Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak lutować elementy smd: TPS51225C, SY8868QMC

07 Sty 2017 18:51 687 11
  • Poziom 8  
    Witam,
    Chciałbym zapytać jak lutujecie takie elementy smd jak w temacie?

    Jak lutować elementy smd: TPS51225C, SY8868QMC Jak lutować elementy smd: TPS51225C, SY8868QMC

    Nie wychodzi mi to najlepiej. Byłbym wdzięczny za podpowiedzi.
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 37  
    Witam,
    Robilem kilka ukladow z takimi obudowami i "chalupniczo" to mniej wiecej tak wygladalo:
    Elementy te byly lutowane w pierwszej kolejnosci,
    Plytka musi byc pokryta cyna/topnikiem, element umieszczam/pozycjonuje na plytce i przytrzymuje czyms,
    calosc umieszczam na plytce grzejnej z raczej kontrolowana temperatura (sprawdz w datasheet jaka ma byc i jak dlugo i czy nie jest wymagane wygrzewanie). Ogrzewanie tylko tyle ile trzeba nie za duzo.
    I dziala, do tej pory wszystkie uklady testowe dzialaja a maja juz pare lat.
    Zeby nie grzac calej plytki mam podkladki na odpowiednie rozmiary.
    Kiedys testowalem polozenie elementu na plytce i proby lutowania cieniutkim grotem ale bywalo roznie.
    Pozdrawiam
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 8  
    Zapomniałem napisać, że chodzi o lutowanie tych elementów na płytach laptopów, więc ta płytka grzejna odpada.
    Ja używam do tego hota, największy problem mam z utrzymaniem tego układu na miejscu (zwłaszcza tego drobiazgu SY8868QMC). Po pocynowaniu padów na płycie nie jest tak "równo". Nie wiem może lepiej będzie położyć płytę na podgrzewaczu tak jak przy lutowaniu bga?
  • Poziom 32  
    Zdjęcia nie pokazują dokładnie jaka obudowa. Jezeli to PLCC to wolę mieć czyste pady ( ściągam cynę tasiemką do równa), kładę kość i lutuję cyną 0,6mm.
    Jeżeli to obudowa MLP to cyna na padach, pozycjonowanie kości i grzanie hotem. Oczywiście w obu przypadkach dobry topnik to podstawa.
  • Poziom 8  
    Obudowa MLP. Jak pisałem mam problem z utrzymaniem układu na miejscu podczas grzania. Po pocynowaniu padów układ zawsze minimalnie krzywo leży i potrafi popłynąć mi z topnikiem.
    Nie jest tak jak np. przy lutowaniu BGA gdzie pady są wyczyszczone a każda kulka równa - wtedy układ ładnie siada.
  • Warunkowo odblokowany
    Układy takie lutuje się fabrycznie zazwyczaj za pomocą pasty cynowej lub na kulkach BGA i wygrzewa się . Można też cyną o stopie eutektycznym w niższej temperaturze za pomocą HotAir'a. Chociaż kilka razy lutowałem zwykłą cyną oraz dobrym fluxem za pomocą płaskiego wąskiego grotu.
  • Poziom 19  
    Ja po ściągnięciu starego nic nie robię na płycie, nowy smaruje topnikiem i wlutowuje hotem.
    Grzeje płytę i układ, staram się położyć go równo potem dodaje jeszcze trochę topnika i samym hotem dogrzewam, żeby równo się zalutował (spoiwo samo powinno zaciągnąć go na miejsce).
    Jak jest za duży nawiew albo dmuchasz pod kątem to zwiewa element.
  • Warunkowo odblokowany
    No to kolega źle robi ponieważ stop pozostały jest już odparowany i wygląda jak zimny glut. Nazywa się to zimnym lutem aż dziw bierze że to działa. :-)
  • Poziom 19  
    Z jednej strony teoretyczne tak, ale topnik nadaje stopowi błyszczący kolor i jak na razie nie miałem z tym problemów.

    Dodano po 52 [minuty]:

    Ewentualnie jak widać, że się słabo przylutował układ to można go zdjąć, oczyścić, dać troszkę topnika, pocynować nóżki układu i zalutować tak jak wcześniej.
  • Warunkowo odblokowany
    Tak to wygląda ale niestety zapomina kolega o jednym bardzo ważnym aspekcie. A mianowicie obecne stopy to stopy bezołowiowe które już przy fabrycznym lutowaniu wyglądają jak gluty a co dopiero po kilkunastu miesiącach. Otóż stop taki po pewnym czasie zaczyna krystalizować i rozpadać powodując zwarcia z sąsiednimi padami. Dodanie topika czy fluxa nie wiele zmieni w ziarnistości takiego stopu a właśnie tak on wygląda. Punkt rozpływu stopu używanego przy lutowaniu bezołowiowym wynosi 215–220 °C. Lut bezołowiowy jest matowy o nieco ziarnistej powierzchni, dlatego też wykrywanie niewłaściwych połączeń, np. tzw. zimnego lutu, jest utrudnione. Dlatego powinno się oczyścić pady z takiego " glutu " i nanieść świeżej cyny. Ja przy naprawach używam tylko i wyłącznie stopów ołowiowych, to samo dotyczy BGA. Do tego flux Amtech'a. A kto to widział cynować nóżki układów ? Cynowane są fabrycznie więc nie widzę potrzeby, no chyba że kolega pomylił z padami BGA. Swego czasu stawiałem tak małe układy cynując pady ale to odległe dzieje.
  • Poziom 19  
    Pady na laminacie są zawsze troszkę większe od nóżek układów i mam wrażenie, że lepiej dodać na nóżki układu świeżego spoiwa a laminat wyczyścić.
    @cooltygrysek Dzięki za rozjaśnienie sprawy.
  • Poziom 8  
    cooltygrysek napisał:
    Chociaż kilka razy lutowałem zwykłą cyną oraz dobrym fluxem za pomocą płaskiego wąskiego grotu.

    Może właśnie tak spróbuję, odpada ryzyko przegrzania układu. Chociaż w tym wypadku pewnie łatwo uszkodzić gorącym grotem obudowę układu - nie ma on nóżek.