Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podest grzewczy - z płytki ceramicznej.

Jarkon2 12 Sty 2017 18:10 20880 138
  • #31
    deus.ex.machina
    Poziom 32  
    Mechanicznie to urządzenie jest niebezpieczne do użycia - przewody luzem i na wierzchu aż się prosi by izolacja uległa uszkodzeniu a obwód przerwaniu...

    Jedyna szansa by jakoś poprawić bezpieczeństwo to zalewa izolująca...
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • #32
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany
    Taka masa zalewowa do muff kablowych słabo przewodzi ciepło więc niezbyt równomiernie by się nagrzewała ta płytka. Chociaż od podłogi by przynajmniej izolowała termicznie.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • #33
    deus.ex.machina
    Poziom 32  
    cooltygrysek napisał:
    Taka masa zalewowa do muff kablowych słabo przewodzi ciepło więc niezbyt równomiernie by się nagrzewała ta płytka. Chociaż od podłogi by przynajmniej izolowała termicznie.



    Na allegro można kupić pyl aluminiowy i dodać do masy jako wypełniacz - poprawi to wyraźnie przewodnictwo cieplne (oczywiście należy odizolować rezystory choćby warstwa tkaniny szklanej, zresztą wszystkie gole przewody powinny być w izolacji np koszulki szklane nadawałyby by się świetnie).
    Swoją drogą tu nie chodzi o dobre przewodnictwo cieplne "w dół" a nawet warto byłoby poprawić izolacje by ciepło przepływało tylko w jedna stronę.
  • #34
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany
    Nie nie mnie chodziło o przewodnictwo cieplne po powierzchni płytki ceramicznej a nie w dół.
  • #35
    mati_323
    Poziom 10  
    Nie wiem jaka tam się wydziela temperatura, ale czy zastosowanie po prostu termokurczki na każdym łączeniu byłoby złym pomysłem ?
  • #36
    Jarkon2
    Poziom 25  
    A ile wynoszą max wartości przepięć w sieci? Zwykłe rezystory wytrzymują min 200V. Razy 25 w szeregu = 5kV - nie wystarczy? Można dodać warystor.

    Najlepiej jakby rezystory były przyklejone do płytki ceramicznej za pomocą CX-80 (dobre połączenie termiczne R z płytką) tak jak na moich zdjęciach, a następnie całość zalana masą izolującą i nieprzewodzącą ciepła.

    Przykłady mas zalewowych:

    Milar:
    Żywica niepalna, samogasnąca, wytrzymuje 20 tys. godzin w temp. 110 st. C.
    CW5620 - żywica elastyczna, niebieska
    XB5620 - żywica elastyczna, żółto-beżowa
    HY5610 - katalizator do żywicy 5620
    stosunek mieszania - 5:1

    CW5631 - żywica podobna do CW5620, tylko twarda i w kolorze czarnym
    z tym samym utwardzaczem, lecz stosunek mieszania 4:1


    AMOD:
    żywica czarna - RE12560
    żywica czarna - RE12551 - z certyfikatem niepalności


    Zakład Chemiczny „Silikony Polskie" Sp. z o.o.
    SILIKONOWE KAUCZUKI DWUSKŁADNIKOWE DO CELÓW ELEKTROTECHNICZNYCH
    Kauczuki silikonowe typu POLASTOSIL M-2000 i POLASTOSIL M-60
    służą do zabezpieczania układów elektrycznych i elektronicznych m.in. małych silników, układów tranzystorowych przed wpływami czynników zewnętrznych, takich jak: wilgoć, kurz, pył, opady atmosferyczne itp.
    Utwardzają się w temperaturze pokojowej pod wpływem KATALIZATORA OL-1.
    http://www.silikonypolskie.pl/produkty.php?g=24&i=55


    > Nie wiem jaka tam się wydziela temperatura, ale czy zastosowanie po prostu termokurczki na każdym łączeniu byłoby złym pomysłem ?
    Byłoby z tym dużo precyzyjnej zabawy, aby wszystko dokładnie zaizolować.
  • #37
    Jawi_P
    Poziom 34  
    Jarkon2 napisał:
    A ile wynoszą max wartości przepięć w sieci?

