Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.

ZwieZak90 27 Oct 2017 08:42 31242 196
  • #151
    ZwieZak90
    Level 11  
    Tam była pomyłka... Moje szambo ma 2x2x2m więc lipa :/ ale mogę w to samo miejsce wsadzić kręgi betonowe. Ogólnie Viessmann i inni instaluj± zbiorniki o poj 12 000l ale wypełnione do 10 000l.

    Grunt mam do¶ć dobry szczególnie na wymiennik poziomy bo wodę mam "na szpadel" ale nie chcę wszystkiego przekonywać do góry nogami i zim± osi±gi bardzo słabe.
    Dodano po 25 [minuty]:
    Zgodzę się i nie
    ja za gruntownego viessmanna 10kw zapłaciłem 2600zł dokładam 14000zł i wraz z fotowoltaik± z trackerem z 25 000zł mam samozasilaj±ce Ľródło ciepła i pr±du. Gdyby sprężarka pochodziła 10lat to w tym czasie bez tych zabawek wydał bym 14 500zł za pr±d i 30 000zł za ogrzewanie.
    Więc z technologi± 41 600zł lub bez 44500zł (robi±c to w stylu ogrzewania lodem wydał bym 35 000zł) a przecież odwiert się nie zawali po 10latach a panele raczej nie przestaj± działać od tak. Mam drug± pompę ciepła na zapas więc nie boję się o sprężarkę. Lepsz± sytuację maj± ci co się buduj± bo mog± zaoszczędzić na kominie.

    Być może bardziej opłacało by się powietrzn± pompę ze względu na niższ± cenę ale jaki kolwiek dłuższy mróz i cena za ogrzewanie można liczyć x4. Może porostu im nie ufam tak jak gruntowej.

    Termomodernizacje też mam w planach ale najpierw muszę zrobić nowy dach, na nowym stropie wtedy system wentylacji z rekuperatorem i dopiero ocieplenie ¶cian więc trochę to zajmie i wolę to robić jak wrócę do Polski a na razie robię tyle ile mogę i urlopy pozwalaj± ;-)
  • #152
    Erbit
    Level 41  
    Jan_Werbinski wrote:
    .... Najlepiej inwestować w izolację ...


    Liczyłem kiedy¶ koszt docieplenia budynku (oczywi¶cie plus elewacja na to docieplenie). Nie pamiętam już dokładnie ale wyszło,że ocieplenie zwróciło by się chyba po 30-40 latach.

    Oczywi¶cie na "gołym" budynku straty będ± większe więc i docieplenie szybciej się zwróci. Zwracam jedynie uwagę, że nie zawsze to o czym napisałe¶ ma ekonomiczny sens.
  • #153
    ZwieZak90
    Level 11  
    Termoizolacja raczej w każdym przypadku okaże się najszybciej spłacaj±c± się inwestycj± bez względu na Ľródło ciepła.

    Niestety ci±gn± się za tym inne koszta... bez wentylacji mechanicznej by¶ się udusił i utopił w wilgoci a grzyb obserwował by cie z sufitu. Jak już jest wentylacja to głupio by było nie wsadzić rekuperatora. Lepiej dać 20-30cm dobrego styropianu niż 5cm bo i tak koszt elewacji ten sam. Jak ¶ciany to i okna i poddasze i fundamenty powinny być ciepłe, jak już rozbieramy posadzki żeby je ocieplić od gruntu no to przy okazji lepiej założyć już podłogówkę... I tak wpada się w nie koncz±c± się spiralę kosztów, na to trzeba uważać.
    W starym domu trzeba by do połowy rozebrać wszystko i złożyć na nowo żeby zrobić robotę jak należy :/ wszystko to się zwraca ale roboty tyle że głowa mała. Ja sam się zastanawiam czy nie łatwiej i taniej było by zburzyć i postawić od nowa albo obok :-p
  • #154
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    Erbit wrote:

    Liczyłem kiedy¶ koszt docieplenia budynku (oczywi¶cie plus elewacja na to docieplenie). Nie pamiętam już dokładnie ale wyszło,że ocieplenie zwróciło by się chyba po 30-40 latach.

    Też to kiedy¶ liczyłem i wyszło mi ze 30 lat. Zaczekałem.
    W tym roku policzyłem ponownie i wyszło że kilka, a maksymalnie kilkana¶cie lat. Konkretnie to 15cm grafitu wraz z tynkowaniem wychodzi za m2 65zł robota, 34 styropian, 25 siatka pianki, kleje i tynk = 130 zł/m2. Można zrobić taniej schodz±c do 80 zł.
    Można też zrobić po minimach i dać sam styropian bez kołków i bez tynku. Robić samemu. Da się zmie¶cić w 30-35 zł/m2. Wtedy okres zwrotu jest bardzo krótki.
    Projektuj±c dom od zera ocieplenie jest tańsze. Można zastosować cieńszy mur.

    Z drugiej strony zamiast bez końca ocieplać można pój¶ć w fotowoltaikę i pompę ciepła. Tyle że to bardzo trudno policzyć do którego momentu przestać inwestować w izolacje i włożyć pieni±dze w PV czy pompę.
  • #155
    Jack3030
    Level 15  
    Erbit wrote:
    Jan_Werbinski wrote:
    .... Najlepiej inwestować w izolację ...


    Liczyłem kiedy¶ koszt docieplenia budynku (oczywi¶cie plus elewacja na to docieplenie). Nie pamiętam już dokładnie ale wyszło,że ocieplenie zwróciło by się chyba po 30-40 latach.

    Oczywi¶cie na "gołym" budynku straty będ± większe więc i docieplenie szybciej się zwróci. Zwracam jedynie uwagę, że nie zawsze to o czym napisałe¶ ma ekonomiczny sens.

    Dokładnie, koszt kompleksowej termomodernizacji starszych domów nigdy się nie zwróci. Należy podej¶ć do tematu bardziej elastycznie.
    Od 2015 roku użytkuję prost± i mocn± PC P/W on/off. Przed instalacj± PC miałem ustalone warunki zakupu PV.
    Mój dom ( zab. bliĽniacza) to +- 300m2 ogrzewana powierzchnia ponad 240m2 ( grzejniki żeliwne, grube stalowe rury) w tym wewnętrzne schody przez 4 poziomy, tzw ci±g kominowy, tak więc ten dom ma duży apetyt na energię, wg. ciepło wła¶ciwe około 30MWh rocznie na ogrzewanie + dodatkowo cwu 7 os.
    W 2015 roku miałem darmowy pr±d od Duon, po wej¶ciu nowej ustawy o OZE trochę trwała zmiana sprzedawcy ale mogę podsumować 2017 rok i poprzednie lata przed instalacj± PC i PV.

    Przed:
    węgiel 4,5 do 6 tys. zł rocznie na CO i cwu zim±,
    gaz około 1,2 tys. zł rocznie tj. maj - wrzesień, mam duże zużycie ciepłej wody,
    pr±d ¶rednio ponad 3.6 tys. zł
    razem 9,3 do 10,8 tys. zł

    Aktualnie ( 2017 rok ) do końca wrze¶nia koszt pr±du 2,2 tys. zł ( do końca roku wyjdzie pewnie 4 tys. zł), gazu nie używam, węgla nie kupuję, jako szczytowe Ľródło ciepł± został kocioł DS i latem kupiłem 4 mp suszonego dębu - klocki, odpad z fabryki parkietu cena 520,-zł i uważam, że starczy na 2 lata.

    Różnica rocznie ponad 5 tys. zł ( 9,3 - 4 )

    Z sezonu 2014/2015 zostało mi jeszcze około 300kg węgla na silne mrozy ( w 2016/2017 zużyłem około 200kg, bo miałem mało drewna), jak się skończy i d±b nie wyrobi to dokupię trochę koksu albo zainstaluję kocioł gazowy kondensacyjny, bo ten co miałem tj. EL-Gaz to była porażka.

