
Wstęp.
Tester akumulatorów samochodowych wykonałem w oparciu o chiński moduł ZB2L3 kupiony za 3,68$:



Rezystor 7R5/5W dołączony do testera nie sprawdzi się przy akumulatorze 12V. W pełni naładowany akumulator spowoduje przepływ prądu około 1,7A więc moc tego rezystora musiałaby wynosić minimum 20W. Zastosowałem więc połączenie szeregowo-równoległe 4 sztuk takich rezystorów.
Test akumulatora 72Ah trwał dwie doby więc postanowiłem zwiększyć prąd rozładowania. Maksymalny prąd rozładowania deklarowany przez chińczyka to 3A ale jak na płytce zobaczyłem popularny 8205A i rezystor pomiarowy 0R05 w wersji SMD bezpośrednio na pcb to szybko skorygowałem plany.
Rozwiązanie okazało się banalne, w prosty sposób można wysterować przekaźnik i dołączyć drugi rezystor dużej mocy. Przy prądzie rozładowania 5A moc tego rezystora to minimum 60W więc problem rozwiązała zwykła żarówka halogenowa H7. Zapewniła prąd rozładowania 4A i czas testu akumulatora 72Ah skrócił się do 18h (około 10h przy 44Ah) co jest wartością jak najbardziej do przyjęcia.
Zdjęcia testera:



Schemat zmodyfikowanego testera:

Opis układu.
Do poprawnej pracy tester wymaga zasilania 5V. Przewidziano zasilanie z power banku przez złącze mikro-USB. W swoim wykonaniu do starego przydasia ze starego telefonu dodałem tylko moduł ładowania/zabezpieczenia na TP4056 oraz moduł przetwornicy StepUp na module MT3608 poprzedzony włącznikiem.
Uznałem że nie ma sensu katować delikatnego 8205A i zwiększyłem wartość zewnętrznego opornika rozładowującego z 7R5 do 47R/5W.
Równolegle z nim łączymy cewki przekaźnika. Będzie łączył tylko raz przy rozpoczęciu pomiarów ale przełączany prąd będzie znaczny, zimne włókno żarówki ma małą rezystancję, więc styki trzeba dać najlepiej na 16A aby się nie skleiły. Typowy przekaźnik samochodowy projektowany jest na 30A więc nie problem będzie taki znaleźć. Wszystko wyjaśnia prościutki schemacik.
Elementy łączone na pająka i schowane w kawałku plastikowej szyny.
Opis testu pojemności akumulatora:
Uwaga! przed rozpoczęciem testu akumulator ładujemy do pełna po czym musimy odczekać 2-4h.
1. Podłączyć badany akumulator. UWAGA! odwrotne podłączenie biegunów bezpowrotnie uszkodzi tester!
2. Włączyć zasilanie testera. Na wyświetlaczu pojawi się aktualne napięcie akumulatora.
3. Wcisnąć przycisk + lub - Tester sam rozpoznaje typ akumulatora i domyślnie dobiera i wyświetla napięcia końcowe rozładowania, np 3,0V dla LiPo i 9V dla Pb-Acid. Przyciskami +/- manualnie zmienić to napięcie na 10.5V (nie każdy akumulator bez uszczerbku zniesie rozładowanie do 9V).
4. Ustalone napięcie rozładowania zatwierdzić przyciskiem OK
5. Po 3 mrugnięciach rozpocznie się testowanie, będzie to widać po zapalającej się żarówce. Na wyświetlaczu sekwencyjnie ukazywać się będą: aktualne napięcie akumulatora, aktualny prąd rozładowania (przez rezystor 47R) oraz wyliczona pojemność.
6. Test trwa kilka/kilkanaście godzin, koniec testu sygnalizuje pulsowanie wyświetlacza. Żarówka wyłączy się automatycznie po zakończeniu rozładowywania.
7. Odczytujemy i zapisujemy wskazania.
Uwaga! w celu oszczędzania energii wynik wyświetlany jest przez kilkanaście minut, potem wyświetlacz gaśnie i tester przechodzi w stan uśpienia.
Interpretacja pojemności wskazanej przez tester
Tester wyświetlił nam tylko pojemność rozładowaną przez rezystor 47R, musimy dodać do tego pojemność rozładowaną żarówką. Żarówka H7 ma oporność gorącego włókna około 3R. Akumulator rozładowuje się równoległe połączenie cewka/rezystor i żarówki. Wyliczyłem że w moim przypadku będzie to 2,84R więc otrzymany wynik należy pomnożyć ostatecznie przez 14,2. Wyliczenia są bardzo proste więc każdy sam naniesie poprawkę wynikającą z różnicy rezystancji cewki przekaźnika, ja użyłem typowego przekaźnika do montażu na pcb z cewką na 12V/30mA.
Inne zastosowania testera.
1. Kontrolowane rozładowanie.
Po wprowadzeniu żądanego napięcia rozładowania nie musimy martwić się że akumulator zostanie nadmiernie rozładowany. Obciążenie automatycznie rozłączy się w momencie osiągnięcia zadanego napięcia
2. Pomiar rezystancji wewnętrznej/prądu zwarcia
Można go oszacować na podstawie spadku napięcia na podłączonym oporniku rozładowującym.
3. Pomiar napięcia w czasie ładowania
Zaraz po włączeniu miernik jest w trybie woltomierza. Może być tak pozostawiony w czasie ładowania i będzie wskazywał aktualne napięcie ładowania.
Zapraszam do komentowania.
Cool? Ranking DIY