Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik 2x18V/230V jak obniżyć napięcie?

Katoo 16 Sty 2017 17:42 3270 68
  • #1 16 Sty 2017 17:42
    Katoo
    Poziom 17  

    Witam posiadam transformator toroidalny z zalanym środkiem na 230V i chciałbym go użyć jako prostownik do auta. Co mogę zrobić żeby obniżyć napięcie? No bo 18V to trochę za dużo na akumulator. Czy zastosowanie sygnału PWM z NE555 ,a następnie wyprostowanie go to dobre posunięcie? Czy może jest jakieś inne rozwiązanie?

    Pozdrawiam

    0 29
  • #2 16 Sty 2017 17:48
    janszy3643
    Poziom 29  

    18 V to wcale nie za dużo, na akumulator 12V który ładuje się do 14,4V. Wystarcza 4 diody prostownicze i prosty regulator prądu np.PWM

    0
  • #3 16 Sty 2017 17:52
    Adam-T
    Poziom 38  

    Napięcie (18V) zmierzone czy z tabliczki? Podaj moc transformatora lub max prąd uzwojenia wtórnego.

    0
  • #4 16 Sty 2017 18:26
    Katoo
    Poziom 17  

    Przed chwilą podłączyłem go do sieci i pokazał 20,5V , z tabliczki to 200VA 2x110V i 2x18,5V 5,4A

    0
  • #5 18 Sty 2017 15:58
    Katoo
    Poziom 17  

    Panowie , a jaki polecicie PWM? Jakie powinno być napięcie ustawione przed mostkiem ?

    0
  • #6 18 Sty 2017 16:03
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Katoo napisał:
    jaki polecicie PWM? Jakie powinno być napięcie ustawione przed mostkiem ?
    PWM jeśli już jest PO mostku. A napięcie jakie dostaje nie koniecznie zależy od tego jakie napięcie masz zamiar otrzymać na wyjściu. W ogóle wiesz jak działa regulacja PWM?

    0
  • #7 18 Sty 2017 17:14
    Katoo
    Poziom 17  

    Tak wiem, lecz nie rozumiem czemu PWM nie może być przed mostkiem , skoro napięcie będzie wygładzone przez mostek i kondensatory i takie podane do akumulatora.

    0
  • #8 18 Sty 2017 23:19
    tomasz249
    Poziom 13  

    Bo przed mostkiem masz napiecie przemienne, chcąc tam użyć PWM układ sie skomplikuje, a przecież po co kombinować skoro koledzy dobrze poradzili?

    0
  • #9 19 Sty 2017 09:54
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Niestety PWM niewiele tu da. Napięcie z transformatora jest dużo większe, niż trzeba, i różnica napięć będzie wytwarzać ciepło, masz tylko wybór, w czym ono będzie się wydzielać - to może być np. żarówka (ze 200, może nawet 250W) włączona szeregowo z transformatorem (można po stronie pierwotnej), to może być transformator, jak użyjesz PWM.

    Uniknąć marnowania energii można stosując przetwornicę impulsową, ale musiałaby być ona za mostkiem i przed nią musiałby być kondensator, który wytrzymałby takie impulsy prądu, jakie będzie produkować ta przetwornica (przy obniżaniu napięcia prąd na wejściu przetwornicy musi płynąć impulsowo, na wyjściu może być prawie stały - podczas przerw między impulsami energia musi się magazynować w kondensatorze). Ale zrobienie takiej przetwornicy nie jest łatwą sprawą.

    0
  • #10 19 Sty 2017 10:21
    Tektronik
    Poziom 3  

    Uzytkownik józefg opisał swój prostownik który wykorzystuje napięcia z przedziału 16-18V więc twój transformator nada się idealnie :)

    0
  • #12 19 Sty 2017 10:56
    robokop
    Moderator Samochody

    Nie prościej prostownik dwupołówkowy na 2 tyrystorach? Ustawia się tyle kąta wysterowania ile potrzeba. Bez zbędnego wytracania ciepła.

