Witam serdecznie,
Sprawa dotyczy zasilania radia CB w samochodzie osobowym.
Pytania na końcu postu.
Opis sprzętu.
Samochód Peugeot Partner Tepee 2012 r. 1.6 HDI DV6D (bez start stop) przebieg 60000 km (mam go od nowości - nie zużyty) - stan fabryczny żadnych dorabianych nieoryginalnych elementów elektronicznych, światła LED, nawigacja, telematyka, moduł haka, PDC wszystko oryginalne i nie emituje zakłóceń słyszalnych w radiu.
Radio CRT Mike v2.5 - zasilanie 13,8v max 2A, antena helikalna CB Pirat
Chcę zrobić zasilanie do w/w radia na 13,8v stabilizowane (wprowadzające jak najmniej zakłóceń).
Opis problemu (w sumie rozwiązany):
W przypadku podłączenia radia bez anteny do zasilania - Squelch ustawiony na 01 (od 01 do końca czyli do 30 nie słychać różnicy przepuszcza szumy z eteru dopiero po wyłączeniu):
1. Pod + pod plus z akumulatora przy module haka (oryginał OE Siemens zasilanie + do akumulatora przyczepy przychodzi do modułu bezpośrednio z akumulatora mając po drodze tylko bezpiecznik) masa na karoserii na szpilce - zakłócenia
2. Pod gniazdo zapalniczki i gniazdo 12v w bagażniku (zasilanie przechodzi przez BSI (co prawda osobno do zapalniczki i osobno do bagażnika) masa na karoserii na szpilce - zakłócenia
3. Podłączone bezpośrednio do akumulatora + z plusem - z minusem - zakłócenia
3. Podłączone bezpośrednio do akumulatora + z plusem - z minusem kablem ekranowanym ze zmasowanym ekranem LIYCY 2x1,5 - zakłócenia
Opis zakłóceń słyszany w głośniku radia (tak samo we wbudowanym głośniku w gruszce jak i osobnym podpiętym do radia):
Zapłon wyłączony - brak zakłóceń
Zapłon włączony - jednostajne buczenie w subiektywnej skali ok 3/10
Silnik włączony pierwsze 5-10 sekund - buczenie jak wyżej + pykanie (takie jak by pierdzenie) w subiektywnej skali ok 4/10
Silnik włączony po około 10 sekundach - samo pykanie (takie jak by pierdzenie) bez buczenia wspomnianego wyżej w subiektywnej skali ok 4/10
Głośność zakłóceń:
Zakłócenia słychać w głośniku niezależnie od ustawionej głośności także przy możliwie jak najmniejszym wyciszeniu (01 w skali głośności radia) Squelch ustawiony na 01 (najmniejsza wartość tuż przed jego wyłączeniem)
Zakłócenia słychać dość wyraźnie na wyłączonym silniku oraz przy włączonym w odległości do około 30 cm od głośnika (też dość subiektywne) w dalszej odległości ginie wśród innych dźwięków samochodu.
Pochodzenie zakłóceń:
Stwierdziłem że zakłócenia pochodzą od wtrysków (systemu wtryskowego) wskazuje na to w mojej ocenie parę ich cech:
1. Są bezpośrednio związane z prędkością obrotową silnika.
2. Ustają całkowicie podczas hamowania silnikiem - przy spalaniu 0.0 l/100km
3. W związku z powyższym wykluczyłem alternator (oryginalny OE Valeo).
Zakłócenia nie występują wcale podczas zasilania z osobnego akumulatora - testowane podczas jazdy.
Dodatkowe informacje:
Jeśli jest to istotne to radio jest umieszczone w bagażniku, docelowo będzie przynitowane na wsporniku nad tylnym nadkolem z prawej strony (pod tapicerką) a sterowanie z gruszki będzie przypinane przez ekranowane złączne 8p8c w miejscu popielniczki w centralnym schowku całość przedłużona kablem S/FTP kat 7 (choć to nie ma znaczenia ale tylko taki znalazłem SFTP) ze zmasowanym ekranem. Kabel chciałbym zapleść w fabryczną wiązkę idącą między innymi do świateł z tyłu (moduł haka jest po drugiej stronie).
