Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Szkolenia elektronika Udemy
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moje pierwsze CNC, co kupić?

rosak 25 Sty 2017 13:42 2787 10
  • #1 25 Sty 2017 13:42
    rosak
    Poziom 23  

    Witam.
    Nigdy nie myślałem, że mogę coś takiego mieć w domu dopóki nie zobaczyłem, jakie to teraz tanie. Za £144 mogę mieć zabawkę z obszarem roboczym 160x100 Link a za £184 200x200 Link. Raczej skłaniam się ku mniejszej maszynie. Oczywiście to chiński sprzęt, jednak gdybym sam to budował, w sumie też byłby chiński.
    Mam kilka pytań do osób obeznanych w temacie.
    Będę tego używał do:
    - wiercenia otworów w PCB
    - być może wycinania PCB jeśli to łatwo idzie
    - jeśli się da, wycinania szablonów do pasty lutowniczej w aluminium 0.2mm
    - wycinania otworów w obudowach PVC
    Generalnie wiem że taka maszyna to ogólnie składanka gdzie wszystko można wymienić według uznania, dlatego nie mam obaw, że to tanie g...
    Na zagranicznych forach czytałem, że mogą być problemy z oprogramowaniem. Że sterownik jest "zablokowany" do działania tylko z oprogramowaniem chińskiego producenta. Ale przecież to zwykły sterownik GRBL na Arduino, który można kupić osobno za ok £30. Jak to jest z tym oprogramowaniem? Czytałem, że osobny jest program do wiercenia, osobny do wycinania itd, i że to może dużo kosztować. Jak w praktyce wygląda obróbka materiału z plików gerber?
    Pozdrawiam

    0 10
  • Szkolenia elektronika Udemy
  • Pomocny post
    #2 25 Sty 2017 23:26
    scalak12
    Poziom 10  

    Witam.
    Kolego Rosak mogę podzielić się rozległą wiedzą na temat frezowania , wiercenia,wykonywania pcb specjalną folią światłoczułą tą która stosowane jest w "płytkarniach" 100procentowa powtarzalność , wykonywaniem solder maski (zielonej)za pomocą specjalnej foli.Płytkę o profesjonalnej jakości można wykonać przy odrobinie wprawy w kilkanaście minut jeśli interesuje Cię wiedza na temat wykonywania PCB na cnc chętnie pomogę jak chcesz to podaj jakiś telefon kontaktowy na PW nie odpisuje na mejle z powodu braku czasu , a telefonicznie można dużo szybciej i dokładniej wytłumaczyć interesujące cię zagadnienia i udzielić porad np. odnośnie oprogramowania cnc (komunikacja przez usb) itp.

    0
  • #3 26 Sty 2017 00:11
    rosak
    Poziom 23  

    Wielkie dzięki kolego. Jeśli nie chce Ci się pisać, wyślij mi numer, ja mieszkam w UK więc nie chcę Cię narażać na niepotrzebne koszty.
    Generalnie zanim zgłębię wiedzę nt. obróbki przede wszystkim chciałbym wiedzieć, czy mogę kupić taką maszynę z linku, czy np. nie okaże się że muszę np. inny sterownik dokupić, bo ten jest badziewny, oraz też czy warto dopłacać $15 do silnika ER11 (cokolwiek to jest) czy lepiej od razu przerobić to na Proxxon'a. Jeśli ten silnik byłby wystarczający do moich potrzeb, wolałbym używać jego zamiast Proxxon'a. Ostatnia rzecz jaką muszę wiedzieć, to czy kupując tą maszynę będę miał dostęp do normalnego oprogramowania bez wydawania setek dolarów.

    Co do PCB, to myślałem o wierceniu, frezowaniu obrysu do wycięcia i ewentualnie soldermasce UV. Widziałem na yt zalewanie i utwardzanie światłoczułej soldermaski na całej PCB a potem frezowanie padów za pomocą takiej końcówki ze sprężyną. Moja obecna metoda nakładania tej światłoczułej soldermaski co prawda działa dobrze, ale pochłonęła mi już kilkadziesiąt godzin czasu. Frezowanie samych ścieżek raczej mnie nie interesuje. Termotransfer wychodzi mi bardzo szybko i łatwo, a w CNC podobno są problemy z płaskością laminatu.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Zapomniałem dodać, że opcja LPT odpada, tylko USB/RS232.

    0
  • Szkolenia elektronika Udemy
  • #4 26 Lut 2017 23:16
    scaolin
    Poziom 10  

    Witam,
    też jestem zainteresowany taką mini cnc, w takim samym celu jak kolega rosak czy może ktoś miał już przyjemność z testowania tej maszynki?

    0
  • #6 27 Lut 2017 19:21
    scaolin
    Poziom 10  

    Chciałbym się dowiedzieć czy taki zestaw będzie odpowiedni?
    Wrzeciono Link
    Sterownik silnika krokowego Link
    CNC Shield Link
    Silnik krokowy Link
    Zasilacz do wrzeciona Link
    Zasilacz do shielda Link
    Sterownik do wrzeciona Link

    Czy stepsticki wytrzymają przy tych silnikach krokowych?

    CNC do PCB, Alu i inne miękkie metale oraz plastiki.

    0
  • #7 27 Lut 2017 22:36
    rosak
    Poziom 23  

    Jako że nikt się nie odzywa odpowiem z punktu czysto teoretycznego, bo w praktyce na razie wiem zero. Wrzeciono razem z falownikiem 500w kupisz w Chinach za troszkę więcej niż to tutaj. Wygląda podobnie, czarne. Widziałem jak się sprawdza, daje radę nawet z aluminium jak masz mnóstwo czasu. Ten "sterownik" wrzeciona to zwykle PWM, czyli wraz ze spadkiem obrotów spada Ci moc silnika. Stepsticki podobno spisują się świetnie ale wymagają chłodzenia (wentylator). Shield to tylko przystawka dla wygody, bez żadnej elektroniki więc tu byle co możesz dać. Silniki krokowe też Chiny- ok 30zł/szt.
    BTW- konstrukcję już masz?

    0
  • #8 27 Lut 2017 22:50
    scaolin
    Poziom 10  

    Witam,
    właśnie siadłem zrobić spis elementów i najpierw chce się zaopatrzyć w elektronikę, silniki itp.

    Nad silnikami chwilę siedziałem bo nie mogłem załapać zasady działania i napięć znamionowych, wybrałem 2A, 3,6V tylko interesowało mnie czy stepsticki wytrzymają (niby mają max 2,2A, oczywiście chłodzenie i radiatory będą zamontowane) oraz wyczytałem gdzieś, że napięcie zasilacza powinno być 10 razy większe od napięcia znamionowego silnika.

    Ja chciałbym zasilić to dwoma zasilaczami 24V, czy nie będzie problemów z dynamiką przesuwów?

    Ramę będę spawał, ale to później, ogólnie interesuje mnie rozmiar roboczy około 25cm x 20cm x 5cm.
    Zamierzałem użyć śrub trapezowych 10mm i prowadnic 15mm, myślisz, że będzie dobra dokładność?

    Wrzeciono 400W, myślisz, że będzie za małe? Też bym chciał to zasilić 24V.

    0
  • #9 28 Lut 2017 02:52
    rosak
    Poziom 23  

    Niestety nie potrafię odpowiedzieć. Powiem Ci, że widziałem konstrukcje aluminiowe jak i drewniane o podobnym polu roboczym, z prowadnicami 12mm i śrubami trapezowymi M8 osiągające dokładność poniżej 0.1mm. Nie wiem, czy to wrzeciono będzie za małe bo go nie widziałem w akcji, poprostu wiem, że to o którym pisałem daje radę a kosztuje niewiele więcej w komplecie z falownikiem, który tutaj jest raczej niezbędny.

    0
  • Pomocny post
    #10 26 Mar 2017 19:53
    scaolin
    Poziom 10  

    Witam,
    po krótkiej przerwie ;) właśnie wróciłem do budowy urządzenia i zastosowałem kilka zmian w koncepcji. Postanowiłem ramę jednak wykonać z profili aluminiowych od chłopaków z openbuilds. Trafiłem na nich przypadkiem podczas przeszukiwania różnych przykładów w sieci i zainteresowały mnie więc zakupiłem taki zestaw:

    - Profil systemu V-Slot™ 20mm x 40mm 500mm 8 152.00zł
    - Profil systemu V-Slot™ 20mm x 60mm 500mm 1 48.00zł
    - Profil systemu V-Slot™ 20mm x 20mm 500mm 2 28.00zł
    Kwota: 228.00zł

    Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?

    W tym momencie miałem trochę dylemat bo jak sprawdziłem ceny akcesoriów do tych profili to zaczęły się spore sumy, np. łącznik kątowy kosztuje 10zł - trzeba około 20-40 łączników do tego zaślepki końcowe, łączniki podwójne, potrójne itp. Do tego dochodzą albo wpusty albo śruby młotkowe, cena też nie jest mała, więc postanowiłem zrobić to wszystko sam, wystarczą tutaj 3 profile aluminiowe:
    - kątownik aluminiowy 200cm x 2cm x 2,5mm około 15zł
    - płaskownik aluminiowy 100cm x 4cm x 3mm około 13zł
    - płaskownik aluminiowy anodowany 100cm x 6cm x 3mm około 43zł
    - śruby znalazłem w leroy merlin za 3,5zł za 15szt z nakrętkami, po lekkiej przeróbce wchodzą idealnie.

    Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?





    Śrubki jak widać trzeba było zeszlifować trochę na szlifierce i obciąć na około 1cm. Próbowałem również zeszlifować zwykłe śrubki 5 i 6 ale nie polecam nie mają równej powierzchni pod główką i robią wgniotki wewnątrz profili, nie przesuwają się również łatwo w profilu.
    Natomiast z profili wyszło coś takiego:

    Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Ramę skręciłem jak już wszystko miałem przygotowane, jedyna trudność to żeby skręcić to precyzyjnie z tym było chwile zabawy, mierzenia, sprawdzania itp.

    Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Zdziwiły mnie również rozmiary śrub w silnikach krokowych NEMA 17 bo to tylko 3mm ;)
    W krańcówkach również malutkie śrubki na 1mm ;) ale można z nich wyjąć tulejkę i wtedy wchodzi śrubka 2mm.

    Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Na chwilę obecną to jestem na tym etapie:

    Moje pierwsze CNC, co kupić?

    i muszę czekać na przyjście rolek oraz tulejek oraz zakupić śruby trapezowe i nakrętki trapezowe, tego nie jestem w stanie zrobić więc zamówiłem na aliexpress, mam nadzieję że dojdzie wszystko bo jestem ciekaw jak te profile będą sie sprawowały w praktyce, jedno co wiem to nie są one wcale takie sztywne, nie trzeba jakiegoś niewiadomo jakiego nasicku żeby zobaczyć że się wyginają. Wprawdzie jak wszystko jest poskręcane to w kupie siła ;) więc powinno dać radę ;)
    Jak wszystko dojdzie to opiszę jeszcze końcówkę prac i testy ;)


    Edycja: 04-04-2017
    Witam,
    wracam z dobrymi informacjami, przyszły wszystkie paczki z aliexpress i muszę powiedzieć, że chińczki się postarały, bardzo dobrze zapakowali paczki (nawet te, które nie miały opcji się uszkodzić) i wszystkie doszły w sumie w tym samym czasie (rozrzut jakieś 2-3 dni).
    Co zamówiłem? Poniżej lista:
    Link
    Link
    Link
    Link
    Link

    Jeżeli chodzi o jakość wykonania elementów, to nie mam żadnych zastrzeżeń, natomiast po testach rolek już wiem że te z Delrin będą elementem eksploatacyjnym maszyny tak samo jak łożyska. Po zniwelowaniu luzów i pobawieniu się osiami widać, że rolki będą się wycierały i po czasie na pewno będzie niezbędne żeby je wymienić, ale jak widać w linkach nie jest to jakaś kolosalna cena więc idzie przeżyć ;) (pewnie dlatego wprowadzili później metalowe rolki, ale z tymi metalowymi to wydaje mi się, że będą wycierały profil, więc chyba wolę te z tworzywa) Rolki dobrze jeżdżą po profilu, nie zauważyłem żadnych luzów, konstrukcja osi jest w miarę sztywna, powinna dać radę ;)

    Na chwile obecną zostało mi tylko wrzeciono ale je kupię dopiero po testach z pisakiem i skalibrowaniu osi. Zauważyłem też, że po skręceniu ramy (z użyciem kątownika i linijki no i oczywiście precyzji, wszystkie profile skręcone do siebie na płasko) osie przy przesuwie rozchodzą się o 1 mm, będę musiał jeszcze to skalibrować po założeniu całego blatu.

    Niestety mam czas na to tylko na weekendy więc praca się przeciąga, na najbliższym wrzucę kilka fotek ;)
    Aha, zamówiłem jeszcze śruby trapezowe ze sprzęgłami, łożyska i bloki trapezowe oraz kilka dystansów, tutaj wyszło około 500 zł za to wszystko (najdroższe były śruby na 50 cm - około 100 zł za sztukę).

    Czytałem jeszcze na temat wrzecion kilka stron i dowiedziałem się, że do silnika indukcyjnego powinno się używać falownika jak pisał kolega wyżej, natomiast do silnika prądu stałego spokojnie mogę użyć regulatora i wyjścia PWM w atmedze (zamiast potencjometru) i sterować napięciem (obroty).

    Jak to wszystko poskładam, będę potrzebował wyjaśnienia kilku rzeczy z oprogramowaniem więc napiszę, mam nadzieję, że pomożecie ;)


    Edycja: 18-04-2017
    Witam,
    po dłuższej przerwie poskładałem wszystko do kupy, płytki do karetek zrobiłem z blachy perforowanej 2,5 mm, jedyne moje zdziwienie było gdy zacząłem skręcać rolki śrubami mimośrodowymi i zaczęło mi giąć te blachy więc zacząłem je wzmacniać. Potrzebne do tego były takie elementy:
    - profil pełny kwadratowy 12 x 12 mm
    - kątownik 20 x 20 x 2,5 mm.

    Wyszło jak na zdjęciach poniżej ;)

    Pierwsza karetka jest pod blat (oś y), szukałem różnych informacji na temat poprawnego oznaczenia osi i jak to w internecie wiele informacji i co za tym idzie wiele błędnych. Jakby ktoś szukał to to jest poprawne oznaczenie osi:
    Moje pierwsze CNC, co kupić?
    Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Na dwóch ostatnich zdjęciach widać, że prowadnicę dolną (profil 20 x 60 mm) wzmocniłem profilem poprzecznym 20 x 20 mm. Tutaj miałem dylemat z zamocowaniem rolek bo zwykłe śruby imbusowe i takie na kluczyk haczyły mi o ten profil. Nie chciałem z niego rezygnować żeby nie zostawiać tej prowadnicy wiszącej więc zastosowałem śruby do rolek takie same jak do profili (z tym, że tutaj już ich nie musiałem szlifować ;))

    Druga karetka to oś x, zdjęcia poniżej:
    Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Trzecią karetkę na oś z zrobiłem tak samo jak ta z osi x z tym, że źle sobie zaprojektowałem oś z i na początku wyszło coś takiego:
    Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Jak widać na zdjęciu prowadnica osi z nie była całkowicie ruchoma a co za tym idzie ograniczała wielkość pola roboczego na osi z. Jako, że człowiek uczy się na błędach (a ja tą CNC robiłem kompletnie bez żadnego wcześniej wykonanego projektu) przerobiłem oś z w taki sposób:
    Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Pomiędzy dwie blachy dałem jeszcze kawałek profilu V-slot (został mi a zależało mi na oddaleniu osi z tak żeby po zamocowaniu wrzeciona frez był na środku blatu oraz na dodatkowym wzmocnieniu płytek perforowanych na środku). Jak widać to rozwiązanie jest o niebo lepsze, po pierwsze stabilniej się to wszystko trzyma a po drugie oś z jest całkowicie ruchoma dzięki czemu mogę wsadzić na blat blok nawet do 10 cm wysokości i sobie drapać go z góry ;)

    Blat jak widać na zdjęciach zrobiłem ze sklejki 35 cm x 35 cm x 18 mm i tutaj się zastanawiam czy nie dać na górę jeszcze jedną taką sklejkę, na pewno wzmocni to blat. Aktualnie nie mam jeszcze wczeciona więc nie wiem czy jest to niezbędne, zamówiłem i czekam na przesyłkę, jak przyjdzie zrobię testy na aluminium i zobaczę czy będzie go gięło czy da radę, póki co zostawiam tak jak jest, czas pokaże ;)

    Blat jak wspominałem wcześniej to sklejka, wymiar 35 x 35 cm kosztował mnie całe 10 zł z wycięciem. wygląda to tak:
    Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Do dolnej karetki przymocowałem go ośmioma śrubami, siedzi bardzo solidnie ;)

    Całość konstrukcji wyszła tak ;)
    Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Przejdźmy teraz do elektroniki ;)
    Użyłem Arduino Uno i CNC Shield 3.0 od chińczyka. FW to GBRL 0.9j.
    Tutaj było trochę rozkminiania ponieważ nie wiedziałem jak ustawić stepsticki DRV8825. Wzorów na internecie mnóstwo każdy opisuje swoje wywody, po dłuższym szukaniu znalazłem wzór:
    Current Limit = VREF × 2 co po przekształceniu daje: VREF = Current Limit/2.
    Jako, że mam 2A na cewkę to VREF wyszedł mi 1V i taki ustawiłem.

