Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Domina Flue - zatarta pompa obiegowa

piloo1 13 Jan 2017 17:16 3132 4
  • #1
    piloo1
    Level 14  
    Spotkałem się niedawno z zatartą pompą obiegową w kotle j.w. . Pompa Wilo, kilkuletnia, wydawałoby się, że nie powinno to się wydarzyć, tym bardziej, że znam przypadki ich bezawaryjnej pracy po 20 i więcej lat. Czy przyczyną może być niedokładne odpowietrzenie i tylne łożysko pracowało na sucho ? Użytkownik twierdzi, że była odpowietrzana.
  • Helpful post
    #2
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.
    Zatarta w sensie zablokowana albo ciężko obraca się wirnik, czy wytarte łożyska i mają bardzo duże luzy, aż wirnik zaczyna ocierać o membranę stojanu?
    W pierwszym przypadku, to zwykle przyczyną są zanieczyszczenia z wody.
    Drugi przypadek może być wywołany pracą na sucho, ale pompy WILO słyną z takich usterek, oraz z rozszczelniania się i zalewania silnika.
    Pozdrawiam.
  • #3
    piloo1
    Level 14  
    Zatarta w sensie zablokowany wirnik i bardzo ciężko się obraca. Po rozebraniu i oczyszczeniu działa, czy to wina wody? Obieg jest mały tylko 4 grzejniki i niewiele wody, fakt, że twardej. Może dodać do wody jakiś uzdatniacz?
  • #4
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.
    piloo1 wrote:
    Zatarta w sensie zablokowany wirnik i bardzo ciężko się obraca. Po rozebraniu i oczyszczeniu działa, czy to wina wody? Obieg jest mały tylko 4 grzejniki i niewiele wody, fakt, że twardej. Może dodać do wody jakiś uzdatniacz?
    Z tych objawów (i skoro po wyczyszczeniu działa) to wina zanieczyszczeń z wody. Sam fakt twardej wody raczej bym wykluczył, chyba że woda była często uzupełniana w dużych ilościach, lub spuszczana i nalewana nowa. Prędzej źródłem zanieczyszczeń są produkty korozji tlenowej instalacji CO (zwłaszcza części stalowych), jeśli do instalacji ma dostęp tlen (układ otwarty, rury z tworzyw sztucznych bez bariery tlenowej np: PP, itp.) W takiej sytuacji można do wody dodać dobrego inhibitora przeciwko korozji tlenowej. Przyczyną może też być np: instalacja miedziana z grzejnikami aluminiowymi, wtedy można zastosować inhibitor aluminium-miedź. Jeśli nie ma takich przyczyn, to bym nie stosował żadnej chemii.

    Co do samej pompy, to wirnik i tylne łożysko jest łatwo wyczyścić po rozebraniu pompy. Gożej jest z łożyskiem przy turbinie pompy, bo tego nie da się rozebrać. To najlepiej wypłukać w preparacie do usuwania kamienia np: KAMIX.
    Łożysk pompy nie wolno niczym smarować.

    Membrany po między stojanem, a wirnikiem nie wyciągać, bo łatwo ją uszkodzić, i może nie dać się potem uszczelnić przy tylnym łożysku.
    Przy łożysku od strony turbiny jest gumowy oring uszczelniający, i na niego trzeba zwrócić szczególną uwagę. Właśnie to uszczelnienie w tych pompach bardzo często się rozszczelnia, i doprowadza do zalania silnika, i zniszczenia pompy.
    Trzeba dokładnie oczyścić miejsca, gdzie oring ten styka się z talerzykiem łożyska oraz membraną stojanu, oraz sam oring z wszelkich osadów. Nie wolno porysować powierzchni, gdzie oring styka się z metalem. Oring i powierzchnie metalowe stykające się z oringiem przesmarować delikatnie smarem silikonowym, i złożyć pompę w całość, zwracając uwagę na to, aby oring dobrze wszedł na swoje miejsce. W przeciwnym razie ryzykujemy bardzo szybkie zalanie pompy.
    Pozdrawiam.
  • #5
    piloo1
    Level 14  
    Wydaje mi się, że przyczyną zatarcia tylnego łożyska było niewłaściwe odpowietrzenie pompy. Dziękuję za odpowiedzi, wyjaśniają one całkowicie sprawę. Temat zamykam.