Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Światła dzienne - Przerobienie sterowania światłami dziennymi

04 Sty 2017 16:55 1224 7
  • Poziom 7  
    Witam wszystkich

    Zamontowałem sobie w aucie światła do jazdy dziennej. Chciałem by światła do jazdy dziennej zapalały się dopiero po 10 sekundach od uruchomienia silnika. Więc sterowanie wykonałem sam, na dwóch przekaźnikach.
    Jeden przekaźnik zwierno rozwierny a drugi czasowy zwłoczny tp30. Układ działa tak, że po uruchomieniu silnika napięcie sterujące leci do przekaźnika czasowego, a on czeka 10 sec, zwiera styki robocze i zapalają się światła dzienne.
    Czyli napięcie zasilające światła dzienne leci od akumulatora przez bezpiecznik do przekaźnika zwierno rozwiernego (który rozłącza dopiero po podaniu napięcia na cewke) do przekaźnika czasowego. Jeśli włączy się światła "postojowe, mijania" sygnał idzie do cewki przekaźnika zwierno rozwiernego który rozłącza styki robocze i w ten sposób światła do jazdy dziennej gasną.
    Podstawki przekaźników posiadają na stykach cewek diody przeciwprzepięciowe.

    Wszystko działa jak należy, tylko denerwuje mnie jedna rzecz o której nie pomyślałem.
    Otóż uruchamiając auto w nocy, po 10 sec zapalają się dzienne które zgasną dopiero jak włączymy światła postojowe.
    Ale najbardziej irytuje mnie to, że w nocy jak się zatrzymasz i wyłączysz światła nie gasząc silnika to odrazu zapalają sie światła dzienne co mnie wkurza.
    Pierwsze co mi przyszło do głowy to dołożenie fotorezystora, by po zmroku rozłączał styki robocze w pierwszy przekaźniku i napięcie nie szło by dalej i światła dzienne by się nie włączały.

    Znacie może jakiś prosty układ do zrobienia co by pasował?
    A może da się kupić taki gotowy układ, bądź taki kit do samodzielnego montażu ?
    A tak w ogóle mój pomysł z fotorezystorem jest ok czy jest może inne rozwiązanie?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 7  
    Ale w Twoim układzie będzie taka sama sytuacja, to znaczy w nocy wyłączając światła mijania nie gasząc silnika od razu zapalą się dzienne.
    Najlepszy był by prosty układ z fotorezystorem który w nocy rozłączałby przekaźnik.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 27  
    Nie wiem jaki masz samochód i czy komputer pokładowy czasami nie zarządza światłami?
    Wygląda mi to że coś namieszałeś w instalacji, mój układ pracuje w dużej ilości w różnych samochodach i nikt nie potrzebował czujników zmierzchowych.
  • Poziom 7  
    Jest to astra h i komputer zarządza światłami bo jak się jakaś żarówka spali to informuje mnie o tym która żarówka i jaka.
    Nic nie namieszałem, opisałem w pierwszym poście, że sam zrobiłem sterowanie do świateł dziennych.
    Bo sam chciałem by światła dzienne włączały się z 10-cio sekundową zwłoką ale dopiero po uruchomieniu silnika.
    Więc zrobiłem to na dwóch przekaźnikach, jeden zwykły a drugi zwłoczny (tp30) z możliwością ustawienia od 0 do 30 sekund zwłoki załączenia po podaniu impulsu.
    Wszystko działa dobrze, komputer pokładowy nic nie świruje, nawet jak się spali jakaś żarówka to dalej dobrze informuje gdzie się spaliła.

    Tylko ma to jedną wadę, a mianowicie podczas jazdy nocą jak się zatrzymasz i wyłączysz światła mijania bez wyłączania silnika. To od razu zapalają się światła do jazdy dziennej. Ponieważ sygnał do sterowania przekaźnikiem był ze świateł postojowych. I w związku z tym jeśli wyłączymy światła postojowe to znika również sygnał sterujący cewką przekaźnika. Wtedy przekaźnik zwiera styki robocze i włączają się światła dzienne.

    Bardziej wytłumaczyć nie potrafię
    Ps. Czego piszesz, że namieszałem jak tam tylko są dwa przekaźniki ??
  • Poziom 27  
    Piszesz że: sygnał do sterowania przekaźnikiem był ze świateł postojowych,
    dlaczego nie plusem po załączeniu stacyjki , myślę że to rozwiązałoby problem.
    Jeśli nie, to trzeba przeprojektować logike.
  • Poziom 7  
    nie nie

    Sygnał do załączenia świateł dziennych to + który pojawią się dopiero po uruchomieniu silnika.
    Ten sygnał przechodzi przez styki robocze pierwszego przekaźnika który jest w stanie spoczynku i ma zwarte styki robocze.
    I dochodzi do styków cewki (sterujących) drugiego przekaźnika zwłocznego ustawionego na 10 sekund (można regulować do 30 sec).
    A ten po tym czasie zwiera styki robocze i puszcza napięcie z akumulatora na światła dzienne.

    Czyli dopiero po uruchomieniu silnika przekaźnik czasowy czeka 10 sekund i włącza światła dzienne.

    Ale jeśli włączymy światła postojowe, to sygnał ze świateł postojowych (+) leci do cewki pierwszego przekaźnika który po podaniu napięcia na cewkę rozłącza styki robocze przez które leciał sygnał (+) po uruchomieniu silnika na cewkę przekaźnika czasowego.
    Czyli brak + na stykach cewki czasowego równa się wyłączeniem świateł dziennych.
    Jest to po to by przy włączonych światłach mijania bądz postojowych nie świeciły światłą dzienne i odwrotnie, zgodnie z przepisami.
  • Poziom 9  
    Witam, podpinam się bo mam podobne pytanie. Seat Ibiza 6L 2007 r. światła dzienne podłączone pod seryjny pin w przełączniku czyli zapalają się po przekręceniu kluczyka i gasną po włączeniu świateł mijania. Chcę podłączyć przekaźnik, który wyłączy dzienne po zaciągnięciu hamulca ręcznego. Gdzie szukać sygnału z ręcznego? W skrzynce z bezpiecznikami czy bezpośrednio w zegarach?