Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obliczanie mocy silnika 3 fazy - Obliczenie pobóru energii dla wszystkich faz.

bartekgogolin 18 Sty 2017 14:59 1680 4
  • #1 18 Sty 2017 14:59
    bartekgogolin
    Poziom 2  

Witam:) Na samym początku chciałem zaznaczyć że jestem zielony w sprawach związanych z elektryką.
    Potrzebuję obliczyć zużycie energii elektrycznej dla silnika trójfazowego o danych:

Silnik SIEMENS C-60 3 motor 15 kW
    1465 obr/min
    cosφ -0,85
    moc [kW] przy 50Hz 15
    moc [kW] przy 60Hz 17,3
    Napięcie 380-420/660-690V (Δ/Y)

Zmierzyłem natężeniu prądu dla poszczególnych faz:
    I1 Avg [A]- 9,23
    I2 Avg[A]- 9,45
    I3 Avg [A]- 9,35

Następnie obliczyłem moc ze wzoru P=√3*U*I*cosφ dla każdej z faz:
    5,44kW 5,57kW 5,51kW

I tu powstaje pierwsze pytanie...
    Jako U uznałem wartość 400V, czy to jest prawidłowe ?

Następnie, chciałbym obliczyć zużycie energii elektrycznej dla silnika.
    Czy w tym wypadku wystarczy sumować 5,44kW+5,57kW+5,51kW=16,51kW ?
    Nie podoba mi sie osobiscie ta forma działania bo skoro zużywa 16,51kW a silnik określony jest jako 15kw, coś tu chyba nie gra...

Poszperałem troszke w necie i znalazłem jeszcze taki wzór P=Um*If1cosφ1+Um*If2cosφ2+Um*If3cosφ3
    z niego po podstawieniu danych wynika iż P = 9,5302 kW
    Oczywiście jako Um dla każdej z faz uznałem 400V i mam wątpliwości czy jest to dobrze.

Jak sami widzicie mam tu spory mętlik.... Starałem się własnymi siłąmi z tym uporać ale niestety nie mam pewności czy mój tok myślenia jest słuszny.Proszę bardzo drodzy FACHOWCY o pomoc;))

0 4
  • #2 18 Sty 2017 15:31
    and_rog
    Poziom 21