Witam potrzebuje podnieść napięcie na zasilaczu powyżej 12V posiadam zasilacz FELL LC-300ATX układem sterującym jest 2003. Proszę o podanie linków albo rozwiązania mojego problemu bo nie mogę znaleźć schematu gdzie co przerobić.
Link do PDF z zasilacza: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13761888#13761888.
Kolego chciałbym podnieść do 20-25V, nie będzie przeszkadzać podniesienie innych napięć. Ale zależy mi żeby tak oszukać 2003 żeby dawał napięcie i stabilizował, do tego układu jakoś nie umie znaleźć przeróbki bo na innym układzie jest tego dużo. Pozdrawiam.
PS. Tu jest część schematu o którą chodzi, który rezystor trzeba wymienić? Z tego co poczytałem to R60 na lini +12V ale nie jestem pewien.
Niestety przeróbka zasilacza na 2003 jest trudna. Raz zrobiłem bo przez pomyłkę zacząłem przerabiać część mocy nie zważając że sterownikiem jest 2003 a nie TL494.
Ale ogólnie to sprawa wygląda tak:
1. Przeróbka części mocy. Niestety chcesz podnieć napicie ponad 2 razy, a więc podniesienie pozostałych napięć jest problemem. Może dla Cibie nie ale dla zasilacza tak. Bo tam siedzą diody prostownicze i kondensatory na określone napięcia. A więc te elementy nie wytrzymają tak dużego podniesienia napięcia.
2. Wywalenie układu PS-ON, PG, oraz monitorującego i zabezpieczająco napięcia wyjściowe.
Większość zasilaczy nie potrafi pracować mając obciążoną jedynie szynę 12V. A więc wymiana samego rezystora sprzężenia zwrotnego nie wystarczy. Trzeba powywalać połowę elementów z zasilacza żeby to działało i się nie wyłączało.
3. Przeróbka sterowania skoro masz tam 2003 a nie TL494. Gdyby tam był TL494 to tego punktu by w ogóle nie było.
4. Ja zwykle przy takich przeróbkach robię jeszcze jeden myk usprawniający. Przerabiam przetwornicę Stand-By żeby stabilizowała swoje napięcie wyjściowe 12V a nie 5V. Ale przy 2003 ten punkt może być trudny do zrealizowania bo 2003 chyba monitoruje albo przynajmniej zasila się z napięcia 5VSB (a więc musi być ono stabilizowane).
Ja bym więc proponował jednak przejść na inny zasilacz na sterowniku TL494.
Zakładam że ten zasilacz teraz działa?
No to na początek do zmierzenia jest napięcie na kondensatorze C15 (wyjście z przetwornicy Stand-By).
I spróbuj załatwić datasheet układu 2003.
Jeżeli chcesz to uruchomić bez spalenia, to sprawdź jeszcze napięcie na pinie VREF (powinno być około 5V).
Oraz napięcie na pinie NEG (tu nie wiem jakie, ale strzelam że jakieś 1.85V).
Chm to dość dziwne. Zdawało mi się że tam będzie 5V.
No nic. To teraz pasuje wylutować trochę elementów:
Ale po ich wylutowaniu jeszcze nie włączaj układu.
Jeszcze rezystor R60 trzeba zamienić na 47k.
I ciągle jeszcze nie włączać Tylko wtedy napisz jak poszło wylutowywanie.
Bardzo ważne jest wylutowanie diod D13 i D15. Wiem że to trudne bo są na radiatorze, no ale trzeba je wylutować.
I zaopatrz się od razu w diody Zenera: 3.3V, 5.1V i 12V.
Jak masz diody Zenera to musisz je popodłączać do wejść układu 2003 oznaczonych jako 3.3V, 5V i 12V. A zasilanie diod rezystorami z napięcia z C15. Rezystory trzeba policzyć dla uzyskania prądu w diodach równego 5mA.
Poza diodami Zenera trzeba Ci jeszcze diody Shottky'ego na wyższe napięcie, np. MBR20100. 3 sztuki.
Oraz jakieś kondensatory elektrolityczne Low ESR. Powiedzmy 470uF/50V. Ze 4 sztuki.
maksymalne napięcie do uzyskania to ze 30...40V.
1N4007 całkowicie odpadają. Mają za mały prąd i za małą szybkość.
Trzeba by co najmniej UF5408 i to po kilka równolegle. Prościej dać MBR20100.
Regulować będzie można od prawie 0 do 40V.
Najbliższe są te z końcówką 45. Czyli na 45V.
Ale to trochę ryzykowne. Lepsze by były na 60V albo większe.
Diody Zenera normalnie:
http://elektro.w.interiowo.pl/faq/11.html Jako napięcie Uwe dajesz 16V.
IL przyjmujesz jako 0.
A więc obliczenia sa bardzo proste.
I 3 takie układy łączysz kolejno do wejść 3.3V, 5V i 12V układu 2003.
Wyszło mi tyle chyba ze coś źle liczę, i te diody 45 powinny wystarczyć bo napięcie dam max36V
Rs= (16V-4V)/5mA 2,4KΩ Dla 12V
Rs(16V-11V)/5mA 1KΩ Dla 5V
Rs(16V-12.7V)/5mA 660Ω Dla 3.3V
Wyszło mi tyle chyba ze coś źle liczę, i te diody 45 powinny wystarczyć bo napięcie dam max36V
Niestety nie, bo tam jest dławik. A przed dławikiem napięcie jest wyższe. I dodatkowo trzeba napisać że się z tym nic nie da zrobić (nie można usuwać tego dławika).
Czy to ma być może zasilacz do zasilania silników krokowych?
Quote:
Rs= (16V-4V)/5mA 2,4Ω Dla 12V
Rs(16V-11V)/5mA 1Ω Dla 5V
Rs(16V-12.7V)/5mA 0,66Ω Dla 3.3V
Prawie. Bo dzieląc V przez mA wyjdą kΩ a nie Ω.
Tylko coś dziwne napięcia przyjąłeś. Powinno być 3.3V, 5,1V i 12V.
To jest napięcie z przetwornicy Stand-By. W tym przypadku. U Ciebie może być inne.
Swoją drogą wentylator też trzeba przepiąć z wyjścia 12V do wyjścia przetwornicy Stand-By. A to może zmienić napięcia z tej przetwornicy.
Dlatego ja zawsze przerabiam przetwornicę Stand-By żeby stabilizowała swoje wysokie napięcie wyjściowe, a nie napięcie wyjściowe 5VSB.
Tu jednak nie można tak zrobić bo napięcie 5VSB zasila układ 2003. No chyba żeby dać stabilizator 78L05 do zasilania układu 2003.
Dlatego odradzałem taką przeróbkę, bo jest ona trudna. I trudność wcale nie w oszukaniu układów kontroli napięć w 2003.
W przypadku radex324 można się jeszcze ratować zasilaniem najwyższej diody Zenera (tej 12V), z napięcia wyjściowego 24...35V (jeżeli na pewno nigdy nie będzie ono miało być niższe).
No coś takiego. Trzeba pozaokrąglać w dół. Czyli mogą być rezystory 820R, 2,2k i 2,2k.
Ale może się pospieszyliśmy z obliczeniami. Trzeba by podłączyć wentylator do wyjścia przetwornicy Stand-By (czyli do C15) i zobaczyć czy się wtedy mocno zmieni napięcie na C15. Wentylator trzeba podpiąć przez rezystor jakieś 22R, bo on jest na 12V a na C15 jest 16V. Zakładam że wentylator pobiera klasycznie jakieś 0.13A.
Oki, jutro sobie wszystko naszykuje i jak przyjdą zenerki to sprawdzimy czy działa Jakby kolega mógł opisać dalsze czynności to byłbym wdzięczny, to bym już poczytał co i jak a potem jak przyjdzie to tylko wlutować (i pomógł nie mogę klikać już)
Przede wszystkim trzeba pamiętać o zmianie wartości R60 na 47k zanim się teraz będzie włączało zasilacz.
Bez pozostałych elementów zasilacz i tak się trwale nie włączy, mimo wlutowania diod Zenera. Ale będzie próbował startować więc R60 musi być już zmieniony żeby stabilizacja napięcia wyjściowego była jako tako sprawna.
Trzeba by jeszcze sprawdzić czy wentylator jest na 12V bo na schemacie jest jakaś dziwna dioda Zenera 6,2V szeregowo z wentylatorem.
Jeżeli jest na 12V i ma prąd 0.13A, to trzeba go podłączyć do kondensatora C15 przez szeregowy rezystor 22R. I wtedy zobaczyć jakie napięcie będzie na C15 po podłączeniu zasilacza do sieci. Przewód PS-ON lepiej pozostawić niepodłączony podczas takiego testu.
Później trzeba wstawić te diody Zenera z rezystorami (przeliczonymi na nowo jeżeli napięcie na C15 się zmieni za bardzo po podłączeniu wentylatora).
Po czymś takim zasilacz powinien zadziałać i dawać 12V na wyjściu. Można to będzie sprawdzić sprawdzając stan linii PG.
I gdy zadziała to ostatnia przeróbka żeby dawał wyższe napięcie.
Rezystor R53 wymienić na 560R/2W.
Kondensator C27 trzeba wymienić na 4 kondensatory 470uF/50V.
Jeden się zmieści w miejsce C27, a pozostałe trzeba gdzieś upchać po bokach. Miejsce będzie skoro inne elementy są wylutowane.
Dioda D14 chyba może zostać bo wygląda na to że ma napięcie wsteczne 200V.
I na koniec najtrudniejsza sprawa. Trzeba dołączyć dwie dodatkowe diody włączone tak jak diody D20 i D22 na schemacie oryginalnego zasilacza. Tymi diodami powinny być MBR20100 albo chociaż MBR2060. A więc nie wejdą w miejsce diod D20 i D22. Zresztą i tak muszą być na radiatorze. Oczywiście przykręcone przez podkładki izolujące. Punkt wspólny diod D20 i D22 (ten który szedł do D23) trzeba zewrzeć do masy.
A przewody masowe transformatora trzeba odłączyć od masy. O te przewody:
Ale nie za pomocą obcięcia ich. Tylko wylutowania. Bo te przewody ciągle mają być ze sobą zlutowane. A jedynie być odczepione od masy.
Tym sposobem uzyska się prostownik Gretzna pracujący na całym uzwojeniu a nie tylko na połówkach. A więc na dzień dobry 2-krotnie wzrośnie możliwe do uzyskania napięcie wyjściowe.
Po czymś takim trzeba jeszcze raz sprawdzić działanie zasilacza. Ciągle będzie dawał 12V.
Gdy będzie działał dobrze to wystarczy teraz zmienić R60 na jakieś 120...150k. I będzie około 30V na wyjściu.
Wszystkie testy najlepiej robić na zasilaczu podłączonym do sieci szeregowo przez żarówkę.