Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik z pralki automatycznej i regulator obrotów

15 Lut 2017 23:32 6027 18
  • Poziom 10  
    Witam.
    Posiadam silnik z pralki automatycznej bosch model J52BCM-0111. Chciałbym go podłączyć do regulatora obrotów. Mam pytanie jak to zrobić i jaki regulator kupić? Czy muszę stosować jakiś kondensator? Ma 5 przewodów
    Proszę o pomoc!
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 29  
    Do tego silnika musisz mieć falownik.
  • Warunkowo odblokowany
    landy13 napisał:
    Do tego silnika musisz mieć falownik.

    A w pralkach zwłaszcza nowszych to mamy rozumieć, że siedzą falowniki? Oczywiście nie ;-) Może w supernowych, bardzo drogich pralkach są zamontowane falowniki lecz nigdy się z czymś takim nie spotkałem gdyż w większości pralek oprócz programatorów siedzą jedynie regulator(y) obrotów na triaku.
    Czy w pralce oprócz silnika nie było może płytki sterującej lub regulatora obrotów(czasami na jednej płytce)?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 25  
    Witaj kol, z jakiego modelu boscha to wytargałeś, będzie łatwiej
  • Poziom 29  
    PATAFIAN_PATAFIAN napisał:
    landy13 napisał:
    Do tego silnika musisz mieć falownik.

    A w pralkach zwłaszcza nowszych to mamy rozumieć, że siedzą falowniki? Oczywiście nie ;-) Może w supernowych, bardzo drogich pralkach są zamontowane falowniki lecz nigdy się z czymś takim nie spotkałem gdyż w większości pralek oprócz programatorów siedzą jedynie regulator(y) obrotów na triaku.
    To że Ty się z czymś nie spotkałeś nie oznacza że takie coś nie istnieje. Jakim to sposobem za pomocą regulatora na triaku z jednej fazy 50Hz uczynisz trzy fazy 310Hz?

    robokop napisał:
    Cytat:
    variable speed, 195 volts, 3 amps, 310Hz, 3 HP, induction motor, 17 500 rpm max.
    Raczej nie 3HP (trzy konie mechaniczne), a 3PH (trzy fazy).
  • Poziom 25  
    Witaj kol, wygląda na to że ten silnik jest dostosowany pod właśnie falownik na 3 fazy tylko nie możesz go podłączyć bezpośrednio do tzw siły bo go spalisz, nie możesz przekroczyć napięcia między fazowego 195V na jego prędkość wpływa częstotliwość, brązowy biały siwy to 3 fazy a dwa czarne tacho musisz wyczajć taki przetwornik który z 220v jedna faza zrobi ci trzy,.a częstotliwość = [obroty] były by na potencjometrze, to dość skomplikowane co piszę ale podobne systemy zasilania są stosowane w wentylatorach parowników chłodniczych zasilanych na 12V popularnie nazywa się to że przetwornica znajdująca się w silniku wytwarza wirujące pole magnetyczne co do napięcia jakie ona wytwarza to nie bardzo da się sprawdzić gdy silnik ma otwarte dekle foto takie przetwornicy mógłbym ci podesłać po cyknięci fotki. nie dam rady jej obecnie uruchomić bo ma uwalony procesor a nie robiłem kopi programów z innych przetwornic jak dobrze poszukasz na pewno są jako oddzelne modóły

