Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problem z kompresją i tłokiem -

Shokei11 17 Lut 2017 19:36 387 9
  • #1 17 Lut 2017 19:36
    Shokei11
    Poziom 4  

    Witam, zrobiłem kompletny remont silnika 2t, honowanie cylindra i pomierzeniu cylindra wychodzi ze ma 54,01 (takie nie pełne u góry a na dole ma równe 54,00)
    I dobrałem tłoka rozmiar 53,96 (czyli tyle ile producent zaleca 0,05mm) i jakież było moje zdziwienie gdy po przejechaniu 5km zmierzyłem kompresję na ciepłym i wyszła 5,5 bara. (tym się jeździć nie da)
    Ściąglem cylinder bo myślałem że coś źle złożyłem a jednak wszystko prawidłowo ale za to po wsadzeniu tłoka do cylindra luz na zamkach pierścionka mam 0,60 mm. W serwisówce pisze ze dopuszczalny to 0,05 do 0,2. Trochę dziwne bo tłok prawidłowo dobrany a luz na zamkach pierścionka za duży i puszcza kompresje.
    Zamówiłem tłoka vertexa 53,97 i dalej po zmierzeniu na zamkach dalej jest 0,35 a tłok 53,97.
    Teraz zamówiłem Vertexa 53,99 na cylinder 54,01 (teraz luzu już nie powinno być) i tu moje pytanie czy jak dobralem 53,99 tłoka na 54,01 to się nie zatrze? Niby te 2 setki jest.
    Nie wiem jak ci magicy robią te tłoki skoro luzy na zamkach pierścionka są za duże a wymiar prawidłowy.

  • #2 17 Lut 2017 19:47
    E8600
    Poziom 30  

    Jaki to sprzęt? Jakie powinno być sprężanie? Nie dało się dokupić samych pierścieni. Być może producent tłoka przewiduje takie pierścienie na proces docierania a potem wymiana na prawidłowe albo ktoś się machnął pakując.

  • #3 17 Lut 2017 19:57
    Shokei11
    Poziom 4  

    Aprilia rs 125 06r, ale na tłoku tym drugim tłoku 53,97 było luzu 0,35 więc dobre dali pierścienie, docieranie nic nie da bo luz się nie zmniejszy.
    Nie jestem pewien ale gdzieś słyszałem że jak cylinder ma nadwymiar tak jak tu 54,01 to luz montażowy daje się mniejszy tylko kwestia tego czy się nie zatrze bo wiadomo tłok lubi puchnąć.
    A Pan który mi robił honowanie mówił że kompresjia nie ma znaczenia w 2t (co jest dla mnie śmieszne) tylko stopień sprężania jest ważny.
    Nie mogę dojść z tym końca, po honowaniu na nowym tłoku to powinno być około 8,5-9 barów po dotarciu na ciepłym, jak nie więcej.
    Poniżej załączam zdj z servisówki

  • #4 17 Lut 2017 20:13
    E8600
    Poziom 30  

    Rozumie, że ten wortex to zamienniki. W przypadku zamienników stosuje się inne pasowania. Przykład w hondzie 4T oryginalnie podają luz na tłoku 0,05 a przy 0,5 mm już zalecana jest wymiana natomiast zamiennik kuty tłok wossnera jest ma bodajże coś koło 0,45 mm luzu na średnicy tłoka bo nieźle puchnie. Najprościej sprawdzić luzy na pierścieniach grzejąc (np w piekarniku) cylinder do temperatury pracy 90-100 stopni wraz z włożonymi pierścieniami i dopiero wtedy zmierzyć luz.
    Tłok z tak małym luzem 0,02 może się przytrzeć.

    Czym mierzysz ten wymiar cylindra bo jeśli suwmiarką to jest to błędny pomiar potrzeba dobrej średnicówki.

  • #5 17 Lut 2017 20:18
    Shokei11
    Poziom 4  

    Chyba najlepiej by było kupić nowy cylinder w raz z tłokiem i problem z głowy.

    Cylinder mierzony średnicówką w 3 punktach.

  • #6 17 Lut 2017 20:38
    mczapski
    Poziom 38  

    Trochę nie rozumiem tej filozofii. Operujesz wymiarem średnicy cylindra i dobierasz tłok pod kątem minimalnego luzu. OK. Z tym, że faktycznie luz tłoka rzędu ,02 mm nieco ryzykowny i przy pierwszym dogięciu nastąpi przyspawanie tłoka. Ale może są dowody iż może tak być. Natomiast szczelina pierścienia jest zależna tylko od średnicy średncy otworu cylindra i samego pierścienia. Więc dlaczego nie manipulujesz pierścieniami?

    Uwaga!
    Po dotarciu szczelina na zamku zwiększy się. Według teorii należałoby na starcie zastosować szczelię symboliczną np 0,1 - 0,2 mm i dość delikatnie użytkowaćprzez kilkadziesiat godzin. W praktyce należałoby uwzględnić wszelkie okoliczności danej konstrukcji, które mogą być znane wąskiemu gronu speców od napraw. Może zaciągnij wiedzy od żużlowców lub innych ścigaczy..

  • #7 17 Lut 2017 20:50
    E8600
    Poziom 30  

    Tak jak wyżej tłok nie potrzebuje tak ciasnego pasowania. Szczególnie wysokoobrotowy 2T. Załóż luźniejszy tłok 53,97 i pierścienie ciaśniejsze a najlepiej sprawdź je w piekarniku jak już pisałem tylko uważaj żeby ci tuleja nie wypadła z cylindra. Z tego co widzę masz z czego wybierać 3 tłoki.

  • #8 17 Lut 2017 20:52
    Shokei11
    Poziom 4  

    Czyli sugerujesz żebym po prostu kupił żebym zostawił tego tłoka 53,96 wossnera bo on ma prawidłowy luz i dokupił do niego pierścionki, tylko jaki rozmiar 53,99 czy 54,00?

  • #9 17 Lut 2017 21:12
    E8600
    Poziom 30  

    Tak dokładnie. Pierścienie lepiej większe zawsze można spiłować na zamku ale jeśli nigdy tego nie robiłeś to lepiej weź luźniejsze.
    Na marginesie nie spodziewaj się od razu max kompresji, będzie ale po dotarciu a nie po 5km.

  • #10 18 Lut 2017 06:17
    Shokei11
    Poziom 4  

    Jeszcze to przemyśle, tak jak mówiłem najwyższej kupię cylinder z tłokiem i będzie spokój, zwłaszcza że idzie sezon i nie raz będę robił długie trasy i kiepsko by było gdyby nawaliła mi rs gdzieś w trasie daleko od domu.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME