Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -

31 Sty 2017 13:40 4269 32
  • Poziom 10  
    Witam

    Posiadam w mieszkaniu logotermę i sterownik Eberle easy3 Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -20170131_1..249.jpg Download (1.32 MB) Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -20170131_1..255.jpg Download (1.45 MB) . Ostatnio zastanawiam się czy można by to było wymienić na coś w stylu nowczesnego termostatu + bezprzewodowe głowice na kaloryfery np. Danfoss (tak jak w reklamie w tv) lub jakikolwiek inny system z tej półki. Tak abym mógł w każdym pokoju indywidualnie ustawić temperaturę grzania i o konkretnej porze dnia. Ten nie jest aż tak zaawnsowany.

    Pytanie jak i czy warto to zmienić. Ja nie jestem specem w tych sprawach ale jak poczytałem to taki system daje bardzo ciekawe możliwości.

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.
  • Poziom 14  
    Proponuje zdjąć głowice z zaworu na powrocie CO z logotermy żeby pozbawić ten sterownik możliwości zamknięcia ogrzewania i wtedy do każdego pokoju wmontować godzinowe termostaty sterujące grzejnikami. No chyba że grzejniki są połączone z rozdzielaczy to można użyć jakiejś dedykowanej automatyki typu sterownik matka i podsterowniki do korekty temperatury w innych pomieszczeniach.
  • Poziom 10  
    Ja się na tym nie znam za bardzo. Jak wygląda taki rozdzielacz? Raczej go tam nie ma.

    Czy dobrze rozumuję - chodzi o ten zawór? Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -20170131_1..712.jpg Download (492.58 kB) Może wystarczy tylko rozłączyć go ze sterownikiem? Kabelki w peszlu idą do sterownika. Czy mimo wszystko trzeba go zdemontować?

    Czy taka operacja nie wpłynie negatywnie na coś?
  • Poziom 10  
    Dziękuję za odpowiedź. W sumie jak napisałem to też zacząłem o tym myśleć, że przecież to jest elektrycznie sterowane i raczej rozpięcie to lipa.

    Nic takiego jak rozdzielacz, który zlinkowałeś nawet w podobie nie ma.

    Mam jeszcze pytanie odnośnie logotermy jeśli się orientujesz lub gdzie bym mógł znaleźć jakąś poradę/forum bo szukałem ale nic takowego nie znalazłem.

    Chodzi o ciepłą wodę. Strumień wody (ciśnienie) jaki wychodzi z kranu jest dwa razy mniejszy od zimnej wody - wizualnie oczywiście. Druga sprawa jak odkręcę drugi kran z ciepłą wodą to leci ona w obydwu jakby chciała a nie mogła (strasznie małe strumyczki się wydobywają). Co może być tego przyczyną? Czy to normalne? Babki ze wspólnoty wmawiają mi, żebym sobie czyszczenie zrobił instalacji ale jakoś mnie ta teoria nie przekonuje.
    Jest to cholernie wkurzające kiedy puszczasz wodę do wanny i jednocześnie w kuchni próbujesz korzystać ze zlewu.
    W przypadku zimnej wody spadek też widać ale delikatny. Żeby tak było z ciepłą to by już było coś.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 14  
    Nie wiem jaka to logoterma ale wiem że w niektórych są montowane kryzy żeby wylewka z kranu nie przekraczała 10l/min bo powyżej wymiennik zaczyna nie nadąża z podgrzewaniem. Jeśli to nie są duże wylewki o których mowa to może być tak że wymiennik płytowy zaszedł kamieniem. Ewentualnie ta kryza mogła wyłapać jakiś syf i dlatego ogranicza zbytnio przepływ. Ciężko powiedzieć na pierwszy rzut oka. Wcześniej było OK czy cały czas jest taki problem?
  • Poziom 10  
    Mieszkam tu dwa lata. Od samego początku jak zamieszkałem tak jest. To jest budynek mieszkalny (z 2007). Wymiennik był wymieniany w tamtym roku i nic to nie zmieniło. U sąsiadów jak pytałem to wygląda podobnie albo i tak samo. Pytanie czy nie wiem podbicie ciśnienia na pionie by coś zmieniło. No chyba, że to inaczej działa.

    Posiadam opis do tej stacji logotermy (producent Thermatic) jest w załączniku. Strona 12 jest o kryzie. Ja u siebie nie widzę nic co by to przypominało. Instrukcja przedstawia chyba coś nowszego bo ja nie mam wszystkiego co tam jest ale poglądowo może być.

    Może masz jakiś pomysł co sprawdzić bądź o co prosić zarządcę/wymusić na nim aby sprawdzić.

    Myślałem jeszcze o tym, żeby zrobić próbę. Pominąć wymiennik i od razu podpiąć zimną wodę w obieg ciepłej i zobaczyć czy z kranu (dla ciepłej wody) leciało tak samo jak dla zimnej normalnie. Wykluczył bym w ten sposób, że mam zakamienione rury czy coś. Nie chciałbym 300 zł wywalać w błoto.

    Mi to wygląda tak jakby system nie był wydolny lub coś w pionie słabo daje do logotermy.
  • Poziom 14  
    Do sprawdzenia 3 rzeczy:

    1. Tam gdzie czerwone zaznaczenie powinna być kryza, wyciągasz ją, zamieniasz na zwykłą uszczelkę, sprawdzasz czy działa OK. Jeśli dalej lipa punkt 2
    2. Odkręcasz i zdejmujesz ten kapturek czy nie wiem jak to nazwać (już widać że wymiennik będzie blokował więc trzeba rozkręcić śrubunki żeby odsunąć od wymiennika), jak zdejmiesz powinieneś zobaczyć taką gumową membranę przykręconą śrubką na trzpień oraz małą dziurkę w górnej części. Sprawdzasz membranę czy nie jest uszkodzona lub zakamieniona, czy śrubka jest na miejscu i czy dziurka jest drożna. Możesz też spróbować pociągnąć za cały ten trzpień z membraną czy wyjdzie ze środka czy będzie stawiał opór i zostanie. Jeśli nie wyjdzie to dobrze, jeśli wyjdzie to element do wymiany lub regeneracji. Jeśli wszystko jest OK to punkt 3.
    3. Odkręcasz śrubunki tam gdzie zaznaczone na niebiesko, zakładasz węża i puszczasz ciepłą wodę. Wiadomo woda będzie wtedy zimna bo omijamy wymiennik ale jeśli ciśnienie będzie dobre tzn że problem nie jest w instalacji tylko w urządzeniu co możemy właśnie w ten sposób udowodnić administracji.

    Na sam koniec dodam tylko że jeżeli należysz do wspólnoty to ktoś od nich powinien robić te wszystkie czynności albo wezwać serwis producenta. Znając życie nikt nie kwapił się do zapłaty za przegląd i teraz gwarancje trafił szlag a awarii będzie coraz więcej ;)

    Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -


    Edit: Folder techniczny jest do innego urządzenia niż na zdjęciach ;)
  • Poziom 10  
    Witam
    Dzięki za podpowiedzi.

    Pkt. 1 sprawdzony. Nie mam żadnej kryzy. Rurka idzie od trójnika do PM-Regler (na obu końcach tylko uszczelki).
    Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -20170202_1..108.jpg Download (835.01 kB) Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -20170202_1..604.jpg Download (763.85 kB) Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -20170202_1..329.jpg Download (3.66 MB)
    Pkt. 2 do kapturka zaworu PM-Regler nie za bardzo mam jak to teraz zrobić. Zostawię sobie na koniec.
    Pkt. 3 muszę skoczyć do Castoramy po coś żeby to połączyć i sprawdzić a nie posiadam nic takiego w domu.

    Czy np. sam zawór PM-Regler (ten z kapturkiem) ma określony przerób i może powodować taki spadek? A może wymiennik nie daje więcej rady?


