Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Grand Scenic 2,0 16V - Napięcie ładowania na poziomie 15V DC.

karola44-81 18 Lut 2017 20:57 1851 20
  • #1 18 Lut 2017 20:57
    karola44-81
    Poziom 27  

    Witam szanowne grono po kilku latach mojej nieobecności.
    Poszukuję porady. Sam już nie mam pomysłu.
    Chodzi o Scenica 2 z 2007r. Siedzi w nim alternator ze złączem COM.
    Gdy zauważyłem problem z rozruchem rano to standardowo woltomierz w łapki.
    Po nocy marne 12,1 V. Odpał i nagle napięcie w instalacji 15,2V niezależnie od obciążenia.
    I obrotów.
    Podejrzenie padło na regulator napięcia. Wyciągnąłem i zmieniłem szczotki. Ślizg na wirniku jak nowy. Oczywiście jest tam alternator Valeo.
    W czasie gdy grzebałem pod maską akumulator pod prostownikiem kilka godzin.
    Po zmontowaniu wszystkiego napięcie stabilne 14,2V.
    Po kilku dniach znowu rano ciężko zapalił. Sytuacja podobna. Akumulator słaby 12,3V, a po uruchomieniu silnika znowu 15,2V.
    Kupiłem więc nowy oryginalny regulator. Zaraz po wymianie znowu idealnie 14,0V. Po 2 dniach znowu bez przerwy stabilnie 15,2V.
    Co dziwne, dla mnie robiąc testy stwierdziłem że napięcie jest wysokie tylko gdy podłączony jest przewód com.
    Gdy odłączę com i uruchomię silnik alternator startuje od razu i trzyma stabilnie 14,0V bez względu na obciążenie i obroty. Gdy wepnę com natychmiast napięcie rośnie do 15,2V.
    Jakieś pomysły? Może ktoś walczył z takim problemem?

    0 20
  • Pomocny post
    #3 19 Lut 2017 00:05
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Może problem jest z akumulatorem. Może dzieje się to samo co w nissanach qashqai, że po 1-2 latach akumulator przez źle zaprogramowane ładowanie poprostu się zasiarcza i w ogóle się nie ładuje. Może 15,2V jest skutkiem tego, że sterownik chce ładować maksymalnym prądem, ale akumulator już nie jest w stanie tego prądu przyjąć.

    1
  • #4 19 Lut 2017 14:48
    karola44-81
    Poziom 27  

    A co tam ma się dziać? Jakiś konkretny przebieg, jakieś wartości w konkretnym miejscu? Który blok odpowiada za alternator? A jeśli tam coś znajdziemy to można mu kazać obniżyć napięcie? Czy może to być związane z masą tego całego upc?
    Rozwiń mi jeszcze skrót UPC proszę. Co to jest konkretnie.
    Bo kolejnym pomysłem było sprawdzenie własnie połączeń masowych przy różnych pudełkach pod maską.

    Dodano po 14 [godziny] 40 [minuty]:

    Wlodek22 napisał:
    Może problem jest z akumulatorem. Może dzieje się to samo co w nissanach qashqai, że po 1-2 latach akumulator przez źle zaprogramowane ładowanie poprostu się zasiarcza i w ogóle się nie ładuje. Może 15,2V jest skutkiem tego, że sterownik chce ładować maksymalnym prądem, ale akumulator już nie jest w stanie tego prądu przyjąć.

    Prawdopodobnie masz rację. Ale to nie akumulator wpływa na złe ładowanie, a właśnie problem z ładowaniem rozwala akumulator.
    Założyć nowy akumulator to dla mnie nie problem. Tylko co jak za kilka tygodni znowu go trafi.
    Jeszcze jedną rzecz zauważyłem.
    Napięcie w gniazdku pod lewarkiem biegów jest ok 0,2 V niższe od napięcia na akumulatorze.
    Spada jeszcze gdy podłączone do niego radio cb nadaje.
    Ewidentnie wskazywało by to na spadek napięcia na jakimś połączeniu.
    Czy to może dodatkowo wskazywać na problem z instalacją i trzeba szukać gdzieś w bezpiecznikach w lewej stronie komory silnika?
    Czyli wyrzucić akumulator i sprawdzać połączenia?
    Przy okazji naprawy regulatora wypolerowałem już klemy i ich przyległosci. Były czymś usmarowane. Wszystko wyczyściłem i skręciłem porządnie. Czyścić wszystko dalej?

