Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przeróbka prostownika rosyjskiego IMPULS ZP 2

19 Jan 2017 21:11 2988 10
  • Level 10  
    Witam, posiadam prostownik z rozruchem Impuls zp2- działa nawet ok.
    Ale posiadam jeszcze jedno takie samo trafo z tego samego prostownika, lecz bez elektroniki i tyrystorów. Moje pytanie brzmi czy jakbym podłączył równolegle ten drugi transformator (oczywiscie w fazie z pierwszym) i wymienil tyrystory 80 A na co najmniej 160 A (wymienić na polskie lamina czy rosyjskie?) to prąd rozruchu wzrośnie dwukrotnie?. Uzwojenia chciałbym połączyć tylko robocze - zaznaczone na rysunku, czy lepiej wszystkie uzwojenia połączyć równolegle? Przeróbka prostownika rosyjskiego IMPULS ZP 2
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 39  
    danzel62 wrote:
    jeszcze jedno takie samo trafo z tego samego prostownika

    Powinien taki układ działać tak jak napisałeś.
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 39  
    Z łączeniem równolegle uzwojeń trafo jest tak jak z równoległym łączeniem baterii. A nawet gorzej gdyż łączenie uzwojeń w przeciwfazie może się objawić różnymi dziwnymi kłopotami. Tutaj masz ponumerowane wyprowadzenia uzwojeń dlatego nie ma problemu. Oczywiście pod warunkiem, że pierwotne uzwojenia obu trafo są połączone równolegle również zgodnie z numeracją a przede wszystkim kierunkiem nawinięcia.
    W mojej opinii powinieneś dodać do układu dwa dodatkowe tyrystory i drugie trafo podłączone do nich i wyjścia. Nie ma sensu pakować się w tyrystory energetyczne. Tyrystory wytrzymują wielokrotnie wyższe prądy od nominalnych i są bardzo odporne na przeciążenia prądowe. Głównym zagrożeniem jest tutaj zniszczenie termiczne. Skoro to układ rozruchowy czyli do pracy chwilowej to nie ma specjalnie z tym problemu.
    Z tego co widzę wraz z włącznikiem jest sprzężony układ zadawania prądu regulowany potencjometrem metodą fazową. Dlatego ważne by oba trafo miały wszystkie odpowiadające uzwojenia zgodne w fazie ze sobą. W takim przypadku z drugiego trafo nie musisz łączyć dodatkowych uzwojeń ta traznystory KT361B.
  • Level 10  
    Czyli rozumiem ze mozna dac dwa dodatakowe tyrystory ( najlepiej takie same ruskie 80 A - posiadam tylko kilka polskich lamina 40 A :( ) podlaczone z drugim transformatorem jak na schemacie i podlaczyc bramki ich do punktow xp3 i xp 7 no i oczywiscie plus do plusa , minus do minusa. Katode T1 dodatkowego tyrystora laczyc z XP8?
    Przeróbka prostownika rosyjskiego IMPULS ZP 2
  • Level 39  
    RitterX wrote:
    W mojej opinii powinieneś dodać do układu dwa dodatkowe tyrystory i drugie trafo podłączone do nich i wyjścia.

    Wg mnie też takie rozwiązanie jest lepsze od równoległej pracy transformatorów. Przy równoległej pracy transformatorów bardzo istotne są dokładnie takie same napięcia wyjściowe, te zmierzone, a nie podane na metce. Przy proponowanym rozwiązaniu przestaje to być takie istotne.
  • Level 39  
    Problemem równoległego łączenia tyrystorów dla zwiększenia wartości prądu przewodzenia jest rozrzut charakterystyk prądowo napięciowych w ustalonym jak i nie ustalonym (załączenie tyrystora) stanie przewodzenia. Bez kompensacji tego zjawiska równolegle połączone tyrystory nie będą równomiernie obciążone prądowo. Dla wyrównania prądów tyrystorów połączonych równolegle stosuje się niewielkie indukcyjności włączone w szereg z każdym tyrystorem baterii.

    W układzie startera zastosowano "dwudiodowy" dwupołówkowy prostownik tyrystorowy w typowej konfiguracji z odczepem na trafo. Zaoszczędzono na drogich tyrystorach mocy jak i spadku napięcia na nich w czasie przewodzenia. Oczywiście ktoś mógł się szarpnąć i zrobić sterowany mostek Gretza. To jednak nie ten przypadek. Bądź mądry, postępuj jak Rosjanie :) .
    Na rysunku zamieściłem nieco inaczej narysowany prostownik. "Normalnie" jest tak, że to na plusie spotykają się obie katody diod albo tyrystorów a środkowy odczep trafo służy jako minus. Tu z powodu konfiguracji układu sterującego zastosowano konwencję odwrotną czyli tyrystory są połączone anodami a odczepem jest plus.

