Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Master 2.5 dci 100 - czerwona kontrolka stop i błąd w kompie

lukasz gt 30 Sty 2017 20:36 6327 16
  • #1 30 Sty 2017 20:36
    lukasz gt
    Poziom 8  

    Witam wszystkich, samochód Renault Master 2 z silnikiem 2.5 dci 100. Problem: zmieniałem głowice i po zamontowaniu jest problem, rozrząd ustawiony, wałki szerokim wycięciem do pompy poprzez blokady, znak na pompie wtryskowej ze znakiem widocznym na miejscu czujnika oraz blokada wału w otworze śrubki do mocowania filtra oleju. I tak na plaka próbuje więc nie dostaje paliwa, pompowtryskiwacze nie podają, w kompie błąd uszkodzenie obwodu wstępnego podgrzewacza, kontrolki gasną, oprócz czerwonego stopu, paliwo dochodzi do wtrysku, ale na kompie ciśnienie jest niskie bo nie tryska jak powinno. Już nie wiem co robić, co odpowiada za ciśnienie od pompy do wtrysku. Po moich przemyśleniach pompo wtrysk nie otwiera bo jest za małe ciśnienie. Pomocy.

    0 16
  • Metal Work Pneumatic
  • #3 30 Sty 2017 23:56
    KotBury2
    Poziom 18  

    lukasz gt napisał:
    samochód Renault Master 2 z silnikiem 2.5 dci 100. paliwo dochodzi do wtrysku, ale na kompie ciśnienie jest niskie bo nie tryska jak powinno. Co odpowiada za ciśnienie od pompy do wtrysku. Po moich przemyśleniach pompo wtrysk nie otwiera bo jest za małe ciśnienie.
    Przemyśl najpierw, z jakim silnikiem masz do czynienia. Jeżeli rzeczywiście jest to dci, a nie tdi, to nie ma tam pompowtryskiwaczy tylko wtryskiwacze Common Rail, to po pierwsze. Te drugie wtryskiwacze nie są otwierane za pomocą ciśnienia otwarcia, ale za pomocą silnych impulsów prądowych podawanych przez komputer sterujący na cewki elektromagnetyczne lub siłowniki piezoelektryczne u góry wtryskiwaczy.

    Nie ma również pompy wtryskowej rozdzielaczowej tylko pompa wysokiego ciśnienia (pwc), to po drugie. W przeciwieństwie do pierwszej, pompa wc nie zajmuje się rozdzielaniem wtryskiwanej dawki paliwa do poszczególnych wtryskiwaczy sprężynowych w tzw. sekwencji wtryskowej. Spręża jedynie paliwo do bardzo wysokiego ciśnienia rzędu 150 (faza rozruchu), maksymalnie do 1800, a nawet powyżej 2000 bar (200 MPa) w pwc BOSCH CP4.1.

    Twoja pompa BOSCH CP3 może wyglądać jak poniżej.
    Renault Master 2.5 dci 100 - czerwona kontrolka stop i błąd w kompie
    Jest to pompa 3-tłoczkowa, promieniowa, maksymalne ciśnienie 1800-2000 bar, w zależności od odmiany i modyfikacji. Rolę pompy wstępnej niskiego ciśnienia spełnia pompa zębata (3).

    Zapoznaj się z podstawowym schematem Common Rail takim jak poniżej.
    Renault Master 2.5 dci 100 - czerwona kontrolka stop i błąd w kompie
    Jest to system wtryskowy SIEMENS, obecnie CONTINENTAL, występujący w większości niemieckich turbodiesli. Jakikolwiek byłby silnik z rodziny Common Rail - francuski, japoński, koreański, niemiecki - o różnej pojemności i mocy - wszystkie działają identycznie, tak jak przedstawia schemat. Co więcej, we wszystkich panują niemal identyczne ciśnienia i podciśnienia. Różnice tkwią np. w budowie wtryskiwaczy, które są albo elektromagnetyczne, albo piezoelektryczne (3-ej generacji CR).





    Jak widać, panują aż 4 ciśnienia, łącznie z podciśnieniem (kolor niebieski).

    Jest w tym schemacie jednocześnie odpowiedź na Twoje pytanie "co odpowiada za ciśnienie od pompy?" Za sterowanie i regulację ciśnienia paliwa w zasobniku (7) odpowiada regulator wydatku (elektrozawór dozujący niskiego ciśnienia) (3) oraz regulator ciśnienia (4).

    Głównym zaworem jest regulator wydatku (3), rezydujący po stronie niskiego ciśnienia. Jak sama nazwa wskazuje, jest on elektrozaworem dozującym paliwo przetłoczone przez pompę niskiego ciśnienia (2) do pompy wysokiego ciśnienia (1). W niektórych systemach nazywany jest zaworem dławienia ssania i też odpowiada to jego charakterowi pracy. Jeżeli bowiem pompa wstępna łopatkowa (2) "ssie" paliwo ze zbiornika, to regulator (3) ma za zadanie "dławić ssanie", aby ciśnienie było ustabilizowane w widełkach 2,5-6 bar.

    Zasada działania jest dziecinnie prosta, im większy prąd poda komputer na cewkę elektromagnetyczną regulatora, tym szerzej otworzy się zawór i tym więcej dopuści paliwa z jednej pompy do drugiej. Im mniejszy prąd, tym mniej paliwa koloru zielonego dochodzącego do pwc (1). Wynika z tego, że zawór reguluje niskie ciśnienie na bardzo małym obszarze wewnątrz obudowy pompy (kolor zielony). Ciśnienie musi oscylować w podanych granicach, tj. pomiędzy 2,5 i 6 bar.

    Przy czym należy przyjąć do wiadomości bardzo ważną informację związaną z regulacją ciśnienia i zaworami, a mianowicie elektrozawory nie regulują pompy wysokiego ciśnienia, mimo że są na niej zamontowane. One regulują ciśnienie w zasobniku (7).

    Oznacza to, że pwc nie ma żadnej własnej regulacji, najmniejszej śruby, za pomocą której można by ustawiać kąt wtrysku, czy cokolwiek innego. Jest to typowa pompa przetłaczająca paliwo z miejsca na miejsce pod bardzo wysokim ciśnieniem. Podobnie przecież działa np. pompa fekalii, jednak czy ktoś ją reguluje? Prostota budowy pwc pozwala na uzyskiwanie ogromnych ciśnień, w przeciwieństwie do pompy rozdzielaczowej. Ta druga, mimo podobieństwa budowy, uzyskuje zaledwie ciśnienie maksymalne do 400 bar, ponieważ ma zbyt dużo uszczelnień i części mechanicznych sterujących fazami wtrysku, itd.

    Jeżeli, jak mówisz, ciśnienie spada, może oznaczać awarię elektryczną lub mechaniczną regulatora (3). Po prostu nie otwiera się on wystarczająco szeroko i nie dopuszcza wymaganej ilości paliwa.

    Może też oznaczać prozaiczną przyczynę jak zapchanie filtra paliwa metalowymi wiórami albo innymi zanieczyszczeniami. Także najzwyklejsze spalenie bezpiecznika nie pozwoli uruchomić silnika. Dlatego, że nie ma wystarczającej ilości paliwa w obszarze zielonym, mimo nienagannie działającego regulatora (3).

    Jeżeli nie ma zielonego paliwa, to i nie ma czerwonego. Jak to się mówi, nawet Salomon z próżnego nie naleje... Jeśli nie ma czerwonego paliwa, to komputer "wyczuje" to czujnikiem ciśnienia paliwa (8) i nie poda zasilania elektrycznego na wtryskiwacze (5).

    Pomocniczym zaworem jest zrwc (4), który rezyduje po stronie wysokiego ciśnienia (kolor czerwony). Działa w zasadzie w sytuacji awaryjnej, tj. gdy potrzebny jest szybki upust paliwa do przelewu "c" (kolor żółty), np. podczas pożaru silnika.

    W innych systemach wtryskowych takich jak DELPHI, DENSO, BOSCH zwrc (4) jest często zastępowany zwykłym zaworem nadmiarowym, inaczej bezpieczeństwa, otwierającym się po przekroczeniu ciśnienia granicznego.

    Moim zdaniem powinieneś zacząć od najprostszej rzeczy, tj. odczytanie diagnoskopem zewnętrznym pamięci trwałej komputera silnikowego. Jeżeli pali się kontrolka STOP i/lub check engine (sprawdź silnik), to z pewnością komputer ma zarejestrowane usterki w postaci kodów błędów (np. P1234). Wystarczy je odczytać, zrozumieć o co chodzi, po czym usterkę usunąć i pamięć błędów wykasować.

    Jeżeli błędów nie ma oraz nie uzyskano żadnych informacji podczas jazdy z laptopem diagnostycznym na kolanach, należy zmierzyć podciśnienia paliwa zwykłym manometrem przed filtrem i za filtrem. Wartości podciśnień masz w niebieskim prostokąciku. Jeżeli podciśnienie jest poniżej lub powyżej podanej normy - na przykład system się zapowietrzył - cały obwód wtryskowy szlag trafia, bo nie ma paliwa w obwodzie, mimo nienagannej kondycji wszystkich elementów.

    Są to proste rzeczy jak konstrukcja cepa, nie ma tu żadnej filozofii, tylko logiczne myślenie oraz znajomość budowy i zasady działania obwodu paliwowego. Nauczysz się na pamięć, nie zapomnisz do końca życia.

