Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Migomat DIY 400A na podstawie starego Ozasa

crashwin 13 Feb 2017 21:15 9597 59
Computer Controls
  • #1
    crashwin
    Level 9  
    Witam wszystkich
    Zaprezentuję budowę migomatu, o którym zawsze marzyłem.
    Prawie rok temu okazyjnie kupiłem trasformator i dławik od migomatu Ozas Magomig 403, za 700 zł.
    Zacząłem gromadzić potrzebne podzespoły, aż zebrałem wszystko, czego potrzebuje. Od zeszłego tygodnia wykonuje po kolei różne elementy obudowy itp. Dużo korzystałem z tego forum podczas projektowania spawarki, więc postanowiłem też podzielić się tu swoim doświadczeniem i przy okazji skorzystać z rad innych użytkowników. Od początku tygodnia zrobiłem stelaż obudowy i podajnik drutu czterorolkowy
    Na obecną chwilę koszt całego projektu to 700 zł; transformator 155 zł, płytka podajnika drutu 90 zł, stary podajnik drutu Isaplan 100 zł, z którego wykorzystam tylko obudowę.

    Niżej kilka zdjęć.

    Migomat DIY 400A na podstawie starego Ozasa Migomat DIY 400A na podstawie starego Ozasa Migomat DIY 400A na podstawie starego Ozasa Migomat DIY 400A na podstawie starego Ozasa Migomat DIY 400A na podstawie starego Ozasa Migomat DIY 400A na podstawie starego Ozasa Migomat DIY 400A na podstawie starego Ozasa Migomat DIY 400A na podstawie starego Ozasa
  • Computer Controls
  • #2
    wtełek1
    Level 14  
    Witam fajnie tylko czy to nie powinno być w diy nie dokonczone?
    Jaka moc ma trafo? Zamierzasz dać jakieś regulacje?
    O działają już zdjęcia podoba mi się :p

    Zapowiada się bardzo dobrze

    Czym giales blachę? Bo ładnie wyszło
  • #3
    crashwin
    Level 9  
    Niech moderator zdecyduje, czy przenieść temat.

    Zamierzam codziennie w miarę postępów prac dodawać nowe posty.
    Transformator 400 A - regulacja przez przełączanie odczepów; 4 na pierwotnym, 6 na wtórnym uzwojeniu.
    Ze względu na cięcie kosztów zrobię regulacje na wtórnym uzwojeniu przez styczniki (mam sporo różnych).
    Do pierwotnego mam przełącznik, ale nie jestem jeszcze pewien, czy on jest sprawny.
  • Computer Controls
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    TomTech
    Level 12  
    Taka mała uwaga przy tego typu podajniku drutu lepszym rozwiązaniem jest osobna regulacja docisku rolek, w miarę czasu rolki się wycierają i to nie równomiernie. Znam to z własnego doświadczenia.A jeszcze jedno czy dolne rolki mają nacięcie na daną grubość drutu? Na przykład tak.
    Migomat DIY 400A na podstawie starego Ozasa
  • #6
    crashwin
    Level 9  
    Sugeruję się DTR-ką Ozas, w wykazie części opisane są dwa przełączniki Łuk 32 do przełączania odczepów.
    Idąc tym tropem nie widzę przeszkód, by użyć w tym celu styczników 35 A. Jeżeli się mylę - proszę o wytłumaczenie. Podczas pracy transformatora gdzie jest większe natężenie, na pierwotnym, czy na wtórnym?
    W podajniku tylko taki docisk byłem w stanie wykonać. Myślałem też o ślubie mimośrodowej do regulacji wysokości całej listwy dociskowej, może kiedyś to przerobię. Na rolkach nacięte są rowki pod drut 0.8 mm i 1 mm.
  • #7
    gapa137
    Level 11  
    Pamiętaj żeby odizolować podajnik od obudowy spawarki. U mnie dotykał do obudowy i część prądu spawania poszła po przewodzie neutralnym zasilania i stopiło część instalacji.
  • #9
    crashwin
    Level 9  
    Podajnik będzie odizolowany listwą z tworzywa sztucznego PET. Po dokładnym obejrzeniu schematu oryginalnej spawarki zauważyłem kondensator podłączony do przewodu plusowego i do uziemienia, 0,1uF 250v cz może on pełnić rolę filtra? Koniecznie muszę go montować?
  • #11
    damian5602
    Level 11  
    crashwin wrote:
    Sugeruję się DTRka Ozas, w wykazie części opisane są dwa przełączniki łuk 32 do przełączania odczepow, idąc tym tropem nie widzę przeszkód by użyć w tym celu stycznikow 35A. Jeżeli się mylę proszę o wytłumaczenie. Podczas pracy transformatora gdzie jest większe natężenie na pierwotnym czy na wtórnym?
    Co do podajnika, tylko taki docisk byłem w stanie wykonać, myślałem o ślubie mimośrodowej do regulacji wysokości całej listwy docisk owej, może kiedyś to przerobię. Na rolkach naciete są rowki pod drut 0.8mm i 1mm.


