Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podniesienie napięcia zasilacza ATX z układem 2003.

13 Lut 2017 22:16 7857 41
  • Poziom 23  
    Witam potrzebuje podnieść napięcie na zasilaczu powyżej 12V posiadam zasilacz FELL LC-300ATX układem sterującym jest 2003. Proszę o podanie linków albo rozwiązania mojego problemu bo nie mogę znaleźć schematu gdzie co przerobić.
    Link do PDF z zasilacza: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13761888#13761888.
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 23  
    Kolego chciałbym podnieść do 20-25V, nie będzie przeszkadzać podniesienie innych napięć. Ale zależy mi żeby tak oszukać 2003 żeby dawał napięcie i stabilizował, do tego układu jakoś nie umie znaleźć przeróbki bo na innym układzie jest tego dużo. Pozdrawiam.

    PS. Tu jest część schematu o którą chodzi, który rezystor trzeba wymienić? Z tego co poczytałem to R60 na lini +12V ale nie jestem pewien.
    Podniesienie napięcia zasilacza ATX z układem 2003.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Niestety przeróbka zasilacza na 2003 jest trudna. Raz zrobiłem bo przez pomyłkę zacząłem przerabiać część mocy nie zważając że sterownikiem jest 2003 a nie TL494.
    Ale ogólnie to sprawa wygląda tak:
    1. Przeróbka części mocy. Niestety chcesz podnieć napicie ponad 2 razy, a więc podniesienie pozostałych napięć jest problemem. Może dla Cibie nie ale dla zasilacza tak. Bo tam siedzą diody prostownicze i kondensatory na określone napięcia. A więc te elementy nie wytrzymają tak dużego podniesienia napięcia.
    2. Wywalenie układu PS-ON, PG, oraz monitorującego i zabezpieczająco napięcia wyjściowe.
    Większość zasilaczy nie potrafi pracować mając obciążoną jedynie szynę 12V. A więc wymiana samego rezystora sprzężenia zwrotnego nie wystarczy. Trzeba powywalać połowę elementów z zasilacza żeby to działało i się nie wyłączało.
    3. Przeróbka sterowania skoro masz tam 2003 a nie TL494. Gdyby tam był TL494 to tego punktu by w ogóle nie było.
    4. Ja zwykle przy takich przeróbkach robię jeszcze jeden myk usprawniający. Przerabiam przetwornicę Stand-By żeby stabilizowała swoje napięcie wyjściowe 12V a nie 5V. Ale przy 2003 ten punkt może być trudny do zrealizowania bo 2003 chyba monitoruje albo przynajmniej zasila się z napięcia 5VSB (a więc musi być ono stabilizowane).

    Ja bym więc proponował jednak przejść na inny zasilacz na sterowniku TL494.
  • Poziom 23  
    Wiem kolego ze może to być trudne przez wymianę elementów typu diody, kondensatory ale chcę spróbować, bo innego nie mam narazie wiem nie mam wyjścia.
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 23  
    @atom1477 Na kondensatorze C15 jest napięcie 16.32V.
    Dostanie PDF tego układu jest chyba nie możliwe.

    Dodano po 25 [minuty]:

    Właśnie zmieniam opór rezystora R60 na większy i uzyskałem 13.65V jadę dalej, zobaczymy do ilu da rade.
  • Poziom 23  
    Nie daję więcej jak 13,6V, czekam na wasze porady.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    I całe szczęście.

    Jeżeli chcesz to uruchomić bez spalenia, to sprawdź jeszcze napięcie na pinie VREF (powinno być około 5V).
    Oraz napięcie na pinie NEG (tu nie wiem jakie, ale strzelam że jakieś 1.85V).
  • Poziom 23  
    Napięcie na VREF to około 2.48V, masa podłączona pod molex
    Napięcie na NEG 2.48V praktycznie takie samo różnica na 3 przecinku była.
  • Poziom 43  
    Chm to dość dziwne. Zdawało mi się że tam będzie 5V.
    No nic. To teraz pasuje wylutować trochę elementów:
    Podniesienie napięcia zasilacza ATX z układem 2003.
    Podniesienie napięcia zasilacza ATX z układem 2003.
    Ale po ich wylutowaniu jeszcze nie włączaj układu.
    Jeszcze rezystor R60 trzeba zamienić na 47k.
    I ciągle jeszcze nie włączać :D
    Tylko wtedy napisz jak poszło wylutowywanie.
    Bardzo ważne jest wylutowanie diod D13 i D15. Wiem że to trudne bo są na radiatorze, no ale trzeba je wylutować.
    I zaopatrz się od razu w diody Zenera: 3.3V, 5.1V i 12V.
  • Poziom 23  
    Lutowanie udane co dalej?