    0
  • #13 19 Sty 2017 11:12
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Ludzie juź zapomnieli o tyrystorach.

    0
  • #14 19 Sty 2017 11:24
    Tektronik
    Poziom 3  

    Nie wiadomo jeszcze czy autor chce prostownik z automatyką czy bez

    Sam tworze prostownik oparty o bloki tyrystorowe IRKT, jeśli miałby mieć tylko czysty mostek półsterowany to na dzień dobry musi skręcić napięcie bo akumulator przeładuje w moment ,ale też jednocześnie nie wykorzysta całego zakresu transformatora

    W tym temacie chyba idealna propozycja dla transformatora autora

    0
  • #15 19 Sty 2017 15:20
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Ustawia się tyle kąta wysterowania ile potrzeba. Bez zbędnego wytracania ciepła.

    Niestety, nie tak prosto: jeśli włącza się tyrystor, kiedy napięcie jest dużo większe od potrzebnego, to różnica musi się na czymś odłożyć i tam się wydzieli ciepło; a jak włączy się na tyle późno, żeby napięcie było niewiele większe od potrzebnego, to kąt przewodzenia będzie bardzo mały, i to oznacza albo mały prąd, albo dużo ciepła.

    Jest prosty sposób na to, żeby nie wytwarzać dużo ciepła, a pozbyć się nadwyżki napięcia: dławik włączony albo szeregowo z uzwojeniem pierwotnym (w tej roli widziałbym dławik od lampy rtęciowej około 200W - i raczej tylko taki dławik można kupić gotowy), albo szeregowo z uzwojeniem wtórnym, albo (ale to już z ryzykiem, że będzie za mało skuteczny, ale może akurat wyjdzie dobrze) na wyjściu mostka (i wtedy prąd płynie cały czas, a akumulator dostaje napięcie "średnie wyprostowane", czyli 17V, pomniejszone o spadek napięcia na oporach - czyli trzeba na nich wytracić 3-4V, ale już nie kilkanaście V).

    Ogólnie, układy z tyrystorami i bez oporników do wytracania napięcia dają moc prądu ładowania dużo (nawet wielokrotnie) mniejszą od mocy nominalnej transformatora, a próba ładowania większym prądem grozi przegrzaniem transformatora; lepiej pod tym względem wypada układ z szeregowym opornikiem, a jeszcze lepiej z dławikiem - powinno dać się przekroczyć 80% nominalnej mocy bez przegrzewania transformatora. Tylko odpowiedni dławik jest duży i drogi.

    na dzień dobry musi skręcić napięcie bo akumulator przeładuje w moment

    Nie - spali transformator w kilkanaście minut (a może i kilka - wszystko zależy od prądu, jaki popłynie).

    0
  • #16 19 Sty 2017 18:06
    Rafael22
    Poziom 11  

    Katoo napisał:
    Przed chwilą podłączyłem go do sieci i pokazał 20,5V , z tabliczki to 200VA 2x110V i 2x18,5V 5,4A


    A przypadkiem nie za słaby transformator tzn. za małe natężenie prądu?
    Jak przy 18,5V ma 5,4A to przy 15V będzie jakieś 4,37A, to na akumulator 40 - 45Ah dobry ale na większe aku to za słaby. Tzn. naładować większe aku da radę zamiast 10 godz -to znacznie dłużej.

    Do regulacji można by było użyć np. tego:
    https://sklep.avt.pl/avt3166.html

    0
  • #17 19 Sty 2017 18:16
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Te transformator ma dwa uzwojenia wtórne, każde 18,5V 5,4A - czyli z 8A może dać (a ile, to zależy od układu, z dławikiem na wyjściu mostka nawet ponad 10A).

    0
  • #18 19 Sty 2017 18:36
    robokop
    Moderator Samochody

    _jta_ napisał:
    Ustawia się tyle kąta wysterowania ile potrzeba. Bez zbędnego wytracania ciepła.

    Niestety, nie tak prosto: jeśli włącza się tyrystor, kiedy napięcie jest dużo większe od potrzebnego, to różnica musi się na czymś odłożyć i tam się wydzieli ciepło; a jak włączy się na tyle późno, żeby napięcie było niewiele większe od potrzebnego, to kąt przewodzenia będzie bardzo mały, i to oznacza albo mały prąd, albo dużo ciepła.

    Nie jest tez aż tak źle -przecie to prawie powszechnie stosowane PWM - liczy się i tak wartość średnia napięcia, od którego zależy wartość płynącego prądu. Ruskie powszechnie stosowały ten system, gdzie napięcie wtórne transformatora w stanie jałowym z reguły wynosiło 17-19V, a często nawet ponad 20V, stosując przy tym albo ograniczenie czasu ładowania, albo kontrolę napięcia końcowego.

    Dodano po 58 [sekundy]:

    _jta_ napisał:
    Te transformator ma dwa uzwojenia wtórne, każde 18,5V 5,4A - czyli z 8A może dać (a ile, to zależy od układu, z dławikiem na wyjściu mostka nawet ponad 10A)

    Przyznam że się pogubiłem - jak dławik wpłynie na zwiększenie prądu?

    0
  • #19 19 Sty 2017 20:19
    _jta_
    Specjalista elektronik

    W najprostszym prostowniku, bez PWM, czy regulacji fazowej, przy typowo dobranych parametrach, prąd płynie przez 25-35% czasu (przez resztę czasu napięcie jest za niskie, żeby diody mogły przewodzić). A to oznacza, że stosunek wartości średniej do wartości skutecznej jest 50-60% tego, co byłoby dla wyprostowanej sinusoidy. Zwiększenie wartości skutecznej spowodowałoby większe nagrzewanie się transformatora i po jakimś czasie doprowadziło do jego przegrzania, więc trzeba zmniejszyć wartość średnią.

    A dławik za mostkiem powoduje, że prąd nie przestaje płynąć, kiedy napięcie z transformatora staje się za niskie - płynie, czerpiąc dodatkową moc z energii zmagazynowanej w dławiku. To poprawia stosunek wartości średniej do skutecznej - przy dużej indukcyjności dławika może on nawet być do 11% lepszy, niż dla wyprostowanej sinusoidy, co pozwala lepiej wykorzystać transformator. Bez dławika prąd średni nie przekracza 90% (=2√2/π) prądu skutecznego.

    Ruscy robili transformatory (i nie tylko) z dużym zapasem bezpieczeństwa - wytrzymywały znacznie większą moc, niż podawano. Nasi też, dopóki nie zaczęli kupować zachodnich licencji, w nich było wyliczone, z jakiej ilości materiału da się zrobić transformator o określonej mocy i taki robili, bez zapasu.

    0
  • #20 20 Sty 2017 15:02
    Katoo
    Poziom 17  

    Witam a czy to będzie dobra opcja , ma wszystko czego bym potrzebował , nie trza robić płytki . Rafael22 już wspominał o tym układzie.

    https://sklep.avt.pl/avt3166.html

    Rozumiem że do tego potrzebuje jeszcze mostek przed układem. Witam ,a jeżeli nie posiadam zasilacza regulowanego to jak będę mógł poprawnie wysterować diodę bo w pliku pdf pisze o jej regulacji.

    0
  • #21 20 Sty 2017 16:14
    Grzegorz_madera
    Poziom 31  

    Zobacz sobie schemat prostownika Resurs-1. Układ skuteczny, niezawodny i prosty aż do bólu. I tego Twój transformator nada się idealnie. Naładujesz nim akumulator od skutera, jak również od kombajnu.

    0
  • #22 20 Sty 2017 18:53
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Schemat ideowy prostownika Resurs-1 (zdjęcie i schemat Resurs-1 i dalej schematy paru innych, a tu ktoś pisze, jak naprawiał Resurs-1), albo po węgiersku Reszursz-1 - no nie wiem, czy to takie proste... Myślę, że prostszy będzie układ jozefg. I pozwoli ładować większym prądem.

