Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podest grzewczy - z płytki ceramicznej.

Jarkon2 11 Jan 2017 21:19 23721 139
Buderus
  • Podest grzewczy - z płytki ceramicznej.

    Podest grzewczy służy do podgrzewania kawałka powierzchni podłogi.
    Jeśli mamy w domu zimną podłogę, to można na nim ogrzać stopy, np. siedząc przy komputerze :) Można na nim suszyć buty...
    Dostępne w handlu podesty, dywaniki lub maty grzewcze są dość drogie. Pokażę jak można samemu tanim kosztem wykonać niewielki podest grzewczy.

    Potrzebna jest zwykła płytka ceramiczna, taka do montażu na posadzkę o wymiarach jakie nam pasują - 1szt. Ma ona dobrą przewodność cieplną, więc dobrze nadaje się na taki podest grzewczy.
    Potrzebne są rezystory o mocy 1W lub 2W - od 20szt. lub więcej, zależy od wielkości płytki.
    Potrzebny jest klej do przyklejenia rezystorów do płytki ceramicznej. Ja zastosowałem CX-80 KWIK - 2-składnikowy, szybkoschnący i szybko utwardzający się, wytrzymuje temperaturę do +150°C.
    Do tego trochę kabelków i jakieś obramowanie, na którym będzie zamocowana płytka ceramiczna tworząc cały podest.
    Ja w swoim prototypie podestu wykonałem obramowanie z listew drewnianych. Płytkę do ramy przykleiłem klejem do ceramiki.
    Wymiary mojej płytki ceramicznej to kwadrat o boku ok. 33cm.

    Najpierw trzeba dobrać ilość, wartość i moc rezystorów do powierzchni płytki. Z doświadczeń wyszło mi, że trzeba umieścić rezystory co najwyżej 7cm od siebie nawzajem, aby rozkład temperatury na płytce ceramicznej był równomierny.
    Rezystory należy przykleić do płytki ceramicznej od spodu. Klej CX-80 podczas nakładania go oblewa cały rezystor i dobrze trzyma się płytki tworząc dobre termiczne połączenie rezystora z płytką.
    Rezystory należy połączyć ze sobą elektrycznie tak, aby na każdym z nich wydzielała się taka sama ilość ciepła i mniejsza od dopuszczalnej mocy rezystora. Ja połączyłem szeregowo 25 rezystorów 120Ω / 2W (takie akurat miałem w swoich zapasach). W sumie jest to grzejnik o rezystancji 3000Ω / max 50W. Podłączyłem je pod 230V, co daje niecałe 20W ciepła.
    Podest po ok. 20min rozgrzewania się jest lekko ciepły.
    Można dać inne rezystory uzyskując większą moc grzania podestu. 20W na powierzchnię 33x33cm to moim zdaniem minimum.

    Podest można od spodu zamknąć - zaizolować jakimś materiałem elektro i termoizolacyjnym.

    Koszty:
    - płytka ceramiczna - kilka zł. lub z pozostałości po remoncie
    - rezystory - grosze lub z niepotrzebnych zapasów
    - klej CX-80 KWIK - 20zł. - to najdroższy komponent potrzebny do wykonania podestu grzewczego; nie wiem czym można go zastąpić - musi mieć dobre właściwości termiczne i tworzyć dobre połączenie rezystora z ceramiką
    - obudowa / podstawa podestu - odpady z listew drewnianych lub inne konstrukcje
    - przewód elektryczny z wtyczką - np. odcięty z popsutego starego TV :)

    Podest grzewczy - z płytki ceramicznej. Podest grzewczy - z płytki ceramicznej. Podest grzewczy - z płytki ceramicznej. Podest grzewczy - z płytki ceramicznej.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Jarkon2
    Level 25  
    Offline 
    Jarkon2 wrote 1085 posts with rating 77, helped 5 times. Been with us since 2006 year.
  • Buderus
  • #2
    Qbuś
    Level 38  
    Z mojego "puntu widzenia" nie jest to bezpieczne urządzenie :( .
  • #3
    Jarkon2
    Level 25  
    Qbuś wrote:
    Z mojego "puntu widzenia" nie jest to bezpieczne urządzenie

