Marciniasty wrote: No to proszę państwa, podzielcie się jaki model wybrać, albo jakie używacie i jak się one sprawują (najbardziej mnie interesuje info o fotoradarach)
Przekopiuję ci całkiem spore wypracowanie które pisałem na innym forum bo nie chce mi się w kółko to samo wałkować:
Bardzo dobry antyradar oraz prawidłowa interpretacja jego sygnałów i odpowiednia na nie reakcja są w stanie skutecznie zabezpieczyć przed płaceniem mandatów. Podkreślam BARDZO DOBRY antyradar, przystosowany do samodzielnego definiowania wykrywanych częstotliwości stosowanych w danym kraju, z bardzo dobrą filtracją fałszywek. Nie oszukujmy się, nie są to antyradary za 500, 700 czy nawet 1000zł - mówimy o legalu a nie przemycie z Allegro. Te mogą mogą coś pomóc ale cudów nie należy się spodziewać. Jedynie bardziej podnoszą komfort psychiczny (chociaż i tutaj są wyjątki). Oprócz samej czułości i selektywności liczy się szybkość przemiatania pasm i szybkość wysłania alarmu po wykryciu opromieniowania. W modelach z niższej półki opóźnienie wystąpienia alarmu może wynosić nawet ponad 2 sekundy, czyli praktycznie dodajac do tego nasz refleks (np. 1 sek.) raczej jest już pozamiatane. Dobry antyradar wysyła sygnał alarmowy po czasie dużo krótszym niż 0.5 sek w najmniej sprzyjających przypadkach czyli gdy aktualnie skanuje on początek pierwszego pasma a pomiar prędkości jest dokonywany w ostatnim skrajnym zakresie częstotliwości. Tutaj i tak mamy "sporo" czasu na hamowanie gdyż nawet jeżeli jedziemy pierwsi i jesteśmy niespodziewanie namierzani suszarką to i tak pozostaje nam minimum 3-4 sekundy "wolnego czasu". Aby dokonać prawidłowego pomiaru radarem ręcznym to musi tem pomiar trwać od 3-5 sekund. Gdy policjantowi mocniej drży łapa to pomiar może się nawet wydłużyć. Zdaję sobie sprawę że teoretyczny czas pomiaru to mniej niż sekunda. Podany wyżej czas to czas realnie stosowany przez panów policjantów. Nie wiem po co i dlaczego ale zawsze tak jest gdy do mnie "strzelają" (może ich tak szkolono). Zawsze jednak gdy antyradar zapika zaczynam hamować i zawsze policjant jeszcze trzyma suszarke włączoną przez 2-3 sekundy (ciągle pika) a potem opuszcza z niesmakiem. Może przy nagłej zmianie prędkości coś się resetuje i mierzy ponownie??? Nie wiem, ale to działa. I nie teoretyzujcie tutaj o Dopplerze i innych teoriach pomiaru bo fakty są takie że gość zawsze naciska spust, trzym, trzyma, trzyma i po kilku sekundach puszcza i dopiero wówczas ma odczyt.
Dobry antyradar oprócz wysokich wartości wyżej podanych podstawowych parametrów powinien być przystosowany do europejskich warunków czyli powinien posiadać odpowiedni zakres mierzonych częstotliwości z możliwością indywidualnego wyboru konkretnych częstotliwości które nas interesują, pomijając tym samym częstotliwości nie używane w danym kraju lub częstotliwości używane ale przez inne urządzenia (np. automatycznie otwierane drzwi, systemy monitoringu, synchronizacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, itp.).
Dzięki temu zamiast skanować bez potrzeby kilkanaście pasm, skanuje np. wybrane trzy czestotliwości, które są aktualnie używane przez Policję do kontroli prędkości. Pozwala to znacznie przyspieszyć przemiatanie a co z tym się wiąże, szybciej wysłać informację alarmową. Sprawa kolejna to dzięki wyłączeniu "nie potrzebnych" pasm w znacznym stopniu ogranicza się ilość fałszywych alarmów w miescie (np. wspomniane drzwi na stacjach benzynowych). Modele z wyższej półki (np. firmy Bel) posiadają możliwość jednoczesnego skanowania pasm użytecznych oraz analizę stałego tła elektromagnetycznego w danym rejonie. Dzięki temu możliwa jest dokładniejsza filtracja zakłóceń np. od nadajników sieci komórkowych, linii energetycznych, itp.
