Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Synchronizacja dwóch silników -

Morfeusz93 21 Sty 2017 10:49 1113 14
  • #1 21 Sty 2017 10:49
    Morfeusz93
    Poziom 2  

    Witam!

    To mój pierwszy post na forum także mam nadzieję, że piszę w odpowiednim dziale.
    Piszę właśnie pracę inżynierską na kierunku mechanika i budowa maszyn. Tematem jest projekt śrubowego dwukolumnowego podnośnika warsztatowego. W moim podnośniku założyłem, że każda z kolumn napędzana jest oddzielnym trójfazowym silnikiem elektrycznym. Koniecznym zatem jest ich synchronizacja elektroniczna tych silników, aby wysokości podstawy ładunkowej na każdej z kolumn były cały czas takie same.
    Nie potrzebuję dokładnych rysunków układów elektrycznych (w pracy przede wszystkim muszę skupić się na analizie mechanicznej), ale proszę o jakąś podpowiedź jakie urządzenia można wykorzystać i ewentualny opis ich działania, ponieważ muszę to opisać w jaki sposób prędkości podnoszenia zostały zsynchronizowane.

    Prosiłbym również o podpowiedź jak wyliczyć moc silnika, jeżeli kolumna podnosi ciężar 20kN na wysokość 2,2m w czasie 55s. Prędkość obrotowa śruby podnośnika wynosi 400obr/min. Znalazłem jakieś wzory, ale wg nich wyszło, że wystarczy 1,5kW a wydaje mi się to za mało.

    Jeżeli potrzeba więcej danych to proszę piszcie.

    0 14
  • #2 21 Sty 2017 13:12
    dedito
    Poziom 39  

    Morfeusz93 napisał:
    Prosiłbym również o podpowiedź jak wyliczyć moc silnika, jeżeli kolumna podnosi ciężar 20kN na wysokość 2,2m w czasie 55s. Prędkość obrotowa śruby podnośnika wynosi 400obr/min.
    Trochę za mało danych. Proszę zajrzeć na przykład obliczeń podnośnika http://bc.pollub.pl/Content/681
    Morfeusz93 napisał:
    Znalazłem jakieś wzory, ale wg nich wyszło, że wystarczy 1,5kW a wydaje mi się to za mało.
    Trochę dziwi słowo "znalazłem", ale nie widzę nic dziwnego w tym, że 1,5kW może być wystarczające. Odpowiednia przekładnia potrafi podnieść takie obciążenie, kwestią kluczową jest wymaganie czasowe i wysokościowe, czyli wracamy do podstaw konstrukcji maszyn, czegoś co kolega powinien posiadać na tym etapie będąc studentem kierunku mechanika i budowa maszyn.

    0
  • #3 21 Sty 2017 13:13
    Flesz
    Poziom 21  

    Do synchronizacji możesz użyć enkoderów podłączonych do PLC które będzie sterowało falownikami zasilającymi silniki.
    Z liczenia mi wyszło że chcesz użyć śruby z gwintem o koku 6mm - moim zdaniem za mało i trudno ci będzie znaleźć śrubę o wystarczającej średnicy i tak małym skoku.
    Silnik 1,5 KW może da radę, ale proponuję przyjąć rozsądny zapas mocy.

    0
  • #4 21 Sty 2017 13:54
    kkknc
    Poziom 42  

    Możesz użyć absolutnego enkondera liniowego.
    Silnik daj z zapasem bo masz go prawie na styk. Chociaż z drugiej strony to nie pracuje w trybie ciągłym.

    0
  • #5 21 Sty 2017 13:57
    Morfeusz93
    Poziom 2  

    Śruba w podnośniku jest trapezowa Tr50x6. Śruba podnośnika jest zamontowana na górze słupa, dzięki czemu śruba jest liczona na rozciąganie, a nie na wyboczenie, więc w zupełności wystarczy (na wyboczenie musiała by być o średnicy około 130mm). Policzyłem również, że będzie samohamowna.

    Dziękuję Flesh za podpowiedź w sprawie regulacji obrotów. Na pewno bardzo mi pomoże. Miłego dnia Ci życzę.

    Co do wypowiedzi dedito - przykrym jest, że pierwsza odpowiedź pod moim pierwszym postem jest zarzuceniem mi niewiedzy i nie ma w niej żadnej merytorycznej wartości. W internecie krążą stereotypowe opinie o elektrodzie, ale nie sądziłem, że są tak prawdziwe.

    0
  • #6 21 Sty 2017 14:10
    Pittt
    Poziom 31  

    Jak precyzyjnie chcesz synchronizować napędy ?

    0
  • #7 21 Sty 2017 14:19
    dedito
    Poziom 39  

    Morfeusz93 napisał:
    Co do wypowiedzi dedito - przykrym jest, że pierwsza odpowiedź pod moim pierwszym postem jest zarzuceniem mi niewiedzy i nie ma w niej żadnej merytorycznej wartości.
    Jeśli link do podręcznika z podstaw konstrukcji maszyn nie jest merytorycznym odniesieniem się do kwestii wątku (nie wspominając o odniesieniu się do mocy silnika), to ja już nie wiem co by mogło to być :).

