Proszę o potwierdzenie lub zanegowanie. Czy jeżeli chciałbym pozbawić auto zaworu EGR nie wystarczy zamknąć zawór poprzez wypięcie wtyczki przepływomierza, a następnie przeprogramowanie sterownika? Dlaczego mechanicy nakazują fizyczne zamknięcie zaworu oraz dwóch innych miejsc? Jeżeli to konieczne proszę o podpowiedź,które to miejsca dla silnika 1,6 hdi 110km. Uprzejmie proszę o odpowiedź.
Czy jeżeli chciałbym pozbawić auto zaworu EGR nie wystarczy zamknąć zawór poprzez wypięcie wtyczki przepływomierza,
Nie należy pozbawiać EGR ani jej odłączać, w przeciwnym razie nastąpi skutki uboczne. Najwyżej zaślepić albo jej wyczyścić i polecam drugie rozwiązanie, ponieważ sam EGR nie jest szkodliwy dla silnika.
Nic nie piszesz, czy auto posiada Fap, a to jest równie ważne dla tego typu zapytania, bo jeśli nawet chciałbym zaślepić mając Fap, to w ogóle zapomnij o zaślepieniu.
Moja porada: Najlepiej wyczyścić EGR, co będziesz miał święty spokój na następne 150 tys. km i nie polecam ani usuwania, ani jej zaślepienie.
W zamian nie przekraczać na najwyższym biegu i małej prędkości.
Przepływki nie odpinamy, nie słuchaj głupot. Zaślepkę dajemy jak EGR jest nieszczelny i potem edycja softu. Gdy EGR jest sprawny wystarczy sama edycja.
Odpinanie kostki od przepływomierza ma na celu sprawdzenia sprawności EGR, a nie, że zaślepienie EGR.
Natomiast, zaślepienie EGR w dwóch miejsca nie trzeba robić softu, lecz nadal nie piszesz, czy posiadasz Fap, czy nie.?
Zaślepkę dajemy jak EGR jest nieszczelny i potem edycja softu. Gdy EGR jest sprawny wystarczy sama edycja.
Transit 2 wrote:
zaślepienie EGR w dwóch miejsca nie trzeba robić softu
Robicie człowiekowi wodę z mózgu . Trzeba , nie trzeba... Tak jak kolega Transit2 napisał : wyczyścić , uruchomić lub wymienić niesprawny element i po sprawie. Zrobiła się straszna moda na usuwanie EGR czy potrzeba czy nie.
Nie posiadam FAPA .Jest to oryginalna wersja. Odpięcie przepływomierza oczywiście tylko w celu zamknięcia EGR. Potem wpięcie i przeprogramowanie sterownika.
Dlaczego mechanicy nakazują fizyczne zamknięcie zaworu oraz dwóch innych miejsc? Jeżeli to konieczne proszę o podpowiedź,które to miejsca dla silnika 1,6 hdi 110km.
Poniżej wklejam schemat ogólny obiegu powietrza i spalin EGR w silniku 1,6 HDI DV6 90 KM. Nie jest to jednostka 110-konna, jaką Ty posiadasz, tym niemniej całość obwodu jest identyczna z drobnymi różnicami głównie w rozmieszczeniu elementów. Schemat jest kompilacją dwóch rysunków, więc nie zdziw się, że są dwie "turbawki" itp. Dla Twojego tematu w zasadzie potrzebna jest prawa strona schematu. Czerwonymi kółkami zaznaczono elementy najczęściej wywołujące spadek mocy i nadmierne dymienie.
Zaślepienie elektrozaworu EGR (12) może nastąpić w miejsce uszczelki (15). Należałoby zamiast dziurawej wstawić identycznej grubości uszczelkę bez dziury. Najlepiej z blachy miedzianej, gdyż jest żaroodporna i nie podlega korozji w takim stopniu jak blacha stalowa.
Ze swej strony pragnę podkreślić, że nie zastanawiałbym się nad tym, nad czym większość tutaj, ale starałbym się dociec, DLACZEGO W TAKIM STOPNIU I TAK SZYBKO UKŁAD EGR ZAPYCHA SIĘ SADZAMI, że trzeba go czyścić, a nawet wymieniać na nowy.