Filtry zastosowane w radiu:
Radio zasilane z zasilaczy (przetwornic) impulsowych 230V AC na 12V DC firmowych nie szumi, sprawdziłem to na zasilaczu Huawei oraz Linksys (normalne zasilacze dołączane do tanich urządzeń domowych) przy zasilaczu (przetwornicy) impulsowej 230V AC na 12V DC marki Leader Electronic (jakaś wyjątkowo podła) pierdzi i szumi niemiłosiernie – w subiektywnej skali ok 6/10.
Próbując rozwiązać problem podłączyłem zasilanie do CB radia do instalacji samochodu przy module haka jak w punkcie 1 opisu problemu poprzez stabilizator L7812 w układzie identycznym jak na schemacie poniżej
Rezultat jest taki że:
Buczenie pozostało - choć odnoszę wrażenie że jest nieco inne. Ze względu na czas jego trwania (maksymalnie 30 sekund) nie zależy mi bardzo na jego usunięciu.
Natomiast pierdzenie z systemu wtryskowego zostało całkowicie wyeliminowane - sprawdzone w 10 godzinnej trasie.
Po opisie całego problemu oraz zidentyfikowaniu zakłóceń proszę o pomoc przy wyborze sposobu zasilania CB radia.
Zasilanie na wyjściu stabilizatora jest na poziomie 12.0v – 12.2v na wejściu 14.4v-14.5v różnica napięć jest zbyt mała żeby ten układ stabilizował z pełną skutecznością jednocześnie napięcie na CB jest lekko za niskie (nie winię za to stabilizatora jest on na 12v nie 13.8v).
Wstępnie chciałbym zrobić przetwornicę z 12,0v - 14,5v na 19,0v (raczej impulsową dobrze ją wyfiltrować) i potem to napięcie obniżyć stabilizatorem na 13,8v - maksymalny pobór prądu przez radio to 2A takie ma też zabezpieczanie na plusie.
Bardzo proszę kolegów forumowiczów o opinie i propozycje na temat zasilania w/w radia. Zależy mi tylko i wyłącznie na braku zakłóceń ze strony zasilania (od strony anteny nie ma zakłóceń).
Co mogę zrobić z autem - auto jest moje, mogę je rozebrać na części pierwsze (w lecie będę montował instalację do składania lusterek i ogrzewania foteli (jedno i drugie oryginalne OE) więc i tak środek będzie całkowicie rozebrany wiązki mogę zapleść na nowo (mam stosowane fabrycznie taśmy, konektory, piny).
Pytania:
1. Czy jest sens ciągnąc zasilanie bezpośrednio od akumulatora kablem LIYCY 2x1,5 skoro zakłócenia udało się usunąć stabilizatorem (lub przynajmniej stłumić do poziomu którego nie jestem w stanie dostrzec).
2. Czy zrobienie zasilania radia CB na przekaźniku sterowanym przyciskiem z deski rozdzielczej (mam jedno wolne miejsce) może wprowadzić jakieś zakłócenia - przekaźnik np. OMRON 34F23I308 (bądź jakiś inny powszechnie stosowany w tych autach zamontowany w pustym miejscu fabrycznej skrzynki bezpieczników) – przekaźnik będzie włączał przetwornicę i stabilizator.
3. Czy poprowadzenie zasilania kablem zwykłym lub kablem LIYCY 2x1,5 wraz z wiązką fabryczną może wprowadzić jakieś zakłócenia - chciałbym to zawiązkować taśmą jak oryginał.
4. Czy w przypadku realizacji pomysłu z przetwornicą i stabilizatorem dobrym pomysłem po zrobieniu wszystkiego na płytcę będzie przynitowanie ((i posmarowanie pastą termoprzewodzącą radiatorów) do elementów konstrukcyjnych karoserii w miejscu oczyszczonych z farby żeby była także masa) elementów nagrzewających się jak np. stabilizator LM7812 da to w mojej ocenie bardzo dobre chłodzenie. Nitowanie czy przykręcenie do karoserii zamiast dodawania radiatora.
5. Na koniec pytanie najważniejsze jaką przetwornicę oraz jaki stabilizator wybrać do tego projektu (napięcie w samochodzie 12,4v spoczynek - 14,5v pracujący silnik). Proszę o propozycje układów - schematy - mogę wykonać je na płytce pcb. Choć będzie to dla mnie nowość i raczej wolałbym prostsze układy
Szukałem podobnego tematu na elektrodzie ale nie znalazłem nic o przetwornicy DC-DC do samochodowego CB radia.
Jeśli coś przedstawiłem w sposób nie jasny proszę o pytania chętnie odpowiem.
Pozdrawiam
Jerzy
Sprawa dotyczy zasilania radia CB w samochodzie osobowym.
Pytania na końcu postu.
Opis sprzętu.
Samochód Peugeot Partner Tepee 2012 r. 1.6 HDI DV6D (bez start stop) przebieg 60000 km (mam go od nowości - nie zużyty) - stan fabryczny żadnych dorabianych nieoryginalnych elementów elektronicznych, światła LED, nawigacja, telematyka, moduł haka, PDC wszystko oryginalne i nie emituje zakłóceń słyszalnych w radiu.
Radio CRT Mike v2.5 - zasilanie 13,8v max 2A, antena helikalna CB Pirat
Chcę zrobić zasilanie do w/w radia na 13,8v stabilizowane (wprowadzające jak najmniej zakłóceń).
Opis problemu (w sumie rozwiązany):
W przypadku podłączenia radia bez anteny do zasilania - Squelch ustawiony na 01 (od 01 do końca czyli do 30 nie słychać różnicy przepuszcza szumy z eteru dopiero po wyłączeniu):
1. Pod + pod plus z akumulatora przy module haka (oryginał OE Siemens zasilanie + do akumulatora przyczepy przychodzi do modułu bezpośrednio z akumulatora mając po drodze tylko bezpiecznik) masa na karoserii na szpilce - zakłócenia
2. Pod gniazdo zapalniczki i gniazdo 12v w bagażniku (zasilanie przechodzi przez BSI (co prawda osobno do zapalniczki i osobno do bagażnika) masa na karoserii na szpilce - zakłócenia
3. Podłączone bezpośrednio do akumulatora + z plusem - z minusem - zakłócenia
3. Podłączone bezpośrednio do akumulatora + z plusem - z minusem kablem ekranowanym ze zmasowanym ekranem LIYCY 2x1,5 - zakłócenia
Opis zakłóceń słyszany w głośniku radia (tak samo we wbudowanym głośniku w gruszce jak i osobnym podpiętym do radia):
Zapłon wyłączony - brak zakłóceń
Zapłon włączony - jednostajne buczenie w subiektywnej skali ok 3/10
Silnik włączony pierwsze 5-10 sekund - buczenie jak wyżej + pykanie (takie jak by pierdzenie) w subiektywnej skali ok 4/10
Silnik włączony po około 10 sekundach - samo pykanie (takie jak by pierdzenie) bez buczenia wspomnianego wyżej w subiektywnej skali ok 4/10
Głośność zakłóceń:
Zakłócenia słychać w głośniku niezależnie od ustawionej głośności także przy możliwie jak najmniejszym wyciszeniu (01 w skali głośności radia) Squelch ustawiony na 01 (najmniejsza wartość tuż przed jego wyłączeniem)
Zakłócenia słychać dość wyraźnie na wyłączonym silniku oraz przy włączonym w odległości do około 30 cm od głośnika (też dość subiektywne) w dalszej odległości ginie wśród innych dźwięków samochodu.
Pochodzenie zakłóceń:
Stwierdziłem że zakłócenia pochodzą od wtrysków (systemu wtryskowego) wskazuje na to w mojej ocenie parę ich cech:
1. Są bezpośrednio związane z prędkością obrotową silnika.
2. Ustają całkowicie podczas hamowania silnikiem - przy spalaniu 0.0 l/100km
3. W związku z powyższym wykluczyłem alternator (oryginalny OE Valeo).
Zakłócenia nie występują wcale podczas zasilania z osobnego akumulatora - testowane podczas jazdy.
Dodatkowe informacje:
Jeśli jest to istotne to radio jest umieszczone w bagażniku, docelowo będzie przynitowane na wsporniku nad tylnym nadkolem z prawej strony (pod tapicerką) a sterowanie z gruszki będzie przypinane przez ekranowane złączne 8p8c w miejscu popielniczki w centralnym schowku całość przedłużona kablem S/FTP kat 7 (choć to nie ma znaczenia ale tylko taki znalazłem SFTP) ze zmasowanym ekranem. Kabel chciałbym zapleść w fabryczną wiązkę idącą między innymi do świateł z tyłu (moduł haka jest po drugiej stronie).
Filtry zastosowane w radiu:
Radio zasilane z zasilaczy (przetwornic) impulsowych 230V AC na 12V DC firmowych nie szumi, sprawdziłem to na zasilaczu Huawei oraz Linksys (normalne zasilacze dołączane do tanich urządzeń domowych) przy zasilaczu (przetwornicy) impulsowej 230V AC na 12V DC marki Leader Electronic (jakaś wyjątkowo podła) pierdzi i szumi niemiłosiernie – w subiektywnej skali ok 6/10.
Próbując rozwiązać problem podłączyłem zasilanie do CB radia do instalacji samochodu przy module haka jak w punkcie 1 opisu problemu poprzez stabilizator L7812 w układzie identycznym jak na schemacie poniżej

Rezultat jest taki że:
Buczenie pozostało - choć odnoszę wrażenie że jest nieco inne. Ze względu na czas jego trwania (maksymalnie 30 sekund) nie zależy mi bardzo na jego usunięciu.
Natomiast pierdzenie z systemu wtryskowego zostało całkowicie wyeliminowane - sprawdzone w 10 godzinnej trasie.
Po opisie całego problemu oraz zidentyfikowaniu zakłóceń proszę o pomoc przy wyborze sposobu zasilania CB radia.
Zasilanie na wyjściu stabilizatora jest na poziomie 12.0v – 12.2v na wejściu 14.4v-14.5v różnica napięć jest zbyt mała żeby ten układ stabilizował z pełną skutecznością jednocześnie napięcie na CB jest lekko za niskie (nie winię za to stabilizatora jest on na 12v nie 13.8v).
Wstępnie chciałbym zrobić przetwornicę z 12,0v - 14,5v na 19,0v (raczej impulsową dobrze ją wyfiltrować) i potem to napięcie obniżyć stabilizatorem na 13,8v - maksymalny pobór prądu przez radio to 2A takie ma też zabezpieczanie na plusie.
Bardzo proszę kolegów forumowiczów o opinie i propozycje na temat zasilania w/w radia. Zależy mi tylko i wyłącznie na braku zakłóceń ze strony zasilania (od strony anteny nie ma zakłóceń).
Co mogę zrobić z autem - auto jest moje, mogę je rozebrać na części pierwsze (w lecie będę montował instalację do składania lusterek i ogrzewania foteli (jedno i drugie oryginalne OE) więc i tak środek będzie całkowicie rozebrany wiązki mogę zapleść na nowo (mam stosowane fabrycznie taśmy, konektory, piny).
Pytania:
1. Czy jest sens ciągnąc zasilanie bezpośrednio od akumulatora kablem LIYCY 2x1,5 skoro zakłócenia udało się usunąć stabilizatorem (lub przynajmniej stłumić do poziomu którego nie jestem w stanie dostrzec).
2. Czy zrobienie zasilania radia CB na przekaźniku sterowanym przyciskiem z deski rozdzielczej (mam jedno wolne miejsce) może wprowadzić jakieś zakłócenia - przekaźnik np. OMRON 34F23I308 (bądź jakiś inny powszechnie stosowany w tych autach zamontowany w pustym miejscu fabrycznej skrzynki bezpieczników) – przekaźnik będzie włączał przetwornicę i stabilizator.
3. Czy poprowadzenie zasilania kablem zwykłym lub kablem LIYCY 2x1,5 wraz z wiązką fabryczną może wprowadzić jakieś zakłócenia - chciałbym to zawiązkować taśmą jak oryginał.
4. Czy w przypadku realizacji pomysłu z przetwornicą i stabilizatorem dobrym pomysłem po zrobieniu wszystkiego na płytcę będzie przynitowanie ((i posmarowanie pastą termoprzewodzącą radiatorów) do elementów konstrukcyjnych karoserii w miejscu oczyszczonych z farby żeby była także masa) elementów nagrzewających się jak np. stabilizator LM7812 da to w mojej ocenie bardzo dobre chłodzenie. Nitowanie czy przykręcenie do karoserii zamiast dodawania radiatora.
5. Na koniec pytanie najważniejsze jaką przetwornicę oraz jaki stabilizator wybrać do tego projektu (napięcie w samochodzie 12,4v spoczynek - 14,5v pracujący silnik). Proszę o propozycje układów - schematy - mogę wykonać je na płytce pcb. Choć będzie to dla mnie nowość i raczej wolałbym prostsze układy
Szukałem podobnego tematu na elektrodzie ale nie znalazłem nic o przetwornicy DC-DC do samochodowego CB radia.
Jeśli coś przedstawiłem w sposób nie jasny proszę o pytania chętnie odpowiem.
Pozdrawiam
Jerzy