Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik samochodowy SAM

wlatca_komaruf 13 Sty 2017 18:56 411 6
  • #1 13 Sty 2017 18:56
    wlatca_komaruf
    Poziom 12  

    Witam.
    Niedawno zostałem szczęśliwym posiadaczem 100W transformatora (z ładowarki zakrętarki aku), według tabliczki znamionowej 12V DC 1,5A na wyjściu. Ładowarka posiadała automatyczne wyłączenie po osiągnięciu zadanego napięcia przez akumulatory, niestety cała ta elektronika uległa uszkodzeniu. Na wyjściu z transformatora bez obciążenia jest 13,6V; bezpiecznik jaki tam był (na płytce) to 8A, po podłączeniu mostka 35A 800V (taki akurat posiadałem) i po podłączeniu do akumulatora (12,4V), napięcie wzrasta do 16V przy ładowaniu. Jest to trochę za dużo, chociaż mam też stary ruski prostownik i tam przy ustawieniu minimalnym też jest 16V. Próbowałem podłączyć po stronie pierwotnej regulator obrotów ze szlifierki, niestety regulacja jest bardzo mało precyzyjna a ponadto transformator strasznie się zagrzał i uszkodził swój bezpiecznik termiczny (już pominięty). I tutaj moje pytanie a zarazem prośba do kolegów z forum. W internecie można zakupić gotowy "regulator prądu do prostownika" w cenie 15zł+ wysyłka. Jest to regulator montowany właśnie po stronie pierwotnej i obawiam się, że przy nim transformator też będzie się mocno grzał. Moja prośba- Czy któryś z kolegów pofatygowałby się o stworzenie dla mnie gotowego regulatora na stronę wtórną? Oczywiście odpłatnie. Elektronik ze mnie żaden, więc wolałbym coś gotowego do podłączenia.

    0 6
  • #2 13 Sty 2017 19:34
    brofran
    Poziom 35  

    wlatca_komaruf napisał:
    W internecie można zakupić gotowy "regulator prądu do prostownika" w cenie 15zł+ wysyłka.

    Nie polecam. Regulacja i zabezpieczenia przed przeładowaniem powinny być po stronie wtórnej .

    0
  • #3 13 Sty 2017 19:40
    wlatca_komaruf
    Poziom 12  

    Dlatego właśnie chcę regulator po stronie wtórnej.

    0
  • #4 13 Sty 2017 19:47
    Hajna
    Poziom 18  

    Kolego trafo 100 W to prąd uzwojenia 12V to 8,33A, a ty piszesz, że na tabliczce 12V DC 1,5A , sprawdź dokładnie trafo albo zamieś zdjęcie tego trafo bo twoje informacje są sprzeczne tym bardziej że trafo się grzało i przszedł bezpiecznik termiczny.

    0
  • #5 13 Sty 2017 20:05
    wlatca_komaruf
    Poziom 12  

    Napisałem 100W ponieważ na tabliczce jest napisane: "Wejście: 230V 50Hz 101VA; Wyjście: 12V DC 1,5A" Stąd wywnioskowałem 100W, bezpiecznik szklany po stronie wtórnej 8A 250V. Ładowało akumulatory "Ni-CD 12V 1,3Ah". Uzwojenie wtórne nawinięte drutem fi ok 1mm, wymiary: 66x60x56[mm] a waży nieco ponad 1Kg.

    0
  • #6 13 Sty 2017 20:34
    Hajna
    Poziom 18  

    Kolego VA(voltoampery) to co innego od W(watów), waga bierze się z rdzenia trafo a trafo jest za mały aby ładować akumlatory.

    0
  • #7 13 Sty 2017 22:29
    wlatca_komaruf
    Poziom 12  

    Kiedyś znalazłem informację, że W=V*A Wiem, że marketowe prostowniki mają podobne trafa, sąsiad posiada takowy 5A. Skoro ten ma zabezpieczenie 8A uważam, że wystarczy aby podładować akumulator. Z resztą temat dotyczy regulacji prądu a nie tego czy się nada czy nie. :)

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo