Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania 114 - jak ustawić wyprzedzenie hamulca naczepy

marcing1988 01 Lut 2017 18:07 1710 13
  • #1 01 Lut 2017 18:07
    marcing1988
    Poziom 5  

    Witam
    Problem dotyczy Scani 114 2002 na tarczach, otóż pod jaką naczepe bym ją nie podczepił Scania blokuje koła szybciej od naczepy. Efekt jest taki że na śliskim załadowana naczepa pcha ciagnik dopuki nie wciśnie się mocniej pedału hamulca, a nie muszę pisać że jest to dość niebezpieczne.
    Po zgłębieniu nieco tematu pomierzyłem ciśnienia na tylnym siłowniku ciągnika i żółtym przewodzie sterujacym naczepą i wyszło ok 1 bar różnicy, z koleji w innym ciągniku ta różnica była na poziomie 3 bar stąd wynika że Scania poprostu ma żle ustawiony kąt wyprzedzenia hamulców naczepy.
    Czy ktoś z farumowiczów może powiedzieć mi gdzie ustawia się to wyprzedzenie?
    Czy na zaworze europa? Bo z niego wychodzi przewód sterowania naczepy, czy może jeszcze gdzieś indzej jest jakiś zawór regulacyjny?

    0 13
  • #2 01 Lut 2017 21:04
    szaman108
    Poziom 29  

    Jak zawór mechaniczny to na nim a jak elektronika to programem sp2.

    0
  • #3 02 Lut 2017 14:02
    marcing1988
    Poziom 5  

    Zawor jest jak najbardziej mechaniczny bo nie wchodzą do niego przewody elektryczne. Więc jest to napewno regulacja manualna tylko jak?

    0
  • #4 02 Lut 2017 14:24
    szaman108
    Poziom 29  

    Podaj numer nadwozia były dwa rodzaje.

    0
  • #5 02 Lut 2017 16:54
    marcing1988
    Poziom 5  

    Nr nadwozia to: VLUR4X20009073128
    Jest zawór ale nie widac na nim rzadnej regulacji ktos doradził mi zebym zdjal odpowietrznik i od dolu niby ma byc sruba relulacyjna zdjolem sruba była tyle ze nie było rzadnej reakcji jerzeli chodzi o roznice cisnien.

    0
  • #6 02 Lut 2017 17:09
    szaman108
    Poziom 29  

    Wieczorem podeślę Ci dane, spokojnie bez pośpiechu to są hamulce!

    0
  • #7 02 Lut 2017 17:55
    marcing1988
    Poziom 5  

    Własnie dlatego ze to sa hamulce zalezy mi na tym by tam wszystko bylo ok.
    A jest mozliwosc by sprawca tego całego zameszania był czujnik nacisku osi? jak to jest z tym regulatorem cisnienia naczepy steruje nim cisnienie z pedalu hamulca czy juz z modulatora tylnej osi gdyby ktos miał jakis schemat prosił bym o wysłanie bo cos tam znalazlem w necie ale sa to schematy bez pneumatycznego zawieszenia.

    0
  • Pomocny post
    #8 02 Lut 2017 21:08
    szaman108
    Poziom 29  

    W załączniku to co potrzeba jak coś to pisz.Poczytaj sobie na temat zasady działania układu EBS tam się dowiesz do czego jest ten ,,czujnik nacisku osi"

    7
  • #9 02 Lut 2017 21:26
    darfur5
    Poziom 28  

    Pomocne i dobrze opisane. Dzięki za udostępnienie!!

    0
  • #10 03 Lut 2017 15:12
    marcing1988
    Poziom 5  

    Bardzo dziekuje za pomocna literature. U mnie najprawdopodobniej sprawca całego zamieszania był ow czujnik nacisku osi.

    0
  • #11 11 Mar 2017 17:27
    marcing1988
    Poziom 5  

    Witam
    Myślalem ze temat zakonczony a usterka usunieta lecz niestety ale myslilem sie.
    Po wnikliwych pomiarach i porównaniu wynikow z wynikami auta sprawnego ( co prawda innej marki ale zasada dzilania i sama budowa ukaldu jest podobna) moje podejrzenia padly na głowny zawór hamowania.
    Jezeli podlocze manometr pod ktorykolwiek silownik na ciagniku to:
    -przy właczonym zaplonie zawsze ciagnik hamuje mocnej od cisnienia sterowania wychodzacego na naczepe
    - przy wyłaczonym zaplonie wyprzedzenei jest ok
    -gdy wlacze zaplon (czyli jest aktywny caly uklad ebs) i w silownikach mam 2bar to cisnienie sterownai na naczepe jest o wile wiele mniejsza zas jak zaplon wylacze cisnienei na silownikach gwaltownei spada i jest m niejsze od tego wychodzaczego na naczepe (wiec wtedy wyprzedzenei jest ok)
    Wedlug mojejwiedzy sa dwa uklady hamowania:
    - elektroniczny
    - zwykly manualny
    obydwa zaleza od poziomu wcisniencia pedalu hamulca z tym ze elektoniczny dodatkowo reguluje siłe hamowania zaleznie od nacisku osi czyli od wskazan czujnika nacisku lecz jego maksimum powinno byc cisnienie ktore jest zadane przez wcisniecie pedalu bez wlaczonej elektroniki zas ona powinna jedynie ujmowac cisnienei hamowania tak by przy pustym zesatwie kola nie blokowaly sie tuz po lekkim dotknieciu pedalu hamulca.
    Podejrzewam z w moim przypadku sterowanie manualne i to elektroniczne rozjechalo sie to znaczy ma duze roznicze i z tad mam z tym autem taki cyrk.
    Pytanie teraz jest nastepujace:
    -czy mozna ów pedal wyregulowac manualnie badz elektronicznie aczkolwiek stawiam na regulacje manualna bo trzeba go dosc mocno wcisnac by w silownikach pojawilo sie jakiekolweik cisninie przy wylaczonej elektroniceoczywiscie
    -czy czeka mnie wymiana tego zaworu lub jest jeszcze jakas regulacja cisninia ktore jest zasilaniem zaworu hamulca.
    -czy moj tok myslenia jest zly a usterka ma zupelnie inna przyczyne.
    Jesi ktos cos wie prosze o podpowiedz.

    0
  • #12 11 Mar 2017 19:22
    kaczy2214
    Poziom 13  

    Dawno nie robiłem scani bo to raczej rzadko się psuje ale coś mi świta że tam między pedałem a zaworem jest czujnik i jakaś regulacja tego czujnika

    0
  • #13 12 Mar 2017 13:40
    marcing1988
    Poziom 5  

    Kolego kaczy bardzo dziekuje za zainteresowanie i odp, tylko jeszcze jak ktos moglby napisac gdzie doklanie jest i jak wyregulowac ten czujnik to byl bym wdzieczny.

    0
  • #14 15 Mar 2017 02:15
    Hektar Zahler
    Poziom 29  

    Jak już wiesz, że wszelkie nastawy dokonuje się w programie, to co się tak tej regulacji przyssałeś. Pedał hamulca ma te wartości na stałe przypisane fabrycznie jako charakterystyczne i są one wklepane (względnie w razie wymiany trzeba je wklepać) do pamięci jednostki EBS z numeru znajdującego się na zaworze. Wartości testowe pedału hamulca 0.3-4.5V/4.6-0.3V. Wartości krańcowe pedału hamulca 0.3-05V/4.4-4.6V. Wracając do usterki co daje latanie wkoło zaworów jak nie masz pojęcia o czujnikach w modulatorze, gdzie nieodzowną jest diagnostyka komputerem. I gdzie tu kody błędów jakieś ? Marnujesz czas chłopie. Prawdziwy test ma dwie fazy: wysterowanie ciśnienia (pomiar na pneumatykę) drogą komputerową z manometrem i pomiar (na czujnik) ciśnienia modulatora tą samą drogą w trybie czysto pneumatycznym zwanym (po mojemu błędnie zresztą) awaryjnym. Słowem fachury niech diagnozuje europę.

    Dodam, że:

    marcing1988 napisał:
    gdy wlacze zaplon (czyli jest aktywny caly uklad ebs) i w silownikach mam 2bar to cisnienie sterownai na naczepe jest o wile wiele mniejsza
    Jest to abnormalne zachowanie modulatora, bo nie na tym rzecz polega żeby robił co chciał.
    marcing1988 napisał:
    zas jak zaplon wylacze cisnienei na silownikach gwaltownei spada
    Powiedziałbym, że jest to normalne wobec ubytku powietrza w modulatorze, który tłumacząc po chłopsku "zbyt mocno zbija ciśnienie".
    Nie należy tak robić, tylko w razie podejrzeń trzeba mierzyć ubytek powietrza na zasilaniu naczepy.
    Sprawdziłem dopiero w instrukcji i maks. dopuszczalny spadek to (minus) 1.5bar w przeciągu maksymalnie dwóch sekund.
    Warunek: wiatry nabite, ręczny zwolniony, a pedał wciśnięty do oporu.

    marcing1988 napisał:
    Podejrzewam z w moim przypadku sterowanie manualne i to elektroniczne rozjechalo sie to znaczy ma duze roznicze i z tad mam z tym autem taki cyrk.
    Jak modulator jest do wymiany, to ma on prawo działać alogicznie i znalezienie przyczyny może być zarówno łatwe jak arcy trudne, albo wręcz niemożliwe.

    0