    0
  • #8 21 Sty 2017 15:44
    2882882
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 22 Sty 2017 05:01
    adam1411
    Poziom 15  

    Przepraszam, że się wtrącę :idea:
    Koledzy rozpisują się tutaj o enkoderach, sterownikach PLC a nie prościej i taniej byłoby zamontować na śrubach zębatki i połączyć je łańcuchem :?:

    0
  • #10 22 Sty 2017 05:28
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Kolega uparł się na dwa silniki. :idea: Jego sprawa, Klient nasz Pan :D Otóż zastosował bym coś w rodzaju poziomnicy elektronicznej (są takie czujniki - inklinometryczne), czy nawet najprostszej optoelektronicznej i dwa falowniki. Silniki synchronizowały by się tak, by platforma zawsze była w poziomie.

    @adam1411 To wiadomo od czasów Talesa z Miletu albo Sedesa z Bakelitu, a że Kolega zażyczył sobie 2 (dwa) silniki, to trochę trzeba pomyśleć :D PLC raczej zbędne. Można to spokojne zrealizować w zwykłym ,,analogu". Zaletą jest prostota oraz autokompensacja nierównego pod względem masy obciążenia platformy, wadą zaś niewielkie możliwe ,,kiwanie" zależne tyko od histerezy kątowej użytego czujnika np takiego : http://www.automatyka.pl/produkty/-posital-in...ane-w-technologii-mems-z-serii-tiltix-71311-2
    Dwa falowniki dwa inklinometry połączone krzyżowo- analogowe i sprawa załatwiona.
    :D

    0
  • #11 22 Sty 2017 06:22
    Zbigniew 400
    Poziom 36  

    Są podnośniki dwusilnikowe synchronizowane linką stalową odpowiednio prowadzoną. Synchronizacja polega na wyłączaniu silnika wyprzedzającego.

    0
  • #12 22 Sty 2017 06:33
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Zbigniew 400 napisał:
    Są podnośniki dwusilnikowe synchronizowane linką stalową odpowiednio prowadzoną. Synchronizacja polega na wyłączaniu silnika wyprzedzającego.
    A fujjjj, jakie to nieeleganckie rozwiązanie :cry: ,,Silnik Wyprzedzający i Wszystko Krzywe"

    0
  • #13 22 Sty 2017 07:30
    Zbigniew 400
    Poziom 36  

    Serwisuję te podnośniki 20 lat. Niezawodne i dokładne. Sprawdzam poziomicą. Czasem prymitywne rozwiązania są rewelacyjne.
    Koszty serwisu banalne, odporność na warunki pracy duźa.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Co 3 lata wymiana linki, tyle kosztów.

    0
  • #14 22 Sty 2017 15:06
    Flesz
    Poziom 21  

    No cóż - skoro koledzy uważają enkodery za zbędne udziwnienie- przy tak małym skoku śruby można zastosować dwa czujniki indukcyjne (po jednym na każdą śrubę) + tarczki z zębami które będą źródłem impulsów. W tymże jednak rozwiązaniu od PLC nie uciekniemy, aczkolwiek nie rozumiem czemu to taki problem, da się kupić za kilkaset złotych, a taki sterowniczek może znacznie uprościć schemat elektryczny.

    0
  • #15 02 Mar 2018 20:25
    jakote
    Poziom 2  

    Nie pomogę w obliczeniach mechanicznych ale sama synchronizacja dwóch silników bez PLC jest dość prosta.
    Zastosuj dwa falowniki LITEON serii EVO8000 w układzie MASTER-SLAVE (pan-sługa).
    Pierwszy, MASTER może być dowolnym falownikiem.
    Na wał silnika MASTER zakładasz enkoder inkrementalny, z którego sygnał podłączysz do drugiego falownika SLAVE.
    Falownik EVO8000 SLAVE wyposażasz w kartę enkoderową (płytka elektroniki montowana w falowniku - znajdziesz ją na stronie producenta albo jakiegoś dystrybutora).
    Do tej karty podłącza się dwa enkodery, jeden to enkoder silnika MASTER, a drugi to enkoder silnika SLAVE (ten silnik też musi mieć enkoder na wale). Masz gotowy układ synchronizacji dwóch silników z taką dynamiką, że aż miło - żadnego "kiwania", żadnego dobijania do pozycji, po prostu praca synchroniczna.
    Operator steruje z przycisków START-STOP pierwszym falownikiem, a w tym układzie silniki same "pilnują" się żeby podążać równolegle.
    Możesz jeszcze na stałe zaprogramować w falowniku MASTER kilka prędkości (np. trzy wolna, pośrednia, szybka) i przełączać się pomiędzy nimi według potrzeb.
    Gotowa aplikacja także do synchronizacji silników poważniejszych aplikacji np. suwnic, bramownic i takich tam.
    Nie jestem do końca przekonany czy w podnośnikach trzeba stosować aż tak "poważną" synchronizację ale w celach edukacyjnych nauczyciele zapodają chłopakom takie tematy.
    Jak potrzebujesz czegoś więcej np. jakieś rysunki, parametry to pytaj.

    0