    0
  • Pomocny post
    #5 19 Lut 2017 19:48
    genek1000
    Poziom 28  

    Wg. różnych danych producenta napięcie ładowania jest nieprawidłowe dopiero po przekroczeniu wartości :
    1 źródło podaje 15,8 v
    2 źródło podaje 16 v
    Więc napięcie ładowania na poziomie 15,2 jest jak najbardziej na miejscu.

    Wiem że kłoci się to ze światopoglądem różnych osób na ten temat i za chwilę zostanę zlinczowany że to złe dla akumulatora, że się będzie gotował , że się zasiarczy itp...... .
    Nie pierwszy raz pisze o tym na tym forum .
    Tak to sobie wymyśliło Reno i koniec. Tego się trzymają już od 11 lat i tak już pewnie zostanie.
    Miałem kiedyś Isuzu w którym napięcie ładowania było 12,8v - 13,4v ( tak sobie wymyśliło Isuzu). TeZ pewnie odezwą się niektórzy że z niskie . Było jakie było . Wydajność prądowa równoważyła bilans prądowy układu elektrycznego i wszystko było ok. Akumulator zmieniłem po 13 latach. :D

    Ale wracając do sprawy mały cytat z dokumentacji producenta

    a) Akumulator
    Zadaniem akumulatora jest chwilowe dostarczenie ilości energii elektrycznej, która jest potrzebna rozrusznikowi w
    celu uruchomienia silnika. Aby umożliwić optymalny rozruch, prąd dostarczany z akumulatora musi zostać przesłany
    do rozrusznika z możliwie najmniejszymi stratami. Z tego względu stan połączeń elektrycznych (przewody, bieguny,
    zaciski...) musi być idealny.
    Gdy silnik jest wyłączony, akumulator zapewnia zasilanie akcesoriów, które pracują przez cały czas, nawet po
    wyłączeniu zapłonu. Są to takie urządzenia jak: alarm, kody radioodbiornika, moduły elektroniczne...
    – Parametr PR004 "Napięcie akumulatora" odzwierciedla napięcie zasilania modułu zabezpieczeń i połączeń.
    – PR008 "Napięcie akumulatora po czasie przerwy" określa stan naładowania akumulatora. Jeśli wartość
    parametru PR008 jest niższa niż 12,1 V (akumulator rozładowany) przez kilka pierwszych kilometrów jazdy, na
    tablicy wskaźników zostaje wyświetlony komunikat "Konieczność naładowania akumulatora".
    W zależności od stanu naładowania akumulatora, fazy działania, temperatury akumulatora, moduł zabezpieczeń i
    połączeń określa jakie napięcie powinno być na końcówkach akumulatora.
    Aby uzyskać to napięcie, moduł zabezpieczeń i połączeń steruje alternatorem.
    b) Alternator
    Alternator działa tylko podczas pracy silnika. Jego zadaniem jest ładowanie akumulatora oraz dostarczenie energii
    elektrycznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania wszystkich akcesoriów elektrycznych w pojeździe.
    Moduł zabezpieczeń i połączeń jest połączony z alternatorem poprzez połączenie szeregowe. Moduł zabezpieczeń
    i połączeń i alternator łączą się za pośrednictwem tego połączenia.
    Sterowanie alternatora jest zatem całkowicie nowe w porównaniu z tym, które było stosowane dotychczas w
    pojazdach marki Renault.
    Istotnie, moduł zabezpieczeń i połączeń steruje inteligentnie napięciem regulacji alternatora, uwzględniając fazę
    silnika, stan naładowania akumulatora oraz temperaturę.
    Alternator przesyła do modułu zabezpieczeń i połączeń następujące informacje:
    – Typ alternatora: w ten sposób moduł zabezpieczeń i połączeń konfiguruje się samoczynnie zgodnie z
    właściwościami alternatora.
    Moduł zabezpieczeń i połączeń jest w stanie wykryć usterki elektryczne lub nieprawidłowości w łączności na tym
    połączeniu i zgłosić je jako usterkę DF007 "Połączenie moduł zabezpieczeń i połączeń - alternator".
    Jeżeli napięcie akumulatora oraz wartość parametru PR008 "Napięcie akumulatora po postoju" zmniejszają się,
    moduł zabezpieczeń i połączeń może tymczasowo zwiększyć napięcie alternatora o 1 V na 30 min po uruchomieniu
    silnika.
    Przed i w czasie rozruchu silnika napięcie alternatora jest ustalone na poziomie 10,6 V.
    Po upływie maksymalnie 30 s od uruchomienia silnika, moduł zabezpieczeń i połączeń ustala napięcie alternatora
    na optymalnym wyliczonym poziomie.


