Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przedwzmacniacz ,zmiana wzmacniaczy operacyjnych

krychu123 17 Lut 2017 16:13 3753 111
  • #32 17 Lut 2017 17:13
    psiata
    Użytkownik obserwowany

    To nie jest przedwzmacniacz, a jedynie sam układ regulatora barwy tonu. Kol. krychu123 porównaj schematy, które ci wcześniej zaprezentowałem, a dojdziesz do wniosku, że ten układ wypadałoby rozbudować i to dosyć mocno, aby mógł być on przedwzmacniaczem. Poza tym układ tego regulatora jest zasilany napięciem symetrycznym, co wskazuje w sposób jednoznaczny na to, że wymaga on i takiegoż zasilacza.

  • #34 17 Lut 2017 17:35
    psiata
    Użytkownik obserwowany

    Ale po co to regulować środkowe pasmo częstotliwości? Wystarczy tylko sama regulacja tonów wysokich i niskich. Myślisz, że sam subwoofer tutaj ci wystarczy by ładnie wyeksponować tony niskie? Tutaj jest potrzebny właśnie przedwzmacniacz plus ewentualnie korektor graficzny, który będzie wpięty pomiędzy wyjście przedwzmacniacza, a sam wzmacniacz końcowy mocy. Poza tym subwoofer musi być wyposażony jeszcze we własny wzmacniacz monofoniczny, oraz filtr dolnoprzepustowy z regulacją częstotliwości odcięcia. Jeśli chcesz kolego zbudować dobry przedwzmacniacz, to zdecydowanie zastanów się nad tym LM1036 i OPA2604, lub od biedy tym TL072, lub ewentualnie nad jakąś w miarę sensowną kostką od firmy Analog Devices (seria AD).

  • #36 17 Lut 2017 17:52
    psiata
    Użytkownik obserwowany

    No to, skoro bierzesz kolego ten układ pod uwagę, to wykorzystaj sobie ten schemat, który wcześniej ci podesłałem i po winno ci to hulać po podłączeniu pod resztę toru audio, czyli wzmacniacz końcowy mocy, zasilacz (ewentualnie korektor graficzny i subwoofer) i po sprawie.

  • #38 17 Lut 2017 20:03
    yogi009
    Poziom 41  

    Wiele obecnie produkowanych układów audio projektowanych do współpracy z dźwiękiem "cyfrowym" do dzisiaj zawiera NE5532 (bardzo ładnie zaprojektowany wzmacniacz operacyjny o naturalnej, głębokiej barwie; najładniejszy dźwięk w relacji do ceny). Wielokrotnie spotykałem NE5532 w torze głównym, w bloku korekcji TL072. Inne stare, ale jare, wzmacniacze to m.in. JRC4458, czy LM833. Generalnie najlepiej posłuchać różnic w barwach. Osobnym tematem są układy serii OPA (klasyka to OPA 2604), LME i ew. kilka ciekawostek od Linear Technology. Wszystkie te układy są wystarczająco "ciche", pod warunkiem prawidłowego projektu.

    Proste projekty najczęściej "wykładają się" na przesunięciach fazowych, czy też błędnym doborze wartości rezystorów. Warto przeczytać kilka ogólnych not (choćby słynna nota Texas Instruments) z pokazanymi dobrymi wzorcami projektowymi. Jeśli do tego dodamy dobór elementów o optymalnej jakości (nie zawsze te "najlepsze" na papierze są w praktyce najlepsze).

    Wykonaj sobie płytkę prototypową z podstawkę DIL-8 i oceń dźwięk z poszczególnych kostek.

  • #40 17 Lut 2017 20:29
    psiata
    Użytkownik obserwowany

    Możesz wykonać samodzielnie płytkę wg tego schematu gdzie masz już od razu wstawionego OPA 2604.

