Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jack stereo symetryczny, parametry interfejsow, sygnal gitary

Seroocs 21 Sty 2017 14:05 1110 9
  • #1 21 Sty 2017 14:05
    Seroocs
    Poziom 2  

    Mam trzy pytania, z góry przepraszam jesli jest to banalne, ale jestem laikiem. W elektronike zwiazana ze studiem zaglebiam sie od niedawna.

    1. Zastanawiam sie czy jesli mam kabel XLR-TRS to fakt, ze jest on symetryczny, czyli ma te dwa pierscienie na ekranie jacka to oznacza, ze jest tez to kabel stereo? Jesli nie to jak rozpoznac kabel stereo?

    2. Przy ocenie interfejsu przez uzytkownikow napotkalem sie z okresleniem 24bit/96Khz, wiem, ze moj interfejs ma 16bit/48Khz. Niestety nie wiem co to oznacza i jak to wplywa na cokolwiek. Czy im wieksze te parametry tym lepiej? Czy ten parametr wplywa na zdolnosc interfejsu do nagrywania mikrofonu albo sygnalu z gitary elektrycznej?

    3. Przeczytalem gdzies, ze gitara elektryczna wysyla sygnal niesymetryczny, a wiec kabel tez pownienien byc symetryczny (chyba ze nie ma to wplywu?) - Czy jesli do gitary bede uzywal kabla symetrycznego, to sygnal z tej gitary zrobi sie magicznie symetryczny?

    0 9
  • Sklep HeluKabel
  • #2 21 Sty 2017 15:46
    AnTech
    Poziom 31  

    Pierwsza uwaga odnośnie tytułu:
    Wtyk Jack może być używany jako stereo lub symetryczny. nigdy stereo i symetryczny jednocześnie.

    Ad1. Kabel XLR - TRS z natury rzeczy jest kablem symetrycznym. nie jest kablem stereo. Należy sprawdzić czy połączenie we wtykach z obu stron przewodu są wykonane prawidłowo. Układ połączeń to kolega sobie znajdzie na forum.

    Ad2. 24bit/96kHz to lepiej niż 16bit/48kHz choć tragedii nie ma. Nie każdy wyłapie uchem różnicę.

    Ad3. Dobrze przeczytałeś, gitara elektryczna wysyła sygnał niesymetryczny i powinna być podłączona do niesymetrycznego wejścia wzmacniacza kablem niesymetrycznym. Użycie kabla symetrycznego nic tu nie da.

    I na koniec uwaga nt budowy kabli. Kabel symetryczny to dwa przewody sygnałowe we wspólnym ekranie. Kabel stereo to dwa przewody sygnałowe w osobnych ekranach często we wspólnej oponie choć są też w osobnych oponach sklejonych w całość.

    0
  • #3 21 Sty 2017 16:25
    DjMapet
    Poziom 43  

    Dodam jeszcze iż do symetryzowania niesymetrycznego sygnału służy di-box. Najczęściej używa się di-boxa do przesyłu sygnału z gitar i klawiszy na większej estradzie, ale nie tylko.
    Ponadto, wiele procesorów gitarowych, posiada symetryczne wyjścia liniowe.
    Do symetrycznego wejścia wzmacniacza, też można podłączyć gitarę, kablem niesymetrycznym.

    Pozdrawiam.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #4 21 Sty 2017 22:33
    Seroocs
    Poziom 2  

    Czy chcesz przez to powiedziec, ze procesory gitarowe z wyjsciem symetrycznym, robia ta sama robote co di-box? (oczywiscie z tym ze dodaja efekty i maja inne funkcje)
    Chcialbym tez skorzystac z okazji i zapytac jak rozpoznac symetryczne wejscie/wyjscie jack? W XLR to wiadomo, z jackiem natomiast nie wiem jak to wyglada.

    0
  • #5 23 Sty 2017 12:18
    DjMapet
    Poziom 43  

    Seroocs napisał:
    procesory gitarowe z wyjsciem symetrycznym, robia ta sama robote co di-box?

    I tak i nie. Zasadniczo na takim wyjściu jest sygnał o poziomie liniowym, więc nie ma problemu z podaniem go bezpośrednio na wejście liniowe miksera, czy wzmacniacza. Z podaniem go na wejście (przedwzmacniacz) mikrofonowy, może być już problem, bowiem może być zbyt mocny, nawet przy minimalnym ustawieniu gaina. Zastosowanie di-boxa, obniży poziom sygnału liniowego, do poziomu sygnału mikrofonowego.

    Seroocs napisał:
    jak rozpoznac symetryczne wejscie/wyjscie jack?

    Zazwyczaj takie gniazda są opisane jako "balanced" ale nie zawsze, więc w razie wątpliwości, to najlepiej się wgryźć w manuala, dane techniczne a nawet schemat urządzenia.
    Dawniej (gdzieś do połowy ub. wieku) nie było z tym problemu, bowiem wtyki jack symetryczne/ stereo (TRS) posiadały bolec (TIP) o wiele mniejszych rozmiarów od wtyków jack mono (TS), tak że do gniazda symetrycznego/stereo, nie dało się wpiąć wtyku jack mono. Parę lat temu, wyrzuciłem ostatnie takie wtyki.
    Ale to było dawno i nieprawda. :-)

    Pozdrawiam.

    0
  • #6 24 Sty 2017 11:03
    adambyw
    Moderator Akustyka

    Seroocs napisał:
    czyli ma te dwa pierscienie na ekranie jacka to oznacza, ze jest tez to kabel stereo? Jesli nie to jak rozpoznac kabel stereo?

    Kabel (dwie żyły w ekranie) który z dwóch stron ma wtyki TSR może przesłać sygnał niesymetryczny stereo, lub symetryczny mono. Budową się nie różni. to zależy od wejść i wyjść w urządzeniach gdzie podłączasz. Z zasady złącza XLR 3 pinowe są symetryczne mono. Rzadziej stosuje się wtyki XLR 5pin dla sygnałów stereo, głównie w mikrofonach stereofonicznych.
    Musisz nieco zgłębić wiedzę na temat sygnałów.
    Sygnał niesymetryczny idzie jedną żyłą, względem ekranu/masy, nim też idzie sygnał.
    Sygnał symetryczny idzie dwoma żyłami. Sygnał jest taki sam w obu, tylko w jednym jest odwrócony w fazie. Ekran/masa pełni tylko funkcję przeciwzakłóceniową, nie idzie nią sygnał. W odbiorniku sygnału jest analizowana różnica pomiędzy żyłami sygnałowymi. Dla zwiększenia odporności na zakłócenia stosuje się też kable czterożyłowe, tzw star quad. Ale to głównie duże studia, TV, radio, film itp. Rzadziej na scenie a prawie w ogóle w amatorce, głównie ze względu na cenę.
    Sygnał stereo niesymetryczny potrzebuje dwóch żył i ekranu. Bo dwoma żyłami przesyłany jest sygnał osobno dla kanału 1 i 2.
    Sygnał symetryczny stereo potrzebuje 4 żył i ekranu.

    AnTech napisał:
    24bit/96kHz to lepiej niż 16bit/48kHz choć tragedii nie ma. Nie każdy wyłapie uchem różnicę.
    Jeżeli porównywał by bezpośrednio, to prawie każdy usłyszy różnicę. Ale fakt jest taki że i tak większość urządzeń pracuje na 16/44,1 (jakość zapisu CD), a większość jest puszczana z kompresji stratnej mp3.

    Seroocs napisał:
    Czy ten parametr wplywa na zdolnosc interfejsu do nagrywania mikrofonu albo sygnalu z gitary elektrycznej?

    Nie. Ten parametr mówi o jakości zapisywanego dźwięku. Ilość bitów to dokładność próbki (podobnie jak rozdzielczość - ilość pikseli obrazka), a w kHz podaje się ile próbek na sekundę jest pobierana (podobnie jak ilość klatek na sekundę w filmie - czym mniej tym obraz bardziej 'skacze', jest mniej płynny). I co z tego wynika:
    Seroocs napisał:
    Czy im wieksze te parametry tym lepiej?

    Tak. Czym więcej tym dokładniej masz opisany nagrywany dźwięk. Dobrze jest rejestrować na lepszych parametrach i na etapie wypuszczania finalnego nagrania robić downgrade do 16bit i np 44,1kHz. Takie nagranie mniej straci detali.