    +-10%
    Ale wiele rozwiązań tu, zaczyna pachnieć kosztami.
    Rezystory wysokonapięciowe, o mocy 1-2W nie należą do najtańszych, klej, zalewa etc. Wyjdzie jak nowy chodnik-dywanik grzewczy.
    Moim zdaniem zaproponowany gotowy kabel grzewczy za 30 zł gotowy nawet z wtyczką jest chyba w najlepszej opcji cena/jakość/bezpieczeństwo ;)
  • #38
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany
    Jarkon2 napisał:
    A ile wynoszą max wartości przepięć w sieci? Zwykłe rezystory wytrzymują min 200V. Razy 25 w szeregu = 5kV - nie wystarczy? Można dodać warystor.


    Nie wiem skąd kolega wziął te rewelacje. Rezystory z podstawowego typoszeregu do mocy 2W, niskonapięciowe do 60 max 80V a metalizowane do 150. Ale podział jest różny w zależności od producenta. Powyżej tej wartości to rezystory wysoko napięciowe i specjalne wysoko napięciowe takie jak stosowane np: w obwodach trafopowielaczy et cetera. Co do warystora to może się okazać że na robi więcej szkody niż pożytku podczas przepięcia wysokiej energii. Spotykałem zasilacze impulsowe z uwalonymi wysoko napięciowymi, metalizowanymi rezystorami filtra a tymczasem warystor 290V nie tknięty. Jak kolega to wytłumaczy ? Pisze o tym gdyż po jakimś przepięciu cała nasza praca trafi zwyczajowo do kosza. Co wartości napięcia przepięć to zależy od tego jakiego typu jest to przepięcie. Średnio kilka KV amplituda 10us

    Ponadto :
    Jarkon2 napisał:
    Jak masz w szeregu połączonych ze 25 rezystorów, to 230V / 25 da niecałe 10V na każdy rezystor, więc...


    Jest kolega pewny ? bo mnie się wydaje że w układzie 230V (+/- 10% ) AC napięcie szczytowe wynosi ok. √2x230V=324,3V a ponieważ mamy do czynienia z rezystorami więc rezystancja ich może być różna więc sumaryczna wypadkowa spadku napięcia także różna. Koledze troszkę niewiedza doskwiera. Tak jest gdy wszystko wygląda w porządku na papierze podczas obliczeń.
  • #39
    mati_323
    Poziom 10  
    W skrócie chcę takie coś zrobić.
    Jaki jest najlepszy produkt do zalania tego wszystkiego ?
    Jaki do przyklejenia ?
    A może pod rezystor dać jeszcze pastę termoprzewodzącą ?
    A może wystarczy silikon odporny na temperatury ?
  • #40
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany
    Mati 323 praktycznie wszystkie odpowiedzi masz w postach wyżej. Proponuje poczytać od początku. :-)
  • #41
    M. S.
    Poziom 34  
    Większość wskazuje na porażenie prądem elektrycznym, a zamknąć podest od dołu to zaledwie kilka złotych i 10 minut czasu. Wystarczy trochę wełny mineralnej i druga płytka.

    Kolegom, którzy boja się prądu polecam rozkręcić przepływowy podgrzewacz wody. Pewnie mocno przestraszą się spiralnej grzałki 230V bez jakiejkolwiek izolacji, którą opływa woda wyciekająca z kranu.
  • #42
    mychaj
    Poziom 31  
    Cytat:
    Kolegom, którzy boja się prądu polecam rozkręcić przepływowy podgrzewacz wody. Pewnie mocno przestraszą się spiralnej grzałki 230V bez jakiejkolwiek izolacji, którą opływa woda wyciekająca z kranu.

    Mam większe zaufanie do budowy podgrzewacza a już na pewno nie stosuje się tam tworzyw z ,,przypadku".
  • #43
    Jawi_P
    Poziom 34  
    M. S. napisał:
    iększość wskazuje na porażenie prądem elektrycznym, a zamknąć podest od dołu to zaledwie kilka złotych i 10 minut czasu. Wystarczy trochę wełny mineralnej i druga płytka.

    Kolegom, którzy boja się prądu polecam rozkręcić przepływowy podgrzewacz wody. Pewnie mocno przestraszą się spiralnej grzałki 230V bez jakiejkolwiek izolacji, którą opływa woda wyciekająca z kranu.

    Z drewnianą ramką dookoła? Wylejesz wodę, pies, kot nasika i koniec.
    W podgrzewaczu woda nie cieknie po spirali grzejnej jak w tym projekcie z postu #1 bo on był krytykowany, co ty sugerujesz? Równie dobrze w pralce też może spirala bezpośrednio grzeje wodę? Tam są grzałki odizolowane ze spiralą w środku od jej metalowej obudowy/rury.

    http://toro-grzalki.pl/produkty/
  • #44
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany
    Jawi_P napisał:
    Z drewnianą ramką dookoła? Wylejesz wodę, pies, kot nasika i koniec.