Otóż przyczyną jest nadmierna ilość emitowanej tłustej sadzy przez silnik Common Rail, który ze swej natury powinien jej wydzielać bardzo mało. Dlatego, że procesem spalania w 100% steruje komputer wtryskowy. Dobiera on starannie dawkę paliwa do dawki powietrza i jeszcze w mieszaninie niewielkiej ilości spalin EGR, że właściwie nie powinien wydzielać ani odrobiny dymu nawet w fazie przyspieszania.
Niektórzy zawodowi mechanicy zaczną protestować, że to nieprawda, diesel ma prawo "puścić dymka" i to jest normalne. Tak orzekają często fachowcy z wieloletnim stażem. A to jest nieprawda. Po to wstawiono m.in. komputer, aby zastąpił on mechaniczne, a więc nieprecyzyjne dobieranie dawki paliwa do dawki powietrza, żeby nie było dymienia.
Co więcej, wstawiono go wcale nie po to, aby uprzyjemniał jazdę, zwiększał moc silników i dawał zadowolenie kierowcom. Wstawiono go tylko i wyłącznie po to, aby sterował i monitorował non stop spalanie w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć zadymienie spalin. Jeżeli ktoś nie wierzy, niech poczyta sobie, o czym mówi norma EURO 5/6.
Dlaczego mimo to silnik CR kopci i trzeba grzebać w poszukiwaniu usterek w systemach powietrza, paliwa i spalin? Otóż spalanie w silniku HDI przebiega niemal w identyczny sposób jak spalanie w piecu centralnego ogrzewania. Jeżeli jest idealna równowaga pomiędzy dobrej jakości dawką węgla lub koksu, a dawką powietrza, to piec prawie w ogóle nie wydziela dymu i sadzy.
Wystarczy jednak, że węgiel jest złej jakości, np. zanieczyszczony kamieniem, innymi śmieciami lub jest mokry, od razu są zakłócenia w spalaniu i pojawia się obfity dym z komina, mimo że jest dostateczna ilość świeżego powietrza. Sytuację pogarszamy stosując jako paliwo w piecach różne odpadki np. plastik, impregnowane płyty pilśniowe, wiórowe i wiele innych śmieci, które wywołują słynny smog.
Przy czym łatwo się domyślić, że nie rozwiążą tego węzła gordyjskiego najlepsze nawet komputery. One mają w swojej pamięci operacyjnej WARUNKI IDEALNE i są bezradne, jeśli gospodarz doda zamiast wysokiej jakości węgla kamiennego jakiś syf z Ukrainy, czy skądinąd.
Identyczną sytuację mamy po stronie silnika HDi. Jeżeli nie zostanie podane paliwo czyste, wysokiej jakości, to na silniku natychmiast to się odbije zakłóceniem w spalaniu w postaci zwiększonej emisji spalin. Nie mówiąc o spadku mocy i zwiększonym zużyciu paliwa.
Długotrwałe utrzymywanie tego stanu rzeczy objawi się ogólnym zanieczyszczeniem dolotu powietrza, turbosprężarki, także wylotu spalin. Nie poradzi temu żaden komputer. Po pewnym czasie nagromadzenie tłustej sadzy jest tak duże, iż zmniejsza się światło rur powietrza nawet o 50% i więcej. Silnikowi zaczyna brakować powietrza, mimo doskonale funkcjonującej turbosprężarki i wtryskiwaczy.
Jednostka napędowa zaczyna słabnąć i wydzielać coraz więcej szaro-czarnego dymu w tempie progresywnym. Wszystko po drodze zapycha wszechobecna sadza - EGR, FAP, turbo, rury powietrza. Zmusza to użytkownika do coraz częstszych wizyt u mechaników.
A co na to mechanicy? Czyścić, picować, wymieniać... Usuwać SKUTKI A NIE PRZYCZYNY. Przecież EGR nie zapcha się sam z siebie. Podobnie komin w chałupie. Musiała być jakaś przyczyna pierwotna, żeby coś zapchało się wtórnie.
W konkluzji, najpierw wykrywaj przyczynę pierwotną nadmiernego dymienia, a dopiero potem usuwaj skutki, nie odwrotnie. Zdrowy, czysty silnik CR nigdy nie wydziela ani grama dymku nawet w najbardziej krytycznej fazie naciskania na pedał przyspieszenia.
