Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Radziecki prostownik - obsługa

Michan 08 Jan 2017 21:35 7416 47
Testo
  • #1
    Michan
    Level 8  
    Dzień Dobry,
    nie byłem pewien, czy powinienem tu zadać nw. pytanie, czy w dziale "Elektronika Retro", więc proszę o wyrozumiałość.
    Posiadam stary radziecki prostownik firmy "Cвитязь". Ma on z tyłu dwa przełączniki tj. акумулятор бат. co oznacza chyba "bateria" oraz источник питания, co oznacza "zasilanie".
    Pierwsze pytanie: Którą opcję włączyć w celu podładowania akumulatora oraz do czego służy ta druga?
    Drugie pytanie: Jakie ładowanie ustawić na przednim potencjometrze oraz jak długo ładować na tym ustawieniu akumulator 45 Ah, 400A/EN
    W załączeniu przesyłam zdjęcia, z góry dziękuję za odpowiedź.
  • Testo
  • #2
    brofran
    Level 39  
    Ładuj taki akumulator prądem 5 A przez 10 godzin, jeżeli jest akumulator całkowicie rozładowany. Ustawienie przełącznika z tyłu nie ma istotnego znaczenia (amperomierz musi wskazywać pobór prądu).
  • #3
    Michan
    Level 8  
    Aku calkowicie sie nie rozladowal, jakos jeszcze resztka sil zakrecil, wiec pewnie podladuje go te 10 godzin, ale na 3A. Odnosnie tych przelacznikow to nie jest tak, ze jeden sluzy do ladowania aku, a drugi do odpalania samochodu? Mam aku w ktorym korki sa zalepione naklejka, rozumiem, ze jest to tzw. aku bezobslugowy. Czy wg Ciebie warto zerwac naklejke, odkrecic korki by sprawdzic , czy nie nalezy dodac wody zdemineralizowanej? Slyszalem, ze jest to zalecane gdyz z czasem "wklad" akumulatorowy sie utlenia i te matalowe plytki nie sa zanurzone przez co niszczy sie akumulator.
  • #4
    bodek66
    Level 14  
    Witam
    Ten prostownik nie służy do rozruchu samochodów.
    Właśnie niedawno taki naprawiałem.
    Przełącznik w położeniu górnym jest zabezpieczeniem przed odwrotnym podłączeniem biegunów ładowanego akumulatora, albo przed zwarciem zacisków prostownika.
    W górnym położeniu przełącznika napięcie na zaciskach prostownika pojawia się dopiero po prawidłowym podłączeniu ładowanego akumulatora. Pod warunkiem że akumulator nie jest wyładowany do "zera".
    W dolnym położeniu przełącznika, prostownika można używać jako prostego zasilacza, z regulowanym napięciem. Napięcie w moim egzemplarzu można było regulować od około 2V do 13V, wartości skutecznej. W dolnym położeniu przełącznika, prostownik nie jest odporny na zwarcie zacisków wyjściowych.
  • Testo
  • #5
    brofran
    Level 39  
    Michan wrote:
    Czy wg Ciebie warto zerwać naklejkę, odkręcić korki by sprawdzić...

    Jak najbardziej, jeżeli minął już okres gwarancyjny na akumulator.
  • #6
    Michan
    Level 8  
    Zauważyłem, że przy ładowaniu aku na prądzie 3A lub większym "bulgocze" elektrolit ( bardzo intensywnie, tak wygląda jakby się gotował). Znajomy powiedział mi, że powinienem ustawić mniejszy amper, taki by elektrolit nie "bulgotał", mają się tylko wytwarzać pęcherzyki gazu. To prawda ?
  • #7
    bearq
    Level 38  
    Jeśli Ci gotuje akumulator to znaczy że jest zbyt wysokie napięcie ładowania a prąd na poziomie 3A jest tylko konsekwencją podniesionego napięcia. Zmierz napięcie na akumulatorze gdy zacznie tak bulgotać.
  • #8
    brofran
    Level 39  
    Michan wrote:
    Zauważyłem, że przy ładowaniu aku na prądzie 3A lub większym "bulgocze" elektrolit

    To zazwyczaj oznacza że aku. jest w pełni naładowany i należy go odłączyć od prostownika . Może też być oznaką uszkodzenia akumulatora , lub znacznego spadku jego pojemności .
  • #9
    Michan
    Level 8  
    bearq wrote:
    jest zbyt wysokie napięcie ładowania a prąd na poziomie 3A jest tylko konsekwencją podniesionego napięcia

    Jak regulować napięcie ładowania? Prąd sam reguluje przecież potencjometrem na prostowniku.
  • #10
    bearq
    Level 38  
    Podłącz prostownik i gdy zacznie się "gotować" zmniejszaj prąd do momentu aż przestanie to robić, zmierz napięcie na zaciskach akumulatora, dla "zwykłego" ładowania nie powinno przekroczyć 14.4V lub tak jak zaleca producent akumulatorów.
  • #12
    wojtekbp
    Level 11  
    Miernik z aukcji nie zachwyca, jednak do pomiarów oczywiście kup miernik, a nie moduł.
  • #13
    gimak
    Level 40  
    A ja w tej sytuacji kupiłbym multimetr i moduł, bo to żadne pieniądze. Multimetr w różnych sytuacjach bywa potrzebny, a moduł zabudowany na stałe w prostowniku to wygoda i stały pomiar napięcia. A do pełni szczęścia brakuje jeszcze tylko prostego układu kontroli napięcia, który przerywałby ładowania jak napięcie na ładowanym akumulatorze wzrosłoby do np. do 14.8V.
  • #14
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Dzisiaj mierzyłem napięcie podczas ładowania podobnym sprzętem i wyszło mi prawie 16V... Chyba za dużo. Czy próbować jakoś modyfikować ustrojstwo czy już odpuścić?
  • #15
    gimak
    Level 40  
    jarekstryszawa wrote:
    wyszło mi prawie 16V... Chyba za dużo. Czy próbować jakoś modyfikować ustrojstwo czy już odpuścić?

    No ciut za dużo dla akumulatora bez możliwości uzupełniania ubytków wody. Czy modyfikować ustrojstwo, można o układ o którym nadmieniłem w poprzednim poście i będzie ok.
  • #16
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Nie bardzo wiem o jakim układzie mówisz- najprościej podlinkuj jeśli możesz jakieś konkretne rozwiązanie. Mam dwa te stare porządne prostowniki, używam je głównie do ładowania dużych akumulatorów w ciągnikach, dołożyłbym jeszcze do ich modyfikacji.
  • #18
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Szukam, ale niestety bez powodzenia. jeśli mógłbyś wskazać jakiś namiar na pewny układ byłbym wdzięczny.
  • #19
    gimak
    Level 40  
    jarekstryszawa wrote:
    Szukam, ale niestety bez powodzenia. jeśli mógłbyś wskazać jakiś namiar na pewny układ byłbym wdzięczny.

    Pytanie, czy chcesz kupić gotowca, czy chcesz sam coś wymodzić?
    Jeżeli chcesz sam, to możesz z tego skorzystać: https://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=531203
    Układ ten działa na zasadzie przerwij ładowanie/wznów ładowanie.
    Ja coś takiego spreparowałem, ale styki przekaźnika nie umieściłem na zasilaniu trafo lecz na wyjściu z prostownika - układ był podłączony od strony akumulatora. Pewną wadą tego układu jest to, że korzystając ze styków przekaźnika NO, przy niskim napięciu akumulatora układ nie załączy ładowania. Drugi minus dla mnie jest ten, że jest za mała histereza przerwij/wznów - mnie udało się osiągnąć przy ustawionym napięciu przerwij ładowanie na 14.8V wznowienie ładowania przy najniższym napięciu 13.8V, a interesowało mnie 12.8V.
    Zmontowałem nowy układ, w którym zamieniłem połączenia między 2 i 3 układu LM - pozwoliło to na wykorzystanie styków NC przekaźnika, a po małym zmodyfikowaniu sprzężenia zwrotnego uzyskałem to co chciałem większą histerezę. Teraz układ przerywa ładowanie akumulatora przy napięciu 14.8V, a wznawia ponownie ładowanie gdy napięcie akumulatora opadnie do 12.8V.
    Jak Cię interesuje ten zmodyfikowany, to mogę go narysować i zamieścić.
    Można również spreparować układ, który będzie tylko przerywał ładowanie po osiągnięciu przez akumulator ustawionego napięcia.
    Dla zainteresowanych dołączam schemat zmodyfikowanego układu kontroli napięcia ładowanego akumulatora.
    Radziecki prostownik - obsługa
  • #20
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Na elektronice się słabo znam. Wyobrażam sobie, że kupię gotowy podzespół, do którego wejdzie napięcie z prostownika i wyjdzie skorygowane do powiedzmy 14,4 V.
    Samemu nie zmontuję z elementów.
  • #21
    Michan
    Level 8  
    Zakupiłem nw. miernik. Nie znam się zupełnie na elektryce, powiedźcie zatem proszę, który parametr ustawić na urządzeniu w celu właściwego sprawdzenia napięcia na akumulatorze ? ( na zdjęciu kabelki do miernika są podłączone właściwie? )
    Czy jak będę sprawdzał napięcie w podłączonym do samochodu akumulatorze muszę ściągać klemy ?
  • #22
    gimak
    Level 40  
    Ustawić strzałkę przełącznika w DCV na liczbę 20.
  • #23
    Michan
    Level 8  
    gimak wrote:
    Ustawić strzałkę przełącznika w DCV na liczbę 20.
    Gimak jesteś pewny? Sprzedawca z "alledrogo" powiedział mi by ustawić DCA na 20 m. Czym różnią się te dwa zakresy?
  • #24
    gimak
    Level 40  
    Michan wrote:
    Gimak jesteś pewny? Sprzedawca z "alledrogo" powiedział mi by ustawić DCA na 20 m.