    Ps. O kurcze przecież na tej zasadzie działają sprężarki klimatyzacji 220V i maja zewnętrzne inwertery do zmiany prędkości [wydajności] przecież na 3 przewodach zasilających nie ma opcji ruszenia go bez kondensatora to inna generacja
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 29  
    Christophorus napisał:
    Tutaj znajduje się przykładowy schemat sterownika do tego rodzaju silnika.
    Silnik z pralki który jest tu roztrząsany to zwykły silnik indukcyjny, tyle że na nieco większą częstotliwość. Ty pokazujesz sterownik silnika BLDC. A to całkiem coś innego.
  • Poziom 10  
    To lepiej poszukać innego silnika czy jest sens bawić się w próbę szukania jakiegoś regulatora do tego.
    Widziałem na allegro regulatory obrotów pod silniki szczotkowe lub indukcyjne po kilkanaście złotych. Patrząc na ten silnik myślałem że się da to się połączyć jakimś niedrogim rozwiązaniem. Miałem zbędny silnik i myślałem ze go wykorzystać, lecz jesli ma to kosztować majątek to chyba lepiej mi będzie kupić jakiś silnik jednofazowy żeby go połączyć z regulatorem.
  • Poziom 29  
    Gdybyś miał oryginalny sterownik z tej pralki to może dałoby się go wykorzystać, choć raczej wątpię. Jeśli nie to lepiej poszukaj innego silnika, najlepiej szczotkowego. Najłatwiej go regulować.
  • Poziom 10  
    Witam! Temat stary, ale nie zamknięty i dla majsterkowiczów ciągle aktualny. Chodzi o silniki od pralki, te szczotkowe, z prądniczką tachometryczną na osi. Można do nich zastosować co prawda proste regulatory obcinające napięcie, ale bardzo maleje moment obrotowy i praktycznie taki silnik nada się tylko do wentylatora. Ale wykorzystując tacho-generator do sprzężenia zwrotnego można takim silnikiem napędzać nawet tokarkę do drewna, szlifierkę itp. Nie da się zatrzymać ręką osi silnika. Układ regulatora jest oparty na układzie scalonym TDA1085C.
    Na foto przedstawiam zrobiony taki regulator.silnik z pralki automatycznej i regulator obrotów
  • Poziom 9  
    Witaj kolego!

    To co piszesz ma sens a ja właśnie czegoś takiego potrzebuję.
    Czy mógłbyś się podzielić schematem tego swojego regulatora?
  • Poziom 10  
    Regulator pracuje w oparciu o układ TDA1085C. Pod hasłem Drehzahlregelung für Universalmotoren, na stronie http://zisoft.de/elektronik/drehzahlregelung jest opisana budowa takiego ragulatora, wraz ze schematem, wykazem elementów, płytką.
    Mogę też sprzedać zbudowany przez siebie regulator. Proszę wiadomość na maila.
  • Poziom 30  
    Falownik ls o mocy 0,4 kw (seria IC5) można kupić już za ok. 350 pln. W tym falowniku da się spokojnie ustawić max napięcie silnika, i od groma innych parametrów. Zasilany z jednej fazy, generuje 3fazy do silnika. Sterowanie wektorowe i niemal 100% momentu już od ok. 5Hz.
  • Poziom 10  
    Ale tutaj nie chodziło o silnik 3-fazowy , tylko uniwersalny. Uniwersalne silniki to jednofazowe silniki, które można znaleźć w pralkach, suszarkach. Mogą one być zasilane napięciem stałym lub przemiennym i są wyposażone w prądnice tachometryczne dzięki czemu można ustalić prędkość obrotową. Ponieważ silniki te nie mają stałej prędkości podstawowej, będą przyspieszały do rozerwania kotwicy. Kontrola prędkości jest więc konieczna. Przy niewielkim, stałym obciążeniu, jest wystarczające fazowe sterowanie za pomocą prostego modułu ściemniacza. Do wykorzystania np w domowej pile takie proste sterowanie fazowe nie wystarcza. Układ TDA1085C firmy Motorola specjalnie został zaprojektowany do regulacji silników pralek.
  • Poziom 30  
    stajko napisał:
    Ale tutaj nie chodziło o silnik 3-fazowy , tylko uniwersalny. Uniwersalne silniki to jednofazowe silniki, które można znaleźć w pralkach, suszarkach.


    robokop napisał:
    Cytat:
    variable speed, 195 volts, 3 amps, 310Hz, 3 HP, induction motor, 17 500 rpm max.

    silnik z pralki automatycznej i regulator obrotów


    Jakoś nie widzi mi się że to silnik uniwersalny. Trzy fazy ,195V i 310 Hz - tylko falownik.