Silnik, który zaczyna kopcić, jest, najogólniej rzecz ujmując, ZEPSUTY i nie nadaje się do jazdy. Ludziom, którzy mówią inaczej, wydaje się tylko, że nadaje się do jazdy.
Serdecznie dziękuję za odpowiedź. Nie pisałem jednak że silnik kopci. Wyskakuje mi ostatnio depollution system faulty i to przeważnie po przekroczeniu około 2400 obrotów na trzecim biegu. Wyskakujący komunikat nie ogranicza w sposób widoczny parametrów pracy silnika , jednak jest irytujący. Po kilku restartach znika. Po wizycie u mechanika i podpięciu pod komputer stwierdzono otwieranie EGR w nie właściwym momencie , oraz przeładowanie turbiny , po czym mechanik zaproponował wyeliminowanie EGR stąd moje pytanie.
Znów trzeba zachować dystans do swojej spostrzegawczości. Czy jesteś pewny, że masz bystrzejsze oko niż komputer, który, jak wspomniałem, steruje i monitoruje 24 h procesem spalania? Jeżeli wyskakuje komunikat "antipollution fault", oznacza że komputer wykrył za pomocą otaczających go czujników zakłócenie w spalaniu typu albo za mało powietrza, albo za dużo paliwa.
Jeżeli występuje nierównowaga pomiędzy tymi dwoma mediami (brak dokładnego zbilansowania według teoretycznego programu wtryskowego), należy przyjąć automatycznie, że silnik kopci, mimo iż tego nie widzisz. Może być bowiem tak małe zakłócenie w spalaniu, że gołym okiem tego nie widać. Ale ono jest tak czy inaczej...
Kieruj się w pierwszym rzędzie wskazówkami komputera, który z pewnością ma zapisane w pamięci trwałej kody usterek. Oznacza, że od dawna wie, co silnikowi dolega. Żądaj więc od każdego mechanika przeskanowania pamięci twojego osobistego komputera wtryskowego na obecność zarejestrowanych usterek. Uzyskaj przynajmniej ich numery, np. P1234 i podaj na forum, jeśli meches nie wie, co z tym zrobić.
Po zaślepieniu i wycięciu zaworu EGR w sterowniku pojawia się komunikat depollution system foulty. Komunikat pojawia się przy prędkości około 70km na trzecim biegu i obicina parametry pracy silnika. Po wyłaczeniu i ponownym załączeniu zapłonu komunikat nie znika a parametry wracają do normy. Komunikat znika całkowicie po kilkakrotnym resecie. Cała sytuacja powtarza się przy prędkości około 70km na trzecim biegu i tak w kółko.Opisana sytuacja była głównym powodem zaślepienia i wycięcia zaworu EGR w sterowniku. Niestety te działania nic nie dały a mnie kosztowało to około 500 zł. Może jakieś sugestie co może być przczyną. Po podpięciu do kompa nie ma żadnych anomalii.
Niestety te działania nic nie dały a mnie kosztowało to około 500 zł. Może jakieś sugestie co może być przczyną. Po podpięciu do kompa nie ma żadnych anomalii.
Witam jestem tu nowy i chcialbym dołaczyć sie do tematu ale nawet bardziej zapytac o problem w aucie tez peugeot 307 lecz 2.0 HDI 90 KM ... mianowicie mam problem ze zwiekszonym spalniem paliwa,jezdze autkiem od roku i nie dzialo sie z nim nic zlego, lecz ostatnio niestety zauwazylem zwiekszone zuzycie paliwa. Stwierdzilem rowniez, ze spadla w silniku rura od wlotu powietrza do sprezarki turbo(strona gdzie sa lopatki turbiny) okazalo sie ze nie bylo sruby mocujacej rure, nie wiem czy sie wykrecila czy jej nie wkrecono jak ktos tam wczesniej cos robil...tak jak pisalem wyzej, przez rok nic z autem sie nie dzialo. Obecnie zauwazylem ze nastapil wiekszy wzrost spalania paliwa i... gdzies chyba mi zassysa lewe powietrze, dlatego prosze szanownych kolegow o rade co i gdzie to moze byc, gdzie szukac przyczyny...czy moze jakis wezyk pekl, wyskoczyl, cokolwiek z rurkami od powietrza jest nie tak....
