Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Termopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Brama garażowa Wiśniowski- napęd Optima - rusza i staje, nie może zamknąć bramy!

viper111 14 Jan 2017 10:55 4980 11
  • #1
    viper111
    Level 13  
    Mam bramę garażową uchylną ze sterownikiem na ścianie (Optima). Brama otwiera się bez problemu do samego końca.
    Jak chcę zamknąć to rusza 20-30 cm i staje i cofa się. Tak jakby czuła opór. Ale jak przekroczy pierwsze 30-50 cm to już do końca ładnie zamyka.
    Czyli przy pełnym otwarciu ma problem.
    Czytałem, że problem może być ze spiralą w szynie albo elektronika.
    Z uwagi że szyna prowadząca jest przy suficie (ponad 3m nad ziemią) to chciałbym dopytać czy to objaw właśnie spirali czy jednak sterowania?
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Termopasty
  • #2
    rafi_84
    Level 11  
    Najprościej to rozpiąć sprzęgło napędu bramy i sprawdzić czy wtedy napęd dojeżdża do końca czy też staje. Dodatkowo jak napęd będzie w pozycji zamkniętej to możesz ręcznie sprawdzić czy przy zamykaniu bramy jest jakiś opór.
  • Termopasty
  • #3
    viper111
    Level 13  
    Okazało sie, że tylko prowadnice na końcu trzeba posmarować - na "pusto" bez bramy od razu ładnie do końca się przesuwał i bez zacięcia startował. Posmarowałem prowadnicę na końcu i już ładnie pracuje.
  • #5
    viper111
    Level 13  
    Na szybko Wd-40 trysnąłem listwę zębatą i prowadnicę. Ale smar był tylko na końcu nieco mało.
    A jaki smar ... DTR-ki to raczej na pewno nie mam już :( Wszak brama ma 16 lat :)
  • #6
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Smarujesz prowadnicę bramy czy siłownika? - jeśli bramy to sprawdzi się dowolny smar półstały w sprayu (np. Wurth biały półstały albo polski litowy), dobra też będzie wazelina w sprayu (jest taka). WD 40 w końcu ścieknie, odparuje i sprawa się powtórzy. Właściwie jeśli rolki są plastikowe to wszystko powinno chodzić bez smarowania - no chyba że w twojej bramie (w końcu wiekowej) za rolki robią łożyska albo są one metalowe - wtedy smaruj - ale i tak oprócz smarowania wyczyść, poprostuj w miarę możliwości prowadnice i sprawdź łożyskowanie rolek.

    Jeśli prowadnicę siłownika - to coś jest nie tak. Ona nie powinna być w ogóle smarowana - ten jeżdżący "piesek" ma wewnątrz plastikowe rolki prowadzące i na nich jedzie - jeśli się zacina to albo już tych rolek nie ma albo są zatarte.
    W obu przypadkach wypadałoby wleźć jednak na te 3 metry i się przyjrzeć.
  • #8
    viper111
    Level 13  
    Wracam do tematu bo problem powrócił. Dodam, że brama jest bardzo rzadko używana i być może przez to trochę "ciężej" otwiera się.
    Zastanawiam się jak nieco zwiększyć siłę przy której brama wyłącza się czyli gdzie jest Regulacja siły przeciążenia ?
    Zapewne w sterowniku, niestety nie mam żadnej instrukcji.
    Będzie ktoś pomocny?
  • #9
    Zbigniew 400
    Level 38  
    A masz dobrze wyregulowane sprężyny bramy ?
  • #10
    viper111
    Level 13  
    Sprężyny od nowości tj od 2001 roku nie były regulowane. Ale w drugiej bramie (mniejszej) też z 2001 roku wszystko ok, tyle, że ta była częściej używana ostatnimi laty.
  • #11
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Pełna instrukcja: https://www.google.com/search?q=optimu+600+in...roid-motorola&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

    Siłę (a właściwie czułość zabezpieczenia antyzgnieceniowego) regulujesz jedynym potencjometrem na płytce w samym napędzie.
  • #12
    viper111
    Level 13  
    Okazało się że siłę reguluje się w płytce sterownika. Mała regulacja i brama pięknie otwiera się.