    Największy problem mam z mostkami cieplnymi ( balkony, stropy i strunobetony/elki nad oknami/drzwiami ).
    Do czasu jak ustawa o OZE nie zostanie zmieniona, to termomodernizacja w moim przypadku jest uzasadniona tylko z uwagi na komfort użytkowania, ekonomicznie to wyrzucanie kasy w błoto.
    Inwestycja kosztowała mnie:
    PC P/W 14kW zakup, czę¶ci do montażu, przerobienie kotłowni ( 3 zbiorniki z nierdzewki, rurki i kształtki, miedziane, otuliny, 2 płytowe wymienniki ciepła ) 26 tys. zł - dotacja z BO¦ 8 tys. zł
    PV 10kWp 20 tys. zł .
    + setki godzin popołudniowej pracy, ale akurat ja to lubię po pracy biurowej ;)
    PC ma sprężarkę scroll, więc powinna pochodzić minimum 15-20lat, chyba, że padnie elektronika lub jakie¶ zaworki/czujniki.
    ale co najważniejsze, PC kupiłem od polskiej firmy ( wsparcie techniczne, dotacja) ale jakby padła to kupię prosto od producenta z Chin, a że to monoblok, to podł±czenie nowej to tylko dwa ¶rubunki, kabel z napięciem i kabelek ze sterownikiem, tak około 30 minut roboty.
    Znajoma z osiedla złożyła wniosek o pożyczkę 100tys. zł z WFO¦iGP z dotacj± całe 30% (minus podatek) . Kompleksowa termomodernizacja z wymian± kotła na ekogroszek na kocioł gazowy. Domy prawie identyczne, tak więc można liczyć podobne koszty no¶ników energii, tylko zdecydowanie mniej zużywa ciepłej wody i ogrzewa o 40% mniejsz± powierzchnię. Pewnie roczne rachunki miała na poziomie 6-7 tys. zł. ( gaz, pr±d i ekogroszek). Pytanie ile zaoszczędzi rocznie?

    I żeby nie było, że jestem przeciwny termomodernizacji. Trzeba rozważyć jej sens.
    Ja i tak w tym roku dociepliłem sobie mały kawałek ¶cian podczas rewitalizacji :) balkonu i planuję docieplić jedn± boczn± ¶cianę (około 110m2), aż do fundamentów, bo to jest najprostsza do ocieplenia ¶ciana, prawie bez okien, i zabudować jeden balkon, a poprzez to ocieplić przylegaj±ce ¶ciany. Tak więc będę miał docieplon± prawie połowę ¶cian zewnętrznych i raczej na tym pozostanie.

    Tak więc odważnym polecam kogenerację PC i PV nawet w starych ¶rednioocieplonych domach z grzejnikami.
  • #156
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    A ja ocieplam dwie ¶ciany. Wymieniam drzwi i okna w piwnicy. Rolety na niektóre pokoje. Czekam z kamer± termowizyjn± na zimę żeby zobaczyć gdzie jeszcze ucieka ciepło. Wiosn± zobaczymy co pokaż± podliczniki na klimatyzatorze, podłogówce i piecach akumulacyjnych. I wtedy decyzja co dalej. Czy np. ocieplać dodatkowo dach? Zwiększyć grubo¶ć ocieplenia na kolejnej ¶cianie? Zamontować następny klimatyzator lub kanałówkę?
  • #157
    idepopizze
    Level 33  
    @Jan_Werbinski
    I to jest wła¶nie dobry kierunek.
    Ocieplenie stropu i połaci dachowych ma sens.
    Przy okazji wyjdzie czy nie pojawi się wsteczny ci±g w wentylacji grawitacyjnej. Trzeba też uważać na grzybki co może wyskoczyć przy uszczelnianiu.
    Wentylacja, a w szczególno¶ci odprowadzenie pary wodnej która nierozerwalnie zwi±zana jest z życiem człowieka (oddychanie, gotowanie, mycie) to też do¶ć ważna sprawa, bo jak para zacznie się kondensować/skraplać w pomieszczeniach to zaczyna się nakręcać spirala grzania, a w dalszym następstwie może być grzybek o którym już wspomniałem.

    Temat jest do¶ć rozległy i do¶ć indywidualny dla każdego domu/mieszkania.
  • #158
    ZwieZak90
    Level 11  
    Panowie a wracaj±c do mojego problemu. Co my¶licie o wszystkich 3 opcjach?
  • #159
    Jack3030
    Level 15  
    Tel wysłałem na priv, to było latem ogłoszenie na olx, drewno suche, pocięte na klocki, bez kory 😁

    Dodano po 19 [minuty]:

    ZwieZak90 wrote:
    Panowie a wracaj±c do mojego problemu. Co my¶licie o wszystkich 3 opcjach?

    Moja PCt na 99% Hiseer i sprawdziła się w mrozy, aktualnie cwu grzeje do 48 stopni z cop ponad 3 ( przeliczane z monitoringu na pvmonitoring).
    Pomysł o 4 opcji. Na dzi¶ ja bym kupił j± prosto z Chin i dołożył softstart. Koszt około 12tys. Jak masz częste wył±czenia pr±du to trzeba zabezpieczyć przed mrozem, bo to jest monoblock.
  • #160
    ZwieZak90
    Level 11  
    Nic się nie dzieje w temacie.
    Przez ten czas analizowałem i analizowałem montaż pompy ciepła i dolnego Ľródła.
    Znalazłem firmę blisko 65zł/m, chciałem wiercić się jak najgłębiej więc zaproponowałem dwie sondy po 100m PE40 x 3mm.

    Miałem problem bo Pan specjalista który wykonał setki takich odwiertów powiedział:
    -że nie da się tego zrobić na dwóch odwiertach bo rury będ± miały za duży opór hydrauliczny i nie będzie przepływu.
    Musiałem sam wszystko sprawdzić i policzyć i wyszło że jest OK ale Pana nie przekonałem. Dopiero po konsultacji z producentem sondy ten zapewnił że moje obliczenia były prawidłowe i pan uwierzył :-D
    -że nie trzaba projektu prac geologicznych, które s± potrzebne żeby prawidłowo okre¶lić moc i optymaln± głęboko¶ć odwiertów.
    -że koniecznie muszę zainstalować studzienkę rozdzielcz± za 3500zł na ¶rodku ogródka,
    kiedy rozdzielacz montowany na ¶cianie w garażu firmy "zrób to sam" to koszt 1000zł ale to ponoć tylko szwedzkie dobre reszta to " fuszera" :/
    -że odwiertu się niczym nie wypełnia gdzie wszędzie pisz± że prawidłowo trzeba cementować.

    No kiepsko to wygl±da ale chyba nie mam wyboru i muszę stawiać swoje wymagania.

    prawdopodobnie pod koniec lutego będ± wiercić 2x100m. więc jak przyjadę to od razu biorę się za podł±czanie pompy.

    Sprawdziłem już chyba wszystkie możliwo¶ci kupienia wymienników ciepła do montażu na panelach fotowoltaicznych i nic.
    Jedyne co mi pozostało to import z chin, mam dwie firmy które zgodziły się zrobić wymienniki na zamówienie,
    koszt ok 180zł szt do tego trzeba doliczyć wszystkie cła podatki i oczywi¶cie transport, kompletnie nie wiem jak się za to zabrać.
    Trudny kontakt z obiema firmami ponieważ nie bardzo maj± ochotę produkować na zamówienie tak± mał± ilo¶ć.
    rozmaiam już ok 1,5 miesi±ca i dalej nic nie posuneło się naprzód :-/ nie wiem co z tego będzie.

    W niemczech znalazłem gotowe panele hybrydowe niestety 200W a ich koszt 1500zł szt więc trochę się mija z założeniem żeby było tanio.
    ale może wreszcie bym odpocz±ł od kombinowania jak wół pod górkę bo już zd±żyłem się tym zmęczyć.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Być może w ogóle zrezygnuje z zakupu ze względu na duże trudno¶ci, albo wyprodukuje sobie co¶ w garażu :-p
  • #161
    kasperek21
    Level 12  
    Hej wytrwało¶ci.
    Ja po zrobieniu panela pv od podstaw stwierdziłem, że więcej tego nie zrobię. Za duże koszty, jako¶ć wykonania i czas.
    Pozdrawiam.
  • #162
    marcinbbb
    Level 26  
    2 odwierty po 100m razy 65 PLN
    200 * 65 = 13000 PLN.

    Rozumiem że pompa ciepła gruntowa kosztuje mniej więcej tyle co powietrzna ca. 20000 PLN.
    Dlaczego nie oszczędzić na powietrznej pompie a te 13000 PLN przeznaczyć na opłaty za pr±d?
  • #163
    Lisciasty
    Level 20  
    ZwieZak90 wrote:

    -że nie da się tego zrobić na dwóch odwiertach bo rury będ± miały za duży opór hydrauliczny i nie będzie przepływu.

    Ja mam 2x100m PE40 i działa, ale pompa na trzecim biegu lata.
    ZwieZak90 wrote:

    -że nie trzaba projektu prac geologicznych, które s± potrzebne żeby prawidłowo okre¶lić moc i optymaln± głęboko¶ć odwiertów.

    Ja mam projekt geologiczny zrobiony żeby nikt się nie czepiał. Co prawda liczyli tam co¶ na podstawie ukształtowania terenu
    i rejonu, ale nie do końca im wyszło. Miałem mieć na 90m węgiel brunatny i nie było, a tak to bym sobie ukopał i palił w piecu :]
    ZwieZak90 wrote:

    -że koniecznie muszę zainstalować studzienkę rozdzielcz± za 3500zł na ¶rodku ogródka,

    Moja studzienka kosztowała 2 tysiaki z wyposażeniem i uważam, że warto.
    ZwieZak90 wrote:

    -że odwiertu się niczym nie wypełnia gdzie wszędzie pisz± że prawidłowo trzeba cementować.

    Ja nie mam żadnego cementu. Co on ma niby dawać?
    ZwieZak90 wrote:

    No kiepsko to wygl±da ale chyba nie mam wyboru i muszę stawiać swoje wymagania.

    Bez przesady, to nie apteka. Jakie zapotrzebowanie na moc grzewcz± ma chałupa przy najniższej temp. dla danej strefy?
    ZwieZak90 wrote:

    Trudny kontakt z obiema firmami ponieważ nie bardzo maj± ochotę produkować na zamówienie tak± mał± ilo¶ć.
    rozmaiam już ok 1,5 miesi±ca i dalej nic nie posuneło się naprzód :-/ nie wiem co z tego będzie.

    Rozumiem i popieram zapał konstruktorski, ja też lubię dłubać i wymy¶lać. Ale w tym przypadku żadnego sensu
    nie widzę, bo kupa komplikacji i awaryjne to może wyj¶ć. Mam 5kWp paneli na prosumencie i chwalę sobie bardzo to rozwi±zanie,
    w kolejce czeka 1,2kWp na tracker a w przyszło¶ci może co¶ się jeszcze dorzuci :P
  • #164
    ZwieZak90
    Level 11  
    Jak by kto¶ takie nowe wszystko kupował to tylko dotacje a i w to JA bym się nie pchał, ja kupiłem pompę za ok 2000zł do tego ok 15500zł będzie w sumie kosztować dolne Ľródło bo 65zł/m to cena za wsadzenie rury w dziurę a trzeba jeszcze rozdzielacze rury zł±czki itd.

    Czyli 17500zł za cało¶ć.
    Pompa ciepła gruntowa ma więcej możliwo¶ci, w miarę stała temperatura odwiertu, możliwo¶ć chłodzenia aktywnego, pasywnego które jest prawie darmowe.

    Powietrzna pompa to strasznie zmienne warunki pracy, wraz ze wzrostem zapotrzebowania na ciepło spada sprawno¶ć,
    Większe zapotrzebowanie na energię elektryczn±,
    Nie ma możliwo¶ć chłodzenia więc żeby było chłodno w upały trzeba kupić klimatyzator który też zużywa sporo energii.
    Często towarzyszy większy chałas wentylatora.

    Nikomu nic nie odradzam je¶li się w cyferkach i oczekiwaniach zgadza.
    Jak kupisz tanio i dobrze, gruntowa czy powietrzna się opłaci, grunt żeby tak kupić.

    Dodano po 20 [minuty]:

    Cement trzyma rury żeby się bezpo¶rednio nie dotykały bo wtedy spada sprawno¶ć w tych miejscach, także zabezpiecza przed uszkodzeniem sondy np. jakim¶ kamieniem ale przede wszystkim chroni wody gruntowe przed mieszaniem się.
    Bez cementu zanieczyszczona woda podskorna może się dostać do Ľródła z którego pije codziennie wodę.

