Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pytanie o kocioł gazowy - Nowy dom 116 metrów nie wiadomo jaki kocioł wybrac

30 Sty 2017 18:03 3846 16
  • Poziom 2  
    Na początku chciałbym się z Państwem przywitać i pozdrowić forumowiczów. Jestem tutaj zupełnie nowy, czasem zaglądałem jako gość.
    Mam problem i mętlik z wyborem pieca:
    Stan faktyczny: dom 116 metrów z gazobetonu + styropian 15cm grafitowy.
    Ogrzewanie: do wykonania gazowe + kominek DGP z turbiną i nawiewem do salonu (z kuchnią otwartą razem 36,5 metra, sam salon 23m) i pokoju na dole (9,2m) - łącznie 45,7metra; i do 3 pokoi na górze 36m. Na dole będzie podłogówka, na górze w łazience, korytarzu i garderobie podłogówka, w trzech pokojach grzejniki płytowe.
    W kominku będę palił rzadko, nie mam na to czasu w tygodniu. Wychodze z domu 6.30 i wracam 18.00, za to weekendy wolne.
    Wodę mam ze studni wierconej, więc trzeba grzać.
    Co wybrać Viesmann? Brotje? Z zasobnikiem, bez? Jedno czy dwufunkcyjny?
    Moge wydać za piec do około 8tys. zł. Ważna jest energooszczędność, niezawodność i serwis.
    Proszę o wszelkie porady i z góry dziękuję.
  • Specjalista Automatyk
    Ja kolego polecam Dietrich z zasobnikiem i dedykowanym sterownikiem.

    Powala ceną i jakością.
    W domu mam od 3 lat i działa super.
  • Poziom 2  
    Dzieki za odp. Jaki masz model i jak wydajnosc?
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Termet ecocondens + osobny zbiornik 150-200L CWU. 3600+ 1600+ dowolny regulator(y) 150max. = 5350.
    Różnicy 2650 zł nie "odrobi " Ci żaden super kocioł, bo wszystkie sa porównywalne w swojej klasie. Za to tanie części , dostępny serwis . Za 10-12 lat i tak wymienisz na następny więc nie ma się co podniecać markami.
    Zamiast drogiego kotła zrobiłbym podział na strefy z osobnymi termoregulatorami i zaworami: góra, dół podłogówka, łazienka(ki) i tu będą oszczedności ze względu na zupełnie inna reakcje ogrzewania podłogowego i grzejników na poddaszu szczególnie.
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Andrzej Lukaszewicz dobrze Ci radzi. Oprócz tego termeta warty jest jeszcze uwagi VICTRIX 24 TT 2 ErP + plus zasobnik 160
  • Poziom 11  
    Niższej mocy też może być jego plusem będzie to że schodzi trochę niżej z modulacją ale za to dwa razy dłużej będzie grzał wodę w zasobniku więc coś za coś. Komfort ciepłej wody albo troszeczkę niższa modulacja.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Serwis najważniejszy i to fabryczny lub gwarancyjny z dostępem do części sama autoryzacja to za mało, firma to sprawa drugorzędna.
    Jeśli masz serwis w okolicy to polecam De Dietrich mcr 3 24t + i sense, jeśli chcesz lepsze sterowanie z podłogówką ale droższe to mca 15 i isystem, zasobnik np biawara broń boże De Dietrich.
  • Pomocny post
    Specjalista - systemy grzewcze
    szach11 napisał:
    Niższej mocy też może być jego plusem będzie to że schodzi trochę niżej z modulacją ale za to dwa razy dłużej będzie grzał wodę w zasobniku więc coś za coś. Komfort ciepłej wody albo troszeczkę niższa modulacja.

    Bzdura.
    z wody w dużych ilościach korzystasz sporadycznie, do tego kocioł rusza , gdy zaczyna się spadek temperatury wody w zasobniku. Nie czeka, gdy ciepła woda skończy się w zasobniku.
    Według statystyk, kocioł pracuje na centralne ogrzewanie około 2100 godzin rocznie. I nie jest jest obojętne dla poprawnej pracy (i finansów) małych instalacji, czy kocioł ma P min - 1.8 kW, czy na przykład 3 kW. Policz sobie, jaka to jest różnica procentowa.

    pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 9  
    Wtrącę swoje 3 grosze. Dom 180m2 (120m2 ogrzewane, reszta nieogrzewane poddasze). Ocieplenie ścian 25cm styropian grafitowy, dach 35cm wełny ale np. drzwi wejścione metalowe "budowlane", nieocieplone i nieszczelne, w kilku miejscach niedokończone ocieplenie poddasza, itp.
    Jeszcze nie mieszkamy, w domu od jesieni utrzymujemy 16-20 stopni (trwa wykończeniówka). Kocioł Victrix 12KW (+ zasobnik 160l) póki co bez zamontowanej automatyki (sterowanie odbywa się poprzez pokrętło na koltle).
    Pokrętło ustawione na "2,5" (skala od 1 do 9). Kocioł pracuje non stop. Wypływająca woda ma 40 st.C. Kaloryfery ledwo ciepłe. W domu dziś 17 st.C (na dworze -5 i wiatr). Kiedy temperatura wynosiła +5, zmniejszałem moc na "2" bo w domu było za ciepło.