    Kolega słyszał o bejcy wodoodpornej ? A jeszcze lepiej o lakierach wodoodpornych do drzewa ? No proszę was nie róbcie z siebie takimi tekstami bo widzę ze niewiedza doskwiera.

    M. S. napisał:
    przestraszą się spiralnej grzałki 230V bez jakiejkolwiek izolacji, którą opływa woda wyciekająca z kranu.


    Co kolega sugeruje ? Ale zgadza się spiralna grzałki ma bezpośredni kontakt z wodą i przez nią przepływa woda. Grzałka taka ma budowę dwukomorową gdzie jedna połowa spirali znajduje się w jednej a druga w drugiej komorze. Wydaje się to nieobeznanemu w temacie straszne ale według prawa Kirchoffa potencjał w wodzie równy jest zeru. Uziemienie jest podłączone do metalowego króćca wody więc w razie uszkodzenia grzałki nie porazi nas prąd. Taką budowę mają proste i tanie podgrzewacze przepływowe wody. Te o mocach ponad 10KW zwłaszcza wielofazowe mają grzałki w miedzianych rurkach izolowanych wewnątrz szamotem lub sizalem.
  • #45
    Jawi_P
    Poziom 34  
    cooltygrysek napisał:
    Te o mocach ponad 10KW zwłaszcza wielofazowe mają grzałki w miedzianych rurkach izolowanych wewnątrz szamotem lub sizalem.

    A to przepraszam, innych nie widziałem grzałek do ogrzewaczy wody.

    Dodano po 6 [minuty]:

    cooltygrysek napisał:
    Kolega słyszał o bejcy wodoodpornej ? A jeszcze lepiej o lakierach wodoodpornych do drzewa ? No proszę was nie róbcie z siebie takimi tekstami bo widzę ze niewiedza doskwiera.

    I to ma być zabezpieczenie przed napięciem sieci? I miałbym po tym deptać, coś tam suszyć, dzieciakom się dać bawić, gdzie pod tą bejcą gołe druty latają?
    Litości.
  • #46
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany
    Jawi_P napisał:
    A to przepraszam, innych nie widziałem grzałek do ogrzewaczy wody.


    Bo jeszcze mało widziałeś sam mam podgrzewacz przepływowy o mocy 22KW 3 fazowy na ( prawdziwych grzałkach ) a nie marketowy szajs za grosze.

    Jawi_P napisał:
    gdzie pod tą bejcą gołe druty latają?


    A kto tu mówi o gołych drutach ? Proszę czytać ze zrozumieniem bo nie przypominam sobie by tu gdzieś ktoś tak pisał. Wspomniałem o takiej ramce by woda nie spływała jak byty się postawi do wyschnięcia zwłaszcza w zimę. Czemu drewno ? bo temu że ładnie się prezentuje. A spód oczywiście zaizolowany albo kabel masą albo tzw uszczelką silikonową która jest odporna na wszystko a przy okazji łatwo naprawić w przypadku spalenia się któregoś rezystora .

    Dodano po 2 [minuty]:

    M. S. napisał:
    Wystarczy trochę wełny mineralnej i druga płytka.


    Bardzo dojrzały pomysł zwłaszcza gdy wełna nasiąknie wodą.
  • #48
    Jarkon2
    Poziom 25  
    > Nie wiem skąd kolega wziął te rewelacje.
    Z danych z TME.

    > Jest kolega pewny ? bo mnie się wydaje że w układzie 230V (+/- 10% ) AC napięcie szczytowe wynosi ok. 324,3V
    Masz rację, zapomniałem, że to AC. Dużo się nie pomyliłem :)

    mati_323
    > Jaki jest najlepszy produkt do zalania tego wszystkiego ?
    Ja kiedyś już używałem żywic Milara i Amoda, które wymieniłem powyżej do zalewania urządzeń pracujących pod wodą (były na 24V nie na 230V). Silikony Polskie nie używałem. Cen aktualnych nie znam, trzeba sprawdzić. Nie powinno wyjść dużo na jeden podest, tylko problem w tym, że trzeba kupić całe opakowanie, a one zazwyczaj są duże. Lepiej zaplanować budowę kilku podestów od razu :)
    Można spróbować klejem do płytek ceramicznych, ale nie wiem jaką elektroizolację on zapewnia.

    > Jaki do przyklejenia ?
    Do przyklejenia rezystorów do ceramiki, to chyba tylko CX-80 KWIK. Nie znalazłem nic lepszego.
    Może spróbować 2-składnikowy Distal, ten długoschnący - połączenie mechaniczne bardzo dobre, termiczne nie wiem. Ale trzeba czekać 24h, a CX-80 po kilku minutach jest twardy. Ceny obu są chyba podobne.

    > A może pod rezystor dać jeszcze pastę termoprzewodzącą ?
    Nie ma potrzeby. CX-80 załatwia sprawę.

    > A może wystarczy silikon odporny na temperatury ?
    Moim zdaniem nie będzie to dobre połączenie mechaniczne rezystora z płytką i chyba też nie za dobre termicznie.

    Poza tym:
    - obramowanie - jeśli z drewna, to koniecznie zabezpieczyć przed wilgocią; może z jakiegoś tworzywa? albo też z kawałków płytek ceramicznych dociętych na wąskie paski i doklejonych do górnej płytki grzewczej; całość zalać od spodu masą izolacyjną, dodać podstawkę i / lub nóżki;
    - gumowe nóżki, jeśli podest ma służyć do suszenia mokrych butów itp.
  • #49
    mychaj
    Poziom 31  
    Zauważcie jeszcze jedną rzecz - w przypadku połączeń grzewczych nie stosuje się połączeń lutowanych tylko złączki zaprasowane lub tulejki zaciskowe, poprawicie izolacje termiczną i te luty puszczą po krótszym lub dłuższym czasie.
    Cytat:
    Można spróbować klejem do płytek ceramicznych, ale nie wiem jaką elektroizolację on zapewnia.

    Żadną - klej do płytek jest rozrabiany z wodą, kiedy i w jakim stopniu obniży się jego wilgotność i odporność na przebicie nie jesteś w stanie przewidzieć, ew. można by zastosować masę jakiej używają producenci płyt grzewczych ale to chyba ekonomicznie bez sensu.
  • #50
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany
    Jawi_P napisał:
    Fotografia post pierwszy, Co tam jest? Rezystory przyklejone do kafelka.


    Uznajemy na forum, że to prototyp, a autor przy udziale naszych postów poprawi projekt (od spodniej strony) mam nadzieję.
  • #51
    Jarkon2
    Poziom 25  
    mychaj - Zauważcie jeszcze jedną rzecz - w przypadku połączeń grzewczych nie stosuje się połączeń lutowanych tylko złączki zaprasowane lub tulejki zaciskowe
    Masz rację, ale nie w tym przypadku - nie ten zakres temperatur, żeby luty puszczały :)

    cooltygrysek - Uznajemy na forum że to prototyp a autor przy udziale naszych postów poprawi projekt ( od spodniej strony ) mam nadzieję.
    Dokładnie tak. Pisałem już, że zbudowałem to kilka miesięcy temu i brak czasu na poprawki... a że zima przyszła, to wrzuciłem na forum - bardziej jako sam pomysł, niż gotowe urządzenie - to dla was koledzy, żebyście za mocno nie marzli zimą i w przemoczonych butach nie chodzili :) To mogłoby się skończyć gorzej, niż porażenie 230V.

    Jawi_P - Fotografia post pierwszy, Co tam jest? Rezystory przyklejone do kafelka.
    A jak chciałbyś zobaczyć na fotografii rezystory przyklejone do kafelka, jeśli byłyby one już zalane?
    Mógłbym użyć żywicy transparentnej, np. TRANSLUX D150, ale ona strasznie droga jest, dobra do zalewania LEDów.
    O właśnie, można podświetlić podest na nóżkach od spodu LEDami, np. podłączonymi odpowiednio do sieci rezystorów i będzie fajny bajer :)
  • #52
    Pokrentz
    Poziom 21  
    Ja bym to robił na 24 V mimo wszystko, oczywiście na innych wartościach rezystorów. Transformator 24 V 50W nie jest aż taki wściekle drogi (poza tym, że taki mam, tzw. transformator bezpieczeństwa). I mógłbym dorobić jakiś mikrokontroler z DS18B20, żeby sobie regulowac temperaturę jakims PWM-em albo nawet sterując grupowo triakiem (oldschool). Można takiej płytki uzywać np. do utrzymywania ciepłego mleka dla dziecka w garnku, czy podgrzewania zakwasu na chleb do 30 stopni... Zastosowań jest wiele.
  • #53
    h3c4
    Poziom 14  
    A ja nie bawiłbym się w rezystory a użyłbym podgrzewaczy lusterek.