    Niestety każdy kto wierci raczej nie cementuje bo to dodatkowa robota.
  • #165
    Lisciasty
    Level 20  
    Bo ja wiem czy spada... U mnie jest delta T 4 stopnie na dolnym Ľródle, czyli na każdej sondzie po 2 stopnie. Nie bardzo widzę tu miejsce żeby ciepło
    miało uciekać z rury do rury :P Sonda to wielki czopek oblany plastikiem, żeby go uszkodzić to trzeba by go szlifierk± gnębić, jak niby ma go kamień
    uszkodzić? Podobnie rury o grubo¶ci ¶cianki 3mm... Jak dla mnie to jest naci±gane, ale ja tam się nie znam ;)
  • #166
    marcinbbb
    Level 26  
    Po odpaleniu ogrzewania temperatura dolnego Ľródła spada czasami podobno mogło doj¶ć do spadku temperatury poniżej 0*C nie wiem jakie s± tego konsekwencje?
    Dodatkowo owszem temperatura jest w miarę stała powiedzmy 3*C a jak to się przekłada na wydajno¶ć kiedy temperatura powietrza w powietrznej pompie sięga 5*C albo jak w sylwestra 12*C? Chcę zapytać w t± stronę bo w drug± jak zima przymrozi i będzie przez 6 miesięcy -20*C temat jest jasny i gruntowa pompa ma przewagę, jednak ostatnie zimy s± bardzo łaskawe.
  • Helpful post
    #167
    zefir7
    Level 13  
    Ja mam wymiennik poziomy 23 x 11 m położony na ~2 m - dziesięć rur po 100 m - położone w wodzie.
    Temperatura DZ dzi¶ 0,5oC i sprawno¶ć SPF ~ 3,25. Latem podskakuje do 13 -14 oC przy chłodzeniu pasywnym.
    Na pocz±tku pracy 2010 rok temperatura DZ spadała do - 2,5 stopnia i pracowała OK. Ale sporo wychodziło za pr±d.
    Teraz bym jednak wykopał te 2 x po 100 mb pionowo, miał bym z może ~3oC i wyższe SPF.
    Po zdobytym do¶wiadczeniu temp DZ spada mi w lutym do "0" - tworzy się warstwa lodu na poziomie wymiennika, ale latem pięknie się regeneruję do ~14oC. Trawa ro¶nie pięknie.
    Ale teraz po postawieniu PV do ł±cznej mocy ~9,9 kW - ( nowy solar track jednoosiowy postawiłem sam na jesieni - dzięki Waszej inspiracji).
    Dzi¶ zapłaciłem za II kwartał 543 zł za wszystko (PC, woda, gotowanie i o¶wietlenie), w następnych okresach wyjdę na "0".
    My¶lę że PC i PV wystarczy.
    Kolektory cieplne latem przegrzej± (można jednak wrzucić nadmiar do ziemi przy chłodzeniu pasywnym) a zim± ledwo pracuj±.
    Z PV zawsze możesz odebrać chociaż 0,8 energii.
    Zał±czam fotki PV
    Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.
    Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.

    Dodałem trochę fotek bo pojawiły się pytania do tej mojej do¶ć oryginalnej i taniej instalacji (stal z odpadów i PV używki)
  • #168
    marcinur
    Level 11  
    ZwieZak90 wrote:

    -że nie trzaba projektu prac geologicznych, które s± potrzebne żeby prawidłowo okre¶lić moc i optymaln± głęboko¶ć odwiertów.

    Do okre¶lenia mocy i głęboko¶ci nie potrzebujesz projektu. Projekt robi się reguły odwrotnie - jak już znasz potrzebne głęboko¶ci - "dorabiasz" do tego projekt. Owszem, teoretycznie lepiej wcze¶niej znać budowę geologiczn±, bo charakterystyki cieplne różnych skał s± inne, ale w praktyce nie spotkałem się jeszcze z przypadkiem żeby projektanta dolnego Ľródła interesowała geologia.

    A przy okazji, żeby było całkiem legalnie projekt robót geologicznych na odwierty powyżej 30 m jest obowi±zkowy (art. 3 ust. 2 ustawy Prawo geologiczne i górnicze).
  • #169
    idepopizze
    Level 33  
    Żeby było tak całkiem legalnie to do tej dziury potrzebny jest jeszcze kierownik budowy.
    Kto¶ tu w zeszłym roku wrzucał przepisy i tak tam sobie zażyczyli pisarze z sejmu czy z rz±du.
  • #170
    marcinur
    Level 11  
    idepopizze wrote:
    Żeby było tak całkiem legalnie to do tej dziury potrzebny jest jeszcze kierownik budowy.
    Kto¶ tu w zeszłym roku wrzucał przepisy i tak tam sobie zażyczyli pisarze z sejmu czy z rz±du.

