Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Volvo FL 6 18 - Wolne ładowanie powietrza, brak hamulców.

mecanico 04 Feb 2017 23:30 2271 4
  • #1
    mecanico
    Level 9  
    Volvo Intercooler FL6 18 230 km
    Silnik D6A230
    Rok 1999

    Samochód nie przeszedł przeglądu, a powodem jest zbyt długi okres ładowania zbiorników z powietrzem i co za tym idzie brak hamulców oraz z powodu zanieczyszczenia spalin. En la web Przy pracującym silniku po 3-krotnym wciśnięciu pedału hamulca, ciśnienie spada do 4 Bar i pedał zaczyna wpadać do końca. I żeby zaczął działać ponownie trzeba czekać kilka minut. Zbiorniki powietrza załadowują się maksymalnie do 6,5 Bara (sprawdzone manometrem) chyba że ostro zwiększę obroty silnika (ładuje do 10 Bar, jeśli nie używa się hamulców, ale trzeba czekać strasznie długo).
    Brak wycieków powietrza i po zgaszeniu silnika utrzymują się 4 Bary.

    Prześledziłem częściowo przewody z powietrzem od kompresora do zbiorników 1 i 2 i wygląda to mniej więcej tak:

    1) Kompresor
    2) Automatyczna pompka płynu przeciw zamarzającego 9320021000
    3) zawór upustowy 8,5 bara
    4) mały zbiornik z powietrzem
    5) zawór cztery obwodowy 3124013
    6) cześć przewodów z powietrzem idzie do zaworu przekaźnikowego 0481026019
    i część idzie do 2 dużych zbiorników z powietrzem.

    Odpowietrzyłem mały zbiornik, który znajduje się miedzy zaworem upustowym i zaworem cztery obwodowym i wylało się około 3 litrów wody!!! oraz trochę oleju (przypuszczam że zbiornik ten nie był odpowietrzany od 10 lat lub ktoś bez umiaru dolewał wody/alkoholu przeciw zamarzającego do zbiorniczka). Zbiorniki 1 i 2 były czyste bez śladu wody. Nie znalazłem żadnego filtra powietrza. W jaki sposób w tym modelu osuszane jest powietrze?

    Proszę o pomoc, gdzie szukać przyczyny długiego ładowania powietrza. Czy może to być zawór przy pedale hamulca czy tez inny z wcześniej wymienionych lub zupełnie inna przyczyna? Według naszego mechanika kompresor powietrza jest sprawny w 100 procentach.
  • #2
    darfur5
    Level 34  
    Skoro w zbiorniku jest olej to winę za to ponosi sprężarka . Wydajność sprężarki zmalała w czasie eksploatacji pojazdu, pewnie zaworki w głowicy się kończą .Jeśli układ pneumatyczny jest szczelny to stawiam na sprężarkę.
  • #3
    mecanico
    Level 9  
    Do Darfur5.
    Oleju w zbiorniku nie bylo dużo, i w niektórych ciągnikach było o wiele więcej oleju, jednak nie było problemu z ładowaniem powietrza.
    Jutro posprawdzam przewody powietrza przy kompresorze, czy są drożne. Jeśli są drożne to przyczyną słabego ładowania będzie głowica kompresora? Czy odkręcenie głowicy od kompresora to jest jakaś skomplikowana operacja? Zamówić zestaw naprawczy do głowicy, czy też nie bawić się w naprawy i wymienić cały kompresor? Auto ma około 1400000km przebiegu i do tej pory kompresor nie był naprawiany.

    Dzięki za pomoc.
  • #4
    darfur5
    Level 34  
    Wymiana uszczelek i zaworków w głowicy sprężarki nie jest skomplikowana , ale jak w każdej naprawie wymaga uwagi . Bywa ,że w zestawach naprawczych jest rozpiska co do montażu.Myślę ,że po takim przebiegu trzeba wziąć pod uwagę wymianę całej sprężarki ale to kwestia do rozważenia co będzie bardziej korzystne i tańsze.Ale tak jak napisałeś , sprawdz drożność przewodu od sprężarki bo może tam tkwić problem.
  • #5
    mecanico
    Level 9  
    Znalazłem jeden mały wyciek powietrza przy zaworze od hamulca ręcznego (pod kabiną). Po zaciągnięciu hamulca nawet tylko na kilka sekund, trzeba czekać kilka minut na odblokowanie kół. Prawdopodobnie zawór jest uszkodzony.

    Na przeglądzie technicznym nie używałem hamulca ręcznego i samochód przeszedł przegląd bez problemu... i bez naprawy.

    Tak jak pisał Darfur5 prawdopodobnie sprężarka jest juz zużyta i do tego dochodzi uszkodzony zawór. Niestety na 100% nie mozna tego stwierdzić, bo auto ma już swoje lata i nie będzie na razie naprawiane.