    Pamiętaj tylko o tym, by:

    - najpierw wykonać sobie ten układ na płytce stykowej, aby przekonać się, czy i jak działa i czy będzie to działanie które będzie dla ciebie kolego zadowalające,
    - po sprawdzeniu działania i jakości układu, przygotować sobie potrzebne narzędzia i materiały, tj. piłkę do metalu, laminat szklano-epoksydowy, wytrawiacz (np. B 327), pisak niezmywalny do rysowania ścieżek (tak na wszelki wypadek), wydruk mozaiki ścieżek (wcześniej trzeba go sobie zaprojektować na komputerze za pomocą odpowiedniego programu np. Express PCB), stare żelazko, płyn do mycia naczyń (potrzebny będzie do odtłuszczenia płytki), wiertarkę modelarską, wiertło fi 0,8 mm, zasilacz do wiertarki modelarskiej, kuwetę z materiału kwasoodpornego, opcjonalnie możesz również przygotować sobie regulator obrotów dla wiertarki modelarskiej, by nie poharatać za bardzo płytki PCB, stop Lichtenberga - do kupienia na znanym serwisie aukcyjnym (jeśli zdecydujesz się na kąpiel cynową PCB), oraz specjalny młoteczek do rozprowadzania stopu Lichtenberga (również do kupienia na znanym serwisie aukcyjnym), kuwetę do której potem włożysz sobie płytkę PCB i będziesz dokonywał cynowania stopem Lichtenberga (no chyba że zdecydujesz się umyć wcześniej dokładnie kuwetę po wytrawiaczu)
    - zbyt długo nie trzymać płytki w roztworze chlorku lub nadsiarczanu (B 327), bo inaczej ponadtrawiają ci się ścieżki i będzie potem kłopot,
    - unikaj tworzenia pętli masy, bo to potem będzie również przyczyną późniejszych kłopotów,
    - rozsądnie prowadź mozaikę ścieżek (nie stosuj zbyt szerokich i grubych ścieżek tam, gdzie nie ma potrzeby),
    - używać wiertła o średnicy ok.0,7-0,8 mm do wykonania otworów
    - podczas trawienia pamiętać o tym, by co jakiś czas poruszać płytką w roztworze wytrawiacza, co nieco przyspieszy proces trawienia,
    - uważać na to, by się nie pochlapać roztworem wytrawiacza,
    - wysuszyć płytkę PCB po trawieniu,
    - po wytrawieniu, wysuszeniu PCB i powierceniu otworów, można nanieść sobie warstwę opisową od strony TOP płytki PCB (pamiętaj o wykonaniu wydruku warstwy opisowej w lustrzanym odbiciu),
    - opcjonalnie możesz sobie wykonać jeszcze tzw. soldermaskę na swojej PCB (dokładnej instrukcji nie będę tutaj zamieszczał - zapraszam na serwis YouTube, gdzie jest cała masa filmików pokazujących jak taką soldermaskę wykonać i co będzie potrzebne do tego celu),
    - wykonaniu kilku płytek PCB przedwzmacniacza, na wypadek, gdyby ci poszło coś nie tak, np. podczas montażu.

    Jeśli nie czujesz się na siłach, by to wszystko, o czym napisałem ci wyżej wykonać samodzielnie i czujesz, że cie to po prostu przerasta, to spróbuj wykonać jakiś gotowy kit na NE 5532 i spróbuj podmienić go na OPA 2604 i dopiero po dokonaniu odsłuchu na jednym i drugim układzie, porównaj sobie brzmienie obu tych układów, a następnie zdecyduj się na tą wersję, która będzie twoim zdaniem dla ciebie najbardziej odpowiednia.

    W przypadku, gdy będziesz chciał poeksperymentować z innymi układami scalonych wzmacniaczy operacyjnych, czy też przedwzmacniaczy pamiętaj o tym, że ich pin out może być inny niż w przypadku OPA 2604 i NE 5532. Wtedy najlepiej będzie przeprowadzić na początek testy na płytce stykowej (cały czas posługując się notą katalogową dla danego WO, czy przedwzmacniacza - patrz pin out), bo wygodniej będzie nanosić ewentualne zmiany w połączeniach i konstrukcji całego układu. Dopiero po wyborze ostatecznej wersji tegoż przedwzmacniacza zdecydować się na wykonanie płytki PCB dla niego, bądź skorzystanie z gotowego układu kitu, który bazuje na danym układzie.

  • #41 17 Lut 2017 20:44
    yogi009
    Poziom 41  

    Nie jestem pewien, czy układy mające zbadać jakość dostarczanego dźwięku prototypowałbym na płytce stykowej. Za dużo niepewnych połączeń. Lepiej chyba zaprojektować i wytrawić własną płytkę prototypową z podstawką/podstawkami pod scalaki oraz odpowiednio dużymi polami lutowniczymi, tak żeby ułatwić ew. modyfikacje.

    Kolego Autorze, projekt takiej płytki możesz sobie narysować podczas wieczornej sjesty. Jeżeli nie używasz programów EDA (Eagle, KiCad, itd.), na jednej kartce narysuj schemat, na drugiej oznacz piny podstawki i potem ręcznie układaj elementy w taki sposób, żeby maksymalnie ułatwić sobie połączenia (prowadzenie ścieżek). W przypadku przecinania się ścieżek możesz zawsze przylutować mostek z izolowanego przewodu miedzianego. No i staraj się zachować kolejność "schematową", czyli wejście z lewej strony, plus u góry, minus na dole, wyjście po prawej. Przy tej ilości elementów wystarczy kartka papieru, trzydzieści minut i flamaster.

    I jaka potem satysfakcja!

  • #42 17 Lut 2017 20:56
    psiata
    Użytkownik obserwowany

    Ja z zasady zawsze sprawdzam najpierw każdy układ (zarówno te, które spotykam w sieci, jak i te które powstają "na szybko" w mojej głowie) na płytce stykowej i zazwyczaj nie mam większych problemów z połączeniami. Oczywiście nie stosuję "pająków" wykonanych np ze skrętki kabla LAN (takie połączenia są zawsze zawodne i nie wyglądają zbyt estetycznie), tylko listwy goldpin, do których potem podłączam sobie potrzebne przewody (lub wiązki przewodów) i nigdy nie mam problemów z ostatecznym działaniem układu (wyjątek jest wtedy, kiedy są błędy na schemacie, lub wgl cały schemat jest źle opracowany). Takim właśnie sposobem przetestowałem wiele układów wzmacniaczy słuchawkowych i nie tylko i każdy jeden (pod warunkiem że nie zawierał istotniejszych błędów w schemacie) mi działał.

    Co do reszty rad, które tutaj przedstawił mój przedmówca to jak najbardziej zgoda, bo jest to oczywiście kolejna opcja, jeśli chodzi o wykonanie płytki zgodnie z zasadami jej projektowania .

  • #44 17 Lut 2017 21:04
    psiata
    Użytkownik obserwowany

    To tak jak ci pisałem wcześniej - jeśli nie czujesz się na siłach, by wykonać taką płytkę - wykorzystaj gotowy układ kitu w oparciu o interesujący cię układ.

  • #45 17 Lut 2017 23:52
    yogi009
    Poziom 41  

    krychu123 napisał:
    nie wiem kompletnie od czego mam się najpierw zabrać bo jeszcze nie tworzyłem płytek


    Możesz krótko opisać, co już potrafisz? To pozwoli trafniej doradzić.

    Dodano po 1 [minuty]:

    psiata napisał:
    Ja z zasady zawsze sprawdzam najpierw każdy układ (zarówno te, które spotykam w sieci, jak i te które powstają "na szybko" w mojej głowie) na płytce stykowe


    To ma sens w niektórych przypadkach, spróbuj tak przetestować prostą końcówkę mocy na UL1481.

    Dodano po 5 [minuty]:

    psiata napisał:
    Natomiast co do mniejszych szumów, to zdaje się tutaj prym będą wiodły układy serii SSM, np. SSM2019


    SSM2019 nadaje się raczej jako ultraniskoszumny preamp mikrofonowy. Tu masz źródełko:

    http://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/SSM2019.pdf

    Dodano po 2 [minuty]:

    psiata napisał:
    OPA2134 i potem wymienić go np na OPA2604, znów posłuchać i wymienić na np. OPA4134


    OPA4134 to poczwórny wzmacniacz operacyjny, więc nie włożysz go w miejsce podwójnych OPA2604, czy OPA2134.

    Dodano po 14 [minuty]:

    krychu123 napisał:
    Końcówkę mocy którą posiadam to mosfet Zbig 3, sygna łpodaję z laptopa . Odsłuchuję muzykę z monitorów DIY STX


    Zakładając, że Twój laptop jest wyposażony w standardową, 16-bitową kartę dźwiękową, z pewnością wystarczy Ci układ na NE5532. Wymieniając kostki możesz oczywiście usłyszeć pewne różnice. Moim zdaniem szkoda dutków na serią OPA i podobne wynalazki. Jak będziesz podawał sygnał z CD, MD lub karty 24-bitowej wtedy już można zacząć wybrzydzać.

    Zrobiłem kiedyś wzmacniacz słuchawkowy z końcówką na BD139/140 (po parze na kanał). Trzeba było uważać, bo słuchawki głowę urywały. Użyłem NE5532, jakość dźwięku była znakomita, a między utworami po prostu cisza. Oczywiście to też kwestia użytych słuchawek. W ramach zabawy włożyłem w miejsce NE5532 układ JRC4558, który też zagrał zagrał ciekawie. Moim zdaniem był ciekawszy w mocnej, dynamicznej muzyce, był nieco bardziej agresywny. LM833 zagrały jeszcze o ton inaczej, to dość subtelne różnice. Ostatecznie doszedłem do wniosku, że NE5532 jest najlepiej "wyważony" dźwiękowo. Akurat w tym układzie odebrałem go lepiej, niż owe słynne OPA2604 (wiem, wiem... herezje głoszę).

    Sumując. Nie wpadaj w korkociąg coraz lepszych opamp'ów, tylko zacznij od poprawnego wykonania preampa. Rozumiem, że sygnał z line out laptopa wpuszczasz na NE5532, a co tam masz dalej w torze końcówki mocy. Jaka to w ogóle jest moc? Tu są ważne pytania.

  • #46 18 Lut 2017 01:11
    psiata
    Użytkownik obserwowany

    Kol. yogi009

    Ja tak montowałem już wiele rozmaitych prostych końcówek mocy. Od TDA 1554 poprzez LM 386, a na TDA 2338 zdaje się kończąc. Tak samo było z wieloma innymi prostymi przedwzmacniaczami m. in. TL 082 i NE 5532 i zawsze miałem tak, że i jako prototyp i jako gotowe urządzenie wszystko działało tak jak potrzeba od samego początku do końca. Jak ktoś używa do takich płytek bóg wie jakich wynalazków, to nie ma się co potem dziwić, że robią się zwarcia, czy po prostu coś się uszkadza albo dzieją się inne podejrzane rzeczy.

    Co do SSM 2019, to oczywiście zgoda, bo głównie te układy znajdują zastosowanie we wzmacniaczach mikrofonowych, gdzie poziom szumów i jakość dźwięku są bardzo ważnymi sprawami, ale myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie by je zastosować niestandardowo w roli przedwzmacniacza. Skoro TL 072 może być stosowany i jako wzmacniacz mikrofonowy i jako przedwzmacniacz, podobnie zresztą jak NE 5532, to niby czemu nie można zastosować układów SSM 2019 w roli przedwzmacniacza? Wszystko myślę jest kwestią doboru odpowiednich elementów i wzmocnienia i tego, co chce się osiągnąąć budując dany układ.

    Co do OPA 4134 to jakby autor trochę pomyślał‚ to spokojnie na tym jednym układzie mógłby zrealizować‡ tak naprawdę zarówno sam przedwzmacniacz, jak i wzmacniacz mikrofonowy, jeśli by oczywiście wiedział, jakie dobrać elementy, by uzyskać potrzebne wzmocnienie poszczególnych stopni i w konsekwencji uzyskać czysty dźwięk.

    Co do samego CD. Skąd pewność, że autor nie będzie z biegiem czasu wykorzystać sobie tego przedwzmacniacza właśnie do podłączenia pod CD? Przecież zawsze istnieje taka ewentualność, a wtedy dźwięk uzyskany na poszczególnych elementach toru audio będzie miał znaczenie i pewnie autor dlatego próbuje coś sensownego dobrać. Myślę, że gdyby tutaj tylko chodziło o podłączenie pod zwykłą MP3, magnetofon, czy nawet tego laptopa, to z powodzeniem wystarczyłby mu przedwzmacniacz na NE 5532, LM 1036, lub od biedy na TL 072, bo i tak by mu to zagrało myślę całkiem przyzwoicie. Schody zaczynają się dopiero wtedy, gdy potrzeba pozbyć się szumów, składowych stałych, sprzężeń i innych zakłóceń, które wpływają na jakość odtwarzanego dźwięku.

  • #47 18 Lut 2017 01:24
    yogi009
    Poziom 41  

    Coś masz z kodowaniem, zupełnie to nieczytelne. Generalnie wszystko można. Ale tutaj doradzamy, czym ew. zastąpić podwójny wzmacniacz operacyjny NE5532. Więc wzmacniacz poczwórny nie pasuje. Nic nie ujmując Autorowi tematu, sądzę że trzeba mu pomóc w jak najprostszy sposób, niekoniecznie licząc na jego intuicyjne poprawne wybory. Jeżeli na płytce stykowej udało Ci się poprawnie poprowadzić masy końcówek mocy, to przyjmij moje gratulacje. Zdarzyło mi się wykonać płytkę pod wspomniany UL1481 według mojej fantazji, jednak szybko musiałem przeprosić fabryczną notę katalogową i poprowadzić masę wejścia i wyjścia we właściwy sposób. Nie łączyłbym też wzmacniaczy operacyjnych z układami pracującymi jako typowe końcówki mocy. To jednak jest nieco inne zagadnienie.

    A poza tym zgadzam się z Tobą w 100% :-)

  • #48 18 Lut 2017 09:49
    krychu123
    Poziom 3  

    No to może będzie lepiej jak zostanę przy NE5532 tylko wykonam jakiś sprawdzony układ bo mój układ trochę szumi i gdy przyciszę na maksa to dalej coś słyszę w lewej kolumnie

    Dodano po 1 [godziny] 32 [minuty]:

    coś takiego znalazłem https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic398154.html#2021074 próbowałem robić płytkę w eagle ale słabo wyszło

  • #49 18 Lut 2017 10:15
    psiata
    Użytkownik obserwowany

    Kol. yogi009

    Post już poprawiony :D, ale tak to jest jak się odpisuje na telefonie z jakiejś beznadziejnej przeglądarki, a nie z komputera. Co do płytki stykowej i not katalogowych, to ja zazwyczaj właśnie bazuję na schematach z danym układem np. NE 5532 lub LM 386 z not katalogowych. Rzadziej realizuję w ten sposób własne pomysły i dlatego zazwyczaj wszystko mi działa jak należy. Oczywiście można sobie wykorzystać wzmacniacz poczwórny do realizacji samego przedwzmacniacza, oraz realizacji np. wtórnika lub jakiegoś filtru, jeśli zachodzi taka potrzeba lub konieczność, o czym napisałem już wcześniej.

    Co do łączenia ze sobą typowych wzmacniaczy operacyjnych z końcówkami mocy, to z tym faktycznie bywa różnie. U mnie bywało tak, że przedwzmacniacz zrealizowany na TL 072 pracował z typową końcówką mocy, np. TDA 1558 całkiem przyzwoicie, ale z innymi układami wzmacniaczy operacyjnych już niekoniecznie ta współpraca wyglądała poprawnie i trzeba było je zastępować wtedy np. NE 5532 lub LM 1036 lub po prostu wrócić do tego TL 072. Także tutaj też jak widać wiele zależy od tego jaki układ w roli przedwzmacniacza się zastosuje.

    Kol. krychu123

    Szumy przedwzmacniacza, jak już zostało to wcześniej powiedziane i wyjaśnione, silnie zależą od zastosowanego układu w roli przedwzmacniacza i jeśli się pojawiają to zazwyczaj pojawiają się one w obu kanałach, jeśli masz szum tylko w jednym kanale, a drugim kanale masz ciszę, to znaczy, że masz gdzieś błąd w układzie. Jeśli chcesz, to proponuję ci wykonanie takiego przedwzmacniacza na TL072. Tutaj masz schemat:

    Przedwzmacniacz ,zmiana wzmacniaczy operacyjnych

    NE 5532 jest raczej przedwzmacniaczem mikrofonowym, więc dałbym sobie z nim spokój, a na to miejsce wykonałbym prosty wzmacniacz na OPA 2604 lub TL 072, wg tych schematów, które wcześniej zamieszczałem i miał pewność, że to będzie po prostu działało. A na przyszłość radzę ci kolego, abyś tak nie wierzył w każdy napotkany schemat w sieci, bo wiele z nich zawiera błędy, które potem dają się człowiekowi we znaki i trzeba potem nierzadko wszystko robić od nowa. Można też w roli przedwzmacniacza użyć sobie np. TDA 2822 lub TDA 7233 i dorobić sobie do niego jakiś prosty regulator barwy tonu, oraz w razie potrzeby równowagę kanałów. Regulację siły głosu jest też łatwo dorobić w takim przypadku. Wystarczy tylko trochę ruszyć głową.

  • #50 18 Lut 2017 11:25
    yogi009
    Poziom 41  

    krychu123 napisał:
    No to może będzie lepiej jak zostanę przy NE5532 tylko wykonam jakiś sprawdzony układ bo mój układ trochę szumi i gdy przyciszę na maksa to dalej coś słyszę w lewej kolumnie


    Na Twoim miejscu sprawdziłbym dokładnie na jakimś wzorcowym źródełku sygnału (np. odtwarzacz CD od wieży), żeby wyeliminować możliwość powstawania zakłóceń już na tym pierwszym etapie. Potem sprawdziłbym przewody od CD do Twojego układu. Jeżeli szumi Ci jeden kanał, zamień przewody i sprawdź, czy nie zaszumi drugi. I tak po kolei.

    Tu masz bardzo dobre źródełko schematów:

    http://sound.whsites.net/projects.htm

    Na przykład tutaj masz ładnie pokazany tor audio bez samej końcówki mocy:

    http://sound.whsites.net/project97.htm

    Tu masz kolejne ciekawe układy:

    http://sound.whsites.net/project88.htm

    Dodano po 1 [minuty]:

    psiata napisał:
    NE 5532 jest raczej przedwzmacniaczem mikrofonowym


    NE5532 raczej nie jest przedwzmacniaczem mikrofonowym, to bardzo przywoity opamp audio za małe pieniądze.

  • #51 18 Lut 2017 11:30
    psiata
    Użytkownik obserwowany

    Też uważam, że kol. krychu123 powinien tutaj sprawdzić przede wszystkim na jakimś pewnym źródle sygnał, by wyeliminować potencjalnie podejrzane elementy toru audio. Co do szumów w tym jednym kanale, to również sugeruję zamianę przewodów na poszczególnych kanałach i sprawdzić czy tak samo będzie szumiał ten drugi kanał. W razie potrzeby wymienić kable i ewentualnie sam wzmacniacz operacyjny na np. OPA 2604.

  • #52 18 Lut 2017 11:32
    yogi009
    Poziom 41  

    psiata napisał:
    W razie potrzeby wymienić kable i ewentualnie sam wzmacniacz operacyjny na np. OPA 2604.


    Jeszcze raz powiem, nie ma sensu na tym etapie wymieniać wzmacniacza operacyjnego na inny. Trzeba poprawnie zaprojektować i zmontować układ. Nie dysponujemy nawet fotografiami płytki, być może tam "siedzi" sobie przyczyna zakłóceń. Może to być też kwestia mas. Nie wiemy nawet o jakiej mocy mowa.

    TL072 w głównym torze sygnałowym raczej bym odpuścił, dźwięk straci na jakości i dynamice.

  • #53 18 Lut 2017 12:02
    psiata
    Użytkownik obserwowany

    yogi009 napisał:
    Jeszcze raz powiem, nie ma sensu na tym etapie wymieniać wzmacniacza operacyjnego na inny.


    Ale nikt nie mówi, by tak na dzień dobry wymieniać samego układu wzmacniacza, tylko wszystko dokładnie posprawdzać.

    yogi009 napisał:
    Trzeba poprawnie zaprojektować i zmontować układ.


    Zgoda, ale takie rzeczy trzeba sobie najpierw zaplanować i trochę przysiąść się do projektu PCB i nie robić takich rzeczy "na kolanie" i "na szybko" tylko trzeba wszystkie połączenia dokładnie przemyśleć sobie, aby nie powstawały niepotrzebne komplikacje i problemy. I tak np.: tam gdzie ścieżki się zaczynają krzyżować, warto wstawić zworkę z kawałka drutu (np. ścinek z właśnie obciętego wyprowadzenia rezystora), lub po prostu rezystor 0Ω (takie rezystory można kupić bez problemu w dobrych sklepach elektronicznych), tor sygnałowy powinien być poprowadzony nieco cieńszymi i węższymi ścieżkami, jak tor zasilania, i t.d.. Jeśli autor nie posiada w zasadzie żadnego doświadczenia w wykonywaniu płytek, to myślę, że powinien najpierw porządnie zaprojektować sobie płytkę w jakimś sensownym programie (np. Express PCB, KiKad, Eagle), wzorując się przy tym na innych kolegach, którzy już wcześniej tutaj na łamach Elektrody prezentowali swoje projekty płytek, jak i gotowe urządzenia. Dopiero na końcu powinien zlecić ostateczne wykonawstwo płytki (a właściwie minimum kilku ich sztuk) jakiemuś zakładowi, który się tym trudni i ma w tej dziedzinie ogromne doświadczenie. Może to i czasami kosztuje, ale taka prototypowa czasami ma większy sens, niż wykonywanie płytki samemu, gnie mogą być również takie rzeczy jak zwarcia, czy inne "kwiatki".

    yogi009 napisał:
    Nie dysponujemy nawet fotografiami płytki, być może tam "siedzi" sobie przyczyna zakłóceń. Może to być też kwestia mas. Nie wiemy nawet o jakiej mocy mowa.


    Dlatego tutaj prośba do kol. krychu123, aby wstawił fotki samego przedwzmacniacza, który wykonał wg projektu kol. Mirley (uściślając potrzebne są fotki strony TOP, jak i BOTTOM płytki).

    yogi009 napisał:
    TL072 w głównym torze sygnałowym raczej bym odpuścił, dźwięk straci na jakości i dynamice.


    A ja nie. Większość swoich konstrukcji przedwzmacniaczy opierałem o TL 072 właśnie lub o LM 1036, wpinając je w główny tor sygnałowy i nigdy nie miałem z tymi kostkami najmniejszych problemów. Nawet jeśli były jakiekolwiek szumy, to były one stosunkowo niewielkie (dotyczy to zwłaszcza układu LM 1036) i trzeba było naprawdę się dobrze przysłuchać, aby w ogóle móc ten szum wyłapać. No ale jak mówiłem wcześniej, dużo też zależy od samego schematu, elementów zastosowanych w układzie, poprawnego zaprojektowania i wykonania PCB, oraz późniejszego montażu na niej elementów.

  • #54 18 Lut 2017 12:26
    yogi009
    Poziom 41  

    psiata napisał:
    Większość swoich konstrukcji przedwzmacniaczy opierałem o TL 072 właśnie lub o LM 1036, wpinając je w główny tor sygnałowy i nigdy nie miałem z tymi kostkami najmniejszych problemów. Nawet jeśli były jakiekolwiek szumy, to były one stosunkowo niewielkie


    Nie chodzi nawet o szumy, raczej o pasma i dynamikę. NE5532 to opamp "muzyczny". Już to pisałem wyżej, w wielu produkowanych seryjnie wzmacniaczach audio układ ten występuje w głównym torze, natomiast TL07x są stosowane w miejscach mających mniejszy wpływ na końcowy efekt akustyczny. To kwestia wyboru. Dla mnie TL072 zagra bardziej "płasko", robiłem takie próby i one to dobitnie pokazały. Cena TL072 i NE5532 jest tak zbliżona, że chyba nie warto oszczędzać. Natomiast serię TL06x-07x-08x można polecić tam, gdzie oszczędzamy prąd. Coś za coś. Zupełnie jak we wzmacniaczach klasy A.

  • #55 18 Lut 2017 14:55
    psiata
    Użytkownik obserwowany

    yogi009 napisał:
    Nie chodzi nawet o szumy, raczej o pasma i dynamikę. NE5532 to opamp "muzyczny".


    Owszem jest to opamp muzyczny, ale nie zawsze stosuje się go w torze głównego sygnału. Często też spotykam go oprócz kart dźwiękowych, czy innego profesjonalnego sprzętu właśnie we wzmacniaczach mikrofonowych i to właśnie nie tylko ze względu na dynamikę, o której piszesz kolego, ale także na niski poziom szumów. Można zatem powiedzieć, że NE5532 jest równie uniwersalny,co TL072, a i cena obu układów jak sam zresztą kolega zauważył jest dosyć zbliżona. Jeśli kogoś zadowala efekt uzyskany na TL072 to przy nim zostaje, natomiast jeśli szuka czegoś o nieco lepszym brzmieniu tak jak kol. krychu123, to wtedy stosuje NE5532, lub OPA2604. Zatem zależy co kto woli i lubi i czego szuka.

    yogi009 napisał:
    Dla mnie TL072 zagra bardziej "płasko", robiłem takie próby i one to dobitnie pokazały.