    A ¶ci¶lej mówi±c nadzór geologiczny - geolog z uprawnieniami hydrogeologicznymi kategorii V.
    No i po wykonanym odwiercie trzeba zrobić dokumentację geologiczn±.
  • #172
    idepopizze
    Level 33  
    A to chyba zależy od tego jak się żyje z s±siadami, jak się ma dobrych to nic, a jak się ma jakie "dobre dusze" to pewnie tak z 5 kary urzędowej plus zrobienie papirologi (za plan przeróbki dachu życz± sobie co¶ koło 2) no i pewnie ten geolog z uprawnieniami hydrogeologicznymi kategorii V weĽmie też co¶ koło tego za zaszczycenie "placu budowy" swoj± obecno¶ci±. To takie moje szacunki z grubsza.
  • #173
    marcinur
    Level 11  
    wnoto wrote:
    co grozi za brak papierków ?

    Inwestorowi nic. Natomiast wykonawcy: art. 179 ust. 1 - kara aresztu lub grzywny. Ustawa nie precyzuje w jakiej wysoko¶ci.
    Za brak dokumentacji nie ma żadnych sankcji. Ale jeszcze nie spotkałem się z przypadkiem, żeby kto¶ robił dokumentację dla odwiertów pompy ciepła.
    idepopizze wrote:
    pewnie ten geolog z uprawnieniami hydrogeologicznymi kategorii V weĽmie też co¶ koło tego za zaszczycenie "placu budowy"

    Najczę¶ciej jeżeli zlecasz temat kompleksowo, tj. projekt i wiercenie to geolog jest "w cenie".
  • #175
    ZwieZak90
    Level 11  
    idepopizze wrote:
    Nic w temacie nie przybywa więc może co¶ do obejrzenia jak temat kogeneracji widz± inni.

    Build A DIY Solar Heat Pump System


    Bardzo pomy¶lnie facet to wykombinował i nie drogo :-)

    W temacie dzieje się dużo ale nie ma za bardzo co pokazać...
    za miesi±c jadę do Polski, mam w planach pchn±ć robotę duuużo do przodu i mam nadzieje że znajdę czas na parę zdjęć żeby potem zdać tutaj raport ;-)

    Dodano po 3 [minuty]:

    zefir7 wrote:
    Ja mam wymiennik poziomy 23 x 11 m położony na ~2 m - dziesięć rur po 100 m - położone w wodzie.
    Temperatura DZ dzi¶ 0,5oC i sprawno¶ć SPF ~ 3,25. Latem podskakuje do 13 -14 oC przy chłodzeniu pasywnym.
    Na pocz±tku pracy 2010 rok temperatura DZ spadała do - 2,5 stopnia i pracowała OK. Ale sporo wychodziło za pr±d.
    Teraz bym jednak wykopał te 2 x po 100 mb pionowo, miał bym z może ~3oC i wyższe SPF.
    Po zdobytym do¶wiadczeniu temp DZ spada mi w lutym do "0" - tworzy się warstwa lodu na poziomie wymiennika, ale latem pięknie się regeneruję do ~14oC. Trawa ro¶nie pięknie.
    Ale teraz po postawieniu PV do ł±cznej mocy ~9,9 kW - ( nowy solar track jednoosiowy postawiłem sam na jesieni - dzięki Waszej inspiracji).
    Dzi¶ zapłaciłem za II kwartał 543 zł za wszystko (PC, woda, gotowanie i o¶wietlenie), w następnych okresach wyjdę na "0".
    My¶lę że PC i PV wystarczy.
    Kolektory cieplne latem przegrzej± (można jednak wrzucić nadmiar do ziemi przy chłodzeniu pasywnym) a zim± ledwo pracuj±.
    Z PV zawsze możesz odebrać chociaż 0,8 energii.
    Zał±czam fotki PV
    Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.
    Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.

