Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zbiornik hydroforowy 25l - Słabe ciśnienie - czym dopompować?

clameur 16 Sty 2017 22:37 1884 12
  • #1 16 Sty 2017 22:37
    clameur
    Poziom 8  

    Witam, na wstępie powiem, że przejrzałem dziesiątki postów z tematami o hydroforach na elektrodzie ale też na innych forach i nie znalazłem odpowiedzi na swój problem. Posiadam na działce pompę wraz ze zbiornikiem hydroforowym 25l, który stanowi główne źródło instalacji wodnej w domku. Woda pompowana jest ze studni głębinowej. Obecny zestaw idealnie pracował przez prawie 10 lat, rok temu pompa przy hydroforze zaczęła często się włączać a woda w kranie delikatnie chlapać - wezwaliśmy sąsiada "fachowca", który kompresorkiem podbił ciśnienie na zbiorniku i problem zniknął. Obecnie pojawił się identyczny problem - woda w kranie ma nierówne ciśnienie (chlapie) a hydrofor załącza się co 2 sekundy na 2 sekundy czasu, wcześniej przy normalnej pracy załączał się co minute na parę sekund... Niestety sąsiad już nie żyje a ja nauczony co i jak działa hydrofor chciałem sam dopompować ciśnienie. Wszędzie czytałem i nawet Pan w sklepie budowlanym stwierdził, że zwykłą pompką samochodową napompuje to ciśnienie - oczywiście robiłem według zaleceń z neta czyli odłączyć pompę od prądu, spuścić z instalacji wodnej całą wodę i przy odkręconych kranach dopompować ciśnienie. Zakupiłem w miarę dobrą pompkę nożną samochodową - pompowałem przez 2 godziny na raty sprawdzając jak leci woda i nie to nie dało. Stwierdziłem, że potrzeba mocniejszy sprzęt, jakiś kompresor. Kupiłem więc kompresor / pompkę samochodową niby do 250 PSI (ok. 18 BAR) na wylocie za ok. 100 zł. Gdy ją podłączyłem manometrna tej pompce od razu zaczął wskazywać na ok. 10 BAR - stwierdziłem, że ten manometr jest walnięty więc zacząłem mimo to pomować, po 10 sekundach pompowania nowy kompresor się spalił - poszedł dym, smród i tyle z pompowania.
    Nie mam obecnie lepszej pompki ani kompresora aby stwierdzić, jakie dokładnie jest ciśnienie w zbiorniku - skoro rok temu sąsiad nam dopompował do ok 2 barów to dzisiaj może być tylko mniejsze. Według zaleceń na etykiecie tego zbiornika to podstawowe to 1,5 Bara a max to 5 Bar. Proszę zatem o bardziej doświadczonych o pomoc:
    - czy może być coś nie tak z tym zbiornikiem, że nie mogę go dopompować ? (Skąd zatem te informacje, że ponoć ręczną pompką da się dopompować?)
    - jeżeli jednak to wina pompki, proszę o wskazanie jakiś konkretnych dobrych kompresorów na 230V albo jakiś mobilny 12v lub z aku18v do 200 zł, który by był wystarczający do tego typu celu, wolę wydać większe pieniądze ale niech ten sprzęt posłuży troszkę jak należy.
    - Zbiornik hydroforowy ma już prawie 10 lat więc pewnie nie jest już tak szczelny, czy jednak jest jest sposób, aby go uszczelnić ? Przypuszczam, że najtaniej będzie wymienić go na nowy?

    Z góry dzięki za jakąkolwiek radę / odpowiedź.

    0 12
  • #2 16 Sty 2017 23:11
    wojtek1234321
    Poziom 30  

    clameur napisał:
    Gdy ją podłączyłem manometrna tej pompce od razu zaczął wskazywać na ok. 10 BAR - stwierdziłem, że ten manometr jest walnięty

    Na twoim miejscu to po takim podpięciu i gdyby wynik wydawał mi się niewiarygodny to pierwsze przed pompowaniem to podpiął bym to urządzenie np. do koła w samochodzie aby porównać wyniki i dopiero zaczął pompować. Jeżeli wskazywał w miarę dobrze to już ciśnienie było przekroczone o 100% od maksymalnego. A jeżeli już tam było to ciśnienie to nie dziwne że się spalił.
    Do takiego ciśnienia jakie tam jest potrzebne to zwykłą pompką samochdową (oczywiście sprawną) można bez trudu dopompować.
    Może zbiornik rzeczywiście jest niesprawny, nieszczelny, ale w takim wypadku skąd to wskazane ciśnienie, nawet jakby wskaźnik przekłamywał?

