Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Suzuki Samurai 1,9D - dogrzewanie świec żarowych

jarekstryszawa 11 Feb 2017 10:43 1326 16
Bosch
  • #1
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Witam. W moim suzuki samurai z oryginalnym silnikiem Renaulta 1,9D wymieniłem fabryczną pompę wtryskową EPIC na mechaniczną BOSCH. Swap się udał, tylko zimą występuje niedogodność związana z brakiem dogrzewania silnika świecami żarowymi po uruchomieniu.
    Wykonałem sterowane mechanicznie (linką) podnoszenie obrotów pompy i jednocześnie przez mikrowyłącznik steruję wtedy minus przekaźnika od świec żarowych, ale sądzę, że wygodniejsze byłoby dołożenie układu, który będzie po aktywowaniu czasowo robił to samoczynnie. W związku z tym mam pytanie:

    1. czy ktoś się orientuje jak wyglądało to dogrzewanie oryginalnie sterowane przez ECU? (na desce wtedy nie świeciła już kontrolka). Myślę, że na przykład cykl 10 sek grzania 5 sec przerwa i tak przez minutę będzie OK.
    2. Jaki gotowy układ można użyć do tego celu?

    Link link do fotek ze swap-u.
  • Bosch
  • #2
    wielecki
    Level 21  
    Po co ci to dogrzewanie, zwlaszcza w takim samuraju?
    ale jak sie juz uprzesz to mozesz zastosowac sterownik grzania swiec od chociazby renault z takim silnikiem, bedzie ci wtedy dogrzewał przez jakis cas dwie swiece na przemian co kilka sekund.
  • Bosch
  • #3
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Ja mam na myśli dogrzewanie świec silnika, Ty chyba myślisz o grzaniu płynu chłodniczego, faktycznie to jest u mnie zbędne.
    Bez tego silnik strasznie twardo pracuje przez pierwsze minuty po odpaleniu.
  • #4
    wielecki
    Level 21  
    Myslę o swiecach silnika. Jeździłem całkowicie bez grzania takimi f8q i po odpaleniu na plaka nie było problemu z nieprawidłowa praca. Teraz jeżdżę terenówka z OM602 i mam grzanie na przycisk którego używam tylko do podgrzania przed odpaleniem, po odpaleniu podnoszę trochę "nożnie" obroty bo lekko telepie i tyle, zaraz chodzi normalnie. Jeżeli ci twardo pracuje to przejrzyj go pod katem zbyt wczesnego wtrysku.
  • #5
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Pompa jest prawidłowo ustawiona, auto stoi pod wiatą, jeżdżę nim na krótkie dystanse. Podgrzewanie ręcznie sterowane po odpaleniu funkcjonuje dobrze, ale chciałbym mieć to załatwione automatycznie. Wskażesz mi jaki sterownik szukać?
  • #8
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Ciekawe, ale zbyt skomplikowane jak dla mnie. Prostsze rozwiązanie jak to sobie wyobrażam byłoby takie- w kabinie mam przycisk, który naciskam i on zasterowuje przekaźnik, który zwiera do masy sterowanie istniejącym przekaźnikiem świec żarowych. Jak mróz większy pstryknę jeszcze raz.
    Tak chyba będzie prosto. Pewnie są jakieś takie przekaźniki z czasówką, nie muszą być na duży prąd.
  • #10
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Dzięki za łopatologiczne wyoślenie. Taki przekaźnik to jest u mnie tylko chyba po usunięciu pompy EPIC nie dostaje danych potrzebnych do sterowania dogrzewaniem, dlatego wolę dołożyć czasówkę do istniejącego układu.
  • #11
    wielecki
    Level 21  
    Skoro masz juz taki sterownik to nie widze problemu. Napraw sobie układ i tyle. Pompa jest nie potrzebna do grzania swiec. Potrzebujesz tego co na zdjeciu w poprzednim poscie.
  • #12
    Staszek49
    Level 35  
    Kolego np. w moim Oplu Kadecie kontrolka od grzania świec żarowych świeciła się ok. 7-8 sek. Faktycznie dogrzewanie świec trwało ok. 28-30 sek. (wg fachowców dla poprawienia kultury pracy silnika). Sprawdzałem "dogrzewanie" na bieżąco za pomocą dodatkowej kontrolki (diody), podłączonej do "szyny", do której podłączone były świece. Koniec dogrzewania świec mogłem również obserwować po "jasności" świecenia się lampki sufitowej i kliknięciu sterownika.
    Ustal na jakie napięcie masz świece żarowe w aucie, bo długie dogrzewanie, bez właściwego sterownika i bezpośrednio z akumulatora, może być zabójcze dla świec.
  • #13
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Właśnie tego się obawiam- dlatego myślałem, że znajdę układ, który na przykład będzie zwierał styki w trybie 10 s grzanie, 5 s przerwa. Tyle wystarczy.
  • #14
    ociz
    Moderator of Cars
    Takie częste włączanie i wyłączanie skróci żywotność świec. Grzeją normalnie cały czas pełną mocą.
    Na warsztacie jak odpalam różne diesle to czuć kiedy przestają grzać świece, niektóre dopiero po kilku minutach, bo od razu wtedy zaczyna capić z wydechu.
  • #15
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Czyli mogę je włączyć z zasilaniem normalnie 12V i grzać na przykład przez 90 sekund? Tyle by spokojnie stykło, żeby kulturalnie się zachował po odpaleniu.
    odnośnie sugestii @wielecki żeby naprawić istniejący układ obawiam się, że nie jest to możliwe. Przy konwersji na mechaniczną pompę wyszedł problem, że rozwiązanie fabryczne bez pompy nie funkcjonuje i został dołożony nowy przekaźnik do świec, podobnie jak i do sterowania wentylatorami chłodnicy.
    Jeśli świecom nie będzie szkodziło grzanie na full przez te 1,5 minuty to sprawdzę czy nie da się wykorzystać tego dołożonego przekaźnika, żeby on podtrzymywał grzanie po jego zasterowaniu osobnym zasileniem.
  • #16
    kkknc
    Level 43  
    Możesz przecież grzać je wszystkie przez rezystor drutowy. Co da ci spadek napięcia. Do tego czujnik temperatury płynu. Czy raczej czujnik bimetaliczny.
    https://goo.gl/images/oxm06h
    Tyle że na temperaturę 30-35. Dołożone do bloku.
  • #17
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Pomysł może i dobry, ale chcę wykorzystać istniejące okablowanie- a tam idzie osobny przewód do każdej ze świec.