Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moja pierwsza wytrawiona płytka PCB

ESP 20 Lip 2005 18:52 5076 26
  • #1 20 Lip 2005 18:52
    ESP
    Poziom 15  

    Witam wsztstkich,
    Dzisiaj nadszedł moment pierwszego trawienia PCB.
    Ponizej jest rezultat. Prosze ocenić :)
    Jest to PCB pod preamp do gitary autorstwa janka (znalazlem w dziale DIY).

    0 26
  • #2 20 Lip 2005 20:43
    Owsik
    Poziom 22  

    Moja pierwsza plytka wygladala podobnie, tylko z pospiechu zrobilem lustrzane odbicie :D Otworki lepiej jest wywiercic przed trawieniem, teraz bedziesz musial bardzo uwazac zeby Ci sciezki nie poodpadaly ;)
    Poczytaj o metodzie zelazkowej, a pisaka bedziesz uzywal tylko do ewentualnego retuszu ;)

    0
  • #3 20 Lip 2005 20:47
    janrtv
    Poziom 18  

    Witam trochę kiepsko to wygląda na pierwszy raz, ale następna będzie lepsza kup sobie pisak do malowania i popraw połączenia linie powinny być cienkie i proste . Pozdrawiam

    0
  • #4 20 Lip 2005 20:52
    ESP
    Poziom 15  

    No następną płytkę postaram sie zrobic ta metodą termotransferu. Dzięki za wskazówke (wywiercic dziurki przed trawieniem).

    Dlaczego linie powinny być proste? Jaki to ma wpływ? Na starych płytkach PCB widzialem rozne kształty, krzywe i inne.

    0
  • #5 20 Lip 2005 20:54
    julek_a
    Poziom 11  

    Witam, nawet dobrze to wygląda na pierwszy raz.

    0
  • #6 20 Lip 2005 20:55
    czarutek
    Poziom 34  

    A jeśli się pomylisz albo coś źle będzie działać i zechcesz wprowadzić zmiany? Całe malowanie od nowa... :(
    Radziłbym od razu ćwiczyć termotransfer ("metoda żelazkowa", "metoda kredowa"). To najlepsza, najszybsza i najtańsza metoda domowa.

    P.S. Dziurki lepiej wiercić po wytrawieniu.

    0
  • #7 20 Lip 2005 23:50
    ESP
    Poziom 15  

    1. No to w koncu jak lepiej ? Po czy przed te dziurki ?
    2. A jesli juz metoda mazaka to jak to nalezy robic? Czy najlepiej jest naznaczyc dziurki i polaczyc liniami ? Jesli tak to jak naznaczyc dziurki ? Przylozyc papier i jakims szpikulcem lekko wgniesc miedz a potem zamalowac? (w sumie ptoem latiwej nawiercic bo wiertlo nie bedzie skakac) Dobrze mysle ?

    0
  • #8 21 Lip 2005 00:01
    czarutek
    Poziom 34  

    W metodzie mazakowej właściwie wszystko jedno. Problem tylko w tym, że napunktowana lub powiercona płytka będzie Ci niszczyć mazak.
    Mi chodziło o kolejność w metodzie termotransferowej. Po prostu drukując pady z otworkami 20mils, po wytrawieniu masz punkciki jak cacane... ;)

    0
  • #9 21 Lip 2005 00:43
    karlos79
    Poziom 33  

    Z doświadczenia: W metodzie mazakowej - najpierw otwory.
    W metodzie termotranswerowej, otwory później, po trawianiu.
    Pozdrawiam

    0
  • #10 21 Lip 2005 07:28
    Owsik
    Poziom 22  

    ESP napisał:
    1. No to w koncu jak lepiej ? Po czy przed te dziurki ?
    2. A jesli juz metoda mazaka to jak to nalezy robic? Czy najlepiej jest naznaczyc dziurki i polaczyc liniami ? Jesli tak to jak naznaczyc dziurki ? Przylozyc papier i jakims szpikulcem lekko wgniesc miedz a potem zamalowac? (w sumie ptoem latiwej nawiercic bo wiertlo nie bedzie skakac) Dobrze mysle ?


    Moja metoda: obraz sciezek przyklejasz do plytki klejem biurowym na calej powierzchni. Punktujesz otworki za pomocą szpikulca, wiercisz otworki, karteczke z obrazem sciezek usuwasz pod biezaca woda, nastepnie szorujesz plytke papierem sciernym. Po takim zabiegu bez problemu da sie malowac punkty lutownicze i sciezki bo miedz w miejscach wiercenia jest wygladzona. Przed malowaniem trzeba jeszcze plytke odtluscic denaturatem :)
    Jak widzisz metoda pracochlonna, ale skuteczna. Po wyprobowaniu termotransferu juz jej nie stosuje :P

    0
  • #11 21 Lip 2005 10:44
    tygrys_michal
    Poziom 18  

    witam!!!
    ja robie metoda papieru kredowego i plytki wychadza super !!! na poczatku wychodzily mi ladne a teraz...:) Moim zdaniem jest to najlepsza i najtansza metoda (oczywiscie jak na warunki domowe). Osobiscie po wytrawieniu plytki zaznaczam punktakiem delikatnie punkty pod otwory i dopiero chwytam reczna wiertarke
    Pozdrawiam

    0
  • #12 21 Lip 2005 10:53
    BolzZ
    Poziom 26  

    jesli chodzi o otwory, ja bez wzgledu na metode robienia plytki, wierce po trawieniu.
    no i taka wskazowka- jak robisz recznie, to najpierw przyklejasz tasmą(ale tak zeby tasma nie zbbrudzila miedzi) wzor plytki i punktujesz miejsca otworow, potem odklejasz wzor, punkty łączysz, odpowiednio te miejsca pogrubiajac, i trawisz. po wytrawieniu i zmyciu lakieru/pisaka bedziesz juz mial przygotowane do wiercenia, napunktowane miejsca.

    0
  • #13 21 Lip 2005 20:36
    dgaleza
    Poziom 20  

    Według mnie otwory warto wiercić przed trawieniem.
    Zawsze jest to bezpieczniejsze. Np. może ci się zesunąć wiertło (wszczegulności, gdy otworów nie wiercisz wiertarką modelarską.) Przed wierceniem zawsze zaznacz sobie punkty (np. małym gwoździkiem).

    0
  • #14 21 Lip 2005 20:55
    czarutek
    Poziom 34  

    dgaleza napisał:
    ... Przed wierceniem zawsze zaznacz sobie punkty (np. małym gwoździkiem).

    Dzięki czemu miedź w promieniu "r" od takiego punktu przestanie się trzymać laminatu... ;)

    0
  • #15 22 Lip 2005 11:21
    BolzZ
    Poziom 26  

    czarutek napisał:
    dgaleza napisał:
    ... Przed wierceniem zawsze zaznacz sobie punkty (np. małym gwoździkiem).

    Dzięki czemu miedź w promieniu "r" od takiego punktu przestanie się trzymać laminatu... ;)

    "r" czyli dwa mikrony ? :P mi nie odstaje dalej niz w miejscu napunktowania(jezeli to odksztalecenie mozna w ogole okreslic jako "przestala trzymac laminatu"), a punktuje szydłem.
    sprobuj sobie powiercic bez statywu nie punktujac, wtedy "r" nie bedzie dlugoscia promienia, tylko ksztaltem szlaczka kroty powstal zanim udalo sie zaczac wwiercac w material :P :D

    0
  • #17 23 Lip 2005 15:26
    BolzZ
    Poziom 26  

    no, nie jest zle ;) ale widac ze w chlorku trawiles, bo żółta jak... jak po chlorku ;)

    0
  • #18 23 Lip 2005 18:16
    wikotka
    Poziom 15  

    WITAM
    jak na pierwsze płytki to jest spoko. a co do mnie to jeszcze tej pierwszej nie było więc nie moge krytykować!! A i mam takie pytanie dopiero niedawno zaczołem moją przygode z takimi zabawkami i niewiem gdzie moge zakupić taki papier. jaką metode mi doradzicie na pierwszy raz ?? pozdrawiam

    0
  • #19 23 Lip 2005 18:33
    Orochimaru
    Poziom 31  

    Dołączam się do pytania. Jaki papier? osobiście robiłem już kilka płytek i żadna nie wyglądała tak jakbym chciał, a norma to zostający toner na papierze. Papier zdejmuję pod wodą delikatnie a i tak prawie cały toner na nim zostaje :cry: używałem już papierów (kredowych oczywiście) cienkich i grubych i efekt jest ten sam

