Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mikroprocesorowy tester kondycji akumulatora samochodowego.

eurotips 04 Feb 2017 20:05 32079 68
Suntrack
  • Mikroprocesorowy tester kondycji akumulatora samochodowego.

    Wstęp.
    Tester akumulatorów samochodowych wykonałem w oparciu o chiński moduł ZB2L3 kupiony za 3,68$:
    Mikroprocesorowy tester kondycji akumulatora samochodowego. Mikroprocesorowy tester kondycji akumulatora samochodowego. Mikroprocesorowy tester kondycji akumulatora samochodowego.

    Rezystor 7R5/5W dołączony do testera nie sprawdzi się przy akumulatorze 12V. W pełni naładowany akumulator spowoduje przepływ prądu około 1,7A więc moc tego rezystora musiałaby wynosić minimum 20W. Zastosowałem więc połączenie szeregowo-równoległe 4 sztuk takich rezystorów.
    Test akumulatora 72Ah trwał dwie doby więc postanowiłem zwiększyć prąd rozładowania. Maksymalny prąd rozładowania deklarowany przez chińczyka to 3A ale jak na płytce zobaczyłem popularny 8205A i rezystor pomiarowy 0R05 w wersji SMD bezpośrednio na pcb to szybko skorygowałem plany.
    Rozwiązanie okazało się banalne, w prosty sposób można wysterować przekaźnik i dołączyć drugi rezystor dużej mocy. Przy prądzie rozładowania 5A moc tego rezystora to minimum 60W więc problem rozwiązała zwykła żarówka halogenowa H7. Zapewniła prąd rozładowania 4A i czas testu akumulatora 72Ah skrócił się do 18h (około 10h przy 44Ah) co jest wartością jak najbardziej do przyjęcia.

    Zdjęcia testera:
    Mikroprocesorowy tester kondycji akumulatora samochodowego. Mikroprocesorowy tester kondycji akumulatora samochodowego. Mikroprocesorowy tester kondycji akumulatora samochodowego.

    Schemat zmodyfikowanego testera:
    Mikroprocesorowy tester kondycji akumulatora samochodowego.

    Opis układu.
    Do poprawnej pracy tester wymaga zasilania 5V. Przewidziano zasilanie z power banku przez złącze mikro-USB. W swoim wykonaniu do starego przydasia ze starego telefonu dodałem tylko moduł ładowania/zabezpieczenia na TP4056 oraz moduł przetwornicy StepUp na module MT3608 poprzedzony włącznikiem.


    Uznałem że nie ma sensu katować delikatnego 8205A i zwiększyłem wartość zewnętrznego opornika rozładowującego z 7R5 do 47R/5W.
    Równolegle z nim łączymy cewki przekaźnika. Będzie łączył tylko raz przy rozpoczęciu pomiarów ale przełączany prąd będzie znaczny, zimne włókno żarówki ma małą rezystancję, więc styki trzeba dać najlepiej na 16A aby się nie skleiły. Typowy przekaźnik samochodowy projektowany jest na 30A więc nie problem będzie taki znaleźć. Wszystko wyjaśnia prościutki schemacik.
    Elementy łączone na pająka i schowane w kawałku plastikowej szyny.

    Opis testu pojemności akumulatora:

    Uwaga! przed rozpoczęciem testu akumulator ładujemy do pełna po czym musimy odczekać 2-4h.

    1. Podłączyć badany akumulator. UWAGA! odwrotne podłączenie biegunów bezpowrotnie uszkodzi tester!
    2. Włączyć zasilanie testera. Na wyświetlaczu pojawi się aktualne napięcie akumulatora.
    3. Wcisnąć przycisk + lub - Tester sam rozpoznaje typ akumulatora i domyślnie dobiera i wyświetla napięcia końcowe rozładowania, np 3,0V dla LiPo i 9V dla Pb-Acid. Przyciskami +/- manualnie zmienić to napięcie na 10.5V (nie każdy akumulator bez uszczerbku zniesie rozładowanie do 9V).
    4. Ustalone napięcie rozładowania zatwierdzić przyciskiem OK
    5. Po 3 mrugnięciach rozpocznie się testowanie, będzie to widać po zapalającej się żarówce. Na wyświetlaczu sekwencyjnie ukazywać się będą: aktualne napięcie akumulatora, aktualny prąd rozładowania (przez rezystor 47R) oraz wyliczona pojemność.
    6. Test trwa kilka/kilkanaście godzin, koniec testu sygnalizuje pulsowanie wyświetlacza. Żarówka wyłączy się automatycznie po zakończeniu rozładowywania.
    7. Odczytujemy i zapisujemy wskazania.
    Uwaga! w celu oszczędzania energii wynik wyświetlany jest przez kilkanaście minut, potem wyświetlacz gaśnie i tester przechodzi w stan uśpienia.

