Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozruch silnika - Falownik IC5

rdebniak 02 Lut 2017 08:50 1191 12
  • #1 02 Lut 2017 08:50
    rdebniak
    Poziom 2  

    Witam,
    Czy ktoś z kolegów jest w stanie wyjaśnić mi co może być powodem tego że silnik nie startuje (jest w utyku "buczy"). Silnik i przekładnia są fabryczną częścią przenośnika taśmowego. Inwestor chciała mieć możliwość sterowania prędkością taśmociągu dlatego też zastosował falownik IC5 SV008iC5-If (w docelowy miejscu pracy brak instalacji 3F). Po skonfigurowaniu parametrów falownika i podłączeniu silnika w trójkąt z godnie z tabliczką znamionową silnik nie startuje - nie wiem dlaczego. Dodam ze przy bezpośrednim zasilaniu z sieci 3-fazowej i skojarzeniu silnika w gwiazdę silnik startuje.

    Dane spisane na szybko z silnika (słaby dostęp):
    G: 400V 1,1-1,2A
    T: 230V 1,6-2,1A
    Postaram się podesłać później zdjęcie

    Parametry falownika nastawiane w załączniku.
    Pozdrawiam

    0 12
  • Sklep HeluKabel
  • #2 02 Lut 2017 10:04
    jam_es
    Poziom 23  

    A jaką częstotliwość zadajesz po podaniu sygnału START? Może jest zbyt niska, aby silnik ruszył.
    Z tego co widzę sterujesz tylko z klawiatury falownika, a częstotliwość zadajesz wbudowanym potencjometrem.
    Sprawdź również parametr H40 (Wybór trybu sterowania) - początkowo ustaw na 0 (zwykłe sterowanie U/f).
    Sprawdź również parametr H41 (Autotuning) - wartość 1 sugeruje załączenie procedury - domyślnie powinno być 0 i uzupełnione parametry H42 i H44.
    Może jesteś po prostu w procedurze Autotuningu i falownik statycznie (bez kręcenia silnikiem) testuje parametry.

    0
  • #3 02 Lut 2017 15:52
    daro31ie
    Specjalista Automatyk

    Taj jak koledzy piszą sprawdź jeszcze raz konfiguracje parametrów odpowiedzialnych za pracę silnika.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #4 04 Lut 2017 20:48
    romulus73
    Poziom 18  

    zacznij od ilości biegunów silnika nie 4 tylko dwie pary dla rpm 1500. rampa dla reduktora to 5 sekund nie 30 taka rampe dajesz dla wentylatorów o dużej energii kinetycznej.
    Dokończ autotiuning bo był rozpoczęty a nie ukończony. Ten silni podłącz w trójkąt 3x230 bo falownik masz jednofazowy

    0
  • #5 05 Lut 2017 10:14
    bonanza
    Spec od Falowników

    Tylko, że dwie pary biegunów to akurat 3,99999.
    Prąd jałowy wpisać nie 0,5A, tylko np. 1,1A.
    Sprawdzić, czy silnik rzeczywiście ma 6 wyprowadzeń - widziałem przezwojone silniki, gdzie tabliczka przyłączeniowa była atrapą, a uzwojenia połączono w gwiazdę w środku silnika. Ale i na to znalazłby się sposób. Rampy 30 sekund za długie - wystarczy 3 s. Autotuning na zero.
    Częstotliwość minimalna to 20Hz. Po załączeniu proszę sprawdzić, jaka częstotliwość jest wyświetlana, potem joystick w górę i podgląd vol i cur - czegoś się dowiemy. Próbnikiem elektrotechnicznym (skakanka ze słupkiem diodowym) sprawdzić obecność trzech wyjściowych napięć międzyfazowych - powinny być równe i z grubsza zgodne z vol.

