Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przeróbka prostownika rosyjskiego IMPULS ZP 2

danzel62 19 Sty 2017 21:11 1329 10
  • #1 19 Sty 2017 21:11
    danzel62
    Poziom 10  

    Witam, posiadam prostownik z rozruchem Impuls zp2- działa nawet ok.
    Ale posiadam jeszcze jedno takie samo trafo z tego samego prostownika, lecz bez elektroniki i tyrystorów. Moje pytanie brzmi czy jakbym podłączył równolegle ten drugi transformator (oczywiscie w fazie z pierwszym) i wymienil tyrystory 80 A na co najmniej 160 A (wymienić na polskie lamina czy rosyjskie?) to prąd rozruchu wzrośnie dwukrotnie?. Uzwojenia chciałbym połączyć tylko robocze - zaznaczone na rysunku, czy lepiej wszystkie uzwojenia połączyć równolegle? Przeróbka prostownika rosyjskiego IMPULS ZP 2

    0 10
  • #2 19 Sty 2017 21:22
    brofran
    Poziom 37  

    danzel62 napisał:
    jeszcze jedno takie samo trafo z tego samego prostownika

    Powinien taki układ działać tak jak napisałeś.

    0
  • #3 19 Sty 2017 22:57
    RitterX
    Poziom 36  

    Z łączeniem równolegle uzwojeń trafo jest tak jak z równoległym łączeniem baterii. A nawet gorzej gdyż łączenie uzwojeń w przeciwfazie może się objawić różnymi dziwnymi kłopotami. Tutaj masz ponumerowane wyprowadzenia uzwojeń dlatego nie ma problemu. Oczywiście pod warunkiem, że pierwotne uzwojenia obu trafo są połączone równolegle również zgodnie z numeracją a przede wszystkim kierunkiem nawinięcia.
    W mojej opinii powinieneś dodać do układu dwa dodatkowe tyrystory i drugie trafo podłączone do nich i wyjścia. Nie ma sensu pakować się w tyrystory energetyczne. Tyrystory wytrzymują wielokrotnie wyższe prądy od nominalnych i są bardzo odporne na przeciążenia prądowe. Głównym zagrożeniem jest tutaj zniszczenie termiczne. Skoro to układ rozruchowy czyli do pracy chwilowej to nie ma specjalnie z tym problemu.
    Z tego co widzę wraz z włącznikiem jest sprzężony układ zadawania prądu regulowany potencjometrem metodą fazową. Dlatego ważne by oba trafo miały wszystkie odpowiadające uzwojenia zgodne w fazie ze sobą. W takim przypadku z drugiego trafo nie musisz łączyć dodatkowych uzwojeń ta traznystory KT361B.

    0
  • #4 20 Sty 2017 08:41
    danzel62
    Poziom 10  

    Czyli rozumiem ze mozna dac dwa dodatakowe tyrystory ( najlepiej takie same ruskie 80 A - posiadam tylko kilka polskich lamina 40 A :( ) podlaczone z drugim transformatorem jak na schemacie i podlaczyc bramki ich do punktow xp3 i xp 7 no i oczywiscie plus do plusa , minus do minusa. Katode T1 dodatkowego tyrystora laczyc z XP8?
    Przeróbka prostownika rosyjskiego IMPULS ZP 2

    0
  • #5 20 Sty 2017 09:44
    gimak
    Poziom 37  

    RitterX napisał:
    W mojej opinii powinieneś dodać do układu dwa dodatkowe tyrystory i drugie trafo podłączone do nich i wyjścia.

    Wg mnie też takie rozwiązanie jest lepsze od równoległej pracy transformatorów. Przy równoległej pracy transformatorów bardzo istotne są dokładnie takie same napięcia wyjściowe, te zmierzone, a nie podane na metce. Przy proponowanym rozwiązaniu przestaje to być takie istotne.

    0
  • #6 21 Sty 2017 18:19
    RitterX
    Poziom 36  

    Problemem równoległego łączenia tyrystorów dla zwiększenia wartości prądu przewodzenia jest rozrzut charakterystyk prądowo napięciowych w ustalonym jak i nie ustalonym (załączenie tyrystora) stanie przewodzenia. Bez kompensacji tego zjawiska równolegle połączone tyrystory nie będą równomiernie obciążone prądowo. Dla wyrównania prądów tyrystorów połączonych równolegle stosuje się niewielkie indukcyjności włączone w szereg z każdym tyrystorem baterii.

    W układzie startera zastosowano "dwudiodowy" dwupołówkowy prostownik tyrystorowy w typowej konfiguracji z odczepem na trafo. Zaoszczędzono na drogich tyrystorach mocy jak i spadku napięcia na nich w czasie przewodzenia. Oczywiście ktoś mógł się szarpnąć i zrobić sterowany mostek Gretza. To jednak nie ten przypadek. Bądź mądry, postępuj jak Rosjanie :) .
    Na rysunku zamieściłem nieco inaczej narysowany prostownik. "Normalnie" jest tak, że to na plusie spotykają się obie katody diod albo tyrystorów a środkowy odczep trafo służy jako minus. Tu z powodu konfiguracji układu sterującego zastosowano konwencję odwrotną czyli tyrystory są połączone anodami a odczepem jest plus.

