Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik elektryczny, czy da się przerobić go na małą prądnicę, wklejając magnesy.

dextert2 26 Sty 2017 11:21 3270 65
  • #1 26 Sty 2017 11:21
    dextert2
    Poziom 5  

    Witam zdobyłem taki silnik, sam nie wiem co to jest interesuję się troszkę mini elektrowniami wiatrowymi chciałem zapytać czy da się coś z tego zrobić, proszę o wasze opinie, rady, podpowiedzi, zamówiłem już magnesy neodymowe 40, 10, 8, chcę je wkleić na obudowę tego silnika. Na razie myślałem o pozostawieniu starego uzwojenia.

    0 29
  • #2 26 Sty 2017 11:40
    dextert2
    Poziom 5  

    Dodam że na wewnętrznej części obudowy znajdował się pakiet blach (komutator) który usunąłem i tam chce wkleić te magnesy, na stojanie bo w tym wypadku to nie wirnik tylko stojan znajduje się 8 cewek z drutu 1,0 lub 1,1 połączonych szeregowo niestety nie potrafię określić ilości zwojów, przewód zasilający wychodzi osią.

    0
  • #3 26 Sty 2017 11:52
    idepopizze
    Poziom 32  

    Na pierwszy rzut oka to bez sensu bo lepiej jak kręcą się magnesy niż cewki.

    Takie urządzenie przecież robi się z myślą o pracy ciągłej a wyprowadzanie prądu przez jakieś komutatory na wirniku to jakby proszenie się samemu o ciągłe grzebanie przy własnym wynalazku.

    1
  • #4 26 Sty 2017 12:21
    stefan_marek
    Poziom 17  

    idepopizze napisał:
    Na pierwszy rzut oka to bez sensu bo lepiej jak kręcą się magnesy niż cewki.

    Takie urządzenie przecież robi się z myślą o pracy ciągłej a wyprowadzanie prądu przez jakieś komutatory na wirniku to jakby proszenie się samemu o ciągłe grzebanie przy własnym wynalazku.


    Tu komutatora nie będzie - będą obracać się magnesy, a z cewek statora pobierany będzie wytworzony prąd. Po przeprowadzeniu próby będziesz wiedział, czy i jak ewentualnie zmienić ilość zwoi na cewkach.

    0
  • #7 26 Sty 2017 12:46
    kot mirmur
    Poziom 29  

    To był silnik chyba od jakiegoś roweru elektrycznego.Jeśli był tam komutator,to oznacza że był to pewnie silnik DC,ale-nawet jeśli tak,to w jego ruchomej obudowie powinny już być jakieś magnesy,bo jak by inaczej miał działać?Z tego co widać na fotkach te magnesy musiały być zamontowane po obwodzie wewnętrznym obudowy.

    0
  • #8 26 Sty 2017 13:51
    dextert2
    Poziom 5  

    Dziękuję kolegom za zainteresowanie tematem. Jakieś sugestie co do wklejenia magnesów- jakiego kleju użyć - czy dać je po skosie? Bo pewnie na wprost to się tego nie ukręci po złożeniu.

    Dodano po 18 [minuty]:

    W całości wygląda to tak:

    0
  • #9 26 Sty 2017 14:02
    dextert2
    Poziom 5  

    A taki pakiet blach przebitych co jakiś czas kołkiem, chyba miedzianym wydobyłem z wewnętrznej części zewnętrznej obudowy magnetyzm był tam ale bardzo słaby maleńki śrubokręt zawieszony w palcach ledwie się przyciągał wiec to chyba nie był silnik dc tylko ac. Kupiłem go na złomie bo zaciekawiła mnie jego budowa, a widziałem gdzieś oryginalne prądnice do małych wiatraków o identycznej budowie. Oś gwintowana jest skręcona na stałe z gondolą wiatraka, a obudowa z zamocowanymi śmigłami obraca się.