    Jako że nie byłem pewny do końca tego wzoru to znalazłem jeszcze jeden wzór do tych sticków:
    ITrip = VREF / (5 × RS) / × (5 × RS)
    VREF = ITrip * (5 × RS)
    VREF = 2A * (5 * 0,1)
    VREF = 1V

    Wydaje mi się, że wzór zastosowałem poprawnie i poprawnie ustawiłem napięcie (potencjometr stepsticka i masa). Jeżeli gdzieś popełniłem błąd proszę o naprostowanie to sobie to zmienię. Zrobiłem test na zasilaczu laboratoryjnym, nie wiem czy pobór prądu wskazany na zasilaczu = pobór prądu ze stepsticka ale na 24V wyszło mi 0,8A natomiast jak zmniejszyłem napięcie do 12V to pobór prądu wyszedł 1,8A.

    Wyprowadzenia z silników miałem 4-przewodowe. Żeby znaleźć cewki trzeba zrobić taki patent. Łączymy dwa przewody do siebie (zwarcie) i patrzymy czy jest opór na silniku krokowym. Jeżeli jest to znaczy że jest to para z jednej cewki, tak samo szukamy drugą cewkę. Cały proces robimy bez żadnego zasilania (po prostu zwieramy pary przewodów wychodzących z silnika).

    Jak znajdziemy cewki to w CNC Shield są 4 piny na silnik do każdej osi (dwa górne = jedna cewka, dwa dolne druga cewka). Cewki do Shielda można zatem podpiąć, jak silnik będzie działał na odwrót to zamieniamy cewki miejscami oczywiście zachowując pary przewodów.

    Kolejnym napotkanym problemem były krańcówki. Po pierwsze w wersji GBRL od 0.9 jest zamiana miejsc krańcówki osi z ze spindle enable czyli wrzecionem.
    Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Zauważyłem jeszcze jedną rzecz, CNC Shield ma wyprowadzenia załóżmy na Z+ i Z- ale arduino ma tylko jedno wyprowadzenie na krańcówkę Z, po sprawdzeniu miernikiem wychodzi że + jak i - idzie do jednego wejścia w arduino.
    Wyczytałem też, że zmiana została wprowadzona dlatego, że na pinie krańcówki została wprowadzona obsługa PWM dla wrzeciona, czy to prawda? Będę mógł teraz podpiąć tam regulator obrotów? Pin Spindle enable wcześniej uruchamiał wrzeciono teraz jak został zamieniony to co będzie uruchamiało wrzeciono?

    0V na PWM pin będzie oznaczało wyłączenie wrzeciona? a inne wyższe napięcie do 5V od razu będzie sterowało prędkością? Jakby ktoś wiedział więcej proszę o info.

    Jakby tego było mało z zamianami pinów, to napotkałem kolejny problem, ponieważ po podłączeniu wszystkich krańcówek miałem taki temat, że cały czas zatrzymywało mi silniki (wyskakiwał komunikat na konsoli GBRL Hard Limit).
    Najpierw spróbowałem dodać kondensatory ceramiczne żeby wyeliminować zakłócenia, niestety nie pomogło :( Więc postanowiłem dla próby podciągnąć opory podciągające PULL UP do wejść krańcówek i zadziałało ;) Opory dałem 1KOhm ;)

    Podłączenie wygląda tak:
    Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Na koniec została konfiguracja GBRL i testy z długopisem. Poniżej zamieszczam filmiki z rysowania i kalibracji GO HOME, na razie ustawiłem małe posuwy żeby bezpiecznie potestować. Wydaje mi się również, że trzeba ustawić SOFT LIMITY żeby działała funkcja GO HOME ale tutaj nie jestem pewien, mi nie chciało bez tego działać.
    Na pewno trzeba przestawić maski bo domyślnie GO HOME działało mi do LIMIT MAX ustawiłem maskę na 3 i już działało poprawnie ;)


    Jeżeli będą jakieś problemy z filmikami to wrzucę jeszcze raz, nie wiem dlaczego ale nie uploadowało ich do końca.
    Oczywiście tak jak wspominałem, wrzeciono zamówiłem i niestety dalej muszę czekać około miesiąca na paczkę z aliexpress, więc jak się już doczekam i zmontuje wszystko do końca to pokażę jeszcze próby finalne z frezowaniem.