    Dodano po 58 [minuty]:

    Coś jeszcze bo jak coś to zamawiam, i czy nie można wykorzystać tych z zasilacza?
  • Poziom 23  
    Oki to ja zamawiam diody i dam potem znać.

    Dodano po 15 [minuty]:

    I jakie uzyskam napięcie?
  • Poziom 23  
    A jak reguluje napięcie między tymi 30-40V? Do czego będą mi potrzebne diody Shottky'ego? czy mogę zamiast nich użyć prostowniczych np. 1N007?
  • Poziom 23  
    Nie mam jak zamówić tych co podajesz może nadadzą się te co mam w zapasach:
    MOSPESC S16C40C http://www.mospec.com.tw/pdf/schottky/S16C30-S16C60.pdf
    STPS3045CP http://pe2bz.philpem.me.uk/pdf%20on%20typenumber/S/STPS3045CP.pdf
    MBR2045CT https://www.diodes.com/assets/Datasheets/ds23016.pdf
    SBL3040PT http://www.vishay.com/docs/88732/sbl3030p.pdf
    I proszę cię kolego o napisanie jak ustawie te napiecie np. na 36V sztywno i gdzie podłącze te diody schotkie'go
  • Poziom 43  
    Najbliższe są te z końcówką 45. Czyli na 45V.
    Ale to trochę ryzykowne. Lepsze by były na 60V albo większe.
    Diody Zenera normalnie:
    http://elektro.w.interiowo.pl/faq/11.html
    Jako napięcie Uwe dajesz 16V.
    IL przyjmujesz jako 0.
    A więc obliczenia sa bardzo proste.
    I 3 takie układy łączysz kolejno do wejść 3.3V, 5V i 12V układu 2003.
  • Poziom 23  
    Wyszło mi tyle chyba ze coś źle liczę, i te diody 45 powinny wystarczyć bo napięcie dam max36V
    Rs= (16V-4V)/5mA 2,4KΩ Dla 12V
    Rs(16V-11V)/5mA 1KΩ Dla 5V
    Rs(16V-12.7V)/5mA 660Ω Dla 3.3V
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Wyszło mi tyle chyba ze coś źle liczę, i te diody 45 powinny wystarczyć bo napięcie dam max36V

    Niestety nie, bo tam jest dławik. A przed dławikiem napięcie jest wyższe. I dodatkowo trzeba napisać że się z tym nic nie da zrobić (nie można usuwać tego dławika).
    Czy to ma być może zasilacz do zasilania silników krokowych?

    Cytat:
    Rs= (16V-4V)/5mA 2,4Ω Dla 12V
    Rs(16V-11V)/5mA 1Ω Dla 5V
    Rs(16V-12.7V)/5mA 0,66Ω Dla 3.3V

    Prawie. Bo dzieląc V przez mA wyjdą kΩ a nie Ω.
    Tylko coś dziwne napięcia przyjąłeś. Powinno być 3.3V, 5,1V i 12V.
  • Poziom 23  
    Chce uzyskać napięcie powyżej 24V żeby potem sobie regulować na LM338T napięcie :D, wziąć pod uwagę 16.3V czy 16V?
  • Poziom 38  
    atom1477 napisał:
    Jako napięcie Uwe dajesz 16V.

    Też interesuję się taką przeróbką dlatego zapytam : skąd takie napięcie podpiąć ?
  • Poziom 43  
    To jest napięcie z przetwornicy Stand-By. W tym przypadku. U Ciebie może być inne.
    Swoją drogą wentylator też trzeba przepiąć z wyjścia 12V do wyjścia przetwornicy Stand-By. A to może zmienić napięcia z tej przetwornicy.
    Dlatego ja zawsze przerabiam przetwornicę Stand-By żeby stabilizowała swoje wysokie napięcie wyjściowe, a nie napięcie wyjściowe 5VSB.
    Tu jednak nie można tak zrobić bo napięcie 5VSB zasila układ 2003. No chyba żeby dać stabilizator 78L05 do zasilania układu 2003.
    Dlatego odradzałem taką przeróbkę, bo jest ona trudna. I trudność wcale nie w oszukaniu układów kontroli napięć w 2003.
    W przypadku radex324 można się jeszcze ratować zasilaniem najwyższej diody Zenera (tej 12V), z napięcia wyjściowego 24...35V (jeżeli na pewno nigdy nie będzie ono miało być niższe).
  • Poziom 23  
    Zamieszczam ponowne obliczenia w tamtych popełniłem błąd
    Rs= (16.3V-12V)/5mA 4.3V/5mA 860 Ω
    Rs=(16.3V-5.1V)/5mA 11,2/5mA 2,24KΩ
    Rs=(16.3V-3.3V)/5mA 13/5mA 2,6KΩ
  • Poziom 43  
    No coś takiego. Trzeba pozaokrąglać w dół. Czyli mogą być rezystory 820R, 2,2k i 2,2k.
    Ale może się pospieszyliśmy z obliczeniami. Trzeba by podłączyć wentylator do wyjścia przetwornicy Stand-By (czyli do C15) i zobaczyć czy się wtedy mocno zmieni napięcie na C15. Wentylator trzeba podpiąć przez rezystor jakieś 22R, bo on jest na 12V a na C15 jest 16V. Zakładam że wentylator pobiera klasycznie jakieś 0.13A.
  • Poziom 23  
    Oki, jutro sobie wszystko naszykuje i jak przyjdą zenerki to sprawdzimy czy działa :D Jakby kolega mógł opisać dalsze czynności to byłbym wdzięczny, to bym już poczytał co i jak a potem jak przyjdzie to tylko wlutować :D(i pomógł nie mogę klikać już)
  • Poziom 43  
    Przede wszystkim trzeba pamiętać o zmianie wartości R60 na 47k zanim się teraz będzie włączało zasilacz.
    Bez pozostałych elementów zasilacz i tak się trwale nie włączy, mimo wlutowania diod Zenera. Ale będzie próbował startować więc R60 musi być już zmieniony żeby stabilizacja napięcia wyjściowego była jako tako sprawna.
    Trzeba by jeszcze sprawdzić czy wentylator jest na 12V bo na schemacie jest jakaś dziwna dioda Zenera 6,2V szeregowo z wentylatorem.
    Jeżeli jest na 12V i ma prąd 0.13A, to trzeba go podłączyć do kondensatora C15 przez szeregowy rezystor 22R. I wtedy zobaczyć jakie napięcie będzie na C15 po podłączeniu zasilacza do sieci. Przewód PS-ON lepiej pozostawić niepodłączony podczas takiego testu.
    Później trzeba wstawić te diody Zenera z rezystorami (przeliczonymi na nowo jeżeli napięcie na C15 się zmieni za bardzo po podłączeniu wentylatora).
    Po czymś takim zasilacz powinien zadziałać i dawać 12V na wyjściu. Można to będzie sprawdzić sprawdzając stan linii PG.
    I gdy zadziała to ostatnia przeróbka żeby dawał wyższe napięcie.
    Rezystor R53 wymienić na 560R/2W.
    Kondensator C27 trzeba wymienić na 4 kondensatory 470uF/50V.
    Jeden się zmieści w miejsce C27, a pozostałe trzeba gdzieś upchać po bokach. Miejsce będzie skoro inne elementy są wylutowane.
    Dioda D14 chyba może zostać bo wygląda na to że ma napięcie wsteczne 200V.
    I na koniec najtrudniejsza sprawa. Trzeba dołączyć dwie dodatkowe diody włączone tak jak diody D20 i D22 na schemacie oryginalnego zasilacza. Tymi diodami powinny być MBR20100 albo chociaż MBR2060. A więc nie wejdą w miejsce diod D20 i D22. Zresztą i tak muszą być na radiatorze. Oczywiście przykręcone przez podkładki izolujące. Punkt wspólny diod D20 i D22 (ten który szedł do D23) trzeba zewrzeć do masy.
    A przewody masowe transformatora trzeba odłączyć od masy. O te przewody:
    Podniesienie napięcia zasilacza ATX z układem 2003.
    Ale nie za pomocą obcięcia ich. Tylko wylutowania. Bo te przewody ciągle mają być ze sobą zlutowane. A jedynie być odczepione od masy.
    Tym sposobem uzyska się prostownik Gretzna pracujący na całym uzwojeniu a nie tylko na połówkach. A więc na dzień dobry 2-krotnie wzrośnie możliwe do uzyskania napięcie wyjściowe.
    Po czymś takim trzeba jeszcze raz sprawdzić działanie zasilacza. Ciągle będzie dawał 12V.
    Gdy będzie działał dobrze to wystarczy teraz zmienić R60 na jakieś 120...150k. I będzie około 30V na wyjściu.
    Wszystkie testy najlepiej robić na zasilaczu podłączonym do sieci szeregowo przez żarówkę.