    Z tym komunikatem "konieczność naładowania akumulatora" to różnie bywało w różnych modelach ale cała reszta raczej się zgadza :D

    0
  • #6 19 Lut 2017 20:00
    diodabg
    Poziom 29  

    Podmieniałeś akumulator? Bateria w mierniku nowa? Bo może słaba i będzie źle mierzył ;-)

    0
  • Pomocny post
    #7 19 Lut 2017 20:05
    Wlodek22
    Poziom 27  

    #genek1000
    Ja cie "linczować" nie będę, a nawet poprę :)
    Obrazkiem z wykresem zalecanego ładowania akumulatora 50Ah w technologii mokrej Ca/Ca w tym EFB
    Renault Grand Scenic 2,0 16V - Napięcie ładowania na poziomie 15V DC.
    Akumulator natomiast jest jak najbardziej do odratowania. Tradycyjnymi metodami typu ładowanie bardzo małym prądem przez dłuższy czas lub taką "Szajtan maszyną" jak tu https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16220298#16220298

    0
  • #9 19 Lut 2017 21:01
    karola44-81
    Poziom 27  

    Panowie, ja wszystko rozumiem. Niech sobie ładuje jak chce. Tylko już te 20 lat mam styczność z pojazdami mechanicznymi i wiem kiedy akumulator zdradza objawy kłopotów z nim.
    Zgodzę się że rozładowany akumulator potraktowany napięciem 15-15,5 V małym prądem przez 24-48h potrafi powstać z martwych.
    I założenie sterowania inteligentnego alternatora ma sens, ale akurat tu jakby się to nie sprawdzało.
    Mam 2 akumulatory niestety ponad 72Ah i zwyczajnie fizycznie ich nie wstawię do auta bo się nie zmieszczą. Kupić w ciemno mogę ale nie mam pewności ze za kilka tygodni to podwyższone napięcie nie rozpieprzy mi akumulatora. Jeżeli jest pewność ze akumulator będzie pod dobra opieką to ok. Obecnie jest tam akumulator 55Ah. Moim zdaniem za mały. Wstawilbym tam ponad 72Ah ale nie mogę. Wiec muszę kupić 60-65 Ah.
    Baterie w mierniku pomijam. Przed chwilą robiłem pomiary i napięcie z 3 rłznych woltomierzy pokrywało się z tym odczytanym przez obd2 i apke na telefonie. I było 15,2V.
    Włączenie zapłonu powoduje momentalny spadek napięcia w instalacji do ok 11,5V. Gdy działa rozrusznik napięcie dobija do ok 7,5-8V. Ewidentnie akumulator do podmianki.
    Wpadł mi do głowy pomysł jak chwilowo zastąpić ten akumulator 100% sprawnym większym. Poprawcie mnie. Postanowiłem jutro podłączyć drugi akumulator równolegle za pomocą kabli rozruchowych. Powiększyć pojemność akumulatora o 70Ah. I zbadać jak będzie zachowywać się napięcie i alternator przy takim zapasie energii.
    Jeżeli po ok 30 min napięcie będzie w normie, czyli bliżej 14 niz15 V to jadę po nowy akumulator który wcisnę w podstawę w aucie.
    Myślicie że taki sposób jest miarodajny?