    Interpretacja pojemności wskazanej przez tester
    Tester wyświetlił nam tylko pojemność rozładowaną przez rezystor 47R, musimy dodać do tego pojemność rozładowaną żarówką. Żarówka H7 ma oporność gorącego włókna około 3R. Akumulator rozładowuje się równoległe połączenie cewka/rezystor i żarówki. Wyliczyłem że w moim przypadku będzie to 2,84R więc otrzymany wynik należy pomnożyć ostatecznie przez 14,2. Wyliczenia są bardzo proste więc każdy sam naniesie poprawkę wynikającą z różnicy rezystancji cewki przekaźnika, ja użyłem typowego przekaźnika do montażu na pcb z cewką na 12V/30mA.

    Inne zastosowania testera.

    1. Kontrolowane rozładowanie.
    Po wprowadzeniu żądanego napięcia rozładowania nie musimy martwić się że akumulator zostanie nadmiernie rozładowany. Obciążenie automatycznie rozłączy się w momencie osiągnięcia zadanego napięcia

    2. Pomiar rezystancji wewnętrznej/prądu zwarcia
    Można go oszacować na podstawie spadku napięcia na podłączonym oporniku rozładowującym.

    3. Pomiar napięcia w czasie ładowania
    Zaraz po włączeniu miernik jest w trybie woltomierza. Może być tak pozostawiony w czasie ładowania i będzie wskazywał aktualne napięcie ładowania.

    Zapraszam do komentowania.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    eurotips
    Level 39  
    Offline 
    Moja odpowiedź była pomocna?
    Wciśnij przycisk * p o m ó g ł * - to nie ujmuje pkt z Twojego konta.
    eurotips wrote 5597 posts with rating 1626, helped 406 times. Live in city Supraśl. Been with us since 2006 year.
  • Suntrack
  • #2
    pawlik118
    Level 31  
    Swego czasu interesowałem się tym modułem i pamiętam, że było napisane w opisie że max prąd to 3A, a powyżej 3,1A miernik "sygnalizuje przeciążenie i nie działa"
    Czy po Twoich modyfikacjach miernik poprawnie wskazuje prąd powyżej 3,1A i czy finalnie wynik w Ah jest poprawny? Czy jest konieczne jakieś przeliczanie wynikowej wartości Ah?
  • #3
    mancioch
    Level 12  
    Urządzenie praktyczne,w formie zestawu Kit nie spotkałem do tej pory. Zapewne bardziej funkcjonalne w zastosowaniu do akumulatorów w sprzetach elektronicznych. Zdarza mi się formatowac samochodowe akumulatory przy pomocy właśnie żarówki i przekaznika,który za sprawą opornika rozłącza obciążenie przy ok 11V napiecia aku.Tej samej żarówki R2 45W używam w szeregu podczas ponownego ładowania. Gratuluję urzadzenia i pozdrawiam.
  • #4
    eurotips
    Level 39  
    pawlik118 wrote:
    Swego czasu interesowałem się tym modułem i pamiętam, że było napisane w opisie że max prąd to 3A, a powyżej 3,1A miernik "sygnalizuje przeciążenie i nie działa"


    Zanim napisałem ten temat w realu przetestowałem działanie tego miernika na różnych akumulatorkach. Miernik jest zadziwiająco uniwersalny, potrafi zmierzyć pojemność akumulatorów o napięciu od 1.2V aż do 15V i to jest prawda.
    Dołączony rezystor 7R5/5W służy do testowania ogniw 18650 rozładowując je prądem około 0.4A ale np takie samo ogniwo od telefonu nie da się rozładować tak dużym prądem bo zadziała zabezpieczenie w module ochrony ogniwa i trzeba to robić na innym rezystorze, ja używałem 39R/2W. Ponieważ ten opornik nie wpływa na pomiar pojemności możliwe było zbudowanie tego testera do akumulatorów samochodowych. Tutaj jest jeszcze ciekawiej, akumulator rozładowuje się "poza testerem" .
    Tester dokonuje pomiaru prądu przepływającego przez wzorcowy rezystor SMD 0.05R na płytce testera i na podstawie tego przelicza wynik na mAh. Załączenie i wyłączenie rozładowywania realizuje układ 8205A czyli połączone równolegle dwa tranzystory N-MOSFET zawarte w jego strukturze. Tutaj jest on w obudowie SOT-26 co daje nikłe szanse że przeżyje on te deklarowane 3A. Dlatego ten prąd ograniczyłem do 0.3A i wykonałem dodatkowy obwód z przekaźnikiem i żarówką.

    W przypadku akumulatora samochodowego, tester domyślnie dobierze nam napięcie odcięcia rozładowania 9V bo taka jest "norma" producentów, trzeba rozładować aku do 9V prądem 0.1C aby uzyskać deklarowaną pojemność. Sprawdziłem w necie, taka norma rzeczywiście jest ale skoro tester taką możliwość oferuje to jednak za każdym razem podnosiłem ten próg do 10V używając przycisku + i zatwierdzając przyciskiem OK. Po osiągnięciu tego napięcia wyłączy się MOSFET i co za tym idzie wyłączy się również dodatkowy przekaźnik.

    pawlik118 wrote:
    ...
    Czy po Twoich modyfikacjach miernik poprawnie wskazuje prąd powyżej 3,1A i czy finalnie wynik w Ah jest poprawny? Czy jest konieczne jakieś przeliczanie wynikowej wartości Ah?


    NIE!!! konieczne jest przeliczenie! miernik pokazuje mi 0.3A bo pomiar dokonywany jest tak jakby akumulator obciążony był opornikiem 47R. Ta żarówka jest dla testera niewidoczna i po wyświetleniu wyniku końcowego wartość odczytanej pojemności należy pomnożyć przez 14,2. Wynika to stąd że akumulator rozładowywany jest jednocześnie przez ten opornik 47R i niewidoczną dla testera żarówkę. Ważny jest też opór cewki przekaźnika stawiany dla prądu stałego. Zmierzony miernikiem wypadkowy opór połączonych równolegle rezystora 47R i cewki wynosi 40R (przekaźnik DC 12V 30mA) więc jeśli ktoś użyje samochodowego na prąd 50 mA musi samodzielnie przeliczyć ten współczynnik, będzie on minimalnie większy ale nie będzie to miało wpływu na dokładność samego pomiaru.
  • #5
    piotrek222
    Level 17  
    Zamiast tych rezystorów można było użyć tranzystorów.
    Zrobić tzw. sztuczne obciążenie. Kiedyś widziałem taki schemat takiego sztucznego obciążenia (źródło prądowe).
    Trzeba użyć tranzystora np.: BDW83C. Prąd max 10A!
  • Suntrack
  • #6
    eurotips
    Level 39  
    mancioch wrote:
    Urządzenie praktyczne,w formie zestawu Kit nie spotkałem do tej pory. Zapewne bardziej funkcjonalne w zastosowaniu do akumulatorów w sprzetach elektronicznych. Zdarza mi się formatowac samochodowe akumulatory przy pomocy właśnie żarówki i przekaznika,który za sprawą opornika rozłącza obciążenie przy ok 11V napiecia aku.Tej samej żarówki R2 45W używam w szeregu podczas ponownego ładowania. Gratuluję urzadzenia i pozdrawiam.


    Ten tester nadaje się idealnie do tego celu, napięcie rozładowania można ustawić manualnie z dokładnością 0,1V i nie trzeba pilnować akumulatora przed nadmiernym rozładowaniem bo po osiągnięciu ustawionego napięcia wszystko się rozłączy automatycznie.

    piotrek222 wrote:
    Zamiast tych rezystorów można było użyć tranzystorów.
    Zrobić tzw. sztuczne obciążenie. Kiedyś widziałem taki schemat takiego sztucznego obciążenia (źródło prądowe).
    Trzeba użyć tranzystora np.: BDW83C. Prąd max 10A!