    Co do tego kitu z AVT - nie bardzo wiadomo, co to jest, jak działa, czy prawidłowo, czy się zaraz nie przepali - bo jeśli energia z nadwyżki napięcia ma grzać tranzystor, to on może nie wytrzymać. Może by wytrzymał z odpowiednim radiatorem, przy dobrym kontakcie cieplnym... a wystarczy nieco niedokładny montaż i próba ładowania większym prądem, żeby tranzystor nagrzał się nadmiernie - twórca policzył, do jakiego prądu jest tranzystor, ale nie do jakiej mocy. No niestety, kit to kit.

    0
  • #23 20 Sty 2017 19:16
    Grzegorz_madera
    Poziom 31  

    Nie musi od razu robić układu automatyki. A układ regulacji to zaledwie dwa tranzystory, dioda, trzy kondensatory, potencjometr i 7 rezystorów. Prościej już chyba się nie da.

    0
  • #24 20 Sty 2017 19:51
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Da się - transformator, mostek i żarówka po stronie pierwotnej do ograniczenia prądu.

    0
  • #25 21 Sty 2017 05:37
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Wynalazek radziecki transformator diody i źarówka po wtórnej stronie, idealna stabilizacja prądu.

    0
  • #27 21 Sty 2017 09:38
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Pewnie do tego środka nie ma dostępu. A napięcie z połowy uzwojenia to będzie 10.25V~ RMS, amplituda 14.5V - czyli ładowanie zakończy się na 13.6V, może to i nie takie złe, pod takim napięciem można zostawić akumulator na całe tygodnie - ale ładowanie będzie powolne, mimo dużej mocy transformatora.

    Co do żarówki po stronie wtórnej: (1) dobrze byłoby mieć żarówkę między akumulatorem a mostkiem - w razie odwrotnego podłączenia (wtedy należy podłączać nie włączając prostownika do sieci, tylko włączać, kiedy już akumulator jest podłączony) żarówka zaświeci sygnalizując błąd; ale (2) może być problem ze znalezieniem odpowiedniej żarówki (250W 12V - są takie? może 3 od reflektorów 35+45W, w każdej oba włókna połączone równolegle, taki zestaw żarówek, z odpowiednimi oprawkami, będzie "trochę" kosztować).

    0
  • #28 21 Sty 2017 09:54
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    _jta_ napisał:
    Pewnie do tego środka nie ma dostępu


    W temacie jest 2x18V.

    Po drugie w końcu może ustalimy na tym forum czy żyjemy w 21 wieku czy wciąż drutujemy.
    Żarówka też nie ograniczy napięcia ładowania do żadnego poziomu, bo na końcu napięcie i tak wzrośnie do wart max.


    Dostępna jest przetwornica step down 9A wystarczy ją podpiąć i wyregulować napięcie wyjściowe i to wszystko.
    (5648199168)

    0
  • #29 21 Sty 2017 09:58
    Adam-T
    Poziom 38  

    _jta_ napisał:
    może być problem ze znalezieniem odpowiedniej żarówki (250W 12V - są takie?

    No może nie 250 ale 300W 12V Link :D

    0
  • #30 21 Sty 2017 11:30
    _jta_
    Specjalista elektronik

    :arrow: #26, #28 - To rozumiem, że chodziło o środek między uzwojeniami 18V i znalezienie punktów do zrobienia odczepów? To może by się dało zrobić, jeśli odpowiednie punkty są na wierzchu (a wtedy można by odwinąć zbędne zwoje, a nie lutować do środka uzwojenia, bo za jakiś czas taki lut może puścić i prostownik przestanie działać). Przetwornica step-down wymaga kondensatora za prostownikiem.

    :arrow: Adam-T #29 - Trochę droga ta żarówka, układ będzie najprostszy (i najgorszy, bo po naładowaniu nadal będzie dawać duży prąd, powodując duże gazowanie), ale chyba nie najtańszy.

    1
  Szukaj w 5mln produktów