    Nie będę opisywał jak jest zbudowany układ formowania impulsów w tym starterze. To radziecka technika i bez samogonu tego nie "rozbieriosz" ;) .
    Aby to zrobić minimalnym nakładem należy zrobić dokładnie to co narysowałem. Dodajemy dodatkowy identyczny prostownik równolegle do oryginalnego. Komplikacją jest dodanie diod oddzielających sygnały sterujące bramkami.
    W przypadku dodania pary innych tyrystorów jak oryginalne może zajść konieczność zmodyfikowania kondensatorów bramkowych. Póki co postaraj się zrobić to wszystko minimalnym nakładem sił i środków. Jakie masz te tyrystory LAMINA? Napisz do czego stosujesz ten starter? To wszystko ma wpływ na warunki pracy tyrystorów i te słabsze prądowo mogą okazać się wydolne. Na znanym portalu aukcyjnym używane tyrystory LAMINA o prądzie 80A i napięciu min. 600V były w cenach 20-30zł/szt. co nie wydaje się wartością zaporową. Zamiennik dla diod KD102A to BYV26C, BAV21, BA157.
    Przeróbka prostownika rosyjskiego IMPULS ZP 2
    Uwagi do układu. To co powinieneś dołożyć jest obramowane linią przerywaną. Trafo jaki jest na schemacie taki jest, był w mojej bibliotece to go użyłem by wytłumaczyć nieco sens schematu bez potrzeby uciekania się do spożywania alkoholu.
  • Level 39  
    Nie wdając się w szczegóły, to takie rozwiązanie miałem na myśli.
  • Level 10  
    Witam, dziekuje za cenne rady, tyrystory jakie posiadam to T 00 40 10 512 120 .
    Czyli rozumiem ze to raczej 40 amperowe . Prostownikiem ( bawilem sie ) odpalalem od razu auto benzynowe z wyladowanym akumulatorem- z 4V napiecie wzrastalo do ok 10 V przy poborze z sieci ok 1,7 kw -rozrusznik krecil - bylo to w lecie . W zimie nie sprawdzalem ale mysle ze juz tak latwo by nie bylo - dlatego chcialbym zrobic cos mocnego co by bez problemu odpalalo auto z wyladowanym akumulatorem- oczywiscie zeby tez napiecie nie wzrastalo za duzo 14V i wiecej- dlatego bede musial to dobrze przetestowac jak zrobie Przeróbka prostownika rosyjskiego IMPULS ZP 2 Przeróbka prostownika rosyjskiego IMPULS ZP 2
  • Level 39  
    Tyrystory LAMINA są oznaczane w następujący sposób np.

    [Typ]-[Imax]-[Vmax]-[du/dt]
    T00 - 40 - 10 - 512

    Parametry podanego tyrystora T00 - 40 :
    IT(AV)/TC [A/°C]: 40A/100°C (prąd średni)
    URRM,UDEM [V]: 1000V
    ITSM [A] : 1080A (niepowtarzalny prąd przewodzenia)
    I²t [A²s]: 6000A²s
    IGT [mA]: 150mA
    du/dt [V/us]: 512V/us
    tq [us]: 100us
    Rthjc [°C/W]: 0.35 °C/W (rezystancja cieplna złącze-obudowa)
    Rthcr [°C/W]: 0.12 °C/W (rezystancja cieplna obudowa-radiator)

    Typowy radiator: RP127-152;RM100g12
    Siła dokręcania [Nm]: 14...17Nm

    Anoda na gwincie, podstawie korpusu. Gwint M12x1.25 dla tyrystorów T00 - 40, 63, 80, 100.
    Skoro anoda jest na gwincie to znaczy, że oba tyrystory mogą być zamocowane na wspólnym radiatorze.

    Wynika z tego, że tyrystory T00 powinny to chwilowe kręcenie wytrzymać. Prąd i tak rozłoży się w tym przypadku na dwa trafo i prostowniki.
    Ważne byś je umieścił na radiatorze nie mniejszym jak ten, na którym są zamocowane w oryginale. O możliwościach tyrystora decyduje nie tylko prąd złącza ale także jego temperatura. Dlatego w obliczeniach zawsze bierze się pod uwagę cały podzespół tyrystor+radiator.
    Jeżeli zrobisz gwinty w radiatorze to nie będzie problemu z wymianą tyrystorów na mocniejsze. Do 100A mają ten sam sposób mocowania.
  • Level 43  
    9 postów prawie o niczym.
    Po pierwsze równoległe połączenie tyrystorów to mit i tak jeden zostanie wyzwolony.
    Po drugie spokojnie można połączyć równolegle transformatory, tylko uzwojenia silnoprądowe i wymieniamy tyrystory na 160A.

    Po trzecie zmieniamy przewód zasilający 230V na 3x2,5mm2 i upewniamy się że gniazdko zasilające ma napięcie w normie oczywiście podczas rozruchu a nie luzem.

    Impuls w serii już potrafi nieźle obciążyć 230V.
  • Level 10  
    Dziekuje za pomoc. Mysle ze te informacje w zupelnosci mi wystarcza