Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 3-6v - ile max prądu

madzialena89 02 Sty 2017 21:26 702 7
  • #1 02 Sty 2017 21:26
    madzialena89
    Poziom 3  

    Dobry wieczór.
    Chcę pocisnąć więcej prądu w silnik który ma chyba 3-6 V. Moje pytanie brzmi - czy jest jakaś zasada ile taki silnik jest jeszcze w stanie wytrzymać przez dany okres czasu tak żeby np. przeżył 12 V albo 24 V, ale pod warunkiem że zostanie wyłączony do 2 min, żeby nie spalić. Czy pojemność odgrywa tu jakąś rolę?

    Pozdrawiam wszystkie lamy :D :P

  • #2 02 Sty 2017 21:51
    huluk
    Poziom 29  

    W dokumentacji silnika - trzeba szukać parametrów mocy - ciągłej oraz maksymalnej chwilowej (podawanej np. dla 1 minuty).

  • #3 08 Sty 2017 11:41
    madzialena89
    Poziom 3  

    Wolałabym coś w rodzaju zależności, którą da się oszacować, bo nie mam dostępu do dokumantacji (a przynajmniej nie chce mi się szukać w internetach). Jak kupuje silniczek to chciałabym znać jakieś widełki które określają ile max voltowo mogę przegiąć na nim pałę, tak żeby nie spalić, a przynajmniej wiedzieć kiedy zacznie śmierdzieć :D:D

  • #4 08 Sty 2017 13:30
    1 PAWEL
    Poziom 40  

    W sporej ilości silników modelarskich zależnie od klasy są podawane
    parametry pracy

    Nominalne napięcie: 6V
    Zakres pracy (bez przekładni): 4.8-7.2V
    Obroty bez obciążenia: 16800
    Obroty przy max. obciążeniu: 8400
    Pobór prądu bez obciążenia: 0,29A
    Pobór prądu przy max. obciążeniu: 4,7A
    Moc: 13,8W

    Bez konkretnego przykładu jest to niemożliwe.

    madzialena89 napisał:
    Czy pojemność odgrywa tu jakąś rolę?

    Pojemność czego?

  • #5 09 Sty 2017 22:22
    madzialena89
    Poziom 3  

    No właśnie to trochę nie bardzo te info bo dawałam silnik na 6v i działał przy 12 v jak zwariowany, fakt, długo nie trzymałam żeby nie spalić, nie wiem co teraz bedzie jakbym chciała dłuzej pojechac zeby nie spalic stad interesuja mnie te szacunki.
    Chodziło mi o pojemność akumulatora który zapodaje prąd, czy to odgrywa jakąś rolę przy paleniu gumy ^^

    Pozdro i dzięki za odpowiedź, fajne info ale nie dokładnie o to mi chodziło

  • #6 10 Sty 2017 00:38
    1 PAWEL
    Poziom 40  

    Pojemność ma wpływ tylko na długość pracy silnika ( więcej energii w akumulatorze, baterii ).
    Tylko jeśli próby będą przeprowadzane pod obciążeniem to będą miarodajne.
    Występuje też prąd zwarcia w przypadku zablokowania lub dużego obciążenia silnika
    i tutaj najszybciej może dojść do uszkodzeń przy dłuższym działaniu.
    Niestety nie wszystkie silniki mają podaną przez producenta pełna charakterystykę
    opisu silnika.

  • #7 10 Sty 2017 16:32
    Madrik
    Moderator Robotyka

    madzialena89 napisał:
    No właśnie to trochę nie bardzo te info bo dawałam silnik na 6v i działał przy 12 v jak zwariowany, fakt, długo nie trzymałam żeby nie spalić, nie wiem co teraz bedzie jakbym chciała dłuzej pojechac zeby nie spalic stad interesuja mnie te szacunki.
    Chodziło mi o pojemność akumulatora który zapodaje prąd, czy to odgrywa jakąś rolę przy paleniu gumy ^^

    Pozdro i dzięki za odpowiedź, fajne info ale nie dokładnie o to mi chodziło


    Silnik o niskim napięciu, będzie działał przy wyższym napięciu, bo jego izolacja nadal to wytrzyma. Przy wyższym też. Silnik to w końcu prosta konstrukcja z drutu i blachy.
    Problemem jest to, że przez uzwojenia zaczyna płynąć wyższy prąd. Silnik to takie głupie bydle, dąży zawsze do stanu równowagi. W związku z tym, za wszelką cenę "ciągnie" takie prąd, jaki jest mu do tego potrzebny, nawet za cenę własnego zniszczenia.

    Wyższy prąd, to wyższa temperatura i większa ilość oddawanego ciepła. To oznacza niszczenie izolacji oraz niszczenie obwodu magnetycznego. Magnesy bowiem bardzo źle znoszą przegrzanie.
    Wysoki prąd obciąża też nie tylko silnik, ale i podzespoły odpowiedzialne za zasilanie silnika i regulację. Obwody te mogą zostać zniszczone. Są tam często elementy elektroniczne, a ich tolerancja na zwiększanie prądu i napięcia jest o wiele, wiele niższa.

    Wysoki prąd ma wpływ też na akumulatory. Mają one określoną wydajność prądową. Jej przekroczenie może uszkodzić akumulator. A w niektórych wypadkach nawet doprowadzić do zwarcia i eksplozji. To się np. dzieje w nowych smartfonach. Na pewno słyszałaś o problemach z Samsungami Galaxy czy Iphonami i wybuchającymi bateriami.

    Dlatego silniki zasila się takim napięciem do jakiego jest skonstruowany.
    Potrzebujesz "palić gumy", wybierz silnik o innych parametrach - np. wysokim momencie obrotowym, czy o wysokich obrotach.

    "Przewoltowywanie", nie jest ani wydajne, ani skuteczne, bo raz, że spada sprawność silnika, to dwa, znacząco skraca się jego żywotność i ryzyko uszkodzenia samego silnika i podzespołów mu towarzyszących.

  • #8 13 Sty 2017 15:05
    madzialena89
    Poziom 3  

    Ej to co napisałeś jest wielowątkowe, poruszyłeś kwestie które mnie zainteresowały jako coś pobocznego, muszę nad tym wszystkim trochę pomyśleć
    Dzięki

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME