Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ulepszenie prostownika ROMSTAN BP12/15

06 Sty 2017 03:15 2520 18
  • Poziom 9  
    Witam!

    Chciałbym ulepszyć swój prostownik ROMSTAN BP12/15. Przede wszystkim muszę wymienić amperomierz, bo w oryginalnym odpadła wskazówka przy okazji pokusiłbym się o dołożenie woltomierza. Stąd moje pierwsze pytania:
    - z jakim zakresem amperomierz wybrać - do 5, 8, 10 czy 15A?
    - z jakim zakresem woltomierz wybrać - do 15 czy 20V?

    Prostownik ma służyć do ładowania akumulatorów samochodowych maksymalnie do 100Ah, ale raczej będzie to zakres 40-80Ah.

    Ile można wydusić A z tego transformatora? Zostawić oryginalną regulację czy ją wymienić/zmodyfikować? Zostawić diody czy pokusić się o zamontowanie mostka prostowniczego (jakiś radiator ze starego kompa się znajdzie)? Może jakieś zabezpieczenie dołożyć, choć zawsze przed podłączeniem prostownika do sieci, podpinam klemy pod zaciski akumulatora i dopiero wtedy włączam zasilanie.

    Oto zdjęcia mojego prostownika:
    Ulepszenie prostownika ROMSTAN BP12/15IMG_34..JPG Download (3.94 MB) Ulepszenie prostownika ROMSTAN BP12/15IMG_34..JPG Download (4.02 MB) Ulepszenie prostownika ROMSTAN BP12/15IMG_34..JPG Download (3.16 MB)

    [PS] nie jestem elektrykiem, ani elektronikiem, więc proszę do mnie pisać jak do amatora/idioty :) Jakby co to lutownicą i miernikiem umiem się posługiwać :D

    Pozdrawiam i czekam na rady/propozycje ;)
  • Poziom 39  
    Jeżeli prostownik jest na 15A to zamontuj taki amperomierz co się tyczy woltomierza to 15V powinien być odpowiedni. Z tego co widzę to układ jest zrealizowany na tyrystorze plus dioda mocy.
  • Poziom 9  
    Pytanie jest, czy faktycznie ten prostownik potrafi dać 15A, a poza tym i tak nie będę używał więcej niż 10A, więc nie wiem czy jest sens montować "większy" amperomierz. Wolałbym "mniejszy", a dokładniejszy - z większa podziałką.

    niewolno2 napisał:
    Z tego co widzę to układ jest zrealizowany na tyrystorze plus dioda mocy.
    oznaczenia tyrystora: BTA 08 400S 8738N
  • Poziom 43  
    niewolno2 napisał:
    widzę to układ jest zrealizowany na tyrystorze plus dioda mocy.
    Co takiego ??? Co za bzdury :D Bo ja tu widzę regulację na triaku w obwodzie pierwotnym- typowe oraz wtórny obwód pełnookresowy na dwóch diodach. Niewiele tu do ulepszania, poza dodaniem przyrządów pomiarowych - amperomierza - niezbędny, woltomierza jako.....dodatkowy.
  • Poziom 38  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Niewiele tu do ulepszania, poza dodaniem przyrządów pomiarowych - amperomierza - niezbędny, woltomierza jako.....dodatkowy.

    Ja bym zamiast mierników wskazówkowych, zamontował: Moduł woltomierz 0-99.9V amperomierz 10A bocznik (5715282641),
    oraz dodatkowo - jakiś prosty układ kontroli stanu naładowania akumulatora, a właściwie to napięcia ładowanego akumulatora, jako zabezpieczenie przed jego przeładowaniem.
  • Poziom 26  
    Ten transformator już przy prądzie ładowania 5A będzie gorący. Wskazniki LCD czy LED potrzebują własnego zasilania więc znowu dodatkowy transformator i zasilacz.... W/g mnie wystarczy zamontować nowy amperomierz o zakresie 15A np. taki DH-50 2153 i jako dodatkowy bajer woltomierz.Dlaczego bajer,bo przy ładowaniu akumulatora ważny jest prąd ładowania a woltomierz pokazuje tylko napięcie na zaciskach ładowanego akumulatora, a te rośnie w miarę upływu czasu ładowania.Aha, ponieważ słabo widzę, gdzie tam są diody prostownicze? Bo ja widzę na pewno jeden tyrystor typu BT a raczej rosyjski KU i drugi element,który może być 10A diodą ale równie dobrze może też być tyrystorem. Prosiłbym o schemat tego ciekawego układu.
  • Poziom 38  
    jaga134 napisał:
    Dlaczego bajer,bo przy ładowaniu akumulatora ważny jest prąd ładowania a woltomierz pokazuje tylko napięcie na zaciskach ładowanego akumulatora, a te rośnie w miarę upływu czasu ładowania.

    To nie bajer, ale przy dzisiejszych bezobsługowych akumulatorach jest dosyć istotny, bo pozwala w pewnym stopniu kontrolować stan naładowania akumulatora. Właśnie przez bajer pomiaru napięcia ładowanego akumulatora są realizowane w automatycznych prostownikach układy zabezpieczające przed przeładowaniem.
    jaga134 napisał:
    Wskazniki LCD czy LED potrzebują własnego zasilania więc znowu dodatkowy transformator i zasilacz....

    Moduł (2 w 1 - z allegro), który podałem jako przykład nie potrzebuje, żadnego dodatkowego zasilacza, korzysta z napięcia jakie daje ładowany akumulator.
    jaga134 napisał:
    Prosiłbym o schemat tego ciekawego układu.

    To do mnie?
  • Moderator Samochody
    'To ktoś już przerabiał, wlepione 2 rosyjskie tyrystory, z bramkami zwartymi rezystorami - pracują jako zwykłe diody. Ja bym całość wywalił do śmieci i kupił prawdziwy prostownik.
  • Poziom 39  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Co takiego ??? Co za bzdury :D

    Nie bzdury tylko fakt.
    robokop napisał:
    'To ktoś już przerabiał, wlepione 2 rosyjskie tyrystory, z bramkami zwartymi rezystorami - pracują jako zwykłe diody. Ja bym całość wywalił do śmieci i kupił prawdziwy prostownik.
  • Poziom 9  
    jaga134 napisał:
    Bo ja widzę na pewno jeden tyrystor typu BT a raczej rosyjski KU i drugi element,który może być 10A diodą ale równie dobrze może też być tyrystorem.
    Obydwa elementy to KY202B :D

    robokop napisał:
    Ja bym całość wywalił do śmieci i kupił prawdziwy prostownik.
    Szkoda mi trochę kasy na prostownik z prawdziwego zdarzenia, który będę używał bardzo okazjonalnie. Mam w tej chwili pożyczony prostownik ABSAAR 11 AMP (automatyczny), i po podłączeniu go do akumulatora rozładowanego nieco poniżej 12V, prawie się on spalił bo karmił go prądem ponad 11A (wg wskazań wbudowanego amperomierza) i od razu po podłączeniu buczał, a po kilku minutach bzyczał. Oczywiście odłączyłem go, a jak sprawdziłem ciepłotę obudowy do której przykręcony jest moduł prostowniczy to się poparzyłem. Także wolałbym nie kupować nowych prostowników, bo nie mam do nich zaufania, w szczególności tych bez jakiejkolwiek regulacji prądu ładowania. Poza tym jestem zdania że stary sprzęt jest dużo bardziej odporniejszy i trwalszy niż to co w tej chwili wychodzi z produkcji.

    Na prawdę ten mój sprzęt jest aż tak słaby, że nie ma sensu jego modyfikowanie?
  • Moderator Samochody
    s3tone napisał:
    Na prawdę ten mój sprzęt jest aż tak słaby, że nie ma sensu jego modyfikowanie
    Przecież to śmieć, budowany masowo po minimalnych kosztach. Ani to trwałe, ani ekonomiczne.
  • Poziom 39  
    Amperomierz i woltomierz możesz wstawić poprawisz tylko wygodę i funkcjonalność prostownika, a co się tyczy półprzewodników to sam zdecydujesz.
  • Poziom 9  
    Czy jest sens pakować tam jakiś mostek prostowniczy, czy zostawić tak jak jest z tymi tyrystorami
  • Poziom 34  
    Nie wiem po co ktoś pchał tam tyrystory, może z braku diod odpowiedniej mocy. miałem taki prostownik W układzie regulatora prądu był oczywiście triak i układ ten sterował uzwojeniem pierwotnym transformatora. Uzwojenie wtórne podwójne i dwie diody o ile pamiętam 10A. Amperomierz jeżeli ma być dokładniejszy to na pewno nie taki jak był w oryginale w magnetoelektryczny z bocznikiem. Woltomierz jeżeli jest na to budżet jak najbardziej na miejscu daje dużo informacji o etapie ładowania.
  • Poziom 37  
    A kiedyś chciałem taki kupić :D

    Wszelkie przeróbki mijają się z celem. Jak to pseudo lambo cygana z pseudo porsche chyba. Co wyszło widać :D
    Sorki, ale prostownik to prosta konstrukcja a przez to nie zawodna w stosunku do tych wodotrysków z LEDami i mikroprocesorami.

    W takich prostownikach amperomierz robi po prostu za wskaźnik końca ładowania.

    Sam kiedyś chciałem w swoim wymienić amperomierz na lepszy ( lepszej Klasy ) ale dałem se luz bo co mi to da? NIC.
  • Poziom 16  
    Witam kolego s3tone. Jeśi, jak piszesz, umiesz posługiwać się lutownicą, to proponuję uzupełnić ten prostownik o przystawkę AVT2715. Możesz zamówić gotową, lub do zmontowania samemu. Albo jeśli chcesz zrezygnować z tych diod, czy raczej tyrystorów (i przy okazji z regulacji trafa triakiem na pierwotnym) to możesz zamówić również przystawkę AVT3120, która posiada mostek z radiatorem, jak również regulację prądu 1-10A. Jest też sygnalizacja diodami, ale amperomierz możesz jak najbardziej wstawić. Po tych przeróbkach prostownik będzie lepszy od niejednego nowego badziewia z marketu :)