy24.pl/sklep/sklep_prostownik...g-dodatkowa-zlaczka-na-gniazdo-zapalniczki/42

    Jaki prostownik i jak go podłączyć?
  • #20
    Vigot
    Level 8  
    Tak, wraz z prostownikiem również dostałem takie przewody. Czyli mam rozumieć, że masz je podpięte na stałe i tylko podpinasz do tej "złączki"? Chyba muszę przemyśleć takie rozwiązanie.
  • #21
    wojtek1234321
    Level 35  
    Vigot wrote:
    Czyli mam rozumieć, że masz je podpięte na stałe i tylko podpinasz do tej "złączki"?

    Ta końcówka z tymi oczkami (była na "wyposazeniu") jest założona do śrub przy klemach - czerwony plus, czarny minus. Jak trzeba podłączyć do ładowania to tylko "wtyczka do wtyczki", właczenie ładowarki, i sprawa podłaczenia rozwiązana. Aby wszystko grało tak jak trzeba, byłem "zmuszony" dokupić dedykowany przedłużacz kabla ładującego z odpowiednimi wtyczkami, bo by było "troszkę krótko", ładowarka jest przymocowana na ścianie w garażu w uchwucie w pobliżu gniazdka i kable ładujące były by troszkę krótkie. Złączka, ta przy akumulatorze, ma gumowe zabezpieczenie/osłonę, w czasie "bezczynności" wciskam pod kabel akumulatora (akurat znalazło się takie fajne "wygięcie" :D ) aby nie "latało".
  • #22
    Lizbon
    Level 9  
    Mam wątpliwości czy otrzymany prostownik działa poprawnie. Podpinam go do akumulatora 55Ah - pokazuje naładowanie 3 z 4 (4 diody to pełne naładowanie). Ładuje automatycznie 2A i 12V. Przełączam na 5A i nadal ładuje. Po kilku minutach kończy ładowanie, zapalają się wszystkie diody. OK, szybko naładował. W sumie tydzień wcześniej oddałem akumulator do ładowania, więc nie zdziwiłem się zbytnio. Wczoraj postanowiłem podładować akumulator w moim samochodzie (72Ah). Podpinam prostownik do akumulatora. Stan naładowania akumulatora 3 z 4 diód i rozpoczyna ładowanie 2A i 12V. Sumie bardzo dziwne. Przez ostatnie 3 tygodnie samochód jeździł dziennie 2 razy po 14km. Zaparkowałem w sobotę o 15.00 i w niedzielę wieczorem czyli po ponad 27 godzinach na mrozie akumulator jest tak bardzo naładowany? Chcę przełączyć na ładowanie 5A. Wciskam przełącznik (przycisk), zapala się dioda ładowania 5A i od razu prostownik przechodzi do poprzedniego ładowania 2A. Powtarzam czynność i dzieje się to samo. Dobra, do trzech razy sztuka. Znów przełączam na 5A, a prostownik znów wraca do 2a i zapala się ostatnia dioda czyli sygnalizacja pełnego naładowania akumulatora. Prostownik automatycznie zaprzestaje ładowania. Zostawiłem go na godzinę. ok. 19.00 odłączyłem prostownik. Po 10 godzinach uruchamiam silnik (benzynowy) - z wielkim trudem odpalił, pierwsze kręcenie rozrusznika, ale chyba z 5-6 sekund. Już myślałem że nie zapali.

    Co o tym myślicie? Waszym zdaniem jest coś nie tak z prostownikiem? Jestem laikiem, ale mam podejrzenie, że wskaźnik naładowania akumulatora działa nieprawidłowo, a co za tym idzie nie ładuje akumulatora "myśląc", że jest naładowany. Proszę o Wasze opinie.
  • #23
    krakarak
    Level 41  
    Ile lat ma ten akumulator 72Ah? Może już kończy żywot. Jak zachowywał się gdy był naładowany przez alternator lub z innego, pewnego prostownika?
  • #24
    Lizbon
    Level 9  
    krakarak wrote:
    Ile lat ma ten akumulator 72Ah? Może już kończy żywot. Jak zachowywał się gdy był naładowany przez alternator lub z innego, pewnego prostownika?