    Z żarówką jest najprościej, do aktywnego obciążenia potrzebny duży radiator albo wentylator bo trzeba rozproszyć około 60W ciepła.
  • #7
    Anonymous
    Anonymous  
  • #8
    eurotips
    Level 39  
    Ze względu na znaczną ilość odprowadzanego ciepła trzeba szukać tranzystora w obudowie TO-3. Dodatkowy kłopot to potrzeba podmiany rezystora 47R na drugie źródło prądowe o wydajności około 0,5A a więc też ponad 6W to wytracenia na radiatorze.
    W praktyce taka duża dokładność pomiaru pojemności nie jest potrzebna,
    zazwyczaj chcemy wiedzieć czy tam jest połowa nominalnej pojemności czy nawet tego już nie ma.
    Największy atut tego testera to możliwość kontrolowanego rozładowania do ręcznie zadanej wartości bez potrzeby pilnowania aby nie uszkodzić akumulatora nadmiernym rozładowaniem. Cały proces rozładowania może trwać nawet dobę więc to bardzo duży plus że można postawić i zapomnieć. Sam to sprawdziłem, po zakończeniu procesu przez godzinę wyświetlany jest wynik i potem wyświetlacz gaśnie i nie rozładowuje już nie tylko akumulatora ale również power banku.
  • #9
    web69
    Level 32  
    Rozładowanie akumulatora Pb do wartości 9V to duży błąd! Nie wolno rozładowywać poniżej 10.5V (1.75V/ogn) Co ciekawe, rozładowując małym prądem 0.1C-0.3C łatwiej uszkodzić akumulator niż stosując duże prądy nawet dochodzące do 1C... Pojemność akumulatora samochodowego jest liczona dla prądu 20h czyli 0.05C przy napięciu końcowym 10.5V
  • #10
    eurotips
    Level 39  
    web69 wrote:
    Rozładowanie akumulatora Pb do wartości 9V to duży błąd! Nie wolno rozładowywać poniżej 10.5V (1.75V/ogn)


    Zgodzę się z Tobą, tak było za starych dobrych czasów.
    Pisząc ten temat trochę przejrzałem aktualnych artykułów głównie not producentów i co tu dużo mówić ...oniemiałem po tej lekturze. Przespałem ten moment ale gdzieś ze dwa lata temu weszła Dyrektywa EU znacznie ograniczająca producentów w zakresie ilości ołowiu użytego w produkcji akumulatorów i nowe normy w których rozładowanie do 9V to nowy narzucony standard.
    Gdzieś w innym znalezionym artykule wyczytałem że wg tej nowej Dyrektywy nie da się w Europie wyprodukować akumulatora i wszystko co jest w sklepach pochodzi z Tajwanu.
    Chińczyk nie wyssał z palca tych domyślnych 9V przy rozładowywaniu, po prostu wyczytał to z katalogów producentów akumulatorów.
    Jednak rozładowanie starego typu akumulatora to takiego napięcia może go zasiarczyć, to jest duży minus tego testera że nie da się zmienić tej domyślnej wartości i po każdym włączeniu testera trzeba zrobić to ręcznie, bo jeśli ktoś nie przeczyta uważnie całego opisu to może mieć problem po rozładowaniu wiekowego aku do napięcia poniżej 10.5V.
  • #11
    piotrek222
    Level 17  
    Ganzz wrote:
    piotrek222 wrote:
    Trzeba użyć tranzystora np.: BDW83C. Prąd max 10A!
    Przecież to tranzsytor darlingtona i raczej jak już szukac to bez układu darlingtona. Spadek 1,2V -1,4V na samym złączu PN.

    Twórca tego układu użył tranzystora darlingtonia najwyraźniej z jakiegoś powodu. A ty nie widząc nawet schematu wiesz lepiej co będzie lepsze.
    Żarówka jest ok ale nie wygląda to estetycznie i jak zamykać to w jednej kompaktowej obudowie. Do tego żarówka nagrzewa się znacznie no i te wiszące/plączące się przewody.
    Stosując sztuczne mamy możliwość płynne regulacji prądu.
  • #12
    eurotips
    Level 39  
    W układzie który zaproponowałem nie da się zrobić płynnej regulacji, musi być stała proporcja między rezystancją żarówki a opornikiem wzorcowym (tutaj 47R).