    To obrazuje jak potwornie przewymiarowane są montowane współcześnie kotły gazowe. Ich moce są takie same jak 10 lat temu a energooszczędność domów wzrosła radykalnie. Nie warto montować potworów po 24 albo 32KW.
    Wartością dodaną przy niewielkiej mocy kotła jest brak konieczności budowy komina dla niego (u nas miało to znaczenie).

    Co więcej (wykraczam poza ramy wątku ale myślę że to ciekawe), ponieważ chciałem wyłączyć podłogówkę w kuchni, wyłączyłem pompę C.O zasilającą rozdzielacz podłogówki. Podłoga w kuchni ...nadal ciepła. Dopiero zakręcenie zaworów obiegu kuchennego pomogło. Teraz myślę sobie że sfrajerzyłem się zakładając osobną pompę napędzającą rozdzielacz od podłogówki. Pompa w kotle spokojnie opędziłaby całą instalację. A wydawało mi się, że porównując do instalacji jakie promuje się na forach i w prasie fachowej i tak mam prostą : -)
  • Poziom 2  
    Dostałem taką ofertę, proszę o opinię.

    Jest taka opcja kocioł Brotje WGB M Evo 20 kw (NIE ZA DUŻY?) - po rabatach 8900zł

    Zestaw do Ladowania podgrzewacza wgb evo
    Programator rgb
    Podgrzewacz cwu 120l
    Naczynie przeponowe co
    Naczynie przeponowe cw

    Materiały i robocizna na m2 ogrzewania podłogowego:rura Tweetop-PERT-AL 16'', taśma brzegowa, spinki,mata 3 cm do podłogówki

    Rozdzielacz ogrzewania podłogowego 5i-obwodowy z przepływomierzami valvex
    Rozdzielacz ogrzewania podłogowego 3-obwodowy z przepływomierzami valvex

    Proszę o opinie

    Grzejnik cosmo 22kv60/140
    Grzejnik cosmo 22kv60/72
    Grzejnik cosmo 22kv 60/100
    Grzejnik cosmo 22kv 60/80
    Głowice termostatyczne
    Zestaw podłączeniowy do grzejnika
    Wyłącznik lc 2
  • Poziom 15  
    Proponuję kocioł typu GB072 o mocy 14kW firmy Buderus.
  • Poziom 7  
    Witam wszystkich, mam mieszkanie ok 60m2 +cwu 80l, mieszkanie w starej nieocieplonej kamienicy na 1p, okna plastikowe, kaloryfery panelowe brugmam, rurki miedziane, wys.3m, jaki kocioł gazowy potrzebuje? Mam teraz zwykły kocioł na węgiel ale ma juz dość tego pyłu i smrodu w mieszkaniu, jaki kocioł polecacie, jaka moc?
  • Poziom 2  
    Ja tak jak Andrzej i Szach11 polecam kotły Termet. Mam właśnie Termet Ecocondens Gold Plus i działa tak jak powinien. Polska marka, więc nie ma również problemu z serwisem. Chociaż na szczęście na razie nie potrzebowałem ich pomocy. Mam kocioł kondensacyjny jednofunkcyjny.
  • Poziom 34  
    użytkownik593 napisał:
    mam mieszkanie ok 60m2 +cwu 80l, mieszkanie w starej nieocieplonej kamienicy na 1p, okna plastikowe, kaloryfery panelowe brugmam, rurki miedziane, wys.3m

    W takim wypadku szacowałbym realnie ok. 80w/m2, co daje stała moc 4,8kW dla utrzymania 20 stopni w pokoju przy mrozie rzędu -20. Inaczej mówiąc przy temperaturach 0 stopni będzie to połowa z tego, czyli stałe 2,4kW.
    Jeśli chcesz aby kocioł nie taktował przy około 0 na zewnątrz to minimalna moc kotła powinna być na poziomie ok. 2kW, czyli sprowadza się to w zasadzie do kotła 1-funkcyjnego + zasobnik do c.w.u.
    Przy kotłach 2-funkcyjnych najniższą moc jaką można uzyskać to zwykle poziom rzędu 3-3,5kW, więc u Ciebie będzie to robiło różnicę.

