Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naprawa i ulepszenie starego prostownika

08 Sty 2017 15:19 963 14
  • Poziom 16  
    Witam,
    drodzy koledzy posiadam w domu stary prostownik, jest to samoróbka z przez 25lat, brak jakichkolwiek oznaczeń. Używany do akumulatorów 12V max 100Ah.
    Prostownik jest sprawny, ale nie do końca.

    Nie zrobiłem zdjęcia frontu prostownika ale mamy tam włącznik, kontrolkę włączenia (230V), pokrętło 6 pozycyjne podpięte do strony pierwotnej, bezpiecznik na wejściu (kiedyś podwatowany) i amperomierz do 15 A.

    Problemy są następujące:
    - nie znam paramentów jakie powinien mieć oryginalnie bezpiecznik szklany na wejściu ile A?
    - patrząc na zawartość środka napewno prostownik nie nadaje się jako rozruchowy (sąsiedzi go czasem pożyczają i napewno nie raz do tego też służył), chciałbym dołożyć jakieś zabezpieczenie aby uratować go przed spaleniem. Czy jakiś bezpiecznik samochodowy płytkowy np 15A zamontowany na przewodzie "+" spełni już takie zadanie?
    - na zdjęciu widać diody prostownicze- niestety nie znam ich parametrów a z upływem czasu oryginalne przewody które były do nich zgrzane utleniły się o groża całkowitym odpadnięciem. Czy można do diód przylutować kabel, czy lutowanie może uszczodzić termicznie diodę?

    Może ktoś może mi coś ciekawego powiedzieć o tym prostowniku? Jaką może mieć moc? Nie bardzo jestem w tym obcykany, a ciekawi mnie to. Czy zastosowanie po dwie diody zwiesza moc tego prostownika?

    Naprawa i ulepszenie starego prostownika

    Legenda:
    1- amperomierz
    2- wyłacznik
    3- pokrętło
    kółka - tu się utleniły połączenia

    Wiem że brak kabla wyjściowego plus (katody) ale się upalił przy odpalaniu na prostowniku :shii:

    Dziękuje za każdą odpowiedź.

    Pozdrawiam
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 43  
    Masz prostownik 1 połówkowy co ogranicza dość znacznie parametry eksploatacyjne,

    Daj lepsze foto diod. i wymuiary transformatora.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Czemu twierdzisz, że 1 połówkowy? Widać na dwóch radiatorach po dwie diody, prawdopodobnie wydłubane z alternatora, tworzą mostek dwupołówkowy.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 43  
    Adam-T napisał:
    Czemu twierdzisz, że 1 połówkowy? Widać na dwóch radiatorach po dwie diody, prawdopodobnie wydłubane z alternatora, tworzą mostek dwupołówkowy.


    Ja być może trafo z odczepem w środku.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Po drugie możesz zastosować wyłącznik instalacyjny , przynajmniej go nie zawatują.
    B10 Wystarcza.
  • Poziom 16  
    Panowie potwierdzam że w każdy radiator jest "wbite" po dwie diody. Są one spięte razem, tzn z trafo wychodzi przewód i jest podłączony do dwóch diód umieszczonych naprzeciw siebie w obu radiatorach, analogicznie drugi przewód jest wpięty do dwóch kolejnych diód znajdujących się na przeciw siebie w dwóch radiatorach.

    Jakie zdjęcia mam zrobić dla rozjaśnienia?

    Kiedyś ten prostownik miał przełącznik 6-12V ale po którymś z odpaleń sąsiadów padł amperomierz jak i trzeba było zrezygnować z 6V.

    Strumien swiadomosci swia napisał:


    Po drugie możesz zastosować wyłącznik instalacyjny , przynajmniej go nie zawatują.
    B10 Wystarcza.

    Chodzi o zastosowanie "S" B10 ? czyli 10A na 12V. Będzie to dobrze działać?