    Dodano po 6 [minuty]:

    olo114 napisał:
    Pierwsze Clip i odczyt parametrów w bloku UPC.

    Olo ale konkretnie jakie parametry sprawdzić clipem? Napięcie, jakieś konkretne cyferki. Clipa nie mam i jak pojadę do kogoś kto mi go podłączy to i tak nie wiem czego szukać. Czy clip wyświetli komunikat " chłopie masz popsuty akumulator" albo "gościu napraw alternator". Pewnie tak nie zrobi. Wiec pasuje wiedzieć dokładnie który parametr w którym menu sprawdzać i jak interpretować.
    Wiem ze odpowiednia interpretacja wyników to 90% sukcesu w naprawach.

    0
  • #10 19 Lut 2017 21:02
    diodabg
    Poziom 29  

    karola44-81 napisał:
    wiem kiedy akumulator zdradza objawy klopotow z nim.
    karola44-81 napisał:
    Ewidentnie akumulator do podmianki.

    0
  • Pomocny post
    #11 19 Lut 2017 21:09
    Wlodek22
    Poziom 27  

    To, że sterownik ustawia takie a nie inne napięcie wynika z tego, że uważa on iż należy maksymalnie ładować akumulator. Decyzję taką podejmuje na podstawie albo zaliczania prądu ładowania/rozładowania i wynika mu, że pobrano np 2x Ah, a doładowano 1/2x Ah. Drugą możliwością jest wykrywany prąd ładowania na kłamie minusowej akumulatora, który świadczy o niedoładowanym akumulatorze. W pierwszym przypadku trzeba naładować akumulator w samochodzie podlaczac prostownik na masę np silnika, by sterownik zaliczył i Uwglednij w bilansie pobrany prąd. W drugim przypadku trzeba podmienić na sprawny, naładowany akumulator i sprawdzić ładowanie po pewnym czasie pracy silnika.

    0
  • #12 19 Lut 2017 23:46
    paczek22
    Poziom 13  

    Niektóre regulatory napięcia mają również funkcję podnoszenia napięcia ładowania w zależności od temperatury zewnętrznej. 15,2 v w zimie to wcale nie za wysokie napięcie. Profilaktycznie sprawdź połączenia minusa z masą karoserii i masą silnika. Ile lat ma aku ? Sprawdzałeś prąd upływu wyłączonego samochodu (Przy rzadkich jazdach i prądach upływu rzędu kilkunastu mA akumulator potrafi się rozładować)

    0
  • Pomocny post
    #13 20 Lut 2017 01:14
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Napiszę lakonicznie. Pojazd sprawny, akumulator do wymiany. Dalsze dywagacje bezcelowe, chyba, że Kolega przez zbyt duże spadki napięcia w czasie rozruchu lub kombinacje z kablami rozruchowymi, położy elektronikę auta. Wtedy zapraszamy.

    0
  • #14 20 Lut 2017 14:33
    karola44-81
    Poziom 27  

    Paweł ale dasz mi gwarancję że jak założe nowy akumulator to napięcie ładowania powróci do poziomu 14-14,5 V i nie będzie mi przeładowywać nowego akumulatora.
    Przeładowanie wiąże się z gazowaniem i ubytkiem wody w elektrolicie co doprowadzić może do zniszczenia akumulatora.
    Taki stan prawdopodobnie jest obecnie.
    Wody nie mogę dolać bo jest zgrzany dekiel. Próbowałem się dostać do niego ale nie ma opcji bez zniszczenia obudowy akumulatora.

    0
  • Pomocny post
    #15 20 Lut 2017 15:51
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    karola44-81 napisał:
    ladowania powróci do poziomu 14-14,5 V
    Nie powróci, nie musi, to auto to mądrala, nie zniszczy akumulatora. Nawet jeśli będzie napięcie około 15V. Oczywiście jeśli akumulator będzie dobrej jakości, masz kilka lat spokoju. Opieram swoje zdanie na doświadczeniu z tymi autami.