    Seroocs napisał:
    Przeczytalem gdzies, ze gitara elektryczna wysyla sygnal niesymetryczny

    Tak właściwie to przetworniki magnetoelektryczne w gitarze (podobnie jak mikrofony dynamiczne) dają sygnał symetryczny, ale przez resztę konstrukcji jest on desymetryzowany.
    Seroocs napisał:
    a wiec kabel tez pownienien byc symetryczny (chyba ze nie ma to wplywu?) - Czy jesli do gitary bede uzywal kabla symetrycznego, to sygnal z tej gitary zrobi sie magicznie symetryczny?

    W sumie wszystko zależy od konstrukcji, ale z zasady bezpieczniej jest stosować kabel niesymetryczny z wtykami TS. Stosowanie kabla symetrycznego raczej nie przyniesie korzyści i nie spowoduje magicznego zsymetryzowania sygnału. To może zrobić odpowiedni układ (aktywny na opampach, tranzystorach lub pasywny: trafo)
    A dla czego bezpieczniej? Chodzi głównie o gitary aktywne. Do nich musi być używany wtyk TS, gdyż jest on częścią przełącznika włączającego układ zasilania w gitarze. Zwiera on masę z pierścieniem. Po włożeniu wtyku TS, układ nie uruchomi się gitara nie zagra.
    Raz też spotkałem się z gitarą pasywną, która miała gniazdo TRS. Do końcówki był standardowo podłączony sygnał, na pierścieniu była masa sygnałowa, połączona tylko z przetwornikami i układem barwy, a na obudowie było uziemienie - ekran, bez sygnału. Przy połączeniu takiego układu z wzmacniaczem/interfejsem który miał wejście symetryczne powodowało dużo mniejszą podatność na zakłócenia. Również w przypadku gdy w wzmacniaczu ring gniazda był połączony z masą, powodowało to że przez ekran kabla nie płynął sygnał - większa odporność na zakłócenia (stąd wzięła się idea kabli kierunkowych). Tyle że chyba większość producentów stosuje w wzmacniaczach gniazda TS, bez lub z nie podpiętym stykiem pierścienia, i w takim przypadku na kablu TRS gitara nie zagra w ogóle.
    Jako że takie detale praktycznie nigdzie nie są zapisane, ani na gitarach ani na wzmacniaczach, bezpieczniej "profilaktycznie" jest stosować wtyki TS. Zresztą tak się przyjęło na rynku gitarowym i wszelakie odstępstwa od tego są sporadyczne

    0
  • #7 24 Sty 2017 12:07
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Seroocs napisał:
    ze jest on symetryczny, czyli ma te dwa pierscienie na ekranie jacka to oznacza, ze jest tez to kabel stereo?
    Może, ale nie musi. Z natury nie robi się już połączeń stereofonicznych takim wtykiem i kablem dwużyłowym w ekranie (były kiedyś takie sprzęty, ale obecnie nie stosuje się takiego rozwiązania. Jedyny wyjątek to wtyk stereo w słuchawkach)
    Kabel symetryczny służy do przesyłania sygnału mono, ale w sposób dla niego (sygnału) najbardziej korzystny ze względu na najmniejszą możliwość przenikania do sygnału zakłóceń zewnętrznych. I dlatego stosowany jest wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z:
    1/ Małymi sygnałami (o małej wartości) rzędu pojedynczych mV.
    2/ Potrzebą utrzymania możliwie wysokiej jakości sygnału (pozbawionego wpływu zakłóceń zewnętrznych)
    3/ W obu tych wypadkach występujących jednocześnie.
    4/ W razie potrzeby przesłania sygnału (nawet o stosunkowo dużej wartości) na duże odległości (kilkanaście do kilkudziesięciu metrów).
    Seroocs napisał:
    jak rozpoznac kabel stereo?
    Omomierzem.
    Seroocs napisał:
    Czy im wieksze te parametry tym lepiej?
    Tak. Im większe te parametry tym większa wierność przetwarzania - sygnał będzie bardziej naturalny.
    Seroocs napisał:
    Czy ten parametr wplywa na zdolnosc interfejsu do nagrywania mikrofonu albo sygnalu z gitary elektrycznej?
    Nie.
    Seroocs napisał:
    Przeczytalem gdzies, ze gitara elektryczna wysyla sygnal niesymetryczny, a wiec kabel tez pownienien byc symetryczny (chyba ze nie ma to wplywu?) - Czy jesli do gitary bede uzywal kabla symetrycznego, to sygnal z tej gitary zrobi sie magicznie symetryczny?
    Nie. To tak nie działa. Sygnał z gitary jest z założenia asymetryczny, więc i gniazdo, kabel też są asymetryczne. Zastosowania kabla symetrycznego może tylko pogorszyć jakość przesyłanego takim kablem sygnału (większe zakłócenia przedostające się na żyłę sygnałową z otoczenia).
    Do "przerobienia" sygnału asymetrycznego na symetryczny służy symetryzator/di-box. Taki symetryzator może być bierny (bez elektroniki) - sygnał jest podawany na specjalny transformatorek a z jego wyjścia (odseparowanego od wejścia przeważnie) można już uzyskać symetryczny sygnał do przesłania dalej kablem symetrycznym (patrz punkty wyżej),. Może być też aktywny - elektroniczny realizowany na układach operacyjnych - też może być z separacją lub bez.
    Separacja może poprawić jakość ("czystość") sygnału ale to również zależy od wielu innych czynników.