    Dodałem trochę fotek bo pojawiły się pytania do tej mojej do¶ć oryginalnej i taniej instalacji (stal z odpadów i PV używki)



    Prawdopodobnie pokuszę się i zrobię też taki tracker na 10 paneli z jedn± osi±, gratuluję dobrej roboty ;-)
  • Helpful post
    #176
    RomanCitro
    Level 15  
    ZwieZak90 wrote:
    Id±c dalej tematem samowystarczalno¶ci...
    Porównajmy ogrzewanie LPG+kocioł kondensacyjny
    JUNKERS Cerapur Midi 24kW koszt 3 400zł
    Komin Jawar-K 8mb 80mm 2 000zł
    ZBIORNIK NA GAZ 2700 l koszt 6 000zł
    Instalacja gazowa... nie wiem ile kosztuje powiedzmy 600zł :-)
    daje kwotę wysoko¶ci 12 000zł
    przyjmuj±c cenę energii z gazu LPG 45gr/1kWh to ci±gu roku spalił by gaz na kwotę 2 700zł a w ci±gu 20lat na kwotę 54 000zł doliczaj±c koszt zakupu kotłowni to już 66 000zł a po wliczeniu energii elektrycznej (3000kWh x 0.6zł x 20lat) wyszła by kwota 102 000zł :-O to o jakie¶ 3 razy tyle co kogeneracja.
    Kolosalna różnica i chyba nikt nie zastanawiał by się nad kupnem paneli i pompy .......
    Pozdrawiam.

    Post stary ale należy tu zmienić dane. Bo jeżeli płacę za zbiornik 6000zł , to my¶lę że jest to własna, gaz zamawiany u dowolnego dostawcy wtedy cena nie jest "45gr/1kWh" jak przy dzierżawie, a ok. 26gr/1kWh
    Gaspol - 11,24zł/m3 =2,85zł/L= 0,442zł/kWh
    Własna - 6,93zł/m3 = 1,76zł/L = 0,26zł/kWh
  • #177
    ZwieZak90
    Level 11  
    Dziękuję za sprostowanie ;-) w wolnej chwili poprawię zerknę jeszcze raz i poprawię ;-)

    Tak propo tematu za miesi±c zakładam pompę ciepła i przerabiam cwu na przepływowe, wrzucę zdjęcia jak skończę ;-)
  • #178
    ZwieZak90
    Level 11  
    Witam po długiej przerwie...
    W między czasie znalazłem firmę która wykona odwierty pod pompę ciepła.
    60zł/m odwiertu, 2 sondy PE40x3 x 100m chciałem odwiert cementować ale zrezygnowałem ze względu na koszty.
    Miałem ogromne problemy gdyż firma nie miała ochoty podej¶ć do sprawy profesjonalnie i użyć kalkulatora a na zasadzie "Będzie Pan zadowolony" wszystko na oko. A niestety odwierty to nie jest co¶ co można w prosty i tani sposób naprawić, przez co wszystko musiałem przeanalizować sam.
    Nie ocenion± pomoc± okazał się plik firmy viessmann (podaje link).
    Miałem spore problemy ze zbyt dużym oporem hydraulicznym i w ogóle ze złożeniem wszystkich informacji w spójn± cało¶ć.
    W końcu skończyłem i sporo się nauczyłem.

    kupiłem rekuperator Alnor HRU-MinistAir-W-450 poczeka on sobie aż skończę inne prace.

    Firma wczoraj rozstawiła sprzęt do wiercenia. dzisiaj wywierc± pierwszy odwiert, jutro drugi, a na końcu wybij± mi now± studnię do wody gdyż ta która jest z żelaznej rury ma jakie¶ 50lat

    Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.Kogeneracja paneli fotowoltaicznych z pomp± ciepła.
  • #179
    kiziorxxx
    Level 9  
    Skad jest firma, która robi Ci odwierty i jak nazywa się?
    Pozdr
  • #180
    idepopizze
    Level 33  
    A najważniejsza sprawa.
    Robiłe¶ już testy ogrzewania domu?
    Wyliczenia swoj± drog±, ale fizyka weryfikuje to co się tam chciało osi±gn±ć. Z fotek widziałem, że wyspawałe¶ bufor. Zima była kiepska, ale przez chwilę można było robić testy, bo było zimno. Z jakim¶ tam ciepłomierzem można było przetestować rzeczywiste zapotrzebowanie domu używaj±c bufora.

    Miałby¶ jednoczesny test ocieplenia domu i ogrzewania w swoich warunkach. Z tak± wiedz± masz pewno¶ć co do pompy itd

    Rekuperacja lekko podprawi sytuacje energetyczn±, o ile będzie prawidłowo zrobiona.