    1
  • #16 20 Lut 2017 16:11
    karola44-81
    Poziom 27  

    Wiesz dopytuję bo do tej pory jeżeli pojawiały mi się w innych autach jakieś problemy to radziłem sobie z nimi. Naprawa alternatora i jego podstawowa diagnostyka to dla mnie nie jest jakiś wielki problem. Jak mam pewność że alternator utrzymuje stabilne napięcie i dalej jest problem to wkładam nowy akumulator i mam pewność.
    Tutaj mnie to przerastało.
    Skoro twierdzicie że winny jest akumulator to zmienię go.
    Katalog Centry podaje 60Ah i 540 A.
    Co szukać, dostępne na miejscu mam Centra, Varta, Wertteile ( brand Varty), Autopart z Mielca.
    Iść w najtańszy czy może jednak Centra Plus?

    0
  • #17 20 Lut 2017 17:43
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    A ja sobie nie przypominam żeby ładowanie przekraczało 15v w 2.0 pb.

    Zresztą 17 postów o niczym, brak diagnozy komputerowej , nie tylko czytania błędów, być może upc widzi niską temperaturę otoczenia albo inne zmienne w nieodpowiednim zakresie.

    0
  • #19 21 Lut 2017 13:28
    karola44-81
    Poziom 27  

    Ok. Czy to upc w renault to jest to samo co bsi w citroenie?.
    Czyli caly moduł z bezpiecznikami i sterownikiem . w scenicu znajduje sie miedzy akumulatorem a lewym blotnikiem. Warto wiec sprawdzić czy polaczenua sa ok i czy nie jest tam mokro.
    Dobrze kombinuję?
    Wczoraj wieczorem zrobilem próbę z dodatkowym akumulatorem połączonym kablami rozruchowymi. Czyli wieksza pojemnosc akumulatora- sprawny.
    Po odlaczeniu zasilania i ponownym podlaczeniu wszystkiego alternator ladowal z napieciem 13,8V niezaleznie od obciazenia.
    Czyli zmiana zasadnicza.

    0
  • Pomocny post
    #20 21 Lut 2017 19:32
    diodabg
    Poziom 29  

    UPC jest dobre po prostu ratuje trupa jak moze .
    Nie ma niestety bledu typu P XYZ - wymien wreszcie ten stary akumulator !
    Jezeli znasz sie na tym to czemu szukasz dziury w calym ?
    Akumulator do wymiany sam to stwierdziles. Zakladasz nowy po kilku dniach sprawdzasz czy ladowanie ok zeby go nie uszkodzic jesli tak to jezdzisz jesli nie szukasz dalej . Kropka ;-)

    0
  • #21 23 Lut 2017 12:36
    karola44-81
    Poziom 27  

    Ok spoko. W poludnie założyłem nowy akumulator 63Ah.
    Po ok 19 km drogi jest lepiej. Jesr ciagle 13,8-13,9 V.
    Rano jade do Krakowa to sie sprawdzi wszystko dokładnie.

    Dodano po 21 [godziny] 25 [minuty]:

    Już wróciłem.
    Przegonilem drania ponad 300 km i jest ok.
    Rano po uruchomieniu silnika ładowanie bylo w okolicy 14,8V.
    Ale juz po przejechaniu 30-40 km zaczelo spadać zeby ustabilizować się na poziomie 14,3-14,5 V.
    Dziękuję Wam za udzielone odpowiedzi i wyjasnienie jak to powinno działać.
    Pozdrawiam.

    Dodano po 17 [godziny] 49 [minuty]:

    Renault Grand Scenic 2,0 16V - Napięcie ładowania na poziomie 15V DC.
    Jescze moze wkleję fotkę alternatora z nalepka i numerem.
    Byc moze w przyszłości ktoś będzie szukał informacje o takim problemie to ułatwi to wyszukiwanie.

    Typ alternatora TG11CO65 VALEO. Regulator do niego jest "specyficzny" bo musi mieć COM. Ksztaltem identyczny jak od normalnych alternatorow Valeo ale jest prawie dwukrotnie droższy.
    Widoczny na fotce kabel ładowania tez w pierwszej kolejności naprawialem. Końcówka kablowa grzala się. Winne połączenie miedzy przewodem a końcówką.
    Nowa koncowka i pozadne zalutowanie połączenia pomogły.

    1