Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik trójfazowy - dlaczego się grzeje?

13 Lut 2017 17:35 1032 7
  • Poziom 8  
    Witajcie, odkopuję temat.

    Nie wszystko co było wyjaśnione się zgadza i nie wszystko jest wyjaśnione :D
    Kupiłem maszynę do szycia, była zrobiona na 230v, z kondensatorem 22uF 400-450V i wszystko działało bez zarzutu i silnik nie grzał się.
    Silnik połączony był w trójkąt i tak został, nie zmieniałem.

    Wiedziałem, że będę przestawiać maszynę kilka razy tam gdzie jest i gdzie nie ma siły, więc chciałem zrobić przełącznik 1-0-2 (siła,0,sieć)
    Silnik trójfazowy - dlaczego się grzeje?Schema..png Download (20.62 kB) Schemat w załczniku, szybkie objaśnienia:
    Wg-wyłącznik silnia
    P1-1-0-2 (siła, 0, sieć)
    GN-gniazdko

    Teraz grzeje się, nie zależnie od tego czy pracuje na siłę czy sieć.
    Moje pytanie jest dla czego? na tabliczce znamionowej jest wyraźnie trójkąt, nie ma D/Y więc nie stosowałem przełącznika.

    Czy poważnie brać pod uwagę to, że sam silnik i przełącznik WG mają przewody 2,5 mm2 a cała rozdzielenka zrobiona jest 0,75przeowodami?
    choć wydaje mi się że nie, bo 0,75mm maksymalnie można obciążyć pracą ciągłą do 9A, a sam silnik pobiera prąd 1,2/0,7 przy 230/380 V
  • Poziom 38  
    mksm napisał:
    W przypadku silników do pracy w gwieździe uzwojenia połączone są równolegle. Dlatego silnik do pracy w trójkącie można przepiąć w gwiazde i prąd bedzie mniejszy przy tym samym napięciu bo reaktancja jest duża, a silników do pracy w gwieździe przepiąć sie nie da w trójkąt bo prąd będzie większy i maszyna będzie się grzać.

    Kolego wprowadzasz w błąd. Oporności uzwojeń przy połączeniu w trójkąt i gwiazde są takie same, tylko podłączane pod inne napięcia i stąd różny pobór prądu i rozwijana prze silnik moc. Przy połączeniu w gwiazdę, cewki podłączone są pod napięcie fazowe (230V), a przy podłączeniu w trójkąt, pod napięcie międzyfazowe (400V). Silnik który ma cewki na napięcie 400V może pracować przy tym napięciu w układzie trójkąt/gwiazda, ale jak ma 230V to przy napięciu 400V pracować tylko w gwieździe, przy połączeniu w trójkąt ulegnie spaleniu. Pisząc 400V mam na myśli 3x400V.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 8  
    Kurtka na wacia napisał:

    ostryserv napisał:
    Ja widzę napis 220/380V.


    Tam gdzie jest pole 1,2/0,7 na końcu jest A.
    Mój pracownik bez większego pomyślunku, bo na szybko odczytał to jako trójkąt, wiem, że moja wina w tym połowiczna, bo nie sprawdziłem tego, skoro trójkąt to trójkąt, dopiero Twoje słowa mnie naprowadziły na to, że oboje byliśmy w błędzie.

    Czy da się uratować jeszcze ten silnik?
    Czyli wystarczy zmienić przełącznik zamiast 1-0-2 na 0-D-Y ze stykami pomocniczymi do odpalania odpowiednich styczników (dla 230 lub 380)?
    Wiecie gdzie mogę taki dostać, może być tablicowy, dorobię sobie puszkę?

    Oraz, czyli mam rozumieć, że to trójkąt na sile był jedyną przyczyną grzania i innej już nie szukać?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator
    ostryserv napisał:
    Czy da się uratować jeszcze ten silnik?

    Należy sprawdzić rezystancję izolacji. Wystarczy induktorem 500V.
    Poza tym sprawdzić rezystancję uzwojeń każdego z uzwojeń fazowych. Wynik musi być identyczny dla wszystkich trzech.
  • Poziom 8  
    Niestety nie posiadam takich urządzeń, w tym przypadku chyba pozostaje zawieźć prosto do serwisu.
    Czy zaczynając przez telefon od minimum 200 zł jaką wycenę dostałem, to dobra cena?