Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

- Transformator Toroidalny a dwa uzwojenia pierwotne. Jak podłączyć?

Perech 10 Sty 2017 16:51 912 21
  • #1 10 Sty 2017 16:51
    Perech
    Poziom 15  

    Witam. Buduję prostownik. Znalazłem w kartonach transformator toroidalny, który ma dwa uzwojenia pierwotne. Wg tabliczki znamionowej jedno uzwojenie jest na 110v a trzeba zrobić mostek, żeby odpalić go na 230v. Mam dwa uzwojenia pierwotne, z jednego mam dwa przewody i z drugiego dwa, na których są oznaczenia 230v (takie koraliki). Kiedyś to podłączałem i na wtórnym było około 18v, teraz podłączyłem 230 pod te przewody z koralikami, na wtórnym zero, pod te drugie bez koralików a mostkując te z 230 też zero. Nie chcę zrobić w domu grubszej awarii a bardzo potrzebuję prostownika. Mógłby mi ktoś podpowiedzieć, jak to ma być po bożemu?

    0 21
  • #3 10 Sty 2017 17:29
    gimak
    Poziom 37  

    Coś mi tu nie pasuje. Jeżeli są dwa uzwojenia pierwotne na 110V to skąd te napisy 230V - to jedno. A drugie to mętnie opisałeś połączenia przy próbach.
    Bo jak podałeś 230 V na końcówki z koralikami 230V, to co zrobiłeś z końcówkami bez koralików i wice versa?
    Jeżeli pozostały luźne, to jest przerwa po stronie pierwotnej i na wtórnej będzie zero.
    Jeżeli je połączyłeś ze sobą i jest nadal zero, to uzwojenia są połączone przeciwsobnie, to strumień magnetyczny się zeruje i na wtórnym też będzie zero.
    Wtedy właściwe połączenie (pomijając sprawę opisów koralików) powinno być koniec jednego uzwojenia bez koralika połączyć z końcem drugiego uzwojenia z koralikiem, a 230V podłączyć do wolnego końca z koralikiem i bez koralika.

    0
  • #4 10 Sty 2017 20:35
    Perech
    Poziom 15  

    Ogarnąłem to dzięki poradom kolegi gimak. Pojawia się kolejny problem, po wyprostowaniu mam 20.5v. Jest jakiś prosty sposób na obniżenie tego napięcia? Bo uważam, że lm7815 przy obciążeniu wyładowanego akumulatora zostawi tylko czarny pył

    0
  • #5 10 Sty 2017 20:45
    BC109B
    Poziom 32  

    Ja zrobiłbym mostek półsterowany z regulatorem fazowym. Unikniesz w ten sposób strat mocy w stabilizatorze szeregowym, który i tak ma zbyt wysokie napięcie do ładowania akumulatorów. Obecnie produkowane akumulatory kwasowe nie powinny osiągać napięcia wyższego niż 14,4-14,5V.

    0
  • #6 10 Sty 2017 20:52
    Perech
    Poziom 15  

    Podpowiedziałbyś mi jak to ugryźć? Pierwszy raz się za takie coś biorę

    0
  • #7 10 Sty 2017 21:00
    BC109B
    Poziom 32  

    Gotowy schemat był w jednym z radioelektroników. Mostek półsterowany to dwie diody i dwa tyrystory. W Radioelektroniku tyrystory sterowane były transformatorem. Nawet fajnie to działało. Niestety gdy padły tyrystory wioskowy elektronik drapną transformator z układem prostowniczym i dał w zamian transformator z fazowym regulatorem mocy po stronie pierwotnej. Co gorsza potencjometr regulatora był w metalowej obudowie i przykręcony do metalowej obudowy, co w efekcie powodowało rażenie prądem przy nieodpowiednim włożeniu wtyczki do gniazda sieciowego.

    0
  • #8 10 Sty 2017 21:07
    Perech
    Poziom 15  

    teraz to już zupełnie nic nie rozumiem. Dotarło do mnie, że jeszcze wiele muszę się nauczyć. Szkoda tylko, że pilnie muszę uruchomić prostownik

    0
  • #9 10 Sty 2017 21:12
    BC109B
    Poziom 32  

    Poszukam jutro tego schematu, jest bardzo prosty. Dzisiaj znalazłem taki schemat - też nie powinien sprawić Ci problemuLink.

    0
  • #10 10 Sty 2017 21:14
    Perech
    Poziom 15  

    będę bardzo wdzięczny

    0
  • #11 10 Sty 2017 21:20
    freebsd
    Poziom 34  

    @PerechMasz może ściemniacz oświetlenia?
    Można też użyć żarówki samochodowej włączonej szeregowo z transformatorem, co też powinno być jednym z rozwiązań.

    0
  • #12 10 Sty 2017 22:48
    gimak
    Poziom 37  

    Perech napisał:
    Pojawia się kolejny problem, po wyprostowaniu mam 20.5v.

    Pytanie w jakich warunkach napięcie to było mierzone, bo nijak mi te 20.5V nie pasuje do tych 18V~ podanych na początku. Przy 18V~ po wyprostowaniu bez żadnego obciążenia powinno być ok. 16V=, a nie 20.5V=. Natomiast jeżeli to napięcie zmierzono na końcówkach kondensatora podłączonego na wyjściu mostka, to wtedy napięcie na wyjściu trafo (przed mostkiem) będzie ok.14.5V~, czyli typowe dla transformatorów do prostowników.
    freebsd napisał:
    Można tez użyć żarówki samochodowej włączonej szeregowo z transformatorem, co też powinno być jednym z rozwiązań.