Dobre antyradary powinny posiadać takie zakresy częstotliwości:
X Band - 9.41 GHz, 9.9 GHz, 10.525 GHz, 10.600 GHz
Ku Band - 13.45 GHz
K Band 24.125 GHz, 24.150 GHz
Ka Band (Narrow) - 34.00 GHz, 34.30 GHz, 34.70 GHz
Laser - 904nm
W Europie jest zalecane stosowanie pasma "Ka Narrow" a nie "Ka SW" (Super Wide) - 33.4-36.0 GHz, które jest dedykowane głównie na rynek amerykański. Detektory przygotowywane tylko na ten rynek nie posiadają również rozbitych i indywidualnie dostrajanych do konkretnej częstotliwości pasm. Występują jedynie "szerokie" pasma X, K i Ka co uniemożliwia wyłączenie jakiejś nie potrzebnej czestotliwości w danym pasmie. Oprócz tego są one strojone na maksymalną czułość dla środkowej czesotliwości danego szerokopasmowego zakresu a więc czułość ta nie jest jednakowa w całym paśmie i przeważnie maleje na jego krańcach.
Wiekszość antyradarów posiada właśnie to pasmo Ka a nie Ka Narrow.
W Polsce są używane obecnie takie czestotliwości:
K-10.525 GHz (starsze suszarki np. K-15)
X-24.125 GHz (nowsze suszarki, fotoradary w skrzynkach i przenośne, np. Rapid-2Ka, Fotorapid)
Ka-34.00 GHz (fotoradary przenośne, fotoradary samochodowe, np.Ramer-7)
Ka-34.30 GHz (fotoradary przenośne i w skrzynkach, np. Ramer-7M)
Podsumowując ten nieco przydługawy wykład.
Tylko topowe modele antyradarów (Bel, Escort, Valentine 1) są w stanie odpowiednio wcześniej zasygnalizować, że w danej skrzynce jest aktualnie aktywny fotoradar. To samo dotyczy fotoradarów stawianych na trójnogu przy jezdni i ręcznych suszarek.
Osobiście używam ponad rok dwa (w dwóch autach) raczej wysokie modele: Bel 550 Euro (optymalizowany na Europę model 990) i Bel RX-65 w wersji "rozdziewiczonej" na części i ukrytej na stałe (cześć odbiorcza, wyświetlacz i klawiatura). Owszem istnieją fabrycznie przygotowane dwu lub trzy częściowe wysokie modele ale parametrami niestety nie dorownują wymienionym wyżej. Ponadto praktycznie te dwa modele sa w stanie z ok. 200m wykryć nowoczesne fotoradary Multanova, które juz zaczynaja sie u nas pojawiać
http://www.multanova.ch/produkte_geschw_radar_en.php
Fotoradar stacjonarny (na trójnogu lub w skrzynce) robi zdjecie z odległości 7-60m, suszarka mierzy do 150m przy 60km/h i do 300m przy predkości ponad 100km/h.
Zasięgi moich sprzetów zmierzone w realu:
1. Fotoradary w paśmie K (w skrzynkach i na statywach) - pierwszy słaby sygnał od ok. 400m w zależności od terenu, ruchu i pewnie pogody, od 300m zawsze stabilnie i z coraz większym natężeniem
2. Fotoradary w paśmie Ka (fotoradary w skrzynkach i statywach) - trochę mniej ale 250-300m zawsze pewne. Multanowa od 150-200m.
3. "Suszarki" (X i K) - 800-1500m w zależności od pasma, terenu i lokalizacji (oczywiście gdy namierzają kogoś wcześniej jadacego).
Efekty - od ponad roku zero mandatów, zero punktów na koncie (przejeżdżany dystans to ok. 3000 km miesięcznie).
Mówimy tutaj raczej o "normalnym" i masowo stosowanym naruszaniu ograniczeń prędkości a nie jeździe ekstremalnej bez mózgu. Przy jeździe z predkością ok. 80-90km/h (czyli już dużo ale jeszcze bez wielkiego przegięcia) przez tereny z ograniczeniem do 50km/h spokojnie da radę wyhamować na czas i przy okazji nikogo nie zabić.
Przetestowałem już kilkanaście antyradarów z różnych półek cenowych i różnych firm i sorry, ale szkłem d..y nie wytrze. Owszem coś tam działają ale nigdy nie ma pewności czy że akurat nie jest już za późno. Z obecnie produkowanych najlepsze i absolutnie topowe są: Bel RX-65 Pro, Bel Target 550 Euro, Escort 8500, Valentine One Generation 2, potem długo nic i dopiero reszta ze średniej półki, które jua maja znacznie mniejsza czułość na fotoradar (20-150m w zależnosci od modelu). Jeżeli w najbliższej przyszłości pojawią się nowoczesne fotoradary o jeszcze bardziej zmniejszonej moc, węższej wiązce mikrofalowej i ostrzejszym kącie pomiaru (jak Multanova) to wszystkie tanie wynalazki zadziałają max 10-50m od obiektywu a to już jest trochę za późno.
Tutaj jest więcej do poczytania:
http://www.antiradar.com/teste/main.html#t_ceskeradary
Pozdrawiam