Nie mialem wczesniej do czynienia z dieslem bo mam drugie auto benzyniaka , wiec jest to nowosc dla mnie jesli chodzi o usterki... aha wczesniej mialem sytuacje ze, rozszczelnila mi sie ta rura w/w ale nad silnikiem (skrecona na metalowa opaske- w tym miejscu) i tez mialem wieksze zuzycie paliwa na wyswietlaczu...Skrecilem porzadnie tam rure lecz nadal cos jest nie tak.
Auto normalnie wchodzi na obroty, mam moc , nie dusi sie czy przerywa lecz jest tylko wieksze zuzycie paliwa,srednie wychodzi mi okolo 7-8 L/100km gdy analogiicznie rok temu gdy kupilem to spalanie bylo okolo 5-6 L/100km.
Tak jak pisalem wyzej, mam wrazenie sluchowe, ze slysze zasysanie powietrza, chyba ze tak powinno byc gdy wcisne pedal gazu...
Czy jest jakas przyczyna tak naglego wzrostu spalania? Jesli ktos z Was mial podobny problem prosze o odpowiedz.Dziekuje i Pozdrawiam .Grzegorz
Do "gsm" - jeśli słyszysz "świst powietrza", to poproś kogoś, aby sterował "gazem" a Ty osłuchaj pracę silnika. Musisz usunąć wszelkie nieszczelności rur na drodze do turbiny, sprawdź mocowanie opasek zaciskowych na rurach i stan chłodnicy powietrza, bo może być dziurawa.
Do "gsm" - jeśli słyszysz "świst powietrza", to poproś kogoś, aby sterował "gazem" a Ty osłuchaj pracę silnika. Musisz usunąć wszelkie nieszczelności rur na drodze do turbiny, sprawdź mocowanie opasek zaciskowych na rurach i stan chłodnicy powietrza, bo może być dziurawa.
Dzieki Staszek49 za podpowiedz. Samemu troche ciezko faktycznie sprawdzic.Byc moze jak ta rura od turbiny sie poluzowala , to i inne moga byc luzne...
Jak sprawdze a i uda mi sie znalesc przyczyne to napisze.
Posiadam Peugeota 307 2.0 HDI 110 kM rok 2002. Zamierzam się wziąć za wyczyszczenie zaworu EGR. Proszę o informację czy na zdjęciu dobrze zlokalizowałem ten zawór.
Witam. Czytam te wszystkie odpowiedzi to sam już nie wiem czego mam się spodziewać. Sam ostatnio trafiłem do mechanika i ten polecił mi zaślepienie EGR. Ja mam Peugeota 308 1.6 HDi 109KM FAP. Zapewnil mnie że to samo dobro dla auta. Zaślepił fizycznie i zlecił jakiemuś czarodziejowi zmodyfikowanie mapy ECU. Samochód odebrałem i powiem że jestem w szoku. Jeździ wyśmienicie i zero błędów. Co prawda minął dopiero tydzień od tej modyfikacji. Zauważyłem natomiast jedną niepokojąca mnie sprawę. Do podglądania parametrów pracy mojego auta używam aplikacji na Androida FAP Citroen/Peugeot ELM327 OBD2. Aplikacja ta pokazuje miedzy innymi poziom zapełnienia filtra FAP oraz ilość odlozonej sadzy w FAP. I po zaślepieniu EGR poziom zapełnienia FAP zatrzymał się na 18,43% i tak stoi od tygodnia. Czy to jest w porządku? Czy samochód normalnie będzie wypalał sądzę w FAP? Może coś ten czarodziej się zapędził i usunął z mapy procedurę wypalania?
Dobra ok , napisz co się dzieje samochodowi konkretnie bo mi ten komunikat na coś innego wygląda, samochód chodzi kopci gaśnie obcina moc ?? ludzie usuwają dpf egr a to czasami coś innego , gaśnie ? obcina moc? trudno odpala ? masz komputer jakiś ? sprawdzałes jakieś ciśnienia na szynie podczas rozruchu lub jak glupieje ?
@gorbi 13 takim na telefona to se można w kłejka 3 pograć.
No akurat wczoraj wszedł w tryb dopalania FAP. Dziwne wydawało mi się to że zamiast dojść do 100 % zapełnienia filtra zrobił to przy około 18%. I zrobił to po 460 km a nie po około 250 jak wcześniej przed zaslepieniem.