    Co do serwisu. Raz w roku są przeglądy stacji logotermy na zasadzie sprawdzenia czy nic nie cieknie, popsikania tam i ówdzie WD40. Wymieniali mi jakieś około roku temu wymiennik. Oni też zawzięcie twierdzą, że to na pewno wina zakamienionego układu i żebym płukanie zrobił.
    Najlepsze było jak zrobili test lali wodę z węża do wiadra i zegarkiem mierzyli dla nich było ok. Bardzo miarodajny test :)
  • Poziom 14  
    PM może zajść kamienie albo trzpień w środku może się "rozejść" i wtedy nie do końca ustawienia otworów w środku pasują do siebie dlatego może obcinać przepływ. Zacznij od obejścia logo wężem jeśli nie chcesz zdejmować kapturka. Wątpie żeby w rok wymiennik się zakamienił, raczej nikłe szanse. Może nie jakiś wyszukany test ale mimo wszystko skuteczny jeśli sie go robi z odpowiedniego miejsca na zaworze a nie żeby się klient odczepił :P Zakamienione instalacje w domu też się oczywiście zdarzają. Zakładam że taka pierdoła jak perlatorki w bateriach zostały sprawdzone?
  • Poziom 10  
    Oczywiście odkamieniam je regularnie. Dopóki nie zrobię testu z pominięciem logo to nie będę wiedział.

    Teoretyzujac czy PM i wymiennik mogą obniżać ciśnienie ze względu na swoje ograniczenia?
  • Poziom 10  
    Zrobiłem dziś test pominięcia PM-Reglera i wymiennika.
    Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -20170204_1..220.jpg Download (531.35 kB)

    Ku mojemu zdziwieniu nic się nie zmieniło. Woda z tej nitki dalej leci o połowę mniej jak ziman. Zatem można wykluczyć, że coś nie tak jest z PM lub wymiennikiem bo jak woda idzie przez nie to efekt jest taki sam.

    Wychodzi na to, że coś nie tak musi być z rurami albo nitka od ciepłej wody jest zakamieniona, gdzieś przytkana albo coś jest po prostu źle zrobione jeszcze podczas budowy (kładzenia instalacji). Zimna woda idzie normalnie. Tak mi to wygląda jakby gdzieś po drodze coś powodowało, że tej wody idzie mniej i ciśnienie coś zbija.
    Dodatkowo bo o tym nie pisałem wcześniej. W aneksie mam małe okienko rewizyjne a za nim dwa zawory od ciepłej i zimnej wody. Wszystko jest za regipsem. Pojęcia nie mam czemu miało to służyć i dlaczego ktoś to tak dziwnie zrobił.
    Nie wiem po co to to idzie do góry i od razu na dół. Moją uwagę przykuwa to co na dole. Jakaś dziwna kombinacja. Jak zakręcę zawory to nie mam wody w kuchni i łazience (biorąc pod uwagę fakt, że w stacji logo są zawory odcinające). Może przez to jest jakiś problem?
    Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -20170204_1..949.jpg Download (535.01 kB)
    Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -20170204_1..122.jpg Download (461.7 kB)

    Niestety nigdy nie miałem wcześniej logotermy a i też nie mam gdzie indziej sprawdzić. Może to tak ma. Bardzo to wkurza kiedy normalnie z sieci miejskiej woda ciepła i zimna daje tak samo i bez spadków a tu taka proza. :)
  • Poziom 14  
    Skoro ominięcie logotermy nie poprawiło ciśnienia tzn że jest ona niewinna. Trzeba szukać problemu gdzieś w instalacji, posprawdzać na początek filtry przy zaworach pod bateriami jeśli są, poruszać tymi kulówkami czy czasem coś pod nie nie podeszło i blokuje przepływ. Ciężko powiedzieć co może być nie tak nie widząc całej instalacji lub chociaż schematu. Jeżeli dobrze widzę to rurki są PEXowe więc raczej mnie podatne na zakamienianie. Być może w tym dziwnym obejściu góra-dół robi się jakaś poduszka powietrzna i blokuje przepływ. Skoro jest już ta druga para zaworów to można zrobić jeszcze jeden test. Założyć spinkę między tymi zaworami żeby wykluczyć połowe instalacji.
  • Poziom 10  
    Dzięki za odpowiedź.

    Filtrów takowych przed bateriami to tu nie było i nie ma. Zawory na logotermie raz na jakiś czas ruszam po kilka razy. Te z dziwnego podejścia też ale to nic nie zmienia. Co to za test ze spinkami? Nie jestem hydraulikiem :). Na czym to polega, co tym się sprawdza?

    Generalnie za bardzo nie mam pola manewru coś tam zrobić dopóki nie rozebrałbym regipsu. Okienko rewizyjne nie powala :) 15x15 może ma.
    Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -20170205_1..904.jpg Download (1.45 MB)

    Nie licząc, że

    1. Może być coś zakiamienione,
    2. może być coś zawalone na instalacji,
    3. spartolona sama instalacja
    4. nie mając żadnych dodatkowych filtrów,

    co może jeszcze ewentualnie być?
  • Poziom 14  
    Zrób taką samą spinkę jak omijałeś wymiennik i PM logotermy tylko na tych zaworach. Ciężko powiedzieć co jeszcze może sie dziać, trzeba by sprawdzić po kolei cała instalacji CW żeby dojść w którym konkretnie miejscu jest problem. Co do filtrów jeszcze przed bateriami, to nie będą osobne filtry jeśli już tylko będą wbudowane w zaworki przy wężykach, jeśli są zaworki to muszą być filtry.
  • Poziom 10  
    Spięcie tych dwóch zaworów co ma wykazać?
  • Poziom 14  
    Szukamy po kawałku problemu tak? więc skoro ominęliśmy logo i nic nie dało to teraz omijamy logo i kawałek instalacji, zawsze to wykluczenie kilku kształtek które mogą problem jakiś powodować. Oczywiście to już takie szukanie po omacku.
  • Poziom 10  
    Jasne rozumiem. Chodziło mi o to co wizualnie da to spięcie. Powinienem zobaczyć jakąś różnicę na ilości wody, który wypływa z kranu/ów?

    Zobaczę czy będę w stanie coś zrobić bo tak jak pisałem otwór mam 15x15 a inaczej to musiałbym rozwalać regips, żeby mieć swobodę działania.
  • Poziom 10  
    Witam

    Dobrałem się do wspomnianych zaworów i zrobiłem tak, że połączyłem ciepłą z zimną i odwrotnie - czyli tak jakbym sprawdził pół instalacji. Efekt taki sam czyli z ciepłej nitki leciała zimna woda (wizualnie tak samo jak normalnie) a z nitki zimnej leciała ciepła (tak samo jak normalnie z ciepłej czyli wizualnie o połowę słabiej.

    Jeśli dobrze zrozumiałem z tą spinką to miałem ją zrobić tylko na tych zaworach? Jeśli tak to chyba to bez sensu bo w ten sposób zrobiłbym obieg zamknięty i nie miałbym nigdzie ujścia. Na tyle ile się dało zrobiłem zdjęcia i wygląda to tak że z podłogi wychodzą rurki do góry gdzie są zawory i znowu idzie to na dół i rozchodzi się w jedną stronę na wannę, pralkę, kuchnie (zlew i zmywarka). W drugą stronę idzie gdzieś (nie wiem gdzie bo zasłania wełna) i prawdopodobnie idzie do kibelka i zlewu w łazience (nie mam jak tego sprawdzić). Generalnie jak zakręcę zaworki to wody nie mam nigdzie.
    W załączniku zdjęcia plus odręczny rysunek w paint. :) Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy - Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy - Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy - Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -

    Czysto teoretycznie jak dla mnie wychodzi, że coś nie tak by było na odcinku rur od logotermy do tych zaworów. Niestety nie mam jak tego sprawdzić. Spróbuję jeszcze zorganizować manometr i sprawdzę ciśnienie statycznie i jak się da to dynamicznie.


