Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Za duże napięcie ładowania prostownika.

Alfi1978 07 Feb 2017 23:00 2748 15
Relpol
  • #1
    Alfi1978
    Level 9  
    Witam. Mam prostownik firmy MARPOL CA-JL-15A. Problem polega na tym, że napięcie ładowania bez obciążenia jest 10,45V bez obciążenia. Po podłączeniu do akumulatora jego wartość wzrasta do około 16V. Zastosowany jest mostek QL5010 i przełącznik HZ5B-20A/3.
    Co może być przyczyną takiego zachowania?
  • Relpol
  • #2
    anet870
    Level 26  
    Akumulator z przeznaczeniem na złom :)
  • #3
    Alfi1978
    Level 9  
    Ok. Podłączałem trzy, więc co wszystkie na złom?
  • #4
    gimak
    Level 40  
    Alfi1978 wrote:
    Problem polega na tym, że napięcie ładowania bez obciążenia jest 10,45V bez obciążenia. Po podłączeniu do akumulatora jego wartość wzrasta do około 16V.

    Wygląda na to, że ten prostownik wbrew pozorom, nie ma żadnej automatyki zabezpieczającej przed nadmiernym wzrostem napięcia ładowanego akumulatora, albo jest ona niesprawna.
    Przy ładowaniu prostownikiem z takim zabezpieczeniem, nawet akumulatora nadającego się na złom, nie powinno dojść do takiego wzrostu napięcia.
  • #5
    Alfi1978
    Level 9  
    Właśnie poszukuję jakiegoś schematu takiej automatyki.
    Ten prostownik składa się z trafo, mostka z opornikiem i przełącznika HZ5B-20A/3
  • #6
    hemicznyali
    Level 15  
    Alfi1978 wrote:
    Problem polega na tym, że napięcie ładowania bez obciążenia jest 10,45V bez obciążenia. Po podłączeniu do akumulatora jego wartość wzrasta do około 16V.

    Jaką masz pewność że akumulatory były, że są sprawne? Zmierzyłeś tylko napięcie, a czy te akumulatory pobierają jakiś prąd w trakcie ładowania.
  • #7
    Alfi1978
    Level 9  
    Prąd ładowania około 5A, sam pobór aku to około 0,05A (nic nie włączone).
  • #8
    hemicznyali
    Level 15  
    Alfi1978 wrote:
    Prąd ładowania około 5A, sam pobór aku to około 0,05A (nic nie włączone).

    Nie bardzo rozumiem, pytałem jaki prąd wskazuje amperomierz po podłączeniu akumulatora?
  • #9
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Alfi1978 wrote:
    Po podłączeniu do akumulatora jego wartość wzrasta do około 16V

    Jak ładujesz w samochodzie to przynajmniej włącz postojówki.
  • #10
    gimak
    Level 40  
    Alfi1978 wrote:
    Właśnie poszukuję jakiegoś schematu takiej automatyki.
    Ten prostownik składa się z trafo, mostka z opornikiem i przełącznika HZ5B-20A/3

    Po zdjęciu w internecie sądziłem, że to bardziej wypasione ustrojstwo.
    Jak chcesz coś prostego i sam to jesteś wstanie zmontować, tu zajrzyj tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16201473#16201473
    W podanym wykonaniu układ przerywa ładowanie po osiągnięciu przez akumulator założonego napięcia i wznawia je po jego opadnięciu do określonej wartości.
    Więc w tej sytuacji napięcie akumulatora nie ma prawa wzróść ponad nastawioną wartość.
    Gdyby interesowało Cię stałe przerwanie ładowania akumulatora po osiągnięciu zadanej wartości napięcia, to wystarczy zmienić miejsce włączenia styków NC (normalnie zwartych) na od strony akumulatora (obecnie są od strony prostownika), ale wtedy wskazany byłby przekaźnik z cewką o większej oporności 160-200 omów, żeby tranzystor tak się nie grzał.
  • #11
    SQ5AZP
    Level 29  
    Alfi1978 wrote:
    Witam. Mam prostownik firmy MARPOL CA-JL-15A. Problem polega na tym, że napięcie ładowania bez obciążenia jest 10,45V bez obciążenia. Po podłączeniu do akumulatora jego wartość wzrasta do około 16V. Zastosowany jest mostek QL5010 i przełącznik HZ5B-20A/3.
    Co może być przyczyną takiego zachowania?