    Nie będę opisywał jak jest zbudowany układ formowania impulsów w tym starterze. To radziecka technika i bez samogonu tego nie "rozbieriosz" ;) .
    Aby to zrobić minimalnym nakładem należy zrobić dokładnie to co narysowałem. Dodajemy dodatkowy identyczny prostownik równolegle do oryginalnego. Komplikacją jest dodanie diod oddzielających sygnały sterujące bramkami.
    W przypadku dodania pary innych tyrystorów jak oryginalne może zajść konieczność zmodyfikowania kondensatorów bramkowych. Póki co postaraj się zrobić to wszystko minimalnym nakładem sił i środków. Jakie masz te tyrystory LAMINA? Napisz do czego stosujesz ten starter? To wszystko ma wpływ na warunki pracy tyrystorów i te słabsze prądowo mogą okazać się wydolne. Na znanym portalu aukcyjnym używane tyrystory LAMINA o prądzie 80A i napięciu min. 600V były w cenach 20-30zł/szt. co nie wydaje się wartością zaporową. Zamiennik dla diod KD102A to BYV26C, BAV21, BA157.
    Przeróbka prostownika rosyjskiego IMPULS ZP 2
    Uwagi do układu. To co powinieneś dołożyć jest obramowane linią przerywaną. Trafo jaki jest na schemacie taki jest, był w mojej bibliotece to go użyłem by wytłumaczyć nieco sens schematu bez potrzeby uciekania się do spożywania alkoholu.

    0
  • #7 21 Sty 2017 19:19
    gimak
    Poziom 37  

    Nie wdając się w szczegóły, to takie rozwiązanie miałem na myśli.

    0
  • #8 22 Sty 2017 16:00
    danzel62
    Poziom 10  

    Witam, dziekuje za cenne rady, tyrystory jakie posiadam to T 00 40 10 512 120 .
    Czyli rozumiem ze to raczej 40 amperowe . Prostownikiem ( bawilem sie ) odpalalem od razu auto benzynowe z wyladowanym akumulatorem- z 4V napiecie wzrastalo do ok 10 V przy poborze z sieci ok 1,7 kw -rozrusznik krecil - bylo to w lecie . W zimie nie sprawdzalem ale mysle ze juz tak latwo by nie bylo - dlatego chcialbym zrobic cos mocnego co by bez problemu odpalalo auto z wyladowanym akumulatorem- oczywiscie zeby tez napiecie nie wzrastalo za duzo 14V i wiecej- dlatego bede musial to dobrze przetestowac jak zrobie Przeróbka prostownika rosyjskiego IMPULS ZP 2 Przeróbka prostownika rosyjskiego IMPULS ZP 2

    0
  • #9 22 Sty 2017 23:16
    RitterX
    Poziom 36  

    Tyrystory LAMINA są oznaczane w następujący sposób np.

    [Typ]-[Imax]-[Vmax]-[du/dt]
    T00 - 40 - 10 - 512

    Parametry podanego tyrystora T00 - 40 :
    IT(AV)/TC [A/°C]: 40A/100°C (prąd średni)
    URRM,UDEM [V]: 1000V
    ITSM [A] : 1080A (niepowtarzalny prąd przewodzenia)
    I²t [A²s]: 6000A²s
    IGT [mA]: 150mA
    du/dt [V/us]: 512V/us
    tq [us]: 100us
    Rthjc [°C/W]: 0.35 °C/W (rezystancja cieplna złącze-obudowa)
    Rthcr [°C/W]: 0.12 °C/W (rezystancja cieplna obudowa-radiator)

    Typowy radiator: RP127-152;RM100g12
    Siła dokręcania [Nm]: 14...17Nm

    Anoda na gwincie, podstawie korpusu. Gwint M12x1.25 dla tyrystorów T00 - 40, 63, 80, 100.
    Skoro anoda jest na gwincie to znaczy, że oba tyrystory mogą być zamocowane na wspólnym radiatorze.

    Wynika z tego, że tyrystory T00 powinny to chwilowe kręcenie wytrzymać. Prąd i tak rozłoży się w tym przypadku na dwa trafo i prostowniki.
    Ważne byś je umieścił na radiatorze nie mniejszym jak ten, na którym są zamocowane w oryginale. O możliwościach tyrystora decyduje nie tylko prąd złącza ale także jego temperatura. Dlatego w obliczeniach zawsze bierze się pod uwagę cały podzespół tyrystor+radiator.
    Jeżeli zrobisz gwinty w radiatorze to nie będzie problemu z wymianą tyrystorów na mocniejsze. Do 100A mają ten sam sposób mocowania.

    0
  • #10 22 Sty 2017 23:51
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    9 postów prawie o niczym.
    Po pierwsze równoległe połączenie tyrystorów to mit i tak jeden zostanie wyzwolony.
    Po drugie spokojnie można połączyć równolegle transformatory, tylko uzwojenia silnoprądowe i wymieniamy tyrystory na 160A.

    Po trzecie zmieniamy przewód zasilający 230V na 3x2,5mm2 i upewniamy się że gniazdko zasilające ma napięcie w normie oczywiście podczas rozruchu a nie luzem.

    Impuls w serii już potrafi nieźle obciążyć 230V.

    0
  • #11 23 Sty 2017 04:17
    danzel62
    Poziom 10  

    Dziekuje za pomoc. Mysle ze te informacje w zupelnosci mi wystarcza

    0
  Szukaj w 5mln produktów