    Tak jestem pewny. Sprzedawca z allegro jest albo beznadziejny ignorant, albo to źle sformułowałeś pytanie. Na zakresie DCV mierzy się wartości napięcia prądu stałego lub pulsującego, natomiast na DCA mierzy się wartości prądu stałego lub pulsującego. Gdybyś próbował mierzyć napięcie akumulatora przy tak ustawionym zakresie to byś sfajczył co najmniej ten zakres w mierniku.
  • #25
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Potwierdzam- pomiar ma być prowadzony na zakresie DCV 20. Jednocześnie podbijam moje zapytanie o gotowy okład stabilizujący napięcie- chętnie kupię 2 sztuki do samodzielnego zamontowania w prostownikach.
  • #26
    gimak
    Level 40  
    jarekstryszawa wrote:
    zapytanie o gotowy okład stabilizujący napięcie

    A który układ masz na myśli?
  • #27
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Stare prostowniki dają napięcie 15,8-16,1 V (mierzone na klemach ładowanego akumulatora). Chciałem zejść do poziomu 14,5-14,7 V, ewentualnie po naładowaniu akumulatora układ może odłączać ładowanie. Ma być gotowe do montażu przez amatora.
    Tak sobie to wyobrażam.
  • #28
    gimak
    Level 40  
    jarekstryszawa wrote:
    Stare prostowniki dają napięcie 15,8-16,1 V (mierzone na klemach ładowanego akumulatora). Chciałem zejść do poziomu 14,5-14,7 V,

    Jeżeli chodzi o układ na który się powołałem w linku oraz ten na załączonym rysunku, one nie ingerują w napięcie ładowania jakie daje prostownik, on tylko powoduje przerywanie procesu ładowania gdy napięcie na jego zaciskach wzrośnie do nastawionej wartości (np. 14.8V) i gdy po przerwaniu ładowania, napięcie na zaciskach akumulatora spadnie do ustawionej wartości (np. 13.0V), wznawia proces ładowania do ponownego wzrostu napięcia do 14.8V - i tak w kółko.
    Dodatkowo mogę jeszcze powiedzieć, po obserwacji ładowania przy dużych mrozach, że układ jest wrażliwy na temperaturę otoczenia. Mój układ ustawiany w warunkach pokojowych przerywanie ładowania przy napięciu 14.8V, przy kilkunastostopniowym mrozie przerywał ładowanie przy napięciu 15.3V.
    jarekstryszawa wrote:
    Ma być gotowe do montażu przez amatora.

    Muszę się nad tym zastanowić i gdyby do tego doszło, to mogę ewentualnie zmontować układ na płytce z wyjściem na cewkę przekaźnika. Ja przekaźnik i płytkę lokowałem w prostowniku w różnych miejscach.
  • #29
    Michan
    Level 8  
    Ponowie jeszcze pytanie, bo gdzieś w dyskusji umknęło ;) Na zdjęciu kabelki do miernika są podłączone właściwie? , jeśli tak do do czego służy pierwsze wejście od góry ?
    Czy jak będę sprawdzał napięcie w podłączonym do samochodu akumulatorze muszę ściągać klemy ?