    Miernik na złom! Przy wyprostowanym pulsującym 10,45VDC NIE MA MOŻLIWOŚCI aby po filtracji (bez obciążenia) potencjał skoczył do 16 V. Maksimum nie przekracza w takim przypadku 14,88VDC.
    Woltomierz należy skalibrować! Lub porównać wskazania z przyrządem o dwie klasy lepszym niż zabawka którą się posługujesz, a następnie spisać sobie tabele poprawek dla podzakresów.
    Proponuję akumulator rozładować, a dopiero bawić się w ładowanie.
    Najlepiej zespołem żarówek halogenowych o prądzie równym C baterii (przy okazji dowiesz się ile naprawdę ,,zostało'' z używanego akumulatora.
  • #12
    eurotips
    Level 38  
    Jak ładuje w garażu w temperaturze zero albo i niżej to 16V jest wartością jak najbardziej możliwą, wiem że takie mrozy są raz na kilka lat i na pierwszy rzut oka te 16V wygląda na niepoprawne.
  • #13
    Wlodek22
    Level 30  
    Jest to całkiem normalne końcowe napięcie naładowanego akumulatora. Chyba że 16V pojawia się przy słabym akumulatorze po ktrótkim czasie od podłączenia ładowania. Wtedy akumulator zasiarczony, albo zużyty.
  • #14
    gimak
    Level 40  
    SQ5AZP wrote:
    Miernik na złom! Przy wyprostowanym pulsującym 10,45VDC NIE MA MOŻLIWOŚCI aby po filtracji (bez obciążenia) potencjał skoczył do 16 V. Maksimum nie przekracza w takim przypadku 14,88VDC.

    Napięcie ~12V po wyprostowaniu dwu połówkowym, bez filtracji, daje takie napięcie (ok. 10.5V), a po podpięciu kondensatora napięcie wzrasta do wartości szczytowej tj ok. 17V.
    Tylko w tym wypadku raczej wątpię, aby na wyjściu trafo było napięcie ~12V, jest na pewno wyższe rzędu 15-16V, więc w takim przypadku zmierzona wartość może budzić wątpliwości.
  • #15
    SQ5AZP
    Level 29  
    Jak oblicza się wartość szczytową napięcia - mam nadzieję - wiecie
    Zatem 10,45Vx√2 i mamy =14,734V.
    Pod obciążeniem będzie kilkaset mV mniej.
    Zatem skąd 16V?
    Jedyny poprawny wniosek - miernik złom.
    Przy napięciu jałowym 12AC otrzymamy: 16,92VDC - Uf ≈16V.

    Jeżeli otrzymałeś pomiar wartości skutecznej napięcia wyprostowanego różny od pomiaru napięcia przemiennego więcej jak spadek na jednym prostowniku (diodzie) to znaczy, że miernik którym się posługujesz ma błąd w granicach 7-8% wartości mierzonej.
    A to już złom.
    Jednak prostownik (jak na ,,marketowe dziadostwo')' wygląda poprawnie.
    Pierwszy zakres - do ładowania bez kontroli - stąd niskie napięcie . (Nie rozwalisz baterii na skutek gazowania). Drugi zakres - ładowanie szybkie pod kontrolą - od czasu do czasu należy sprawdzać potencjał ładującej się baterii i prąd ładowania.

    Należy pamiętać że próg intensywnego gazowania dla baterii 12V to 15,4V-15,6V.
    Stąd zalecenia wielu producentów, aby NIE PRZEKRACZAĆ PODCZAS ŁADOWANIA poziomu 14,4-14,6V.
  • #16
    gimak
    Level 40  
    SQ5AZP wrote:
    Jak oblicza się wartość szczytową napięcia - mam nadzieję - wiecie
    Zatem 10,45Vx√2 i mamy =14,734V.

    Kolego nie masz racji.
    Wynika z tego ~12 (napięcie skuteczne prądu przemiennego)x1.42=17.04 (napięcie szczytowe albo maksymalne).
    Po wyprostowaniu obojętnie jedno czy dwu połówkowym napięcie szczytowe pozostaje to samo co do wartości.
    Napięcie pulsujące mierzone przez woltomierz mierzy wartość średnią ważoną takiego przebiegu, czyli jest to iloraz powierzchni pod krzywą i długości okresu i on dla wartości wyjściowej ~12V wynosi ok. =10.6V.
    Jak do takiego napięcia podłączymy kondensator, to w idealnych warunkach powinniśmy na nim zmierzyć napięcie szczytowe czyli 17.04V.