    0
  • #8 24 Sty 2017 13:33
    nagrywamy.com
    Poziom 27  

    Seroocs napisał:
    jak rozpoznac kabel stereo


    Trzypinowy analogowy XLR jest złączem mono, więc nawet jeżeli z drugiej strony jest jack stsreo TRS, to jest to kabel mono. Jeżeli z obu stron są jacki stereo, to taki kabel może być kablem symetrycznym albo kablem stereofonicznym - różnice są niewielkie ale dość istotne. Na szczęście jak inni piszą powyżej poza słuchawkami praktycznie nie ma i nie było urządzeń wykorzystujących jacki stereo do połączeń stereofonicznych. Kable stereo (w sensie druty bez wtyczek) jednak są, nawet widziałem kabel jack-jack TRS wykonany z kabla stereo wykorzystywany jako symetryczny ;)

    0
  • #9 25 Sty 2017 10:57
    adambyw
    Moderator Akustyka

    nagrywamy.com napisał:
    Na szczęście jak inni piszą powyżej poza słuchawkami praktycznie nie ma i nie było urządzeń wykorzystujących jacki stereo do połączeń stereofonicznych.

    Występują dość powszechnie w sprzętach amatorskich i półprofesjonalnych, np jako wejścia liniowe czy wyjścia słuchawkowo liniowe z klawiszy.

    W przypadku jacka TRS to czy jest stereo, mono czy symetryczny to tylko kwestia nazwy. Budową takie kable się nie różnią a różnią się tylko sposobem w jaki są wykorzystane.
    Podobnie jak kable XLR są kablami kierunkowymi. Ale z nazwy, tzn jeżeli widzisz męskiego xlr to oczekujesz że z niego będzie wychodził sygnał audio. Ale nie raz wykorzystuje się (głównie kanały w multicore) te kable w drugą stronę.

    0
  • #10 25 Sty 2017 12:33
    nagrywamy.com
    Poziom 27  

    adambyw napisał:
    Występują dość powszechnie w sprzętach amatorskich i półprofesjonalnych, np jako wejścia liniowe czy wyjścia słuchawkowo liniowe z klawiszy.

    W przypadku jacka TRS to czy jest stereo, mono czy symetryczny to tylko kwestia nazwy. Budową takie kable się nie różnią a różnią się tylko sposobem w jaki są wykorzystane.


    Tak, czasem zdarzają się takie wejścia i wyjścia ze względu na oszczędność miejsca - co gorsza, czasem przełączane ze stereo na symetryczne, co już w ogóle jest mocno kłopotliwe. Dlatego napisalem "praktycznie", bo oczywiście można trafić (zwłaszcza wejścia minijack w małych wzmacniaczach gitarowych i basowych), ale duże jacki stereo są rzadkością.
    Kabel nie jest taki sam symetryczny i stereo, oczywiście w obu przypadkach działa, ale kabel jest inny.

    AnTech napisał:
    Kabel symetryczny to dwa przewody sygnałowe we wspólnym ekranie. Kabel stereo to dwa przewody sygnałowe w osobnych ekranach

    0