    Aha radzę sobie zamontować od razu na start przycisk E-STOP, zdarzyło mi się (przy problemie z krańcówkami) że karetka dojechała do końca osi i zaczął grzechotać silnik, na szczęście nic się nie uszkodziło ;)

    Moje pierwsze CNC, co kupić? Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Na koniec podziękowania dla użytkownika scalak12. Myślałem, że dobrzy ludzie nie istnieją już na tym świecie ale po zostawieniu numeru telefonu kolega z forum sam zadzwonił do mnie i udzielił mi dużo przydatnych informacji. Dzięki bardzo ;)

    Do zobaczenia wkrótce podczas kolejnych testów z wrzecionem ;)

    0
  • Pomocny post
    #11 14 Gru 2017 17:13
    scaolin
    Poziom 10  

    Witam,
    sorki, że mnie tak długo nie było ale dużo rzeczy się wydarzyło i jakoś tak nie było czasu żeby to wszystko pozbierać i ogarnąć na raz.

    Sytuacja z moim urządzeniem diametralnie się zmieniła po wykonanych testach więc postanowiłem opisać wszystko w nowym poście. Stwierdziłem, że budowa frezarki CNC na podzespołach OPENBUILDS mija się z celem, więc postanowiłem sprzedać wszystko oprócz profili, na których zbudowałem całkiem nowe urządzenie.

    Dlaczego OPENBUILDS się nie nadaje na frezarkę CNC?
    Po pierwsze luzy, ugięcia i jeszcze raz luzy i ugięcia. Oczywiście można to wyeliminować kupując dalej różnego rodzaju formatki i wzmacniać maszynę za ich pomocą oraz dokładać dodatkowe kółeczka. Czy to ma sens? wg. mnie koszty takiej zabawy przekroczyłyby wałki liniowe i łożyska. Najlepszym przeznaczeniem części OPENBUILDS to drukarka 3d bądź urządzenia, w których nie działają żadne siły boczne.

    Na początek pochwalę się więc nowo zrobionym urządzeniem, wygląda ono tak:

    Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Została wzmocniona i przebudowana rama urządzenia, zastosowałem wałki liniowe 20 mm, śruby trapezowe zostawiłem te co miałem.
    Żeby zniwelować luzy na nakrętkach trapezowych, na każdą oś zastosowałem po dwie nakrętki z możliwością regulacji jednej z nich:

    Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Wg. mnie zdało to egzamin w 100% i działa bez problemu przy czym zastosowałem dość szeroki rozstaw pomiędzy nimi żeby dodatkowo wzmocnić nacisk na śrubę trapezową ;)

    Kolejną rzeczą, z którą się spotkałem podczas budowy urządzenia to szumy na wejściach microcontrollera, postanowiłem więc kupić kable ekranowane a cały sterownik zamknąć w osobnej obudowie. Poniżej relacja:

    Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Tam gdzie wychodzą i wchodzą sygnały z microcontrollera ekran został podłączony do masy tylko od strony microcontrollera (krańcówki, przyciski) natomiast ekran od wrzeciona podłączyłem do uziemienia zasilacza (nie wiem czy poprawnie ale chciałem ominąć łączenie do masy żeby całkowicie odseparować wrzeciono od microcontrollera). Teraz wszystko działa poprawnie i nie występują błędne alerty krańcówek. Jedno co zostało do poprawienia to po prostu lepsze krańcówki bo zauważyłem, że w momencie np. gdy zbieram za dużo na raz to występują delikatne drgania i czasem odpala mi alert krańcówki (przypuszczam, że występują drgania styków w samych krańcówkach).