    Generalnie jest to możliwe, wystarczy zamienić na mocniejszy klucz 8205A taki żeby pracował przy 10A i wtedy przekaźnik nie będzie już potrzebny i największy plus takiej modernizacji -nie będzie już potrzeby przeliczania wyniku.
    I nie musi to być źródło prądowe, wystarczy obciążenie aktywne.
    Propozycja jest ciekawa bo testerem można rozładowywać ogniwa różnego typu i różnej pojemności a że zalecany prąd rozładowania wynosi zazwyczaj 0.1C to do każdej pojemności należałoby indywidualnie dopasować ten prąd. Nie zdałoby to egzaminu jedynie w przypadku akumulatorów NiCd ze względu na niskie napięcie rzędu max 1.2V przy ogniwie naładowanym.
  • #13
    Anonymous
    Anonymous  
  • #14
    kot mirmur
    Level 33  
    Witam, no to teoretycznie możemy sprawdzić pojemność akumulatora, ale nijak się to ma do jego zdolności rozruchowej. Jak sprawdzić jego wydajność prądową?
  • #15
    Anonymous
    Anonymous  
  • #16
    pawlik118
    Level 31  
    To jest tester pojemności. Ciekawe ile % pojemności ma kilkuletni akumulator.. Ja kupiłem AVT5500 i zamierzam zaadaptować go do prostownika aby mierzyć ile energii przyjął akumulator podczas ładowania.
  • #17
    eurotips
    Level 39  
    Ganzz wrote:
    ...
    Potrzebny byłby układ na którym wytracisz z 0,5kW mocy w krótkim czasie, aby sprawdzić jak mocno spada napięcie na zaciskach aku co pozwoli na oszacowanie sprawności aku w trakcie rozruchu oraz jego stan. Takie coś mają testery akumulatorów za 150 zł.

    Tutaj też zaraz po włączeniu testera masz pomiar napięcia na akumulatorze, dopiero wciśnięcie OK rozpoczyna rozładowywanie, ale nie mam pomysłu jak wykonać taki rezystor do pomiaru prądu zwarcia akumulatora, to raczej nie w tym budżecie.
  • #18
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    eurotips wrote:
    rezystor do pomiaru prądu zwarcia akumulatora, to raczej nie w tym budżecie.
    Taśma z khantalu 1 x 10mm, dlugości kilkunastu centymetrów w dziurkowanej obudowie by zapobiec oparzeniu Operatora. Stare, dobre czasy i mierniki (5 V pomiar jednej celi) :D . Chyba jednak ,,budżet" wytrzyma.
  • #19
    mkpl
    Level 37  
    Pomiar zwarciowy akumulatora tak naprawdę daje odniesienie co do rezystancji wewnętrznej. Da się to zrobić bez wytracania dużej mocy. Wystarczy zmierzyć parametry dla sygnału AC (np 1kHz) i zmierzyć prąd AC oraz napięcie AC na akumulatorze :) wyjdzie wprost Rwewnętrzna czyli stan akumulatora. Tak to robią miernikiki Hioki ;)
  • #20
    eurotips
    Level 39  
    Nawet bez testu zwarcia można na szybko ocenić stan akumulatora tym testerem,
    wystarczy po uruchomieniu rozładowywania obserwować na wyświetlaczu wskazania
    napięcia akumulatora (tester sekwencyjnie wyświetla: napięcie akumulatora /prąd rozładowania /pojemność)
    W pełni naładowany (do napięcia 14.8) i odczekaniu 2-4h akumulator zaczyna rozładowywanie i zaobserwowane napięcie da nam pierwszą informację o stanie,
    nowy pokaże 12,8V a kilkuletni (na moim przykładzie, po testach go wymieniłem) zawsze pokazywał 11,8V na włączonej żarówce,
    a przeliczona pojemność nie stanowiła nawet 40% pojemności znamionowej.
  • #21
    mkpl
    Level 37  
    To też jest rodzaj testu rezystancji wewnętrznej. Możesz zmierzyć napięcie akumulatora bez obciążenia i po obciążeniu znanym prądem i z tego wyliczyć rezystancję wewnętrzną.

