Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

"Przełącznik żarówek" przeróbka układu

06 Lut 2017 01:27 555 9
  • Poziom 12  
    Witam,
    Chcę przerobić lekko lampę pozycji/kierunku w samochodzie, tzn. w jednej lampie są dwie żarówki (w5w i p21w), lampa to tzw. clear (przeźroczysty klosz). w5w świeci na biało, p21w na pomarańczowo, w lampie nie ma żadnej przegrody (obie żarówki mają wspólny odbłyśnik) i przy mruganiu kierunku słabo to wygląda dlatego też chcę to poprawić, potrzebuję zrobić układzik który na czas mrugania kierunku rozłączy pozycję, pierwotny pomysł polegał na tym żeby kierunek zostawić podłączony tak jak jest a do pozycji podłączyć przekaźnik samochodowy, ale w takim przypadku żarówki migają na zmianę.
    Przekaźnik był podłączony tak:
    sygnał z kierunku (pin 86) -> cewka -> masa (pin 85)
    pin 30 - prąd pozycji
    pin 87a - żarówka pozycji
    pin 87 - nic
    Gdy prąd nie płynie przez cewkę to pin 30 jest zwarty z 87a.

    Jakieś pomysły jak "podtrzymać" prąd na cewce dłużej? Myślę że to załatwiło by problem, ale nie wiem czy dobrze kombinuje.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 37  
    Witam,
    może zamiast podtrzymywać prąd lepiej sterować cewką przekaźnika bezpośrednio z manetki kierunkowskazu, tam sygnał jest trwały, to znaczy nie jest przerywany.

    Czy takie zmiany są w ogóle bezpieczne, zgodne z przepisami, itd ?

    Pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 16  
    Będzie to doskonały wabik na policjantów którzy są wyczuleni na mrugające żarówki w tylnym oświetleniu.
  • Poziom 43  
    Nawet jeśli producent to spartolił, to urzędnicy klepneli papiery nie oglądając lampy na oczy i formalnie jest "dobrze" jak poprawisz i na oko będzie lepiej, to formalnie będzie "źle".

    Podtrzymanie przekaźnika - najprościej dioda i kondensator, ale ma to wadę że w chwili załączania pobiera duży prąd ładowania kondensatora z obwodu kierunkowskazów, problem może złagodzić szeregowo włączony eksperymentalnie dobrany rezystor, układ całkowicie pozbawiony tej wady musiał by być nieco bardziej skomplikowany (kilkanaście elementów) - google -> przerzutnik monostabilny
  • Poziom 12  
    krzysiek_krm napisał:
    Czy takie zmiany są w ogóle bezpieczne, zgodne z przepisami, itd ?
    jdubowski napisał:
    Oczywiście że nie.

    Niektóre samochody mają tak fabrycznie.
    rafal35 napisał:
    Będzie to doskonały wabik na policjantów którzy są wyczuleni na mrugające żarówki w tylnym oświetleniu.
    Akurat chodzi o lampę przednią
  • Poziom 31  
    Masę (-) żarówki 5W , podłącz do (+)żarówki 21W
    Wtedy żarówka biała 5W będzie gasła gdy zaświeci się żarówka żółta 21W .
    Nie potrzeba zadnych przekaźników .
  • Poziom 37  
    bruns napisał:
    Masę (-) żarówki 5W , podłącz do (+)żarówki 21W
    Wtedy żarówka biała 5W będzie gasła gdy zaświeci się żarówka żółta 21W .
    Nie potrzeba zadnych przekaźników .

    Bardzo przepraszam, ale ten pomysł jest generalnie bez sensu.
    Po pierwsze, mała żarówka będzie gasła tylko przy załączonej dużej, czyli nadal będzie migała.
    Po drugie, mała żarówka będzie zasilana przez szeregowo włączoną dużą żarówkę, mała będzie świeciła słabiej, duża może się lekko żarzyć.
    Po trzecie, nie wiadomo jak zachowa się sterownik kierunkowskazu kiedy dostanie wsteczne napięcie z dzielnika oporowego złożonego z obu żarówek w sytuacji gdy powinno być tam napięcie równe zeru.
    Reasumując, można sterować cewką przekaźnika z manetki.
    Możliwe, że można rozwinąć tę koncepcję tak, aby wilk był syty (policja) i owca cała (ładne efekty wizualne). Zamiast przekaźnika działającego dwustanowo (załączony - wyłączony) może zastosować ściemniacz małej żarówki (też sterowany z manetki), gdy kierunkowskaz jest wyłączony, żarówka świeci ze 100 % jasnością, gdy załączony, z mniejszą, doświadczalnie dobraną.
  • Poziom 30  
    Co da sterowanie z manetki skoro i tak jest tam przerywane napięcie w takt pracy przerywacza. Oczywiście w "klasycznym" układzie -przerywacz-manetka-żarówka L/R
  • Poziom 16  
    inspire1 napisał:
    krzysiek_krm napisał:
    Czy takie zmiany są w ogóle bezpieczne, zgodne z przepisami, itd ?
    jdubowski napisał:
    Oczywiście że nie.

    Niektóre samochody mają tak fabrycznie.
    rafal35 napisał:
    Będzie to doskonały wabik na policjantów którzy są wyczuleni na mrugające żarówki w tylnym oświetleniu.
    Akurat chodzi o lampę przednią

    Nie znalazłem informacji że chodzi o przednią i od jakiego auta co może było by pomocne :-)
    Nie zmienia to nic w kwestii legalności ale faktycznie nowe auta często mają przedni kierunek migający na przemian ze światłem dziennym (nie z pozycją)więc można pokusić się jednak o imitację takiego rozwiązania,czyli przemiennie kierunek i pozycja.Jeżeli kolega chce na stałe wyłączyć żarówkę pozycji na czas działania kierunkowskazu to najlepsze rozwiązanie podał już kolega jarek_lnx