    Update

    Dziś wykonałem testy dynamiczne. Wpiąłem się zaraz za logotermą pod ciepłą wodę. Ciśnienie takie samo jak na teście statycznym między 2-3 bary. Przy odkręconych dwóch kranach z ciepłą wodą ciśnienie spadało do dwóch barów a woda leciała jak krew z nosa.
    Obserwowałem także jak zachowuje się manometr jak woda była zakręcona. Wachania w sieci (pionie) przy zakręconych kranach były nawet do 1 bara !. To chyba coś nie tak - tak myślę - więc jeśli woda mi leci lipnie i jeszcze chwilowo są spadki ciśnienia nawet do bara to już w ogóle.

    Podsumowując zarówno statycznie jak i dynamicznie ciśnienie waha się między 2 a 3 bary.
  • Poziom 14  
    Chodziło mi o coś takiego jak wrysowałem, może słabo jest to widoczne ale wyjaśnie. Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -

    Dzielimy instalację cwu na 2 części jakby. Pierwsza od logo do zaworu a druga od zaworu do wylewek. Wpinamy mostek tak jak szara linia, wykręcamy cwu w logo i sprawdzamy jak leci. Jeśli leci z dobrym ciśnieniem to ta połowa jest ok a problem leży gdzieś dalej.

    Następnie spinamy tak jak zielona linia i jeśli z kranów nam leci słabo to znaczy że gdzieś między zaworami a wylewkami jest problem.

    Może tez być oczywiście odwrotnie że z kranów będzie leciała ok a przy logo słabo wtedy problem jest gdzies między zaworami a logo.
    Może też być że w obu przypadkach będzie leciała słabo a wtedy ciężko już ocenić gdzie i czego szukać.

    Logo nie powinna robić wahania ciśnień na cwu z racji że to jest ta sama woda co zimna tylko podgrzana. Jeśli są takie wahania to znaczy że pewnie w bloku jest hydrofor i on podbija ciśnienie w momencie jak widzi pobór.
  • Poziom 10  
    Potwierdź mi proszę czy dobrze rozumuję. Na tych zaworach mam zrobić połączenie ciepłej i zimnej - tak? Co masz na myśli "wykręcamy cwu w logo i sprawdzamy jak leci" - mam odłączyć za wymiennikiem czy, w którym miejscu? Gdzie mam sprawdzić jak leci woda?

    Z tego co zaznaczyłeś to szary mostek i potem zielony wpinają się do jednej niebieskiej linii ale każdy wychodzi z innej.

    Co do spadków ciśnień - to mogę interweniować we wspólnocie, że coś takiego jest i niech się tym zajmą? Co to ten hydrofor? Czy np. jakbym prosił, żeby podbili ciśnienie w pionie np. do 4 bar to coś da?
  • Poziom 14  
    Kolorowe spinki: bierzemy zimną wodę która ma ciśnienie OK z instalacji, dzielimy sobie naszą instalacji CWU na 2 pętle (jedna od zaworu do logo-szara i druga od zaworu do wylewek-zielona). Żeby zobaczyć jak woda leci w pętli nr 2 nie ma nic więcej do roboty bo odkręcamy kran i widzimy z jaką mocą nam leci zimna woda przez rurki ciepłej. Żeby sprawdzić pierwszą część musimy odkręcić CWU od logo i sprawdzić jak leci do wiaderka albo czegoś. Nie za wymiennikiem tylko przy zaworze odcinającym przy logo. Robimy to samo co robiłeś wcześniej jak omijałeś logo i puszczałeś zimną wodę w rurki ciepłej tylko teraz robimy to jakby od środka instalacji.
  • Poziom 10  
    Witam

    Test pętli zielonej to ja już robiłem. Kilka postów są nawet zdjęcia. Mimo to powtórzyłem go jeszcze raz. Jest ok. Z rurek od ciepłej na krany (2x łazienka i 1x kuchnia) leci tak samo jak normalnie przez rurki od zimnej. Znaczy, że nic nie blokuje. Taka ciekawostka Z zakręconej rury ciepłej wody (zawór) i zakręcony także główny zawór ciepłej wody w logo - leci mi woda? Oczywiście jak lekko popuszczę ten zawór. Jak to możliwe? Mam tylko odkręcone zawory od zimnej.

    Jak mam zrobić test pętli szarej? Czy pętle zieloną mam przywrócić przed tym do stanu pierwotnego? Czy do testu szarego mam tak zostać.

    Jak będzie się lało do wiadra to mam mierzyć czas, ile litrów poleciało czy strugę wody tylko obserwować?
  • Poziom 14  
    Test szarej pętli robimy taką spinkę: Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -
    A wodę puszczamy do wiaderka stąd (tu jest łatwo bo rurkę możemy sobie dogiąć i nic jej nie będzie): Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -
    Wystarczy obserwować strumień. Czemu leci woda z tego zaworu pomimo że wcześniejszy jest zamknięty? Jeszcze nie wiem, jedyna co mi przychodzi na myśl to to że ten zlew którego podłączenia nie jesteś pewny jest podłączony sprzed tych zaworów i przebija przez baterie ale to tylko gdybanie.
  • Poziom 10  
    Spinkę zrobić nie problem. Tylko jak to będzie bo teraz ciepła z zimną będą na siebie napierać.

    Rozumiem, że chodzi o to aby zimna woda pchała i wypychała z rurki od ciepłej przy wymienniku?

    Wydaje mi się, że muszę zaślepić wylot na wymienniku jak odkręcę rurkę lub za licznikiem bo inaczej będzie mi woda lecieć z rurki i z wymiennika a nie o to chodzi.

    Dobrze to rozumiem?

    Będę chciał jeszcze załatwić wąż i podłączyć go do rurki zaraz za wymiennikiem i puścić bezpośrednio pod zlew lub do tych zaworów.
  • Poziom 14  
    Nie będą na siebie napierać bo ciepłej nie będzie jak odkręcimy tą rurkę przy wymienniku, owszem trzeba zaślepić wyjście z wymiennika własnie chciałem pisać sprostowanie bo zorientowałem się że o tym zapomniałem napisać.

    Zamiar jest taki jak zaznaczony tutaj strzałkami: Wymiana sterownika ogrzewania od logotermy -
  • Poziom 10  
    Teraz jasne. Chyba dam zaślepkę za licznikiem będzie mi łatwiej.

    A co do gdybania to wcale bym się nie zdziwił, że kran ma swoje odejście jeszcze przed zaworami. Tutaj tyle niedoróbek jest, że nie dziwił by ten fakt. :)

    Na tą chwilę to wychodzi, że to ta płowa jest gdzieś zrypana.

    Dzięki za odpowiedzi. Jak to zrobię to dam znać.
  • Poziom 10  
    Zrobiłem dziś test - spinka zaworów. W czasie minuta 1:15 sekund napełniłem całe wiadro. 16 litrów wody. Nie wiem czy to dobrze czy nie. Co do ciśnienia to nie było jakoś specjalnie super. Z kranu leci lepiej tak mi się wydaje - zimna oczywiście, niż jak z tej spinki. Jak puszczałem wodę to po chwili było słychać z rur "łuuuuu" :).
    Muszę jeszcze załatwić węża z 7 metrów i wpiąć bezpośrednio pod zlew. Zobaczymy jak to będzie wówczas.

    Na tą chwilę to wychodzi, że bardziej jest coś nie tak na odcinku logo - zawory.
  • Poziom 10  
    Witam osobiście przerabiam takie tematy kilka razy w miesiącu .. po przeczytaniu posta myslę ze przyczyna slabego ciśnienia jest to ze drobiny kamienia wypadajace z wymiennika osadziły sie na jakims trójniku w instalacji .. Trzeba podłączyć pompę z chemia i usunąć zator :D