    Ma dokładnie dwa lata i 4 miesiące. Nie ładowałem go innym prostownikiem. Akumulator moim zdaniem zachowuje się normalnie. Wg. instrukcji obsługi powinna zacząć pulsować jedna z diód jeśli akumulator uległby awarii. Nic takiego nie miało miejsca. Przed chwila raz jeszcze przytargałem 55Ah. Podłączyłem. Zapalały się stopniowo trzy diody, prąd 2A. Przyciskiem MODE zmieniłem na 5A. Po kilku sekundach zapaliła się ostatnia dioda.
  • #25
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Lizbon wrote:
    po ponad 27 godzinach na mrozie akumulator jest tak bardzo naładowany?
    Nie, nie jest. Ale po tylu godzinach stania na tak dużym mrozie tak się zachowuje. Po prostu z 55Ah zrobiło mu sie pewnie 30, albo i mniej. Zagrzej go, czyli postaw na 24 godziny w ciepłym miejscu i zobaczysz że będzie normalny prąd ładowania. Ja w swojej megance mam 45Ah, wczoraj dopołudnia było u mnie 17 stopni mrozy. Chciałem sprawdzić jak się będzie moja ładowarka zachowywała po podpięciu do tak mocno zmarzniętego akumulatora, a parkuję pod chmurką. Jest to malutka ładowareczka iMax B6 mini. Ustawiłem ją na 5A. Ładowała może 10 sekund prądem 0,5A, pokazała 14,6V i pokazała "koniec ładowania"
  • #26
    Lizbon
    Level 9  
    To akurat dotyczyło mojego akumulatora czyli 72Ah. Akumulator 55Ah jest w samochodzie żony i w tym przypadku nie ma żadnego problemu z jego wyjęciem (1-2 minuty). U mnie wyjęcie akumulatora to prawdziwe wyzwanie. Tak jak już pisałem powyżej muszę zdemontować m.in. cały komputer sterujący LPG, bo został on zabudowany niespełna centymetr od akumulatora i blokuje dostęp do śruby mocującej akumulator. Miałem nadzieję, ze wystarczy pociągnąć kabel i podłączyć prostownik bez wyjmowania akumulatora. Dlatego też kupiłem prostownik automatyczny. Chyba zrobiłem błąd, bo prostownik okazał się "mądrzejszy" i traktuje każdy akumulator jako w pełni naładowany. Sytuacja patowa - potrzebuję podładować akumulator gdy jest zimno, a mogę tylko wtedy gdy jest ciepło i nie muszę go podładowywać:(
  • #27
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Jest problem z ładowaniem zmarzniętych akumulatorów. Niektóre z nowych prostowników mają funkcję ładowania takich akumulatorów, ale tylko niektóre i drogie. Natomiast praktycznie każdym starym prostownikiem bez wymyślnej elektronikiem (funkcji wykrywania naładowanego akumulatora) taki akumulator naładujesz. Prosty prostownik tylko z reg prądu i da się naładować tylko trzeba pilnować żeby napięcie nie poszło za bardzo w górę (powyżej 16-16,5V) i oczywiście trzeba odłączyć przewód masowy od akumulatora ze względu na elektronikę w samochodzie.

    Dodano po 33 [minuty]:

    Problem w tym, że przy normalnym napięciu (14,4 - 14,5V) zmarznięty akumulator nie przyjmuje ładunku, robi to dopiero przy podwyższonym napięciu. Niektóre regulatory napięcia alternatora podnosiły to napięcie (przy ujemnych temperaturach) właśnie po to aby także na mrozie utrzymywać akumulator w stanie naładowanym. Gdzieś kiedyś widziałem tabelkę z zależnościami max napięcia do jakiego można ładować akumulator w zależności od jego temperatury (to były lata 80-te, a ja wtedy pracowałem w akumulatorni MPK) i z tego co pamiętam była to informacja Centry, ale na ile by to było teraz aktualne to trudno powiedzieć bo zmieniły się akumulatory, a tabelka była z czasów kiedy Centra produkowała akumulatory zalewane od góry smołą, niemniej jednak zmarznięty współczesny akumulator pod względem ładowania zachowuje się na mrozie tak samo jak te stare i pewnie te zależności są podobne.
  • #28
    Lizbon
    Level 9  
    Dziękuje za wyczerpujące informacje. Na panelu prostownika jest dioda oznaczona czymś co przypomina śnieżynkę (pomiędzy diodami 12 i 24V), ale w instrukcji nie ma żadnych informacji z czym to jest związane. Chyba jedynym rozwiązaniem będzie ładowanie akumulatora bezpośrednio po wyłączeniu silnika kiedy pod maską jest jeszcze ciepło.

    Jaki prostownik i jak go podłączyć?
  • #29
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Lizbon wrote:
    Na panelu prostownika jest dioda oznaczona czymś co przypomina śnieżynkę (pomiędzy diodami 12 i 24V), ale w instrukcji nie ma żadnych informacji z czym to jest związane.
    Jest opis. Jaki prostownik i jak go podłączyć?

    Dodano po 2 [minuty]:

    I ładuje wtedy do 14,7V. Można spróbować. I cała instrukcja.
  • #30
    Lizbon
    Level 9  
    No to dostałem niekompletną instrukcję. Jak rozpoznać akumulator AGM i co stanie się jeśli przełączy się na AGM, a akumulator jest inny? Ten 55Ah to 4MAX 55Ah 470A.