    0
  • #3 16 Sty 2017 23:36
    clameur
    Poziom 8  

    Dzięki wojtek1234321 za odpowiedź. Kompresor kupiłem tylko i wyłącznie do tego celu i zaraz po jego rozpakowaniu chciałem dopompować powietrze - zależy mi na czasie bo boję się, że tak częsta praca pompy przepali silnik co już jest większym kosztem.

    Zwykłą nożną pompką samochodową - nową dwutłokową (ok. 60 zł) próbowałem, ale miałem wrażenie jakbym więcej powietrza wypuszczał ze zbiornika w momencie podłączania / odłączania wentyla niż wpompowywał w trakcie pompowania... W każdym bądź razie 2 godziny męczarni tą pompką i nic to nie dało. Manometr w tej nożnej pompce strasznie skacze więc z niej tym bardziej ciężko mi odczytać wiarygodne ciśnienie w zbiorniku.

    Ciśnienie jakieś musi być w zbiorniku skoro woda jeszcze w miarę leci tylko że chlapie no i pompa ciągle pracuje. Dodam, co może być kluczowe, że od kilku miesięcy ta woda właśnie stopniowo coraz słabiej leciała więc to się stopniowo działo - tak jakby właśnie powietrze uchodziło co jakiś czas.

    Zastanawiam się, czy nie robię czegoś źle przed pompowaniem, może coś jeszcze powinem odręcić od zbiornika / pompy aby móc dopompować ciśnienie ? Tak czy siak (nawet gdy okaże się, że muszę wymienić zbiornik) chciałbym nabyć jakiś dobrej jakości mobilny kompresor - ktoś coś poleci?

    1
  • Pomocny post
    #4 17 Sty 2017 00:00
    Ture11
    Poziom 34  

    clameur napisał:
    i przy odkręconych kranach dopompować ciśnienie
    Zastanawiam się, co kolega chciał przez to uzyskać? Być może taki model hydroforu, ale według mnie, powinieneś zakręcić najbliższy wylot wody ze zbiornika, w końcu musisz wprowadzić do niego powietrze, więc zależec powinno Ci na tym, by powietrza wprowadzić jak najmniej, a nie - rozprowadzić go po instalacji i jeszcze wypuszczać kranem...

    Co do kompresora - wygląda na to, że kiepsko docisnąłeś końcówkę do wentyla - w takim przypadku wentyl może nie zadziałać i całe ciśnienie gromadzi się w rurce od kompresora - stąd też było tam faktycznie 10BAR (te małe kompresorki uzyskują tyle) - i się spalił...

    0
  • #5 17 Sty 2017 00:01
    wojtek1234321
    Poziom 30  

    Dokładny opis, parametry co to za typ hydroforu, jaki zbiornik (membranowy?)?

    0
  • #6 17 Sty 2017 09:04
    clameur
    Poziom 8  

    Ture11 - z tego co kojarze to wdmuchiwane powietrze do zbiornika niezależnie od odręconych kranów w nim pozostanie. Powietrze jest wpomponywane w membrane (taką gumową piłkę w środku zbiornika). Odkręcenie kranów w trakcie pompowania z tego co wyczytałem ma za zadanie zmniejszenie ciśnienia wody, aby ta membrana mogła swobodniej zostać dopompowana. Jednym z poradników, gdzie tak opisywany jest schemat to film na YT - /watch?v=3RbxUhNC-P8

    Odnośnie niedociśniętego wentyla to myślę, że Twoja teoria może mieć wiele racji, miałem wrażenie jakbym w ogóle nie pompował tego zbiornika więc faktycznie może tam być dłuższy wentyl, dlatego musiałbym mocniej ręką przytrzymwać końcówkę węża od pompki. Z pewnośią to zweryfikuje ale tak czy siak teraz potrzebuję nowej pompki :P A chce już kupić jakiś lepszy kompresor aby też w razie co mieć do innych rzeczy, np. samochodu.

    wojtek1234321 - Tak, zbiornik jest membranowy:
    Zbiornik hydroforowy malowany 25l - Model AC-CE 25 GPM
    Importer Polgar
    Max ciśniegnie 5 Bar
    Standardwe 1,5 Bar

    Hydrofor to model JY 1000 Omnigena - rok budowy 2008

    0
  • #7 17 Sty 2017 09:18
    wojtek1234321
    Poziom 30  

    clameur napisał:
    Twoja teoria może mieć wiele racji, miałem wrażenie jakbym w ogóle nie pompował tego zbiornika więc faktycznie może tam być dłuższy wentyl, dlatego musiałbym mocniej ręką przytrzymwać końcówkę węża od pompki.

    clameur napisał:
    Gdy ją podłączyłem manometr na tej pompce od razu zaczął wskazywać na ok. 10 BAR

    Jeżeli po podpięciu końcówki wężyka do zaworu pokazywało ci ciśnienie na manometrze to ta teoria nie ma racji bytu, musiało otworzyć zawór.