    To zależy jakie masz napięcie z której strony ale w twoim przypadku większy prad będzie na wtórnym ale żeby bardziej sprecyzować podaj napięcia, tzn pierwotne to 230, a wtórne ?
  • #12
    crashwin
    Level 9  
    Grzegorz_madera wrote:
    Zamiast zabawy ze stycznikami czy przełącznikami odczepów zastosuj prostownik półsterowany ze stabilizacją prądu, tym bardziej że masz już dławik wyjściowy.

    Napewno było by to wygodniejszym rozwiązaniem ale mam ograniczony budżet, poza tym juz kupiłem zwykły mostek pts440.

    Dodano po 7 [minuty]:

    damian5602 wrote:
    crashwin wrote:
    Sugeruję się DTRka Ozas, w wykazie części opisane są dwa przełączniki łuk 32 do przełączania odczepow, idąc tym tropem nie widzę przeszkód by użyć w tym celu stycznikow 35A. Jeżeli się mylę proszę o wytłumaczenie. Podczas pracy transformatora gdzie jest większe natężenie na pierwotnym czy na wtórnym?
    Co do podajnika, tylko taki docisk byłem w stanie wykonać, myślałem o ślubie mimośrodowej do regulacji wysokości całej listwy docisk owej, może kiedyś to przerobię. Na rolkach naciete są rowki pod drut 0.8mm i 1mm.


    To zależy jakie masz napięcie z której strony ale w twoim przypadku większy prad będzie na wtórnym ale żeby bardziej sprecyzować podaj napięcia, tzn pierwotne to 230, a wtórne ?

    Zasilanie 3x400v
    Niżej schemat prostownika magomig 403
    Migomat DIY 400A na podstawie starego OzasaScreenshot...122646.png Download (133.94 kB)
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    TomTech
    Level 12  
    Tak jak kolega okies napisał jedna rolka będzie za mocno dociskać i płaszczyć drut a to jest nie dopuszczalne opiłki będą się zbierać w spirali uchwytu i lokować drut. Ważnym elementem jest ta śruba z sprężynką ona ustala siłę docisku rolek do drutu to jest ważny element, drut nie może być ściśnięty ani za mocno ani za słabo (wiem bo jestem spawaczem). Koniecznie popraw podajnik.
  • #16
    crashwin
    Level 9  
    Okej zacznę przerabiać podajnik jak tylko będzie wolna chwila. Popełniłem błąd na samym początku budowy podajnika, użyłem zbyt małej płyty teraz jest problem z umieszczeniem dwóch osobno regulowanych docisków. Niżej znalazłem zdjęcie podajnika ZASO listwa dociskowa zrobiona na podobnej zasadzie szkoda ze nie mogę go dokładnie obejrzeć.

    Migomat DIY 400A na podstawie starego Ozasa
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    crashwin wrote:
    gdzie jest większe natężenie, na pierwotnym, czy na wtórnym?


    No oczywiście że na wtórnym. Jak podłączysz przełączniki zakresów to owiń je folią stretch, dzięki temu nie będzie kurz i pył wchodził do środka i styki dłużej będą sprawne.

    crashwin wrote:
    zauważyłem kondensator podłączony do przewodu plusowego i do uziemienia, 0,1uF 250v cz może on pełnić rolę filtra?


    Nie. To kondensator upływnościowy. Dzięki niemu wyrównuje się potencjał względem uziomu dla twojego bezpieczeństwa ale też po to byś nie czuł przepływu różnic potencjału stojąc na nieizolowanym miejscu podczas spawania . Ot nie będzie " kopało " , plusowy przewód zazwyczaj jest masą spawalniczą ale nie dla wszystkich materiałów. Dzięki temu kondensatorowi możliwe jest trzymanie pewną ręką elementu spawanego podczas szczepiania wstępnego co jest dość częstą koniecznością a w rękawicach czasem niewygodnie trzymać małe elementy. Dzięki temu kondensatorowi stojąc na nieizolowanym stanowisku ( spawa się w różnych miejscach ) potencjał ziemi a masą spawalniczą zostanie wyrównany a przez twoje ciało nie będzie płynął prąd wynikający z różnic potencjałów.
  • #19
    crashwin
    Level 9  
    Belka prawie przerobiona jeszcze zostało zamontować sprężynę dociskową. Zamontowałem wstępnie podajnik w obudowie i zamontowałem złącze EURO, jutro wszystko będzie wykończone. Kondensatory zamówione, kolego cooltygrysek dziękuje za wyjaśnienia.