    0
  • #20 23 Lip 2005 18:43
    tygrys_michal
    Poziom 18  

    ja osobiscie zostawiam po naprasowaniu plytke na 15 minut w wodzie i skodzi jak zloto ! ale jaki to jest dokladnie papier kredowy to nawet nie wiem (znajomy przyniosl mi wiec sie nie interesowalem;))! jak na niego patrze to moge tylko stwierdzic ze jest stosunkowo cienki:)
    Pozdrawiam

    0
  • #22 24 Lip 2005 12:38
    Orochimaru
    Poziom 31  

    Pytasz się czy przechwalasz? Dla mnie wygląda jak fabryczna. Podaj szybciutko metodę jaką to wykonałeś (i parametry) bo jestem pod wrażeniem

    0
  • #23 24 Lip 2005 14:45
    tygrys_michal
    Poziom 18  

    napisz jak ja wykonales?? Pewnie folia??
    Pozdrawiam

    0
  • #24 24 Lip 2005 15:52
    czarutek
    Poziom 34  

    Nie przechwalam się... :)
    Była mowa o papierze, więc tak wychodzi z papieru, ale nie z kredowego, tylko z powlekanego do drukarek atramentowych. A reszta analogicznie - żelazko itd. z tym, że żelazko wcale nie takie gorące. U mnie z grubsza na połowę zakresu. Papier nie może zżółknąć, bo tak wysoka temperatura niszczy toner, staje się on kruchy i odpryskuje od miedzi. Miedź czyszczę nie papierem ściernym, tylko specjalną gumą z opiłkami (kupiłem gdzieś z Internetu), pod bieżącą wodą. Niczym nie odtłuszczam, tylko wycieram papierowym ręcznikiem i jak najszybciej naklejam ścieżki. Ani jednej korekcji pisakiem. Ścieżki 10mils bez żadnego problemu. Otworki w padach 20mils.
    Była też mowa o moczeniu... Nie moczę w ogóle. Wkładam do talerza z zimną wodą i od razu zaczynam usuwać papier.
    Trawię na zimno w B327. Po wierceniu przecieram na mokro papierem 600 na gumce "myszce" i cynuję w roztworze SENO.

    0
  • #25 22 Sie 2005 15:28
    darrrrek
    Poziom 22  

    to moja pierwsza plytka....po niej wykonalem jeszcze pare prob i doszlem do wniosku ze na tej widocznej na zdjeciu troche za malo przygrzalem zelaskiem takto by bylo super, ale nie narzekam efekt widac na zdjeciu :)

    Ta plytke robilem na papierze z jakiegos pisma mamuskowego :D. Dzisiaj kupilem papier fotograficzny 200g/m2, jutro bede robil proby na nim, bo ten papier z pisma troche cięzko rozstawal sie z tonerem.

    0
  • #26 24 Sie 2005 22:22
    Trabi
    Poziom 36  

    ESP napisał:
    Ponizej jest rezultat.

    jak na 1-szą płytkę to Ci wyszła. Następny krok: więcej czasu poświęć namalowaniu ścieżek, żeby były proste, w miarę równej grubości itp. Takie jak te nie przeszkadzają, ale estetyka też się liczy. Drugi egzemplarz już jest o niebo lepszy! Potem kolejne metody i na końcu fototrawienie które robi się z wielką przyjemnością.
    Moja 1-sza płytka fototrawiona? Mało się nie posikałem ze szczęścia i dumy :D ; do dziś mam ją zmontowaną ale nie zamontowaną; pozostawiłem ją sobie (foto) jako pamiątkę. Wszystko jeszcze przed Tobą.

    0
  • #27 25 Sie 2005 17:46
    nebo
    Poziom 16  

    czarutek napisał:
    Nie przechwalam się... :)
    Była mowa o papierze, więc tak wychodzi z papieru, ale nie z kredowego, tylko z powlekanego do drukarek atramentowych. A reszta analogicznie - żelazko itd. z tym, że żelazko wcale nie takie gorące.


    mam pytanie bo tak patrzyłem w necie i tych papierów powlekanych jest bardzo dużo rodzajów .... mógłbyś podać dokładnie jekigo papieru używasz...

    0