    0
  • #8 17 Sty 2017 13:00
    clameur
    Poziom 8  

    wojtek1234321 - Może sprecyzuje dokładnie jak to było bo chyba delikatnie wprowadziłem w mały błąd. Manometr w kompresorze samochodowym o którym mowa w chwili podłączenia wężyka do wentylka od zbiornika nie zareagował bo był jeszcze wyłączony. Dopiero w chwili uruchomienia kompresora włącznikiem - gdy zaczął pompować wskazówka od razu wskoczyła na ok. 10 Barów.

    0
  • #9 17 Sty 2017 16:14
    wojtek1234321
    Poziom 30  

    clameur napisał:
    gdy zaczął pompować wskazówka od razu wskoczyła na ok. 10 Barów.

    To w takim wypadku tak, wtedy to pompował tylko w swój wężyk. Jak by było dobrze podłączone, czyli byłby przepływ powietrza do zbiornika to wtedy od razu po podłączeniu węża, od razu byś miał ciśnienie na manometrze, niezależnie czy kompresor włączony czy nie. W ten sposób to tylko zepsułeś kompresor.
    Nie wiem jaki tam masz ten zawór, ale wychodzi na to że nie ma przez niego przepływu powietrza. Jeżeli jest taki sam jak przy kole samochodowym (a z postów wynika że tak - pasująca pompka i kompresor) to trzeba spróbować wykręcić wentyl, wyczyścić ten kruciec, założyć nowy wentyl i dopiero spróbować "dobić" ciśnienia. Przez kilka lat nieużywania mogło wszystko tam w zaworze zardzewieć, zapiec się i nie działa jak trzeba. jeżeli ten zawór to "samochodówka" to i wentyl od koła samochodu też będzie pasował.

    0
  • #10 17 Sty 2017 16:40
    clameur
    Poziom 8  

    Na pewno sprawdzę dokładnie ten wentyl, proszę zatem jeszcze o pomoc w doborze nowej pompki / kompresora, który ułatwi mi to zadanie i którego tak łatwo nie przepalę ;)

    0
  • Pomocny post
    #11 17 Sty 2017 17:03
    wojtek1234321
    Poziom 30  

    clameur napisał:
    pomoc w doborze nowej pompki / kompresora, który ułatwi mi to zadanie i którego tak łatwo nie przepalę

    Jeżeli będziesz miał wentyl/zawór "uporządkowany" i drożny to jak masz dobrą pompkę samochodową to też dasz radę. Kilka ruchów nogą i ciśnienie na manometrze będzie rosło "w oczach". :D
    to nie jest duży zbiornik, 25 l, z tego "obszar" który jeszt pompowany to powiedzmy jedna trzecia tego zbiornika...

    0
  • Pomocny post
    #12 17 Sty 2017 17:25
    arturdip
    Poziom 26  

    To jest zwykły wentyl do opony samochodowej.Aby sprawdzić czy jest dobry wystarczy podłączyć jakiś manometr.Jeśli będzie pokazywał ciśnienie to znaczy że jest drożny.Ciśnienie w takim hydroforze to około 1,5do1,7 bara.Zwykła pompka napompuje bez problemu.Jeśli jest uszkodzona membrana czyli ten worek gumowy to pompowanie nic nie da.Można to sprawdzić w łatwy sposób.Jeśli zostanie wykręcony wentyl i poleci z miejsca wentyla woda to membrana do wymiany.Poz artur

    2
  • #13 18 Sty 2017 21:24
    clameur
    Poziom 8  

    Witam, bardzo wam dziękuję za pomoc, okazało się jednak, że membrana jest uszkodzona, po naciśnięciu wentyla zaczęła lecieć woda. Wcześniej to całkowicie wykluczyłem bo byłem pewny, że tak jak ostatnio wystarczyło dopompować - nie chciałem naciskać wentyla aby nie zmniejszać bardziej ciśnienia :P . Z tego powodu tak jak piszecie nie dało mi się napompować żadną pompką. Zamawiam właśnie nowy zbiornik i do tego kupie zwykłą pompkę bez kombinacji. Jeszcze raz dziękuję za pomoc w zdiagnozowaniu mojego problemu.

    0