Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki akumulator do silnika 500 W 36v?

14 Sty 2017 22:10 1881 26
  • Poziom 6  
    Witam serdecznie, chciałbym zrobić hulajnogę elektryczną, napędzaną silnikiem:
    - szczotkowym 36V DC
    - moc 500W
    - obroty 2500 obr./minutę
    Chciałbym uzyskać prędkość powyżej 15 km/h, zasięg około 20 km, im większy, tym lepszy. Na allegro jest zestaw silnik+ manetka+ sterownik http://allegro.pl/silnik-36v-500w-zestaw-napedowy-elektryczny-quada-i5910619744.html i tu moje pytanie, czy będzie się nadawał? Jakiego akumulatora użyć, żeby uzyskać podane wyżej osiągi? Proszę o pomoc.
  • Poziom 40  
    krystek244 napisał:
    Chciałbym uzyskać prędkość powyżej 15 km/h,

    Prędkość zależy nie tylko od akumulatora, ale przede wszystkim od mocy silnika i oporów generowanych przez napęd.
    krystek244 napisał:
    akiego akumulatora użyć, żeby uzyskać podane wyżej osiągi? Proszę o pomoc.

    Myślę, że minimum to akumulator 36 V 12 Ah. Oczywiście najlepszy byłby Li-ion - ze względu na masę i trwałość (choć te akumulatory są niestety najdroższe).
  • Poziom 6  
    A czy moc silnika jest wystarczająca? Chodzi mi o to, żeby normalnie jeździć po drodze, nie pchać pod górkę.
  • Poziom 40  
    500 W to znacznie więcej niż wyciska z siebie przeciętny rowerzysta - powinno dać radę. ;)
    W seryjnych fabrycznych konstrukcjach hulajnog stosuje się przeważnie silniki o mocy między 500 W a 1000 W.
  • Poziom 6  
    A co do akumulatora, to mogą być trzy połączone szeregowo?
  • Poziom 40  
    Mogą być. Należy tylko pamiętać, że jeśli chodzi o połączenie szeregowe akumulatorów Li-ion należy zastosować balancer zabezpieczający ogniwa w trakcie ładowania.
  • Poziom 6  
    Dziękuję za pomoc
  • Poziom 6  
    Mam jeszcze jedno pytanie. Na silniku pisze, że pobór prądu to 26,7 A. Co to oznacza ? Jak będzie wpływać na długość jazdy na jednym akumulatorze, przykładowo 12ah?
  • Poziom 40  
    krystek244 napisał:
    Na silniku pisze, że pobór prądu to 26,7 A. Co to oznacza ?

    To oznacza, że największy prąd jaki pobiera ten silnik to 26,7 A. Ale pobór prądu przez silnik w pojeździe nie jest wielkością stałą. Najwięcej prądu silnik będzie pobierał w trakcie ruszania z miejsca (bo na rozpędzenie pojazdu idzie zawsze najwięcej energii), gdyż obciążenie silnika jest wtedy największe.
    Jak już się rozpędzisz to pobór prądu znacznie zmaleje i będzie zależał tylko od prędkości jazdy i oporów ruchu (głównie oporu powietrza i nachylenia drogi). Więc silnik, który przy ruszaniu pociągnie 26 A po rozpędzeniu na płaskiej drodze będzie pobierał np. zaledwie 4 A.
    krystek244 napisał:
    Jak będzie wpływać na długość jazdy na jednym akumulatorze, przykładowo 12ah?

    Ano tak, że akumulator musi mieć odpowiednią wydajność prądową do zapotrzebowania silnika. Jeśli akumulator będzie miał niewystarczającą wydajność prądową to stracisz na dynamice pojazdu i osiągach. Na dodatek przeciążony akumulator będzie się bardziej nagrzewał co zwiększy straty energii i w konsekwencji może zmniejszyć zasięg.
    Choć należy pamiętać, że wydajność prądowa to nie to samo co pojemność. Można mieć akumulator 12 Ah zarówno o wydajności 10 A jak i 30 A. Szczegółów należy szukać w parametrach konkretnego modelu akumulatora.
  • Poziom 6  
    Czyli, żeby osiągi były jak najlepsze,tak samo czas jazdy na jednym ładowaniu, najlepiej brać akumulator o jak najwyższej wydajności? Jeśli silnik ma pobór 26 A to ile większą wydajność musi mieć akumulator?
  • Poziom 40  
    krystek244 napisał:
    Czyli, żeby osiągi były jak najlepsze,tak samo czas jazdy na jednym ładowaniu, najlepiej brać akumulator o jak najwyższej wydajności?

    O dynamice jazdy decyduje wydajność prądowa akumulatora. Natomiast o czasie jazdy decyduje jego pojemność. Jedno od drugiego jest w pewnym stopniu zależne od siebie. Jednak nie ma sensu szukać za wszelką cenę akumulatora o jak największej wydajności.
    Akumulator 36 V 12 Ah zarówno kwasowy jak i Li-ion powienien sobie dać radę z dostarczeniem 20-kilku amper do silnika.
    krystek244 napisał:
    Jeśli silnik ma pobór 26 A to ile większą wydajność musi mieć akumulator?

    Wystarczy, że będzie miał podobną.
  • Poziom 6  
    Więc, czy np akumulator 12v, 8ah, o prądzie rozruchowym 124 A da sobie radę? ( oczywiście muszą być trzy, żeby uzyskać 36 v) Można ładować zwykłym prostownikiem? Jest to silnik prądu stałego, więc jeśli będę jechał z górki bez " dodawania gazu", to akumulatory będą się ładować?
  • Poziom 40  
    krystek244 napisał:
    Więc, czy np akumulator 12v, 8ah, o prądzie rozruchowym 124 A da sobie radę? ( oczywiście muszą być trzy, żeby uzyskać 36 v) Można ładować zwykłym prostownikiem?

    Prądowo da sobie radę. Ale dokładnie jaki to akumulator? Kwasowo-ołowiowy? Jeśli tak to czy jest to zwykły aku czy żelowy?
    krystek244 napisał:
    Jest to silnik prądu stałego, więc jeśli będę jechał z górki bez " dodawania gazu", to akumulatory będą się ładować?

    Można coś takiego uzyskać (silnik jest maszyną odwracalną - więc może pracować jako prądnica). Jednak sterownik silnika musi mieć wbudowaną opcję odzysku energii przy hamowaniu - inaczej ładowanie aku podczas hamowania/jazdy z górki nie będzie możliwe, względnie nie będzie zbyt efektywne. Wiem, że np. niektóre sterowniki silników BLDC od rowerów elektrycznych posiadają funkcję odzysku energii.
  • Poziom 6  
    Jest to zwykły akumulator kwasowo-ołowiowy.
  • Poziom 40  
    Czy to jest akumulator rozruchowy z jakiegoś motocykla?
  • Poziom 6  
    tak, to akumulator motocyklowy.
  • Poziom 40  
    Cóż jeśli to akumulator klasycznej konstrukcji - czyli rozruchowy z tzw. mokrym elektrolitem to do takiego zastosowania się nie bardzo nadaje. Akumulatory rozruchowe mają bardzo delikatną konstrukcję i szybko ulegają zużyciu przy pracy cyklicznej.
    Lepszym rozwiązaniem byłby akumulator AGM (kwasowy z uwięzionym elektrolitem) przystosowany do głębokich rozładowań i pracy cyklicznej.
  • Poziom 6  
    Czyli żelowy ?
  • Poziom 40  
    krystek244 napisał:
    Czyli żelowy ?

    Tak. Choć określenie "żelowy" jest mało precyzyjne - gdyż tym określeniem opisuje się akumulatory GEL (czyli z elektrolitem w formie żelu) lub AGM (czyli ze zwykłym elektrolitem tylko uwięzionym w macie szklanej). Do twoich zastosowań lepszy jest AGM ze względu na większą wydajność prądową, niższą cenę i większą dostępność (większość akumulatorów "żelowych" w sprzedaży to tak naprawdę AGM-y) - choć jest to okupione niższą trwałością (ale i tak znacznie większą niż klasycznych akumulatorów rozruchowych).
    Np. coś takiego:
    http://e-battery.pl/akumulatory-mw-power/553-mw-power-mwl-12v-26ah.html
  • Poziom 40  
    krystek244 napisał:
    nalepszy będzie zestaw akumulatorów AGM minimum 12 ah. Taki zestaw da radę?

    Tak, da radę.
    krystek244 napisał:
    Akumulator teen można ładować prostownikiem /

    Jeśli prostownik to tylko mikroprocesorowy/automatyczny. Albo dedykowana ładowarka. Zwykłe prostowniki (te tańsze bez automatyki) nie nadają się gdyż akumulatory AGM są wrażliwe na parametry ładowania i łatwo je uszkodzić nieodpowiednim traktowaniem.
  • Poziom 6  
    Czyli ta ładowarka poradzi sobie? Ładować złączone równolegle, czy lepiej po kolei ?
  • Poziom 40  
    krystek244 napisał:
    Ładować złączone równolegle, czy lepiej po kolei ?

    Wystarczy je złączyć równolegle i można je ładować jednocześnie.
    krystek244 napisał:
    Czyli ta ładowarka poradzi sobie?

    Znaczy mówiąc "druga opcja" miałem na myśli akumulator.
    Ładowarka będzie za słaba moim zdaniem. Może i da radę, ale ładowanie będzie trwało dość długo. Lepiej poszukać mocniejszej. 3x akumulatory 12 Ah połączone równolegle to tak jakby ładować jeden akumulator 36 Ah.
  • Poziom 6  
    A gdzie mogę znaleźć odpowiednią ładowarkę? Na allegro znalazłem tylko takiej mocy
  • Poziom 40  
    numer aukcji: 6676638564
    To dobra ładowarka. No i cena w miarę przystępna.
    Jaki akumulator do silnika 500 W 36v?