Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDI

LEHO6694 19 Feb 2017 09:14 8448 35
  • #1
    LEHO6694
    Level 10  
    Witam,
    Jestem posiadaczem motoru Mińsk 125. W motorze nie ma iskry, co wynika moim zdaniem z niesprawnego modułu lub prądnicy. Schemat instalacji bez akumulatora (są też z akumulatorem, mnie interesuje ta) :
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDIschema..jpg Download (525.57 kB)
    Schemat elektryki do motocykla Mińsk 125 (bez akumulatora): 1-Kierunkowskaz przedni. 2-Lampa podświetlająca prędkościomierz . 3-Lampka kontrolna świateł długich. 4-Lampka "zapłonu (pozycyjne)". 5-lampa światła krótkie-długie. 6-Lampka kontrolna kierunkowskazów (migacz). 7-Kontrolna lampka "skrzyni biegów". 8-Przełącznik świateł kierunkowskazu z przyciskiem klaksonu. 9-Klakson. 10-Przerywacz kierunkowskazu. 11-Załącznik kontrolnej lampy "skrzyni biegów" (tu podłącza się akumulator). 12-Generator napięcia. 13-Kierunkowskaz tylni. 14-Elektroniczny moduł zapłonowy. 15-Lampa sygnału stop. 16-Lampa "zapłonu (Pozycyjne)". 17-Załącznik sygnału stop. 18-Transformator wysokiego napięcia. 19-świeca. 20-Załącznik sygnału stop przy hamulcu. 21-"Stacyjka" (główny przełącznik). 22-Przełącznik i awaryjny przełącznik zapłonu.
    Prądnica:
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDImagnet..JPG Download (131.4 kB)
    Wyjścia prądnicy są oznaczone od lewej, góry 3(ros.Z); 0; D i D1 (po rosyjsku takie śmieszne A jakby)
    3-zacisk ładowania cewki WN
    O-zacisk zasilanie świateł,klaksonu itp
    D i D1-zaciski impulsatora(czujnika położenia wału)
    Masa cewek od świateł i ładowania WN na obudowie statora.
    Prądnica posiada 8 cewek,6 do świateł, 2 do ładowania Cewki WN,która jest w Mińsku oddzielna tzn.poza prądnicą (pod bakiem).
    Moduł wygląda tak:
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDImoduł.jpg Download (714.09 kB)
    Wejście modułu:
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDIwejści..jpg Download (849.66 kB)
    Wyjście:
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDIwyjści..jpg Download (964.93 kB)
    Schemat modułu(możliwe że trochę błędny):
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDImoduł1sch..at.jpg Download (35.02 kB)
    Nie wiem ,na 100%,ale myślę ,że działa to następująco prądnica ma dwa nie zależne obwody cewek ,jeden 6 cewek do zasilania świateł i całej elektryki,drugi składający się z 2 cewek połączonych szeregowo, zasilają one przez moduł cewkę WN. Działanie modułu,skupię się tylko na zapłonie,następująco moduł na wejście 3 dostaję zasilanie z prądnicy z cewek ładowania cewki WN i to powinien przekazywać na wyjście zacisk K,kiedy dostanie impuls z impulsatora na zaciski D,D1 , przerywa zasilanie cewki WN i wtedy powinna pojawić się iskra na świecy.
    Mój problem to brak iskry,podłączyłem prądnicę do modułu jak na schemacie,podłączyłem zacisk K na wyj. modułu do cewki WN i masę do cewki WN,tylko to i nic więcej,zero reszty instalacji. Moim zdaniem to powinno wystarczyć do uzyskania iskry (może się mylę). Prądnica ze sprawnego motocykla,moduł nowy,cewka WN nowa ,impulsator nowy, te 3 rzeczy ze stronki mińsk12?.pl (ostatnio dowiedziałem się ,że może to być chiński szajs). Cewka WN testowana na akumulatorze ,daję dobrą iskrę , prądnica mierzyłem poszczególne oporności cewek (jutro wstawię te pomiary),żaden nie wskazywał na spalenie cewek. Mierzyłem też napięcia cewek ładowania cewki WN ( miernik na ACV) wynik między zaciskiem 3 a masą 25;30;35 V ,na wyjściu z modułu bez podłączonej cewki WN ok.5-7V ,a z cewką WN na wyjściu WN 0, coś tam . Czy mierząc napięcie na wyjściu modułu powinienem przestawić miernik na DC?
    Może się przydać: https://translate.google.pl/translate?sl=auto&tl=pl&js=y&prev=_t&hl=pl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fizh-motor.ru%2Fpubl%2Fehlektrika%2Fskhema_bks_k_minsku_voskhodu_vajrasu%2F9-1-0-172&edit-text=&act=url
    http://mopedfor.narod.ru/Docs/bks.htm
    http://old-bikes.ru/index.html@p=214.html
    Wiem,że temat wałkowany po raz tysięczny,czytałem inne tematy nic mi nie pomogły,może poza tym że wiem jak to powinno działać(lub tylko mi się wydaje ,że wiem)
  • Helpful post
    #2
    jack63
    Level 43  
    LEHO6694 wrote:
    Mierzyłem też napięcia cewek ładowania cewki WN ( miernik na DCA) wynik między zaciskiem 3 a masą 25;30;35 V ,