    0
  • #10 26 Sty 2017 14:10
    kot mirmur
    Poziom 29  

    Kolega pokazał wpierw zdjęcia niekompletne,te magnesy są zamontowane w obudowie pokazanej w drugiej sesji foto-czy obracajac obudową czuć cykliczne opory co kilkanaście stopni?

    0
  • #11 26 Sty 2017 14:45
    dextert2
    Poziom 5  

    Po wybiciu tych blach czyściłem wewnętrzna cześć zewnętrznej obudowy i nie widzę tam żadnych magnesów wygląda to na metal. Nie było żadnych zaskoków wcześniej, wiem o co kolega pytał ale sprawdzałem przed wybiciem tych blach czy aby to przypadkiem nie magnesy. Jednak nic tam nie ma.

    Dodano po 20 [minuty]:

    Wedle mojej skromnej oceny był to silnik ac, jednofazowy od jakiegoś wentylatora bo w części ruchomej obok osi gwintowanej są symetrycznie nawiercone po obwodzie talerza, 3pary otworów gwintowanych. Do mocowania łopat wentylatora - nawet śruby nie dokręcone tam są. To pozostałość po demontażu śmigieł. Pytanie: co teraz udało by mi się z tego zrobić? Na razie nie mam magnesów więc za dużo niewiadomych, jednak proszę o wpisy i cenne uwagi. Jeśli ktoś takie ma - co do rozmieszczenia magnesów i ich ustawienia, ewentualnie połączenia cewek...

    0
  • #12 26 Sty 2017 14:48
    kot mirmur
    Poziom 29  

    No to właśnie pozbył się części odpowiadającej za coś, co odpowiadało za tworzenie pola magnetycznego w rotorze.Można teraz zamontować te neodymy,ich ilość musi byc taka sama jak cewek na stojanie,odpowiednio je ustawić pod względem polaryzacji NS-ale i tak nie będzie żadnej kontroli napięcia i prądu uzyskanego z takiej prądnicy.
    Tak pół żartem-pół serio,kolega zaczął walkę z wiatrakami,gra raczej warta ogarka, nie świeczki.
    Proszę się nie obrażać za moje poczucie humoru,ale czy nie prościej było by poexperymentować z alternatorami?

    Być może był to silnik AC ,ale to i tak nie zmienia faktu opłacalności takiej przebudowy.Grubości drutu jakie kolega podał raczej wykluczają to że ten silnik chodzi na napięcie 230V,to było raczej 12-24 V.

    0
  • #13 26 Sty 2017 15:00
    dextert2
    Poziom 5  

    Nie gniewam się, to prawda to jest dosłownie walka z wiatrakami. Bawiłem się już dawno temu alternatorami oczywiście nie było neodymów tam tylko oryginalne wzbudzenie. Przewijałem stojany, budowałem przekładnie i cóż, nic z tego nie wyszło. Co do obecnego tematu to myślałem o wklejeniu 2 magnesów na cewkę, tylko każdy o przeciwnej polaryzacji. Nie wiem może źle myślę, poprawcie mnie. Mam 8 cewek, wiec na każdy bok cewki jeden magnes.

    0
  • #14 26 Sty 2017 15:12
    kot mirmur
    Poziom 29  

    A dlaczego nic nie wyszło z tymi altkami?

    0
  • #16 26 Sty 2017 15:43
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    dextert2 napisał:
    dodam że na wewnętrznej części obudowy znajdował się paliet blach (komutator) który usunąłem i tam chce wkleić te magnesy ,na stojanie bo w tym wypadku to nie wirnik tylko stojan znajduje się 8 cewek z drutu 1,0 lub 1,1 połączonych szeregowo niestety nie potrafię określić ilości zwojów , przewód zasilający wychodzi osią
    dextert2 napisał:
    neodumów
    Jednym słowem......lamerstwo i bzdury. Kolega nie wie nic na temat maszyn elektrycznych, nie potrafi nawet prawidłowo nazwać ich części, a bierze się za jakieś bezsensowne przeróbki.