    Pzdr KotBury2

    0
  • Metal Work Pneumatic
  • #4 31 Sty 2017 20:22
    lukasz gt
    Poziom 8  

    Dziękuje kolego {kotbury2) za obszerną wiedzę którą mi udostępniłeś myślę że sobie poradzę z tym problemem a jak nie to w następny wtorek jestem umówiony do serwisu Boscha wiec ciągne temat dziwi mnie to ze samochód chodził a nie chodzi dzisiaj postanowiłem iść po kolei z układem paliwowym zaczynając od filtra paliwa który jest w marnym stanie czarny i co ciekawe miał trochę wody i czarnego śluzu na dole a co jeszcze jest zastanawiające miedzy brudem znalazłem drobne kropki aluminium co oznacza że układ ssący niskiego ciśnienia czyli dwa koła zębate ssące paliwo z filtra poprzez luz dotyka obudowy i zrobił rysy, tylko pytanie czy warto robić napęd czy zmienić całą pompę w tej sytuacji i jak fachowo odpowietrzyć cały układ a jeszcze jedno odkręciłem regulator wydatku dozownik w którym okazało się że są zużyte oringi które zostały wymienione nadal nic nie gada jutro zajmę się napędem

    0
  • #5 02 Lut 2017 21:09
    lukasz gt
    Poziom 8  

    witam no jest problem wymieniłem pompę cv używaną i jest problem że dalej nie podaje paliwa komputer teraz pokazuje błąd wstępnego podgrzewania świec no i ten czerwony stop no jak przykręcałem pompe to tak jakbym nie mógłbym jej przykręcić bo się pod obciążeniem obraca jutro dalej będę walczył czy to możliwe że nakrętką nie mogę dokręcić koła zębatego pompy?

    0
  • #6 02 Lut 2017 21:38
    jenusz11
    Poziom 20  

    chyba logiczne że jak świeci stop to coś jest nie tak ? chyba są jakieś błedy na kompie? i po 3 parametry jakieś podaje? i jak nie odróżniasz pompowtrysków o wtrysków cr dlaczego wymieniasz pompe?

    0
  • #7 02 Lut 2017 23:49
    KotBury2
    Poziom 18  

    jenusz11 napisał:
    dlaczego wymieniasz pompe?
    Dlatego, że prawdopodobnie podpowiedział mu tak zawodowy mechanik. Kierowca musiał mu wspomnieć m.in. o tym:
    Cytat:
    między brudem znalazłem drobne kropki aluminium co oznacza że układ ssący niskiego ciśnienia czyli dwa koła zębate ssące paliwo z filtra poprzez luz dotyka obudowy i zrobił rysy, tylko pytanie czy warto robić napęd czy zmienić całą pompę.
    Oznacza to, że rozwalona była pompa wstępna zębata w obudowie razem z pompą wysokiego ciśnienia, w związku z tym postąpili prawidłowo.

    Nie wiem dokładnie, kto robi silnik, kierowca, czy mechanik w warsztacie, ale każdy z was nadal popełnia podstawowe błędy, a mianowicie:

    1. Jeśli paliwo jest brudne i krążą w nim opiłki aluminium, należy zakładać, iż są one wszędzie, czyli również we wtryskiwaczach. Pomiędzy pwc i wtryskiwaczami nie ma żadnej filtracji paliwa, oprócz zasobnika (Common Rail - 7 - schemat systemu SIEMENS). Wobec tego dalsze "chechłanie" sinikiem bez uprzedniego sprawdzenia stanu technicznego wtryskiwaczy może doprowadzić do ich całkowitego zniszczenia przez rezydujące i krążące w paliwie opiłki aluminium, tudzież inny brud;

    2. Jeżeli stan filtra paliwa budził poważne zastrzeżenia:
    Cytat:
    postanowiłem iść po kolei z układem paliwowym zaczynając od filtra paliwa który jest w marnym stanie czarny i co ciekawe miał trochę wody i czarnego śluzu na dole,
    to co zrobiono w tej sprawie?

    3. Jeżeli podłączono diagnoskop zewnętrzny do komputera silnikowego i odczytano m.in. usterkę
    Cytat:
    komputer teraz pokazuje błąd wstępnego podgrzewania świec,
    to jaki jest numer kodu usterki głównej, dotyczącej obwodu paliwa, ciśnienia paliwa i synchronizacji? Bo przecież jeśli się pali STOP, to komputer silnika już od dawna wie, co się dzieje niedobrego z jednostką napędową.

    Pzdr KotBury2

    0
  • #8 03 Lut 2017 16:47
    Cobrat
    Poziom 21  

    No dobra, możecie się śmiać i mnie linczować, ale lukasz gt jesteście pewni co do prawidłowości ustawienia rozrządu?