    Podest grzewczy - z płytki ceramicznej.

    Ale po przekalkulowaniu lepiej kupić mate pod akwarium za 30zł.
    Podest grzewczy - z płytki ceramicznej.
  • #54
    Jawi_P
    Poziom 34  
    h3c4 napisał:
    A ja nie bawiłbym się w rezystory a użyłbym podgrzewaczy lusterek.

    Tylko wydaje mi się, że mata czy ta do lusterek, mogą mieć za niską temperaturę chyba?
    tym bardziej, że kafelka ma dużą bezwładność cieplną, długo się nagrzewa i tak samo stygnie.

    Dodano po 3 [minuty]:

    E tam. Użyć ogniw Peltiera, będzie grzać nogi, suszyć buty, podgrzewać mleko i czasami kota, a latem odwracamy ją odwrotnie i będzie nam utrzymywać chłodne chmielowe :)
    Uniwersalne, bezpieczne, łatwe, ładne :)
  • #55
    h3c4
    Poziom 14  
    Na pewno ma większa powierzchnie grzania więc bez wątpienia będzie lepiej i szybciej nagrzewać niż malutki rezystorek :D.
    Odchodzi na "kabelkowanie", wystarczy przykleić takie 4 pod płytkę podłączyć pod zasilacz komputera (12V) poprzez bezpiecznik i koniec zabawy ; ).
  • #56
    Jarkon2
    Poziom 25  
    Na znanym portalu aukcyjnym jest dostępna żywica CW5620 w opakowaniu 0.6kg w cenie 42zł. + koszt przesyłki.

    Cytat:
    Przedmiotem aukcji jest 0,6kg żywicy elektroizolacyjnej poliuretanowej Arathane CW5620 BLUE/HY5610
    produkowanej przez światowego lidera niemiecką firmę HUNTSMAN.
    (0,5kg poliol + 0,1kg izocjanian)


    Przestrzeń do zalania w moim prototypie wynosi ok 1000cm^3 ( 33 x 33 x 1cm wysokości minus przestrzeń zajęta przez R ).

    Żeby nie marnować niepotrzebnie dużej ilości żywicy i zaoszczędzić kasę wystarczy wstępnie wypełnić puste przestrzenie między rezystorami jakimś materiałem wypełniającym, np. kawałkami odpadów plastykowych, drewnianych, a nawet kawałkami płytki ceramicznej lub małymi kamykami, ew. zbędnymi starymi rezystorami :)
    Im dokładniej wypełnimy puste miejsca, tym mniej żywicy wystarczy do zalania całości tworząc pełną izolację od 230V.
    Tylko materiał wypełniający nie powinien się stykać z elementami będącymi pod napięciem. Należy zachować odstępy ze 2-3mm.
    Zalać należy na wysokość min 2-3mm ponad wszelkie elementy znajdujące się pod napięciem. Poczekać aż się utwardzi i gotowe.

    Wspomniane wyżej opakowanie żywicy CW5620 powinno wówczas wystarczyć na kilka podestów lub resztę można wykorzystać do innych celów elektroizolacyjnych.

    Przed zalaniem należy dokładnie uszczelnić połączenia między płytką, a drewnianym obramowaniem. Żywica jest bardzo lejna i może wyciekać przez wszelkie szpary i nieszczelności. Uszczelnić można silikonem, klejem lub dokładnie obkleić kanty wewnątrz taśmą izolacyjną.

    Podest grzewczy - z płytki ceramicznej.
  • #57
    Pokrentz
    Poziom 21  
    Wypełniaczem może być piasek. Przesiany, wypłukany i wygotowany oraz wysuszony. Robi się papkę głównie z piasku i odrobiny żywicy (żeby to związać) i po sprawie. Chyba, że piasek się z zywicą nie lubią, ale w ten sposób z zywic epoksydowych kiedyś odlewało się mnóstwo drobiazgów, jak np. uchwyty do ścianek wspinaczkowych...
  • #60
    brofran
    Poziom 38  
    Kiedyś reklamowano elastyczne maty grzewcze na 220 V o wymiarach 1x1m , które można było pod dywan włożyć . Jest jeszcze coś takiego produkowane ?