    A dlaczego tak sądzisz?
    Wiele urządzeń pracuje na 230V, szczególnie grzewczych, które mają łatwo dostępne z zewnątrz spirale grzewcze. W tym podeście można wszystko zaizolować, więc moim zdaniem jest on bezpieczniejszy od innych urządzeń nagrzewających.
    Płytka ceramiczna prądu nie przewodzi.
    Podest można zasilać z innego źródła np. 24V jak ktoś ma takie dostępne, po zmianie układu rezystorów.
    Chyba nie przemyślana krytyka.
  • #4
    Qbuś
    Level 38  
    Oceniłem na podstawie tego co "widzę", a nie co można z tym jeszcze zrobić. Wyobraziłem sobie po prostu, że osoba, która nie wie co to jest (dziecko, itp...) widząc to leżące na podłodze próbuje podnieść wkładając palce pod spód :cry: .
    Dla własnego bezpieczeństwa wklej od dołu płytkę z plexi, albo jakiegoś izolatora.
    Sprawa druga, jak ktoś stanie na tą płytkę piętą, może się złamać :| .
    I jeszcze jedno, leży na wykładzinie, a jak któryś lut puści i zacznie iskrzyć ?
    Pomysł nie jest zły, tylko niedopracowany trochę :D .
  • Buderus
  • #5
    atewua
    Level 8  
    Ja bym to smyrnął na sam koniec jeszcze raz klejem co da mi izolację i większą przewodność termiczną. Poza tym z racji tego, że ciepło jest odprowadzane od rezystorów można spokojnie wydzielać na nich 100%-150% sugerowanej przez producenta maksymalnej mocy.
  • #6
    Lechito
    Level 12  
    Można by się pokusić o rezystory 5W ceramiczne koszt sztuki to 35gr, 40 sztuk to 14 zł i użyć jakiegoś starego atxa, co by nie było napięcia sieciowego (mnie również nie przekonuje napięcie sieciowe w konstrukcjach diy, widząc np grzany stół na 230V w drukarce 3d której rama jest metalowa aż przechodzą mnie ciarki)
    Sylikon wysokotemperaturowy można kupić również w motoryzacyjnym, mają różne rodzaje i wielkości.
    Pomysł genialny na zimę do suszenia obuwia.
  • #7
    Jarkon2
    Level 25  
    No dobrze.

    Qbuś - Oceniłem na podstawie tego co "widzę"
    Oprócz zdjęć są jeszcze moje uwagi w tekście, z którymi wypadałoby się zapoznać oceniając ;)
    Np. że to jest tylko prototyp, czyli wykonany w celach testowych oraz że podest można od spodu zamknąć - zaizolować jakimś materiałem elektro i termoizolacyjnym. Choć powinienem napisać, że należy bezwzględnie to zrobić.
    A żeby wykonać zdjęcia jak to wygląda w środku, to trzeba było zostawić to otwarte.

    jak ktoś stanie na tą płytkę piętą, może się złamać
    Złamać piętą płytkę ceramiczną? Jak ktoś ma takie obawy, to może całość od spodu zalać klejem do płytek, usztywnić.
    W handlu dostępne są nawet dywaniki grzewcze. Te to mogą być niebezpieczne, jak się w takim dziurę zrobi.

    Pomysł nie jest zły, tylko niedopracowany trochę
    Jak każdy prototyp :)
    Zbudowałem go już kilka miesięcy temu i chciałem zbudować jeszcze jeden większy podest i dopiero go opisać.
    Mam już ładną płytkę ceramiczną 45x45cm kupioną w OBI za 10zł. Jednak ciągły brak czasu nie pozwala na dokończenie tego dzieła.
    A że zima przyszła, to pomyślałem, że nie będę już zwlekał z opisem. Może się komuś przyda taki pomysł, szczególnie jak mieszka w starym domu z zimną podłogą gdzie po nogach mocno wieje :)

    Pokazałem sposób na bardzo tani podest grzewczy wykonany z łatwo dostępnych materiałów. To jego główna zaleta. Przydałoby się jeszcze tańszy klej znaleźć.
    Jak ktoś ma potrzebę zbudować taki podest, to niech sam pomyśli co należy jeszcze poprawić, a nie bezmyślnie kopiuje, to co widać na moich zdjęciach.

    atewua - lepiej dać więcej rezystorów i gęściej je poukładać. To da bardziej równomierny rozkład ciepła na podeście oraz umożliwi lutowanie końcówek rezystorów bezpośrednio do siebie bez użycia kabelków przedłużających.
    Tylko trzeba więcej kleju zastosować, bo jest więcej rezystorów do przyklejenia. Dlatego tańszy klej by się przydał.

    Pomyślałem nawet o zrobieniu ogrzewania podłogowego w ten sposób, ale trzeba by było każdą płytkę podłogową wstępnie dobrze przygotować z rezystorami i zaizolować, a potem je łączyć elektrycznie... chyba sobie to odpuszczę. Bezpieczniej kupić specjalne maty elektryczne do montażu pod podłogą i takiego ogrzewania, ale one są sporo droższe. Byłyby też znaczne koszty - opłaty za prąd przy ogrzewaniu całej podłogi w ten sposób. A cena energii elektrycznej jak zapowiadają będzie wzrastać.

    Pozostaje to dobrym i ekonomicznym rozwiązaniem do miejscowego podgrzewania podłogi, ew. ściany - do szybszego suszenia ręcznika lub wygrzania pleców na stojąco... Wystarczy użyć wyobraźni :)
  • #8
    Anonymous
    Anonymous  
  • #9
    Jarkon2
    Level 25  
    Małe sprostowanie - 20-25zł. to minimalna cena za jedno opakowanie kleju CX-80 KWIK.
    Jedno całe opakowanie tego kleju powinno wystarczyć na konstrukcję kilku, min 3 podestów grzewczych.
    Zatem koszt kleju dla 1 podestu to tylko kilka zł.

    Widzę, że jednak dużo osób boi się tych 230V, choć ten podest zapewnia znacznie lepszą izolację z każdej strony, niż nie jedno fabryczne urządzenie zasilane z sieci 230V. Chyba nie ufacie swoim umiejętnościom konstruktorskim :)
    Uwzględniając niewielką moc podestu można odseparować go od napięcia sieciowego 230V stosując niewielki zasilacz o mocy 20W - 30W lub większy. Koszt takiego zasilacza nie jest zbyt wysoki, a poziom bezpieczeństwa nieco wzrośnie (nieco, bo moim zdaniem i tak jest duży).
    Oczywiście trzeba utworzyć odpowiednią sieć rezystorów dopasowaną do napięcia zasilacza. Wystarczy znajomość prawa Ohma.

    I jeszcze jedna uwaga, która powinna być przyswojona przez chętnych na budowę podestu.
    Nie należy przesadzać z mocą na jednostkę powierzchni. To nie ma być grzejnik dający wysoką temperaturę.
    Spalą wam się buty lub poparzą nogi :)
    Ok. 30W na powierzchnię 33x33cm to wg mnie optymalna moc dająca przyjemnie odczuwalne ciepło.
    Dla większych powierzchni proporcjonalnie więcej mocy.

    rubeno - chcesz zrobić po swojemu, to zrób. Powodzenia w przyklejaniu "wężownicy" z drutu oporowego do płytki ceramicznej, tak aby zapewnić max przepływ ciepła z drutu na płytkę :)

    To nie jest ogrzewanie powietrza, tylko nagrzewanie całej objętości płytki ceramicznej.
    Każdy "kawałek" elementu grzewczego powinien stykać się bezpośrednio z materiałem płytki, a nie "wisieć w powietrzu" pod płytką. Rezystory bardzo dobrze się do tego nadają, można je łatwo połączyć termicznie z płytką, całą ich objętością za pomocą niewielkiej ilości masy kleju / żywicy 2-składnikowej.

    Rozumiem, że producenci oryginalnych podestów grzewczych mogą nie być zadowoleni z tego tematu, ale wiele osób nigdy nie kupi sobie podestu grzewczego 60x40cm za 550zł. netto, zaś chętnie zmontują sobie podest z płytki ceramicznej za ok. 20zł. + ew. koszt zasilacza separującego.

    Proszę o więcej pochwał, a nie tylko bezmyślną krytykę.
  • #10
    KJ
    Level 31  
    Pomysł z drutem oporowym nie jest taki zły ale należałoby to nieco inaczej wykonać. Na przykład przykleić uformowany drut punktowo a następnie wypełnić całość zaprawą szamotową lub podobnym materiałem uzyskując coś na kształt płyty grzejnej. Wzrośnie pojemność cieplna i czas nagrzewania ale też czas stygnięcia i wytrzymałość mechaniczna całości ;) Oczywiście nie można przesadzić z mocą. Czy taka żywica ma dobrą przewodność cieplną śmiem wątpić bo tworzywa zwykle mają kiepską albo nawet są izolatorami cieplnymi ale możliwe że w tym przypadku jest po prostu wystarczająca. Jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa to może nie głupim rozwiązaniem byłby przewód grzewczy jednak jest to rozwiązanie dość kosztowne.
  • #11
    maliniak80
    Level 17  
    Można też użyć grzałki silikonowej, klei się je na silikon wysokotemperaturowy, grzałki takie używa się do podgrzewania agresywnych kąpieli np. w myjkach ultradźwiękowych, lub wytrawiarki, :D ale tu może też by się sprawdziła.
  • #12
    domator
    Level 13  
    Przewód grzewczy do terrarium jest gotowym zestawem do podłączenia do sieci.
  • #13
    GGK
    Level 12  
    Czy zalanie całości klasycznym elastycznym klejem do płytek nie rozwiąże problemu?
  • #14
    prosiak_wej
    Level 38  
    Pomysł tak prosty, że aż ciężko było samemu na niego wpaść! Dla mnie pomysł super! Mam zwyczaj chodzić po domu boso, nawet zimą, a wieczorami przydałaby się taka ciepła płytka pod biurkiem :) Rezystorów MŁT mam parę kilo, więc coś by się znalazło. A chyba się wybiorę do najbliższego marketu budowlanego po jakąś ceramikę i klej :)
  • #15
    maras77
    Level 21  
    GGK wrote:
    Czy zalanie całości klasycznym elastycznym klejem do płytek nie rozwiąże problemu?


    Będzie wtedy grzało w dwie strony.
    Należy zrobić izolację od spodu.
  • #16
    Pokrentz
    Level 22  
    Suszenie butów na niezaizolowanej płycie grzewczej 230V? Postaw na tym mokre buty, niech coś spłynie pod płytę i zamoczy druty, kałuża się zrobi. Niech ktoś to będzie chciał szmatą pościerać...
    Pół biedy, jak wyleci róznicoprądówka, gorzej, jak będzie ona zacięta.
  • #17
    omron
    Level 17  
    No właśnie ! najbliższy wyłącznik "tego" to bezpiecznik gdzieś w przedpokoju... mokre buty + trochę wody na wykładzinie i FAZA na dywanie - rozgrzewa już na samą myśl ! Napisz, że jest to prototyp w fazie testów, z zaznaczeniem " nie róbcie tego w domu" ;o kontrolce że to coś jest podłączone do sieci 230V już przez grzeczność nie wspomnę ! sorry - ale dopracuj to!!!
    omron
  • #19
    Jawi_P
    Level 35  
    Qbuś wrote:
    Pomysł nie jest zły, tylko niedopracowany trochę

    Trochę, tylko dlatego że chcesz być miły :)
    Wystarczy , że coś się na to wyleje. Albo obok. Drewno dookoła jak nasiąknie to tyle będzie tej izolacji. Szkoda gadać, mam nadzieje, że nikt tego w tej postaci nie skopiuje, tego narzędzia zbrodni niestety.
  • #20
    Jarkon2
    Level 25  
    > Czy taka żywica ma dobrą przewodność cieplną śmiem wątpić
    CX-80 ma dobrą przewodność cieplną.

    O grzałkach silikonowych jeszcze nie słyszałem, dzięki za info. Ile one kosztują?
    Znalazłem na znanym portalu aukcyjnym:
    UNIWERSALNA GRZAŁKA SILIKONOWA SAMOPRZYLEPNA 20W
    Moc: 20W
    Napięcie: 12V
    Szerokość: 6cm
    Wysokość: 4cm
    cena: 10zł.
    Trochę małe wymiary, trzeba by kilka takich dać i zrobi się koszt ze 100zł. Rezystory jednak są tańsze :)

    > Czy zalanie całości klasycznym elastycznym klejem do płytek nie rozwiąże problemu?
    Nie wiem, nie próbowałem. Jeśli się uda wstępnie równomiernie rozmieścić rezystory na powierzchni płytki ceramicznej i jak najbliżej powierzchni płytki i połączyć je elektrycznie, to po zalaniu powinno być OK.
    > Będzie wtedy grzało w dwie strony. Należy zrobić izolację od spodu.
    Zgadza się. Chyba, że od spodu też przykleimy płytkę ceramiczną i będziemy mieć stojący ocieplacz dwustronny :)

    Pokrentz wrote:
    Suszenie butów na niezaizolowanej płycie grzewczej 230V? Postaw na tym mokre buty, niech coś spłynie pod płytę i zamoczy druty, kałuża się zrobi. Niech ktoś to będzie chciał szmatą pościerać... Pół biedy, jak wyleci róznicoprądówka, gorzej, jak będzie ona zacięta.

    Bardzo słuszna uwaga.
    Izolacja od spodu musi być. Na moich zdjęciach jej nie ma tylko dlatego, żeby było widać co jest w środku.

    omron wrote:
    Napisz, że jest to prototyp w fazie testów, z zaznaczeniem " nie róbcie tego w domu"

    To jest prototyp. Napisałem to już ze 2 lub 3 razy. Trzeba czytać, a nie tylko zdjęcia oglądać.

    mychaj wrote:
    Użyłeś przewodu zasilającego dwużyłowego - w jakiej klasie ochrony wykonana jest ta ,,płytka"?
    Sorry kolego, ale ten twój wynalazek jest wysoce niebezpieczny i urąga wszelkim zasadom bezpieczeństwa.

    W tym podeście nie ma żadnych zewnętrznych elementów przewodzących, a przynajmniej nie powinno ich być.
    Ale zawsze możesz zastosować przewód 3-żyłowy.
    W suszarce do włosów, maszynce do golenia i innych urządzeniach też sobie wymień na 3-żyłowy skoro uważasz, że tak będzie bezpieczniej.
  • #21
    Jawi_P
    Level 35  
    prosiak_wej wrote:
    Pomysł tak prosty, że aż ciężko było samemu na niego wpaść! Dla mnie pomysł super! Mam zwyczaj chodzić po domu boso, nawet zimą, a wieczorami przydałaby się taka ciepła płytka pod biurkiem :) Rezystorów MŁT mam parę kilo, więc coś by się znalazło. A chyba się wybiorę do najbliższego marketu budowlanego po jakąś ceramikę i klej :)

    Poziom doświadczenia 26 na elektrodzie myślałem, że do czegoś zobowiązuje.
    Można się nie znać, ale oczytanym technicznie powinno się być choć minimalnie.
    Za 30pln igracie z życiem, kij że ze swoim, jakaś selekcja naturalna musi być. Ale pomyślcie o innych, o rodzinie, dzieciach i tych co to czytają.
    Żeby być w temacie: Można zastosować podgrzewacze do lusterek samochodowych dostępne po 6pln sztuka za 8W. Połączyć szeregowo by zasilać większym napięciem, np 24V i mniejszym prądem, będzie lepsze niż ta coś. Sam podgrzewacz nie nagrzewa się do więcej niż 60 stopni.
  • #22
    Jarkon2
    Level 25  
    Jawi_P wrote:
    Drewno dookoła jak nasiąknie to tyle będzie tej izolacji.