    użytkownik593 napisał:
    Mam teraz zwykły kocioł na węgiel

    Tutaj pozostaje kwestia do jakiej temperatury była grzana woda przy kotle na węgiel.
    Kotły gazowe kondensacyjne, a teraz tylko takie warto kupować lubią niską temperaturę wody grzewczej. Największą sprawność mają, gdy na powrocie będzie 30 stopni.
    Przy kotłach na węgiel raczej jest tendencja do utrzymywania wyższych temperatur, a to może oznaczać konieczność utrzymywania wyższej temperatury na kotle gazowym, aby grzejniki dawały wystarczającą ilość ciepła.
    Jeśli chcielibyśmy obniżyć temperatury wody grzewczej to wiąże się to z wymianą grzejników na większe.
    Inaczej mówiąc wymiana kotła to jedno ale w skrajnej sytuacji może przydać się modernizacja grzejników ale to już trzeba indywidualnie ustalić.

    Niezaprzeczalną zaletą gazu jest czystość i brak obsługi, bo ustawiamy na regulatorze temperaturę i reszta dzieje się niejako automatycznie ;)
    U znajomego przy niedawnych mrozach szły 2 worki dziennie, czyli 50kg, a ktoś musi to wsypać, bo samo się nie zrobi, a potem czyszczenie kotła z popiołów itp. więc o ile w domku z wydzieloną kotłownią można na to przymknąć oko o tyle w mieszkaniu zabawa z węglem to dla mnie czasy przeszłe i mam nadzieję, że już nie powrócą.
  • Poziom 34  
    Kondensacja występuje do temperatury 50 stopni na powrocie, a to oznacza, że na zasilaniu może sięgać nawet 70. Takie warunki, gdy do grzejników daje się wodę o temperaturze 70 stopni występują na ogół kilka nocy w roku (a bywa, ze w danym sezonie grzewczym to nie występuje), a w przeciętnych wtedy zwykle jest 40-45 stopni na zasilaniu a na powrocie do 30-35). Tak więc nie przesadzajmy z wielkością grzejników, gdyż wtedy może być tak, że grzejnik letni spowoduje saunę w mieszkaniu. jeszcze jedno. lepiej wybrać grzejnik możliwie niski a długi, niż wysoki a krótszy, ponieważ ciepłe powietrze jest lżejsze niż zimne i idzie zawsze do góry, więc źródło ciepła powinno być możliwie nisko (tym bardziej, że każdy grzejnik jest cieplejszy gorą niż dołem) zwłaszcza, że marznie się przede wszystkim od stóp (a równocześnie z pleców może się lać pot).
  • Poziom 34  
    Zbigniew Rusek napisał:
    Kondensacja występuje do temperatury 50 stopni na powrocie, a to oznacza, że na zasilaniu może sięgać nawet 70

    Pisałeś to w innym wątku i ja Ci odpisałem ale widać nie wyciągasz wniosków, więc powtórzę.
    Jak sądzisz jaka będzie kondensacja przy 50, a jaka przy 30 stopniach na powrocie. Z tego prostego powodu producenci kotłów podają najwyższe sprawności dla powrotu 30, a nie dla 50 stopni.

    Zbigniew Rusek napisał:
    a w przeciętnych wtedy zwykle jest 40-45 stopni na zasilaniu a na powrocie do 30-35)

    Jeśli ktoś używa w mieszkaniu kocioł na węgiel to raczej wątpię, aby utrzymywał takie parametry.
    Jeśli na węglu potrzebował utrzymywać wysokie temperatury to po wymianie kotła również będzie musiał je utrzymywać na wysokim poziomie, czyli będzie w mniejszym stopniu wykorzystywał zalety kondensata.
    Pomijając kondensację to osobiście preferuję niższe temperatury wody grzewczej, bo odczuwam wtedy lepszy komfort niż, gdy woda grzewcza jest gorąca i grzejnik też staje się gorący.

    Zbigniew Rusek napisał:
    Tak więc nie przesadzajmy z wielkością grzejników

    Nie przesadzam tylko zwracam na ten szczegół uwagę i sygnalizuję, że wymaga to indywidualnej oceny dla konkretnego przypadku.

    Zbigniew Rusek napisał:
    lepiej wybrać grzejnik możliwie niski a długi

    Mam jeden grzejnik o wysokości 90 cm, bo mogłem iść tylko w wysokość, a nie w długość, a pozostałe mają 60cm wysokości i nie potwierdzam problemów o których piszesz.
    Nie marznę od dołu, ani nie leje mi się pot na plecach. Może dlatego, że nie siedzę przy kaloryferze, grzejniki nie są gorące i nie robię sauny, aby chodzić w krótkim rękawku. Dla mnie jest w miarę optymalnie i normalnie. Natomiast jak ktoś chce chodzić boso to powinien zamontować sobie podłogówkę, jeśli ma taką możliwość.