    Ale nie wystarczającym. Nie wiem do czego ma służyć ten prostownik, bo jeżeli do ładowania akumulatora, w sposób dla niego zdrowy, ale doraźny, to na wejściu trafo napięcie powinno być tak zbite, aby na jego wyjściu było 12V~ i tu zaczynają się schody, bo teraz właściwie nie wiadomo jakie jest napięcie na wyjściu trafo. Przy założeniu, że jest to 14.5V~, to żeby obniżyć go do 12V~ na wyjściu, to na jego wejściu napięcie trzeba by obniżyć do 190V~ i jedna żarówka samochodowa tego nie załatwi.

    0
  • #13 11 Sty 2017 09:19
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Być może miernik ma jakąś pojemność i po podłączeniu do mostka masz układ z kondensatorem...

    Wadą układów ze sterowaniem fazowym jest to, że jeśli przewodzą przez małą część czasu, to powodują zwiększone obciążenie transformatora.

    Jest niezły układ prostownika automatycznego autorstwa jozefg - ma taką zaletę, że jest odporny na odwrotne podłączenie akumulatora.

    0
  • #14 11 Sty 2017 10:28
    BC109B
    Poziom 32  

    - Transformator Toroidalny a dwa uzwojenia pierwotne. Jak podłączyć? Schemat zasilacza do ładowania akumulatorów samochodowych zamieszczony w Radioelektroniku nr 5/93 na stronie 52. Autorem jest dr inż. Janusz Biliński. W zasilaczu nie musisz montować miernika prądu i napięcia. Podobny prostownik przerabiałem do wersji z pojedynczym uzwojeniem wtórnym. Nie montowałem mikroamperomierza, i przełącznika napięcia wyjściowego.

    0
  • #15 11 Sty 2017 13:11
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Wadą takiego układu jest to, że jak się zrobi jakiś błąd, to ciężko dojść, dlaczego nie działa prawidłowo - nie polecam tego dla początkujących, dla nich najlepszy jest układ, który można składać "po trochu" i sprawdzać działanie tego, co się złożyło, zanim się zmontuje następną część; no i lepiej, żeby pomyłka nie groziła zniszczeniem elementów...

    0
  • #16 11 Sty 2017 13:29
    BC109B
    Poziom 32  

    W którym miejscu tego układu pomyłka ( i jaka) grozi zniszczeniem układu?

    0
  • #17 12 Sty 2017 17:01
    Perech
    Poziom 15  

    Widzę, że trochę namieszałem. Zrobiłem dokładne pomiary (dokładniejsze). Na wyjsciu trafa mam 23v z groszem zmiennego. Za mostkiem jest około 20,5v. Muszę uzyskać napięcie około 14,5- 15v Opcja z tyrystorami raczej odpada bo w carrefourze ich nie kupię a do niczego innego się nie dostanę.

    0
  • #18 12 Sty 2017 17:20
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A jakimi elementami dysponujesz? W ostateczności można kupić wysyłkowo. A radiator do mostka i ewentualnie tyrystora/-ów masz?

    0
  • #19 12 Sty 2017 17:23
    Perech
    Poziom 15  

    Mam radiatory. Mam tranzystory bd 135 i podobne, mam kilka mosfetów irfz 44 kondensatory różnej maści.

    0
  • #20 12 Sty 2017 21:10
    gimak
    Poziom 37  

    Perech napisał:
    Na wyjsciu trafa mam 23v z groszem zmiennego. Za mostkiem jest około 20,5v.

    Napięcie 20,5V mierzone na wyjściu prostownika to jest wartość średnia napięcia pulsującego, a napięcie szczytowe (mierzone na kondensatorze) wynosi ok. 32 V i do takiego napięcia ten prostownik starałby się naładować akumulator, gdyby na przeszkodzie nie stałoby zjawisko elektrolizy.
    Perech napisał:
    Muszę uzyskać napięcie około 14,5- 15v

    I tu moje pytanie, czy wiesz w jakich warunkach chcesz uzyskać ten (zmierzyć) wynik - to jest napięcie pulsujące.
    Takie postawienie sprawy wg mnie jest zasadne i prawidłowe tylko przy zasilaczach impulsowych, a nie transformatorowych.
    W tym wypadku nie wiem jaka jest moc tego trafa, więc nie wiem jaki prąd może on dać i czy konieczny byłby ogranicznik prądowy (regulacja), ale na pewno konieczna jest kontrola napięcia ładowanego akumulatora i przerywanie ładowania, jak napięcie to osiągnie cytowaną wyżej wartość.

    0
  • #21 12 Sty 2017 22:09
    Perech
    Poziom 15  

    Rozumiem. W takim wypadku zabieram się z lekturę, potem dobry schemat i czas coś zbudować. Coś co będzie działało i będzie bezpieczne. Dziękuję wszystkim za pomoc.

    0
  • #22 12 Sty 2017 23:46
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Można by spróbować zrobić układ podobny do prostownika jozefg, z MOSFET-em zamiast tyrystora, tylko trzeba zrobić jakiś dodatkowy układ spowalniający jego wyłączanie (może to załatwi jeden kondensator), bo nagłe wyłączenie spowoduje, że energia zmagazynowana w indukcyjności uzwojenia wtórnego zostanie wpakowana w MOSFET-a i nie wiadomo, czy on to "przeżyje" - tyrystor wyłącza się w zerze prądu i nie ma tego problemu. Do tego układu potrzeba kilku tranzystorów PNP, ze 2 małej mocy (np. BC557) i 1 nieco większej (np. BD136).

    0
  Szukaj w 5mln produktów