    Główne parametry akumulatora to właśnie rezystancja wewnętrzna (rośnie wraz z starzeniem) i pojemność. Oba parametry są całkowicie oderwane od siebie.
  • #22
    eurotips
    Level 39  
    No właśnie o ile pojemność akumulatora można oszacować po gabarytach, to z prądem zwarcia jest większy problem, nawet producenci podają go wg kilku norm.
  • #23
    glapsson
    Electronics specialist
    Jaki koszt testera...?
    może lepiej od razu kupić nowy akumulator.
    Ja uważam że jak zaczynają się kłopoty z akumulatorem
    to łatwo to wychwycić a jedyny skuteczny zabieg jaki można wykonać to zakup nowego.
    Żaden tester nie przywróci sprawności aku.
  • #24
    eurotips
    Level 39  
    Koszty wykonania testera:
    -moduł ZB2L3 3,68$
    -żarówka H7 4zł
    -krokodylki 2zł
    -przekaźnik 12V 2,50zł
    -powerbank od 15zł
    wychodzi 25zł bez powerbanku

    Dodatkowo tym testerem można testować każdy akumulator o napięciu znamionowym od 1.0V do 15V w tym ogniwa NiCd i LiPo

    Można obecnie kupić wiele ładowarek które oferują funkcję liczenia pojemności wpompowanej przy ładowaniu, ale sporo kłopotu sprawi nam znalezienie urządzenia które zmierzy ile z akumulatora da się wypompować.

    Zobaczymy jak rozwinie się sytuacja na rynku akumulatorów bo już dziś odzywają się głosy że nowe akumulatory wyprodukowane wg nowych norm UE nawet roku nie przeżyją w samochodzie.
  • #25
    Wlodek22
    Level 31  
    mkpl wrote:


    Główne parametry akumulatora to właśnie rezystancja wewnętrzna (rośnie wraz z starzeniem) i pojemność. Oba parametry są całkowicie oderwane od siebie.


    One są nawet bardziej niż mocno że sobą związane. Sama pojemność z definicji (prąd 20h) opiera się na rezystancji wewnętrznej. Postępujące zasiarczenie lub osypywanie się masy czynnej proporcjonalnie zmniejsza i pojemność i RW. Radykalne rozbieżności między nimi mogą wystąpić jedynie w wyniku uszkodzenia mechanicznego, typu upalenie płyt lub gdy puści zgrzew mostków między celami.
  • #26
    mkpl
    Level 37  
    Faktycznie głupotę strzeliłem. Wszystkie systemy zasilania PPOŻ bazują na cyklicznym pomiarze rezystancji akumulatora i traktują to jako jedyny i główny wyznacznik stanu akumulatora. Powyżej pewnej rezystancji zgłaszany jest alarm i trzeba wymienić akumulatory...
  • #27
    zibq
    Level 28  
    Użyteczne urządzenie. Jednak przy testach dużej pojemności (akumulator samochodowy) niepokoi mnie tylko jedna rzecz:
    eurotips wrote:
    Uwaga! w celu oszczędzania energii wynik wyświetlany jest przez kilkanaście minut, potem wyświetlacz gaśnie i tester przechodzi w stan uśpienia.

    Czy można później odczytać wynik czy po uśpieniu idzie w zapomnienie?
    Bo nie wyobrażam sobie aby czuwał przez nockę aby odczytać wynik na końcu.
  • #28
    eurotips
    Level 39  
    Sprawdziłem.
    Wyświetlacz mruga przez 1,5h wyświetlając pojemność,
    potem przestaje mrugać i zaczyna wyświetlać napięcie akumulatora,
    nie miałem dość czasu aby sprawdzić jak długo wyświetla napięcie,
    jednak moje spostrzeżenia potwierdziły się, po jakimś czasie wszystko gaśnie.
    Już w momencie jak zacznie wyświetlać napięcie tracimy bezpowrotnie informację o pojemności, także proszę uważać. Tej informacji nie znajdziecie w chińskiej instrukcji.
  • #29
    web69
    Level 32  
    No to lipa, pojemność akumulatora, to pomiar przez 10 lub 20 godzin. Przy krótszych czasach pomiar jest mało miarodajny...
  • #30
    zibq
    Level 28  
    eurotips wrote:
    Już w momencie jak zacznie wyświetlać napięcie tracimy bezpowrotnie informację o pojemności, także proszę uważać.

    Szkoda, ale widać założeniem programisty była oszczędność energii. Można zawsze dołożyć buzzer, który załączy się jak przekaźnik odłączy obciążenie.
    Mam jeszcze pytanie przy jakim napięciu wyznaczałeś rezystancję żarówki?
    Zmierzam do tego, że rezystancja żarówki w funkcji napięcia nie jest liniowa i zastanawiam się jak duży jest błąd pomiaru - w końcu napięcie podczas rozładowania spada powiedzmy z 12,5V do 10,5V i rezystancja zmienia się (nieliniowo) - link