    Migomat DIY 400A na podstawie starego Ozasa Migomat DIY 400A na podstawie starego Ozasa
  • #21
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Kolega tak serio na tej płycie OSB chce to umieścić w obudowie spawarki ? Podzespoły powinny znajdować się na płycie stalowej, obeszło by się z uziemieniami a tak trzeba robić mostki.
  • #22
    crashwin
    Level 9  
    No niestety, to miałem pod ręką, porządnie nasączona lakierem płyta OSB. Ciężko dostać gdzieś taki kawał blachy, a potrzebny co najmniej 5mm stalowy arkusz.
  • #23
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Jak to ciężko dostać ?? W hurtowniach wyrobów hutniczych, gdzie jeszcze mają gilotyny i giętarki wiec nie widzę problemu. Ja mam blisko ale niektóre hurtownie prowadzą sprzedaż internetową po podaniu wymiarów itd. Ja kupuje blachy na wymiar nawet 10mm. A te 5mm to troszkę przesada bo wystarczy 2 max 3mm plus zagięte końce w postaci płytkiej kuwety jest dość sztywna a na spokojnie można dodać od spodu usztywnienie z kątownika 30x30 i do niego śrubuje się transformator oraz dławik. Takie blachy są w spawarkach fabrycznych z ciężkimi transformatorami. Przecież taka płyta 5mm to niepotrzebna dodatkowa waga.

    A taką płytę OSB to jeszcze korniki z czasem zjedzą :-)
  • #24
    User removed account
    User removed account  
  • #25
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    chkdskk wrote:
    W np. DEP401 nie ma żadnej blachy tylko siatka


    No nie wiem jak to wygląda w DEP401 ale pewnie ładnie kurz siada bo od spodu najwięcej łapie. Fabryczne nie oznacza ze lepsze :-) Większość spawarek jakie znam mają podłogę metalową w formie kuwety, natomiast chłodzenie zazwyczaj wymuszone. Nie spotkałem się z rozwiązaniem siatki na spodzie, co najwyżej blacha perforowana pod radiatorem mostka czy transformatorem, o ile kolumny transformatora pozwalają na swobodny vertykalny przepływ powietrza. Przejdźmy jednak do tego że autor postu stosuje swoje rozwiązanie. Co do środka ciężkości to kolega ma rację jednak ten z kolei ma to ścisły związek szerokością podstawy i wielkością kół jak i wysokością spawarki. Jednak nie wiemy jakie one duże będą.
  • #26
    crashwin
    Level 9  
    Spotkałem się z siatkową podłogą w migomacie ESAB compact 200 ale tam trafo wazy o połowę mniej od mojego. Byłem w hurtowni stali, powiedzieli mi ze muszę kopic cały arkusz 2x1,25m za 300zl. Jadę jeszcze na jakiś złom poszukam materiału w przyzwoitej cenie
  • #27
    User removed account
    User removed account  
  • #28
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    A od kiedy wylot kieruje się w dół wbrew prawa konwekcji naturalnej ? A kurz " pospolity " bez filtrów i tak wszędzie siądzie :-) Przed tym nie uciekniesz.
  • #29
    User removed account
    User removed account  
  • #30
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    A widział kiedyś kolega spawarki dla ciężkiego przemysłu takie jak : Esab, Fronius, Saf i inne ? I czym się różnią od warsztatowych ? Widział kiedyś kolega taką spawarkę wewnątrz po tygodniu użytkowania w trybie pracy 24h ? Po mimo filtrów powietrza jak wygląda wnętrze ? Kurz, pył jak i dym powstały w procesach spawania potrafi dość skutecznie zmienić parametry nie wspominając o poważnych usterkach. Ponadto dlaczego zadałem takie pytanie i wspomniałem o konwekcji naturalnej ? Otóż lepiej dla wentylatorów kiedy zainstalowane są one poziomo niż pionowo, dotyczy to ułożyskowania zarówno panewkowego jak i łożyskowego. Widziałem i naprawiałem już dość spawarek ale pierwszy raz słyszę o wentylatorach dmuchających w dół. Nie wspominając o spawarkach Lincoln, Oerlikon, Cloos, Kemppi, Bester, Esseti o prądach 1500A czy do spawań miedzy innymi podwodnych walczaków a było tego trochę.