    0
  • #17 26 Sty 2017 16:14
    kot mirmur
    Poziom 29  

    Kolega Krzysztof to od początku był taki mądry? Już w pieluchach? Czy dopiero po szkole?
    Jak się mod, czy admin nie wtrąca, to po co takie testy?

    Dodano po 21 [minuty]:

    Kolego dexter,nie przerażaj się tym co ludzie piszą.Tesla i Edison też zaczynali od zera, chociaż ten drugi był bardziej złodziejem patentów.
    Żeby nie tracić czasu i pieniędzy prześledź tematy na forum. Nie zniechęcaj się, poeksperymentować zawsze można. Powodzenia.

    2
  • #18 26 Sty 2017 16:22
    dextert2
    Poziom 5  

    Koledzy, myślę że nie warto się unosić, to mój pierwszy kontakt z elektrodą i nie znam reguł tutaj panujących. Mój temat tutaj to po prostu pytania laika i myślałem, że jeśli już ktoś tutaj zajrzy to jeśli ma ochotę to pomoże i doradzi a jeśli dana osoba ma duże doświadczenie i nie interesuje się tak małymi projektami, bo ma za sobą dużo większe to myślę że nie jest to powód do deptania mnie. Gdybym miał odpowiednią wiedzę nie pytał bym. Zdaję sobie sprawę że to raczej zabawa, bo ogromnych mocy się z tego nie otrzyma, wiec jeśli ktoś może coś doradzić to będę wdzięczny.

    0
  • #19 26 Sty 2017 16:24
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    kocie mirmur , Krzysiu ma rację autor zniszczył silnik i pyta się jak to teraz uruchomić.
    Przecież na 1 rzut oka widać że tam czegoś brakowało.

    Rdzenia.

    0
  • Pomocny post
    #20 26 Sty 2017 16:38
    kot mirmur
    Poziom 29  

    Ja wszystko rozumiem, ale po co takie twarde teksty. Zakladam że-coś stworzyć chciał kolega dexter ale przez brak wiedzy nic mu z tego nie wyjdzie. Nie lepiej wytłumaczyć gdzie popełnił błędy?
    Przypomnijcie sobie panowie wasze pierwsze przygody z elektroniką,lub podobnymi tematami.Od razu się wszystko udawało?

    0
  • #21 26 Sty 2017 16:39
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    kot mirmur napisał:
    Od razu się wszystko udawało?


    Tak ale jak mam coś to najpierw nie wycinam rdzenia i uzwojenia kątówką czy przecinakiem a później pytam po co to było.


    Ja bym zapakował neodymu do alternatora i cieszył się że działą, bo tam trudno coś zepsuć.

    0
  • #22 26 Sty 2017 16:54
    dextert2
    Poziom 5  

    Jak to zniszczyłem silnik ,robiąc prądnice z silnika pralki zostawiamy stojan bądź go przewijamy a wirnik staczamy by zmieścić magnesy czysz nie?w moim przypadku nie mogę stoczyć wirnika bo na nim i tylko na nim jest uzwojenie bo w tym silniku to co w tradycyjnym silniku jest wirnikiem u mnie jest stojanem środkowa część stoi!!!! Obraca się wokół niego obudowa na którą oryginalnie były wklejone pakiety blach w których indukowało się pole magnetyczne ale w momencie podania napięcia na nazwijmy to na wirnik ,wyobraźcie sobie silnik klatkowy bo to był według mnie silnik klatkowy tylko że wirnik ze stojanem są na odwrotnych miejscach,wiec jak zniszczyłem silnik jeśli mam zamiar zrobić z niego prądnice to gdzie miałem niby te magnesy zamontować ,wyrzuciłem pakiet blach w moim przypadku bezużytecznych już

    0
  • #23 26 Sty 2017 17:15
    kot mirmur
    Poziom 29  

    Niestety muszę kolego strumień przyznać rację,czasami człowiek niedouczony w danym temacie nieświadomie popełnia pewne błędy.
    Proponuję zakończyć te nasze dywagacje,bo zaczynamy zmierzać w kierunku-kiedy sól się rozpuści szybciej?Czy jak ją wsypiemy do szklanki gorącej ,mieszanej wody-czy może tą samą ilość soli wsypanej do pustej szklanki zalewamy wodą o tej samej temperaturze, też mieszając wodę .H2O mamy 0.2 litra NaCl 1 miligram.