    Krańcówki oczywiście podpięte na NC, w ustawieniach GBRL odwrócony End Stops Invert ;)

    Wrzeciono katuję już od ponad dwóch miesięcy w różnych materiałach i powiem że chińczyk daje radę i półki co działa i nic złego się z nim nie dzieje. Nie ma również luzów na mocowaniu ER co mnie zaskoczyło bo to chińczyk ;)

    Z czym jeszcze się spotkałem i zdziwiłem? Luzy na obudowach łożysk długich liniowych. Tam gdzie zastosowałem po dwa krótkie łożyska na jeden wałek luzy nie występują natomiast na długich już tak więc musiałem zrobić też mały patencik żeby się tego pozbyć:

    Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Oczywiście nie kręciłem śrub na chama bo wtedy łożyska zaczynały się ciężej przesuwać więc trzeba tylko delikatnie je docisnąć tak żeby pozbyć się luzów a łożyska przesuwały się bez większych oporów. Zastosowałem po dwie śruby na każdą długą obudowę i luzy znikły całkowicie ;)

    Co do budowy ramy to chyba tyle, reszty nie ma sensu opisywać, wszystko widać na zdjęciach ;) poszło trochę wpustów, trochę łączników ;)

    Przejdźmy teraz do oprogramowania.
    Denerwował mnie UGS więc zastąpiłem go bCNC i jestem zadowolony, ma więcej opcji, można edytować G-CODY dodawać własne przyciski w paskach narzędzi, widziałem też, że ma opcje probe dużo bardziej rozbudowaną (jeszcze jej nie testowałem ale niedługo przyjdzie na to czas).

    Wgryzłem się również trochę głębiej w temat GRBLa i dowiedziałem się kilku nowych rzeczy, najważniejsze to kalibracja i dokowanie, które trochę mi nie odpowiadało ;)

    1. Błąd odległości w posuwie osi.
    W ustawieniach GRBL opcje $100, $101, $102 odpowiadają właśnie za kalibrację a nie ilość kroków jakie ma silnik, jako, że śruby trapezowe oraz nakrętki mają swoje własne tolerancje to po wpisaniu wartości np 200 (wartość która powinna być) kroków na mm przy microstepie np 1/8 nie wyjdzie realna odległość dlatego tutaj trzeba obliczyć realne posuwy i skalibrować w taki sposób, żeby osie przesuwały się idealnie do realnych odległości mi wyszło np. 196,75 kroku.

    2. Dziwny domyślny homing.
    Jako że GRBL ma domyślnie ustawione dokowanie w prawym rogu, obliczenia pozycji dotyczące dokowania są robione właśnie od tego rogu nawet po przestawieniu masek.
    Żeby to wyłączyć trzeba skompilować bibliotekę GRBL z wyłączoną opcją HOMING_FORCE_SET_ORIGIN ;)
    Teraz dokowanie kończy się zawsze pozycją 0.0.0 ;)

    Aha, do krańcówek (pomimo że są podłączone NC) zastosowałem dodatkowy filtr RC ;)

    Teraz jestem zadowolony z działania urządzenia, miałem niesamowitą frajdę podczas jego budowania. Poznałem zasadę działania, oprogramowanie, ogarnąłem wszystkie problemy, które pojawiły się podczas budowy. Jeżeli ktoś lubi takie rzeczy to po skończeniu jest niezła frajda i zabawa ;)

    Koszt jaki mnie wyniósł? nie jestem w stanie dokładnie powiedzieć bo po prostu przestałem liczyć żeby się nie denerwować ;) Podejrzewam, że zamknęło się to w granicy około 3000zł - 3500zł razem z frezami, które kupiłem i które połamałem podczas nauki frezowania w aluminium.

    Jeżeli chodzi o to co potrafi maszyna, to w drewnie mogę zbierać spokojnie 2-3 mm a nawet więcej w zależności od zastosowanego materiału z posuwem 1000 - 2500 mm/min.
    W aluminium 0.5 mm przy posuwie około 500 mm/min, wtedy nie tępi frezu i wychodzą ładne krawędzie ;) Trzeba również stosować chłodzenie ze smarowaniem bo inaczej ciężko się frezuje aluminium należy do tych materiałów co się zaciąga i zabija frezy bez chłodzenia i smarowania.

    Frezy testowałem wszystkie do 4 mm średnicy (1 i 2 piórowe), na większe maszyna jest po prostu za słaba (silniki 0,59 nm, słabe wrzeciono i podejrzewam że wałki by pasowało wymienić na podparte).

    Pole robocze to 290 mm x 240 mm.

    Poniżej efekty z zabawy ;)

    Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?Moje pierwsze CNC, co kupić?

    Mam nadzieję, że komuś przyda się trochę informacji jak będzie budował swoją maszynę. Jeżeli ktoś potrzebuje pomocy pisać PW, postaram się pomóc ;)

    0