    Owszem, może ten układ nie cechuje się zbytnią dynamiką dźwięku i może ma rzeczywiście nieco płaską charakterystykę dźwięku, ale jak dla mnie w zasadzie jest wystarczający zarówno jako wzmacniacz wstępny w torze głównym, oraz jako wzmacniacz mikrofonowy.

    yogi009 napisał:
    Natomiast serię TL06x-07x-08x można polecić tam, gdzie oszczędzamy prąd. Coś za coś. Zupełnie jak we wzmacniaczach klasy A.


    Owszem. Zamiennie dla NE5532, czy TL072 można zastosować sobie układy serii TL06x, czy TL08x, jeśli zależy, nam oszczędnym poborze prądu. Niemniej jednak należy się tutaj liczyć jak sam zauważyłeś kolego z mniejszą dynamiką i bardziej "płaską" charakterystyką dźwięku. No niestety tu jest właśnie coś za coś. No ale jeśli kol. krychu123 tak narzeka na ten NE5532, bo mu za bardzo szumi, to znaczy, że go ten układ nie zadowala i szuka czegoś lepszego. Dlatego właśnie proponuję mu zastosowanie OPA2604 w ramach eksperymentu i porównanie parametrów, oraz charakterystyki zarówno dla OPA2604 jak i dla NE5532 (to tak już zupełnie abstrahując od tego TL072, który tak koledze widać jest nie po drodze) i wybrać ten, który będzie dla niego lepszy .

  • #56 18 Lut 2017 15:39
    yogi009
    Poziom 41  

    Sądzę, że odchodzimy od meritum. Piszesz o rzeczach oczywistych i wielokrotnie poruszanych na forum Elektrody. Korzystniej byłoby raczej pomóc w odnalezieniu przyczyny zakłóceń w jednym z kanałów. Niestety Kolega Autor chyba wyjechał na weekend, a bez większej ilości materiałów od niego za daleko nie zajedziemy. Proponuję zatem wstrzymać się do momentu powrotu głównego zainteresowanego. Pozdrawiam.

  • #57 18 Lut 2017 19:01
    psiata
    Użytkownik obserwowany

    A mnie się cały czas wydaje że kolega autor zrobił gdzieś po prostu jakiś błąd montażowy i stąd po prostu teraz te problemy z tymi kanałami. Gdyby kolega autor wykonał jakieś pomiary i t.p., to wtedy byłoby łatwiej coś oszacować i mu pomóc. Dlatego kolejna prośba do kolegi autora, by oprócz zdjęć też załączył jakieś wyniki pomiarów. Fajnie też zobaczyć oscylogramy z pomiarów obu kanałów tego przedwzmacniacza, ale jak się domyślam pewnie to nie będzie w tym wypadku akurat możliwe.

  • #58 18 Lut 2017 21:43
    krychu123
    Poziom 3  

    Spokojnie nie wyjechałem na weekend, no niestety pomiarów żadnych nie zdołam wykonać bo nie mam do tego potrzebnego sprzętu . Nie pisałem że te szumy mi strasznie przeszkadzają tylko że są, nie duże ale słyszalne . Szumy pojawiają się gdy zastopuję muzykę i podglośnię , im bardziej kręcę gałką to ten szum staję się silniejszy. Szum występuje w obu kanałach

  • #59 19 Lut 2017 10:20
    psiata
    Użytkownik obserwowany

    A czy jak odtwarzasz muzykę na laptopie, to ten szum też występuje w obu kanałach? Czy jest wtedy cisza, a dźwięk jest czysty? Jeśli na samym laptopie masz ciszę i czysty dźwięk z głośników, to znaczy, że sam przedwzmacniacz wprowadza ci te szumy i wypadałoby wtedy bliżej przyjrzeć się samemu układowi tego przedwzmacniacza, no i rzecz jasna wykonać jakieś pomiary. Inaczej będzie ciężko ci stwierdzić co w jednoznaczny sposób powoduje ten szum, który z tego co piszesz wzmacniany przez układ NE5532. Być może to jest wina jakichś elementów typu kondensatory elektrolityczne lub coś w tym stylu. Ale pierwsze co to wypożycz sobie od znajomego elektronika, lub elektryka jakiś multimetr i wykonaj pomiary, bo takie gdybanie i stawianie diagnozy w ciemno to jest jak wróżenie z fusów. Fajnie też byoby jak pisałem wcześniej obejrzeć oscylogramy, ale rozumiem, że to leży już poza możliwościami kolegi Autora.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo