Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik - Brak pola wirującego

10 Sty 2017 21:30 1365 25
  • Poziom 8  
    Witam, posiadam silnik (wiatrak) który chłodził urządzenie chłodnicze.
    Po podłączeniu do sieci działa jak hamulec. Wirnika wtedy nie można obrócić. .
    Silnik jest jednofazowy.
    Czy to jest silnik klatkowy? Silnik - Brak pola wirującego Silnik - Brak pola wirującego
    Na drugim zdjeciu : po lewej klixon a po prawej zasilanie
    Silnik ma na zasilniu 100 om. Na kazdym uzwojeniu 25 om
  • Poziom 8  
    Kondersator nie był nigdy podłączany, działał bez niego. Nowy silnik tez chodzi bez kondersatora już kilka lat
  • Poziom 39  
    zrób pomiary czy uzwojenia mają ciągłość, może któreś ma przerwę.
    Wszystkie połączenia są całe nic się nie urwało?
  • Poziom 8  
    Podobny silnik https://www.morsmarket.pl/pl/p/Silnik-wentylatora-YZF-16-25,-15W,-WEIGUANG/182
    Na kazdym uzwojeniu pokazuje 25 om. Po wyjeciu wirnika i włozeniu metalowej kulki jest ona przyciagana, kulka powinna zaczac wirowac a tak się nie dzieje.
    W mojej pracy jest taki stół
    https://obrazki.elektroda.pl/7468343300_1378482484.jpg
    Ktoś by dał krótką instrukcje obsługi jak na nim sprawdzic ten silnik
    Stół s2 c
  • Poziom 13  
    Witam.Chciałbym wyjaśnić kolegom elektronikom że jest to silnik z uzwojeniem rozruchowym zwartym - to są te pręty (lub płaskowniki) miedziane przechodzące przez pakiet stojana wzdłuż cewek(słabo widoczne na zdjęciu).Praca silnika bez kondensatora.
    Sprawdzić trzeba czy nie mają przerw.
    Piszesz że masz inne tego typu to porównaj z nimi te zwoje rozruchowe.


    Sprawdź też czy niema luzu na łożyskach bo wtedy wirnik przyciągany jest przez stojan jak przez magnes (hamuje rozruch).
  • Moderator Samochody
    marcpfs napisał:
    Po wyjeciu wirnika i włozeniu metalowej kulki jest ona przyciagana, kulka powinna zaczac wirowac a tak się nie dzieje.
    Nie powinna. Błędne założenie.
    darek...45 napisał:
    jest to silnik z uzwojeniem rozruchowym zwartym - to są te pręty (lub płaskowniki) miedziane przechodzące przez pakiet stojana wzdłuż cewek(słabo widoczne na zdjęciu).Praca silnika bez kondensatora.
    Sprawdzić trzeba czy nie mają przerw
    Sto procent racji.

    Dodano po 2 [minuty]:

    marcpfs napisał:
    W mojej pracy jest taki stół
    https://obrazki.elektroda.pl/7468343300 1378482484.jpg
    Ktoś by dał krótką instrukcje obsługi jak na nim sprawdzic ten silnik
    Stół s2 c
    Nijak. To stół to alternatorów.
  • Moderator Elektrotechnika
    [quote="marcpfs"]Na kazdym uzwojeniu pokazuje 25 om. /quote]
    Luz na łożyskach i stąd taki efekt.
  • Moderator Samochody
    Topolski Mirosław napisał:
    Luz na łożyskach i stąd taki efekt.

    Jeśli tak, o silnik raczej do wyrzucenia - to konstrukcja na łożyskach ślizgowych.
  • Moderator Elektrotechnika
    robokop napisał:
    to konstrukcja na łożyskach ślizgowych.

    To jest wiadome od początku, przynajmniej dla mnie, druga sprawa nie zawsze jest do wyrzucenia wiele tak zachowujących się silników można uratować wystarczy oliwka.
  • Moderator Samochody
    Topolski Mirosław napisał:
    wiele tak zachowujących się silników można uratować wystarczy oliwka.

    Która zapewne zregeneruje materiał wytartej osi i zlikwiduje w ten sposób powstały luz. Zobacz na zdjęciach - nabiegunniki poobcierane.
  • Moderator Elektrotechnika
    robokop napisał:
    Topolski Mirosław napisał:
    wiele tak zachowujących się silników można uratować wystarczy oliwka.

    Która zapewne zregeneruje materiał wytartej osi i zlikwiduje w ten sposób powstały luz. Zobacz na zdjęciach - nabiegunniki poobcierane.

    To można stwierdzić mając dany silnik na warsztacie jeszcze raz pytam w kwestii przezwajania i naprawy silników piszesz jako teoretyk czy praktyk? Ja dość dużo tych silników zrobiłem i piszę to z praktyki dając sugestie na które założyciel tematu powinien zwrócić uwagę.
  • Moderator Samochody
    Kolego szanowny, Twoja praktyka słabo ma się do rzeczywistości i praw fizyki - przynajmniej z tego co piszesz ostatnio. Wpierw wymyśliłeś że z silnika 0.75kW zrobisz 2,2kW po przezwojeniu go na trzy fazy, co jest ewidentną bzdurą - zostało podsumowane we wspomnianym wątku, teraz oliwą chcesz naprawić wytarte łożysko. Gratuluję pomysłowości. Powoływanie się na "praktykę" jest w tym momencie co najmniej nie na miejscu. Minimalny luz łożysk, spowodowany wytarciem powoduje że pole magnetyczne przykleja wirnik do stojana, nie pozwalając mu się obrócić - widać poobcierane nabiegunniki na zdjęciach. Szczelina powietrzna w takich maluchach ma w okolicach, lub poniżej 0,1mm - byle włos wystarczy żeby zakleszczyć rotor. Wcale do tego nie trzeba mieć silnika na warsztacie. Tym bardziej że opisany objaw
    marcpfs napisał:
    Po podłączeniu do sieci działa jak hamulec. Wirnika wtedy nie można obrócić. .
    ewidentnie na to wskazuje. Panie "praktyku". Bo nawet silnik w którym na wirnik działa tylko pole oscylacyjne da się obrócić bez problemu.
  • Moderator Elektrotechnika
    Robokop masz niesamowite "parcie na szkło"i po prostu jesteś teoretykiem popatrz na wirnik widzisz ewidentne ślady poobcierania na wirniku ( może szklana kula?).Ja zawsze kieruję uwagę na pewne rzeczy , które należy sprawdzić bo zdjęcia nie zawsze dobrze oddają rzeczywistość a o tym silniku piszesz tylko teoretycznie bo nie miałeś z nimi do czynienia w realu ale to Twój problem.Jakbyś miał do czynienia z tymi silnikami i sterty ich przerobił pewne rzeczy byś zrozumiał a na temat silnika z innego tematu to wybacz ale jatki nie będę prowadził w każdym temacie tak jak Ty masz w tym upodobanie odpowiedź masz tam.
    PS
    A jaki smar stosujesz do tych silniczków?
  • Moderator Samochody
    Topolski Mirosław napisał:
    Robokop masz niesamowite "parcie na szkło"i po prostu jesteś teoretykiem
    Takie właśnie wrażenie o koledze odniosłem. Zbyt wysokie mniemanie o sobie.
    Topolski Mirosław napisał:
    popatrz na wirnik widzisz ewidentne ślady poobcierania na wirniku ( może szklana kula?)
    Poproś o zdjęcie w lepszej rozdzielczości i oświetleniu. Widać wnętrze stojana i przejaśnienia nabiegunników - w przypadku wirnika blach mogło nie tknąć, jeśli aluminium klatki lekko ponad nie wystaje.
    Topolski Mirosław napisał:
    które należy sprawdzić bo zdjęcia nie zawsze dobrze oddają rzeczywistość a o tym silniku piszesz tylko teoretycznie bo nie miałeś z nimi do czynienia w realu

    Pewnie, supersilnik o technologii z NASA. Konstrukcji używanej wszędzie - wentylatory klimatyzatorów, chłodziarek, nagrzewnic, i diabli wiedzą gdzie jeszcze - taki sposób łożyskowania stosowany w AGD i małych silniczkach prądu stałego - silnik wentylatorów systemów ogrzewania wnętrza i chłodzenia silnika w samochodach.
    Topolski Mirosław napisał:
    a temat silnika z innego tematu to wybacz ale jatki nie będę prowadził w każdym temacie tak jak Ty masz w tym upodobanie odpowiedź masz tam.
    A może jednak?
    Topolski Mirosław napisał:
    A jaki smar stosujesz do tych silniczków

    Materią pozakosmiczną. Producent nie przewidział jakiegokolwiek ponownego smarowania samego węzła, to materiał porowaty, samosmarny, "smarowany" w procesie produkcji poprzez nasączanie, sam z siebie ma dodatkowo niewielki współczynnik tarcia. Żeby je dobrze, skutecznie nasmarować, to trzeba by chyba gotować je kilka godzin w oleju wrzecionowym. http://www.tribologia.org/ptt-old/l50l/l50ll.htm
  • Moderator Elektrotechnika
    [quote="robokop"]Poproś o zdjęcie w lepszej rozdzielczości i oświetleniu. Widać wnętrze stojana i przejaśnienia nabiegunników - w przypadku wirnika blach mogło nie tknąć, jeśli aluminium klatki lekko ponad nie wystaje.
    Topolski Mirosław napisał:
    które należy sprawdzić bo zdjęcia nie zawsze dobrze oddają rzeczywistość a o tym silniku piszesz tylko teoretycznie bo nie miałeś z nimi do czynienia w realu

    Daj sobie spokój czy widzisz że aluminium wystaje ponad blachy?Aluminium na wirniku jest poza rdzeniem stojana ,a to które pracuje w polu stojana zawsze jest poniżej blach lub równo z blachami ( taki wirnik nie obróciłby się w tym silniczku)- rozbierz silnik,chociaż jedną stronę.Dochodzi jeszcze szczelina między wirnikiem i stojanem z kolei aluminium ( chyba o tym wiesz ) nie jest twardszym materiałem niż blachy.
  • Poziom 43  
    darek...45 napisał:
    Witam.Chciałbym wyjaśnić kolegom elektronikom że jest to silnik z uzwojeniem rozruchowym zwartym - to są te pręty (lub płaskowniki) miedziane przechodzące przez pakiet stojana wzdłuż cewek(słabo widoczne na zdjęciu).Praca silnika bez kondensatora.
    Sprawdzić trzeba czy nie mają przerw.
    Piszesz że masz inne tego typu to porównaj z nimi te zwoje rozruchowe.


    Nie tak do konca Obywatelu Elektrodowiczu i Robokopie Moderatorze Szanowny :D Te zwarte zwoje stojana wywołuja efekt reluktancyjny, przez co tworzy się sztuczne wirujace pole magnetyczne, choć silnik zasilany jest jedną fazą. Co do reszty- tak - po wytarciu się tulei ślizgowych, bo to nie łożyska silnik nienaprawialny.
  • Moderator Samochody
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Te zwarte zwoje stojana wywołuja efekt reluktancyjny, przez co tworzy się sztuczne wirujace pole magnetyczne, choć silnik zasilany jest jedną fazą.

    Jakby nie patrzeć, to silnik z uzwojeniem pomocniczym zwartym. Autor wątku wyszedł z błędnego założenia że wrzucona w stojan kulka będzie wirować - co jest oczywistą nieprawdą.
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Co do reszty- tak - po wytarciu się tulei ślizgowych, bo to nie łożyska silnik nienaprawialny
    To są łożyska ślizgowe, samosmarne. Podobnie jak np. tulejki rozrusznika. Te "kulki z dziurką" można dokupić - problemem jest osadzenie ich w jednorazowych prasowanych/zgrzewanych gniazdach, bądź jeśli został naruszony materiał osi (który powinien być odporny na ścieranie).
  • Poziom 43  
    robokop napisał:
    Materią pozakosmiczną
    :D Pozakosmiczną, to widziałem ostatnio konstrukcję takiego motorka. Otóż niby banalna obiegowa pompa basenu ogrodowego....ale..silnik BLDC / AC czyli zasilany z sieci prądem przemiennym, składajacy się z plastikowej puszki mieszczącej okrągłe PCB z elektroniką, i to solidnie skomplikowaną, a w górnej ściance wtopione 6 cewek biegunami do góry i trzy hallotrony. Wirnik, to plastikowa tarcza, u góry posiadająca łopatki (wirnik pompy), na dolnej zaś powieszchni magnesy i to porządne. Za oś wystarczyl ,,kiel" teflonowy, skierowany w dół i opierajacy sie o wgłębienie wyłożone teflonem na wierzchu wzmiankowanej ,,puszki" i smarowane wodą. Wirnik w położeniu poziomym i docisk łożyskowania zapewnia pole magnetyczne jego magnesów. To dopiero NASA, co? :D
  • Moderator Elektrotechnika
    robokop napisał:
    Podobnie jak np. tulejki rozrusznika. Te "kulki z dziurką" można dokupić - problemem jest osadzenie ich w jednorazowych prasowanych/zgrzewanych gniazdach, bądź jeśli został naruszony materiał osi (który powinien być odporny na ścieranie).

    Dla osoby zajmującej się na co dzień tego typu silniczkami( nie teoretyka) nie stanowi to dużego problemu ( nie piszę tu o rozruszniku tylko o silniczku z tematu aby było jasne bez fantazjowania).
  • Poziom 31  
    Jeżeli bardzo ci zależy na tym silniczku możesz zrobić taki myk: kiedyś nawaliła mi pompka z kostkarki do lodu (bardzo podobnej konstrukcji silnik ) a że nie była dostępna zrobiłem tak że wywaliłem tulejki, zmierzyłem wałki, dopasowałem łożyska kulkowe (tam pasowały 602) i wkleiłem te łożyska w gniazda po tulejach na dwuskładnikowej masie tzw. płynny spaw. Chodziła bezawaryjnie jakieś 4 lata aż w końcu udało mi się kupić zamiennik.
  • Moderator Samochody
    Topolski Mirosław napisał:
    robokop napisał:
    Podobnie jak np. tulejki rozrusznika. Te "kulki z dziurką" można dokupić - problemem jest osadzenie ich w jednorazowych prasowanych/zgrzewanych gniazdach, bądź jeśli został naruszony materiał osi (który powinien być odporny na ścieranie).

    Dla osoby zajmującej się na co dzień tego typu silniczkami( nie teoretyka) nie stanowi to dużego problemu ( nie piszę tu o rozruszniku tylko o silniczku z tematu aby było jasne bez fantazjowania).

    Ależ oczywiście, praktyk nawet zrobi silnik 2,2kW na rdzeniu 0,75kW. To już ustaliliśmy. Podobnie jak to, że oliwa usunie luzy z takiego łożyska. Tylko co to nowego wnosi dla założyciela tematu?
    Kwazor napisał:

    Silnik - Brak pola wirującego

    Wystarczy roztoczyć przetłoczenia rantu i voila. Potem zagnieść z powrotem.
  • Moderator Elektrotechnika
    Koledzy Autor tematu ostatni raz pisał 10 .01 może kupił już nowy bo są tanie .
  • Moderator Elektrotechnika
    Oczywiście są tanie na łożyskach ślizgowych ale są też droższe na łożyskach kulkowych może to dla potomnych.
    Kol.Robokop daruj sobie wracanie do innych tematów, gdzie wyjaśniłem pewne rzeczy chyba że dalej myslisz inaczej zresztą widać to po Twoich wpisach.Zacznij dbać o poziom i odrzuć zawiść bo ją aż nadto widać nie tylko w tym temacie .
    Pozdrawiam i liczę na rozsądek jaki powinni przejawiać moderatorzy ( i jaki przejawiają).
  • Poziom 8  
    Co do silnika- Uruchomiłem go w innej pozycji.(luz na łożyskach) -posiadam wahliwe. Nawet nie spodziewałem się że luz może mieć takie znaczenie.
    W drugim silniku wystarczyło psiknąć WD-40 by działał w pełni prawidłowo.
    Czy da się wymienić łożysko? trochę się boje tego odbezpieczać, żeby nic nie pękło
  • Moderator Elektrotechnika
    marcpfs napisał:
    W drugim silniku wystarczyło psiknąć WD-40 by działał w pełni prawidłowo.

    WD nie jest dobrym rozwiązaniem to tylko celem poluzowania na moment ,to nie jest środek smarny . Do panewek możesz użyć oleju maszynowego ( do maszyn do szycia) .