    0
  • #24 26 Sty 2017 18:01
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    @dextert2 Kolego - jeżeli chcesz sobie zrobić w miarę sensowną prądnicę, to proponuje alternator samochodowy (mimo wszystko). Po rozebraniu wirnika należy usunąć uzwojenie a w jego miejsce wstawić pierścień magnetyczny z magnesu neodymowego, podobny do głośnikowego. To najbardziej sprawna prądnica w wydaniu niskobudżetowo - domowym. To na fotografii to wolnoobrotowy, wielobiegunowy silnik asynchroniczny z wirującym stojanem od wentylatora sufitowego. Można z tego oczywiście zrobić prądnicę, ale...budowa nowego stojana wirującego z magnesami to naprawdę skomplikowana robota frezersko - tokarska. Potrafisz ? Poza tym, czy moje wyjaśnienia zadowolą Kolegów ?[/b]

    1
  • #25 26 Sty 2017 18:26
    dextert2
    Poziom 5  

    Kolego Krzysztofie może masz racje tylko jutro przyjadą magnesy 18sz 40 10 8 wiec muszę je jakoś sęsownie wykorzystać,skoro wszyscy twierdzą że silnik który jest bohaterem postu nie ma szans zostać prądnicą to może silnik od pralki bo takim dysponuje alternatorem nie tylko czy w tym wypadku starczy magnesów na pralkowca

    Dodano po 11 [minuty]:

    Sort Krzysztof przeczytałem twój post za późno ,tak jak mówiłem to był silnik z wentylatora ,wolnoobrotowy?czyli jego budowa ma wpływ na wolnobieżność prądnicy bo o to właśnie chodzi w tej walce z wiatrakami nie jesteśmy w stanie z wiatraków wygenerować dużych obrotów ,dla czego piszesz o tokarzu o problemie mocowania magnesów i czy sobie z tym poradzę ,przecież ja wpierw zmierzyłem grubość tych blach które usunąłem po to by w ich miejsce wkleić magnesy nie będzie tam już ni toczone została przerwa 1 cm a magnesy będą 8 mm wiec przerwa ok 2 mm zostaje wiec z tym nie ma problemu

    0
  • #26 26 Sty 2017 18:49
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    @dextert2 Wszystko OK, tylko powiedz nam, Szanowny Kolego jak wyobrażasz sobie zamknięcie obwodu magnetycznego w tych ,,resztkach" wirnika, a to jest podstawa sprawności jakiejkolwiek prądnicy czy silnika.

    0
  • #27 26 Sty 2017 18:51
    idepopizze
    Poziom 32  

    Po kolejnych fotkach już trochę więcej widać.
    Kolego dextert2 zajrzyj do działu Energia Odnawialna tam jest temat o Elektrowni Wiatrowej robionej amatorsko, zarówno cześć elektryczna jak i mechaniczna. Poświęcisz parę wieczorów na lekturę i będziesz miał własne zdanie, do tego trzeba też wiedzieć czy ma się potencjalne miejsce do testów żeby to miało ręce i nogi.

    1
  • #29 26 Sty 2017 19:24
    klamocik
    Poziom 24  

    Twój wirnik jest obudową składał się z blach magnetycznych poprzetykanych miedzią, (zwarte zwoje) silnik asynchroniczny, zrobisz prądnicę tylko pamiętaj że za magnesami też pole magnetyczne musi się zamknąć chyba że to ma być zabawka.

    0