    0
  • #9 03 Lut 2017 16:55
    KotBury2
    Poziom 18  

    Na temat rozrządu wypowiadał się sam moderator T5. Na pytanie autora postu co odpowiada za ciśnienie od pompy?, otrzymał odpowiedź: Taki parametr w blokach pomiarowych który zwie się "synchronizacja". Nie sądzę, żeby kierowca zlekceważył tak ważną wskazówkę...

    Pzdr KotBury2

    1
  • #10 03 Lut 2017 17:03
    Cobrat
    Poziom 21  

    KotBury2 widziałem, czytałem przecież od początku, aczkolwiek w swoim krótkim życiu zdążyłem się już machnąć w rozrządzie o 360 stopni w identycznym pojeździe z identycznym silnikiem i miałem analogiczną sytuację...

    0
  • #11 03 Lut 2017 17:53
    KotBury2
    Poziom 18  

    Cobrat napisał:
    miałem analogiczną sytuację...
    Też miałeś aluminiowe opiłki po uszkodzonej pompie zębatej, brud w paliwie i zasyfiony czarną mazią filtr paliwa?

    Pzdr KotBury2

    0
  • #12 03 Lut 2017 20:11
    milejow
    Poziom 42  

    T5 napisał:
    Taki parametr w blokach pomiarowych który zwie się "synchronizacja".

    Nie ma najmniejszego wpływu na wartość ciśnienia w szynie CR.

    0
  • #13 03 Lut 2017 21:48
    ociz
    Moderator Samochody

    lukasz gt napisał:
    na kompie ciśnienie jest niskie bo nie tryska jak powinno.

    To w ogóle sprawdziłeś to ciśnienie czy nie? Bo jeśli liczysz na to że będzie tryskać po poluzowaniu przewodów to się zawiedziesz w każdym CR.

    0
  • #14 04 Lut 2017 09:21
    lukasz gt
    Poziom 8  

    Panowie dziekuję za wszystkie wypowiedzi ale już się poddałem jedzie do serwisu jak będę wiedział co było to dam znać.

    1
  • #15 10 Lut 2017 18:16
    Cobrat
    Poziom 21  

    KotBury2 napisał:
    Cobrat napisał:
    miałem analogiczną sytuację...
    Też miałeś aluminiowe opiłki po uszkodzonej pompie zębatej, brud w paliwie i zasyfiony czarną mazią filtr paliwa?

    Pzdr KotBury2


    Bolączki układu paliwowego wyszły w "praniu", ale dopiero po odpaleniu.

    P.S. Daruj sobie to cyniczne nastawienie, nie mam ochoty na przepychanki. Grunt żeby inicjator tematu doszedł ładu z autem :)

    0
  • #16 18 Lut 2017 09:16
    lukasz gt
    Poziom 8  

    Witam wszystkich dalej mam problem warsztat autoryzowany nie może dalej zlokalizować problemu a mianowicie rozrząd sprawdzony , ciśnienie na tłokach w granicach 29 bar,wtryski sprawdzone wymienione , ciśnienie na listwie sprawdzone ,czujniki sprawdzone, pompa wysokiego ciśnienia sprawdzona, synchronizacja z czujnikami sprawdzona, komputer nie ma błędów , poprawiło się to że samochód odpala ale kopci na niebiesko i słabo reaguje na gaz. Wiem że chodzi tu o nadmiar paliwa w komorze ale mechanik twierdzi że spalanie paliwa nie występuje w odpowiednim momencie bo dym jest gryzący i widzi to po osadzie spalania.Dodam że mechanik jest najlepszy z najlepszych wiec powiedział mi że nie odda mi samochodu póki się nie dowie co jest choć ludzie walą do nie go drzwiami i oknami. Może ktoś coś podpowie coś.

    0
  • #17 23 Lut 2017 22:41
    lukasz gt
    Poziom 8  

    Witam samochód wrócił z serwisu no wyczyścili zbiornik przedmuchali przewody sprawdzili filtr oraz pompę wysokiego ciśnienia i listwę oraz czujniki wszystko ok no i na koniec wymienili pompo wtryski , no słono było aż tu nagle nie odpala, na komputerze brak błędów dwa tygodnie minęły i nic aż tu nagle sprawdzili poprawność podłączenia pompo wtrysków i okazało się że są żle podłączone no i wszyscy odetchnęli z ulga prawie płakali ale nie z powodu gryzącego błękitnego dymu z mojego auta tylko ze szczęścia. Problem jest taki, że jak są podłączone niepoprawnie kostki pod pompo wtryski to komputer nie pokażę błędu , dopiero po odłączeniu komputer pokazuje że wtyczką którą odłączyłeś powinna zasilać pompo wtrysk nr 1 a nie nr 3 np. Dziękuje i pozdrawiam.

    Moderowany przez ociz:

    Jak ktoś w tym silniku widzi pompowtryski to nie dziwne że nie potrafi go naprawić...

    0