Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

- Zasilacz ultra stabilny 12V 3A - prośba o ocenę mojej konstrukcji

nightrunner 04 Jan 2017 12:05 1125 12
    nightrunner
    Level 21  
    Witam.
    Postanowiłem zaprojektować własny zasilacz ultra stabilny do zasilania urządzeń audio.
    Jestem amatorem i jest to moja pierwsza konstrukcja, tak więc proszę o wyrozumiałość.
    Zasilacz na stabilizatorze LM317 z dodatkowy źródłem prądowym na BD140 i 2N3055.
    Za pomocą rezystora 0.47 na emiterze BD140 uzyskałem zabezpieczenie prądowe, które zaczyna działać dla obcierania około 4,8A.
    Poniżej zdjęcie przedstawiające wartość napięcia wyjściowego (V_out) dla obciążeń 1; 1.5; 2; 2.5; 3 ohmy.
    Prąd dla obciążenia 0.1 ohma dla LM317=0.8A, 2N3055=4A, tak więc zabezpieczenie chyba działa :)
    Obawiam się trochę uderzenia prądu na mostku podczas startu zasilacza, bo z powodu dużej pojemności kondensatorów to 100A przez 3-4 ms (dodany załącznik z prądem diody).
    Zasilacz zaprojektowałem trochę nad wyrost, ale chciałem aby nawet przy trochę większym obciążeniu zachowywał wysoką stabilność, dlatego nawet dla obciążenia 3ohmy jeszcze daje radę.
    Do zasilacza trafi transformator 40-50VA więc raczej nie ograniczy dużo prądu startowego na mostku, ale diody 15A zazwyczaj są w stanie wytrzymać 150-200A uderzenia więc chyba dadzą radę.

Proszę was o opinię i uwagi na temat tej konstrukcji.
    zdjęcie 1
    zdjęcie 2
    zdjęcie 3
    coolrob
    Level 15  
    A możesz wyjaśnić jak rozumiesz ową "ultra stabilność"? Jeśli chodzi Ci o odpowiedź zasilacza na skokowe zmiany obciążeń to zasymuluj taki właśnie układ i zobaczysz, jak zachowa się napięcie wyjściowe podczas zmiany obciążenia z np. 1A do 2A. Jeśli chcesz poznać charakterystykę częstotliwościową to zrób symulację AC (o ile ten komponent na schemacie ją wspiera).
    Andrzej42
    Level 29