    0
  • #6 05 Lut 2017 10:33
    Łukasz.K
    Poziom 21  

    Albo za duże obciążenie silnika albo przebiegi zasilające mają niewłaściwy kształt albo silnik jest uszkodzony albo źle podłączony. Sprawdzić silnik bez obciążenia (nie podłączony do taśmociągu) jak się zachowuje, o ile można to zrobić w prosty sposób. Jeżeli silnik nie ruszy na pusto, a mamy dostęp do oscyloskopu można sprawdzić oscyloskopem przebiegi na wyjściu falownika. Ze wzrostem częstotliwości od zera powinno liniowo wzrastać napięcie na wyjściu falownika i osiągnąć przy 50Hz między przewodami L1, L2 lub L2,L3 lub L1,L3 wartość znamionową napięcia czyli 400V. Jeżeli tak nie jest to trzeba poprzestawiać w ustawieniach falownika o ile sam falowniki nie jest uszkodzony.

    0
  • #7 05 Lut 2017 10:48
    bonanza
    Spec od Falowników

    400V tam nigdy nie będzie, niemniej to, co się pojawi, wystarczy do uszkodzenia oscyloskopu. Hahahahaha!

    0
  • #9 05 Lut 2017 11:26
    jack63
    Poziom 41  

    romulus73 napisał:
    zacznij od ilości biegunów silnika nie 4 tylko dwie pary d
    bonanza napisał:
    Tylko, że dwie pary biegunów to akurat 3,99999.
    romulus73 nie załapałeś, że ic5 wymaga podania ilości biegunów, a nie par biegunów...
    Z resztą ten parametr jest zupełnie nieistotny i nie ma wpływu na problem autora tematu.

    0
  • #10 05 Lut 2017 12:22
    Łukasz.K
    Poziom 21  

    Odnośnie uwagi uszkodzenia oscyloskopu. Jeżeli sonda nie jest przystosowana do takich napięć, trzeba włączyć ją przez dzielnik napięcia, taki aby przystować napięcie wyjściowe do możliwości posiadanego oscyloskopu i sondy, dlatego że 400V skuteczne = 566V szczytowe = 1132V międzyszczytowe. Łącząc rezystory warto pamiętać że zwykły rezystor 0.25W wytrzymuje 200V napięcia stałego, dlatego potrzeba by było połączyć minimum 6 takich rezystorów szeregowo np. o wartości 20 kiloomów każdy, tak aby na żadnym z nich napięcie nie było wyższe niż 200V. Wtedy oscyloskop można podłączyć pod jeden, dwa lub trzy skrajne rezystory uzyskując dzielniki odpowiednio 1:6, 1:3, 1:2.

    0
  • #11 05 Lut 2017 12:38
    bonanza
    Spec od Falowników

    I trzeba pamiętać, że w falowniku jednofazowym na szynie DC jest tylko 320V, chyba, że akurat trwa hamowanie.
    No i dosyć ważne, żeby obudowa oscyloskopu nie była uziemiona.

    0
  • #12 13 Lut 2017 11:01
    rdebniak
    Poziom 2  

    Wszystko już działa. Dziękuje za cenne rady. Głównym powodem była przeróbka silnika wykonana przez jakiegoś fachowca. Nie zauważyłem na początku że wszystkie uzwojenia jednej strony silnika zostały odpięte z zacisków połączone razem i schowane pod spodem w otulinie. Nie jestem tylko w stanie sobie powiedzieć po co ktoś to zrobił. Silnik został naprawiony, dokończony proces autotuningu, zmiana niektórych parametrów i od tej pory wszystko działa poprawnie. :)

    Jeszcze raz dziękuje za zainteresowanie i pomoc:)
    Zdjęcie silnika przed naprawą:
    Rozruch silnika - Falownik IC5

    0
  • #13 13 Lut 2017 12:12
    bonanza
    Spec od Falowników

    Ktoś sobie uprościł robotę, a użytkownikowi montaż. U nas w Polsce nie było nigdy potrzeby dostępu do tych trzech wyprowadzeń, dopóki nie pojawiły się falowniki 1-fazowe (sieć wszędzie ma 400V 3f).
    Gdybyś wcześniej napisał, to mógłbyś spróbować takiego rozwiązania: wpisać 29Hz tam, gdzie jest częstotliwość bazowa, czyli 50Hz, a w LG nawet domyślnie 60Hz. Do tej częstotliwości 29Hz silnik działałby z pełnym momentem bez zmiany podłączeń, wynika to z charakterystyki U/f. A jak maszyna się rozbuja, to być może i do 50Hz byłaby w stanie dociągnąć bez utyku.

    0