    Przy wejściu myślałem o bezpieczniku szklanym 0,6-0,8A. Co da nam 0,6-0,8A * 240V = 144W-190W nie możliwe żeby trafo miało więcej.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Masz rację. Jest to prostownik dwu połówkowy z diodami od alternatora. Masz dwie diody ujemne na jednym radiatorze i dwie dodatnie na drugim. diody są spięte wyprowadzeniami do których przylutowane są przewody wychodzące z transformatora.Natomiast na radiatorach mamy na jednym plus a na drugim minus prądu stałego /wyprostowanego/. Musisz tylko uważać aby oba radiatory były odizolowane od siebie i od obudowy. "S" B 10 sprawdzi się w tym układzie, chociaż....widziałem już "eski" podparte zapałką.
  • Poziom 16  
    jaga134 napisał:
    ... Masz dwie diody ujemne na jednym radiatorze i dwie dodatnie na drugim. diody są spięte wyprowadzeniami do których przylutowane są przewody wychodzące z transformatora.Natomiast na radiatorach mamy na jednym plus a na drugim minus prądu stałego /wyprostowanego/. ...


    Hmm, i tu jest coś co mnie zastanawiało po rozbiórce i przyjrzeniu się.

    W każdy radiator jest "wbite" po dwie diody. Są one spięte razem, tzn z trafo wychodzi przewód i jest podłączony do dwóch diód umieszczonych naprzeciw siebie w obu radiatorach, analogicznie drugi przewód jest wpięty do dwóch kolejnych diód znajdujących się na przeciw siebie w dwóch radiatorach. I prostownik działa, choć dla mnie to dziwne - nie powinno powstawać zwarcie ?

    Zgadza się że pod jeden radiotor jest wpięty przewód który "idzie" do plusa na akumulatorze a drugi "idzie" do minusa.
  • Poziom 43  
    jaga134 napisał:
    widziałem już "eski" podparte zapałką.


    To nic nie da, i tak go wyzwoli a łapka nie spadnie do dołu także spoko.
  • Poziom 39  
    spiczi napisał:
    I prostownik działa, choć dla mnie to dziwne - nie powinno powstawać zwarcie ?

    Czemu tak myślisz?
    Tak wygląda na schemacie Twój mostek, "+" to u Ciebie jeden radiator, "-" to drugi radiator. "~" to podłączenie do transformatora.
    Obudowę jak widzę masz drewnianą dlatego nie masz zwarcia między radiatorami czyli "+" i "-".
  • Poziom 43  
    A może mnie ktoś oświecić i pokazać wyjśćie + z mostka.????
  • Moderator Samochody
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    A może mnie ktoś oświecić i pokazać wyjśćie + z mostka
    Jakbyś okularki poprawił?
    spiczi napisał:
    Wiem że brak kabla wyjściowego plus (katody) ale się upalił przy odpalaniu na prostowniku
    Lewy dolny róg zdjęcia?
  • Poziom 16  
    Ok, prawie wszystko jest jasne czyli:
    prostownik dwupołówkowy, z diodami z alternatora.
    Na wejściu zastosuje bezpiecznik szklany 0,6-0,8A
    Na wyjściu (12V) popularnego "S" B 10A lub 16A (boję się że 10A może wyrzucać przy podpięciu prostownika do rozładowanego aku w ciągniku - 100Ah)
    Jest różnica czy "s" będzie na + czy - kablu? Plusowy leci jeszcze przez amperomierz.

    Zostało najważniejsze pytanie jak wymienić te przewody od diód prostowniczych na nowe? Oryginalne były zgrzewane, czy jak zaczne lutować to nie przegrzeje diód?
  • Poziom 43  
    spiczi napisał:
    widać tylko plus na radiatorze. Kabel się utlenił i go obciąłem.


    To teraz kup 2 przewody na 2m każdy, najlepiej czarny i czerwony 4mm2 , żabki i zamontuj je.
  • Poziom 39  
    spiczi napisał:
    Zostało najważniejsze pytanie jak wymienić te przewody od diód prostowniczych na nowe? Oryginalne były zgrzewane, czy jak zaczne lutować to nie przegrzeje diód?

    Najpierw oczyść mechanicznie potem dobry topnik cyna i lutuj.
  • Poziom 16  
    Przewody wymienione, polutowane, do zabezpieczenia prostownika na wyjściu użyłem bezpiecznik samochodowy 15A, "S" b10-15A nie stosowałem ponieważ nie wiem jak zachowywałby się przy prądzie stałym.
    Dziękuję za pomoc.
    Temat można zamknąć.