    Słuszna uwaga. Co Ty proponujesz zamiast drewna?

    O separacji i dodatkowym zasilaczu też już było napisane.

    Czytajcie wcześniejsze posty przed kolejnymi opiniami, bo niepotrzebnie się powtarza uwagi, które już były.
  • #24
    Jawi_P
    Level 35  
    Jarkon2 wrote:
    Słuszna uwaga. Co Ty proponujesz zamiast drewna?

    Dla wskazanej opcji, nic.
    Zastosował bym w sumie przewód grzewczy, który jest oryginalnie zabezpieczony przez producenta izolacyjnie. koszt <30pln. Można go zwinąć pod płytką, zabezpieczyć mechanicznie i termicznie od spodu itp.
    Bezpieczny, z wtyczką, bez zasilacza, reszta kwestia estetyki. Zaoszczędzisz na kłopotach, koszcie zasilacza, koszcie kleju.
    Jeśli już ktoś koniecznie chciałby takie coś, po kosztach.
    Jakikolwiek rezystory zaproponowane w tych warunkach (jakieś węglowe), żeby dociążać je w 150% będą z czasem padać. A lepsze ceramiczne będą drogie. Oczywiście tylko w niskich napięciach - bezpiecznych.
    Pozdrawiam

    Dodano po 36 [sekundy]:

    398216 Usunięty wrote:
    Zamiast krzesła elektrycznego; podest elektryczny... Wielce przemyślany projekt...

    Nowa inkwizycja - elektryczna :)
  • #25
    Anonymous
    Level 1  
  • #26
    Jawi_P
    Level 35  
    15kVmaciej wrote:
    A gdzie zabezpieczenia i ograniczniki temperatury (Termostat i bezpiecznik temperaturowy na wypadek awarii termostatu)?
    Co się stanie, gdy ktoś zapomni toto wyłączyć a dodatkowo przykryje jakimś kocem syntetycznym?

    Jeżeli by zastosować pierwotną koncepcję to należy zmienić nazwę projektu.
    Na np. Psi dedektyw, albo Siku dręczyciel. A wtedy zabezpieczenia nie są potrzebne. To tak żartem ;)
    Ale chyba z dyskusji powyżej jasno wynika, że taka koncepcja nie ma racji bytu i można to zrobić bezpiecznie.
  • #27
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    mychaj wrote:
    Użyłeś przewodu zasilającego dwużyłowego - w jakiej klasie ochrony wykonana jest ta ,,płytka"?
    Sorry kolego, ale ten twój wynalazek jest wysoce niebezpieczny i urąga wszelkim zasadom bezpieczeństwa.


    Dość zbędna uwaga gdyż swego czasu w latach 80 popularne były koce czy tzw buty grzewcze ze spiralą szamotową lub sizalową i gdzież tu zabezpieczenie jak miało się tym nogi owinięte. Szamot czy sizal zawsze mógł pęknąć itd. Gdzieś w domu mi się takie dwa koce poniewierają a fajna sprawa gdyż mają one 3 stopniowa regulację mocy grzejnej.

    Co do zwykłych 2Wrezystorów to nie jest to dobry pomysł. Powinny to być rezystory z serii wysoko napięciowej. Co do klasy ochrony to można całość od spodu pokryć tzw uszczelką silikonową i sprawa załatwiona. Jak by nie patrzeć to pomysł z taką matą do suszenia butów w zimę jest świetny jednak jego wykonanie na rezystorach już nie bardzo. Lepszym rozwiązaniem było by zastosowanie taśmy oporowej i połączonej równolegle w odcinkach na całej powierzchni. Taśmę taką stosuje się w grzałkach wtryskarek. Opór tak skonstruowanej grzałki można dobrać do żądanej temperatury więc termostaty, termiki itp odpadają. Zawsze można zrobić obudowę metalową i podpiąć pod uziemienie, no tylko po co ? Jak by nie patrzyć to głownie kwestia szczelności tak wykonanej grzałki. A przecież zawsze możemy zastosować transformator.

    Niejednokrotnie upieracie się odnośnie uziemienia a ciekaw jestem ilu z was lutuje grotówkami bez uziemienia ?? No przyznajcie się szczerze !
  • #28
    Matitronik
    Level 16  
    Jakby w ten sposób podchodzić do kwestii bezpieczeństwa Panowie, to połowę albo i lepiej, wynalazków obecnego rynku należałoby wypierdzielić, ale nie można tego zrobić bo minimalnym kosztem i nakładem prac uzyskano dla nich jakiś tam niby certyfikat :lol:

    Co do konstrukcji to bardzo mi się podoba samo wykonanie i patent. Coś podobnego kiedyś używałem do podgrzewania fermentatora z piwem, tyle że elementem grzewczym były dwie zamurowane grzałki akwarystyczne w prostokątnej foremce.

    Pozdrawiam!
  • #29
    Jarkon2
    Level 25  
    Podsumowując wasze i moje opinie na ten podest grzewczy:
    - pomysł genialny w swej prostocie
    - wykonanie mojego prototypu fatalne pod względem bezpieczeństwa

    Przypomniało mi się, że są jeszcze specjalne żywice elektroizolacyjne przeznaczone do zalewania urządzeń elektronicznych i elektrycznych. Można od spodu podestu zalać całość taką żywicą na min 3mm powyżej rezystorów i połączeń elektrycznych tworząc jednolitą bryłę, z której w żaden sposób 230V się nie wydostanie, ani woda tam nie wejdzie. Takie żywice oferują np. firmy AMOD, Milar i może jakieś jeszcze.
    http://amod.com.pl/Elektroizolacyjne-28.html
    http://www.elektronika.milar.pl/strona-zywice-do-hermetyzacji-i-zabezpieczenia-komponentow-15

    Drewniane obramowanie można pomalować lakierem.
    Podest można wyposażyć w nóżki gumowe, aby ściekająca woda nie stykała się od spodu z podstawą podestu.

    Jawi_P wrote:
    Zastosował bym w sumie przewód grzewczy, który jest oryginalnie zabezpieczony przez producenta izolacyjnie. koszt <30pln. Można go zwinąć pod płytką, zabezpieczyć mechanicznie i termicznie od spodu itp.

    Też dobre rozwiązanie.

    Rezystory proponuję dobierać tak, aby na każdym z nich wydzielało się nie więcej, niż 50% ich mocy dopuszczalnej.

    Podgrzewane krzesło, to też ciekawy pomysł :)

    15kVmaciej wrote:
    A gdzie zabezpieczenia i ograniczniki temperatury (Termostat i bezpiecznik temperaturowy na wypadek awarii termostatu)?

    Ten podest nie jest w stanie nagrzać się więcej niż kilkanaście st.C ponad temperaturę otoczenia. Przynajmniej w moim wykonaniu.
    Pisałem wcześniej i pogrubiłem:
    Jarkon2 wrote:
    I jeszcze jedna uwaga, która powinna być przyswojona przez chętnych na budowę podestu.
    Nie należy przesadzać z mocą na jednostkę powierzchni. To nie ma być grzejnik dający wysoką temperaturę.
    Spalą wam się buty lub poparzą nogi :)
    Ok. 30W na powierzchnię 33x33cm to wg mnie optymalna moc dająca przyjemnie odczuwalne ciepło.
    Dla większych powierzchni proporcjonalnie więcej mocy.


    cooltygrysek - słuszne uwagi prawisz, ale niekoniecznie muszą to być rezystory z serii wysoko napięciowej.
    Jak masz w szeregu połączonych ze 25 rezystorów, to 230V / 25 da niecałe 10V na każdy rezystor, więc...
    zwykłe obojętnie jakie rezystorki 1W lub 2W wystarczą.
  • #30
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Jarkon2 wrote:
    Jak masz w szeregu połączonych ze 25 rezystorów, to 230V / 25 da niecałe 10V na każdy rezystor, więc...


    To weź pod uwagę przepięcia z sieci energetycznej to taki wynalazek długo by nie pochodził stąd też seria wysoko napięciowa.