    Od kiedy to mierzy się napięcia przemienne na zakresie DCA??? Mało tego wynik zamiast w Amperach wychodzi w Woltach???
    Przeczytaj temat z linku, który mi przesłałeś i wykonaj zalecane tam pomiary.
    Wszystkie pomiary cewek prądnicy przy odłączonym module!!!
  • #3
    LEHO6694
    Level 10  
    jack63 wrote:
    LEHO6694 wrote:
    Mierzyłem też napięcia cewek ładowania cewki WN ( miernik na DCA) wynik między zaciskiem 3 a masą 25;30;35 V ,

    Od kiedy to mierzy się napięcia przemienne na zakresie DCA??? Mało tego wynik zamiast w Amperach wychodzi w Woltach???
    Przeczytaj temat z linku, który mi przesłałeś i wykonaj zalecane tam pomiary.
    Wszystkie pomiary cewek prądnicy przy odłączonym module!!!



    Ojaka gafa ACV ,poprawione , ok zaraz pomierzę,dzięki za odzew

    Pomiary na prądnicy: Zakres na mierniku:
    Między 3 a masą 384 ohm 2000 ohm
    Między 3 a masą 80/60/45 V w zależności od kopnięcia 200 i 750 ACV
    Impulsator 35 ohm 200 ohm
    Impulsator max7,4V ACV

    Mam też drugą prądnice ,pomiary na niej: 400 ohm między 3 a masą ,zakres na mierniku 2000 ohm, reszta tak samo jak wyżej,nie mierzyłem napięcia na impulsatorze w tej drugiej. W tamtym temacie mówiłeś o jakiejś sondzie?
  • Helpful post
    #4
    jack63
    Level 43  
    Impulsator OK.
    Rezystancja i napięcie cewki zasilającej ZA MAŁE.
    Iskra powinna być, ale maciuteńka. Tak na max 1mm w powietrzu prosto z kabla WN na masę, gdy normalnie powinna przebijać min. 10 mm.
    Widać, że nie czytałeś lub czytałeś niedokładnie linkowany temat.
    Masz dokładnie ten sam problem co kolega ukaaasz.
  • #5
    LEHO6694
    Level 10  
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDI

    Tabelka z ruskiej strony z podaną rezystancją ,niby dla impulsatora 50-55,dla cewek ładowania cewki WN 500-550,mówisz impulsatory dobre, dziwne ,że dwie prądnice są walnięte,trochę bo jedna była z do końca jeżdżącego motocykla w którym rozwalił się wał korbowy(sworzeń stopy korbowodu wysunął się do środka wału,blokując go i rozwalając łożysko dolne korbowodu,ogólnie wał na złom),chociaż palił go wyłącznie na pych ,może tak jak mówisz iskra osiągalna ,ale marna i tylko na wysokich obrotach. Coś dla pewności mogę jeszcze zrobić? I ewentualnie czy próbować jakoś rozebrać jedną prądnicę i dać komuś do przewinięcia,czy próbować przezwoić samemu? Te dane w tabelce to chyba 1800 zwojów na cewkę i średnica drutu 0,12mm ? Moduł da się jakoś sprawdzić i cewkę WN? A czego nie doczytałem w tamtym temacie? I jeszcze jedno gdyby była taka potrzeba czy pomógłbyś(czyt.poprowadził za rączkę) skompletować wykaz elementów i schemat tego modułu,żeby na przyszłość istniało tanie rozwiązanie naprawy ,budowy od nowa oryginalnego modułu?


    Rozebrałem trzecią prądnice ,która była w najgorszym stanie aby zobaczyć co i jak.
    1. Pierwsze odkręcamy impulsator i kable z cewek.
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDI
    2.Następnie odginamy napunktowane miejsce i ściągamy tą część w prążki z pokrywy tej z zaciskami( ciężko idzie)
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDI
    3.Odginamy 16 blaszek zaznaczonych na zdjęciu i kolejno ostrożnie wyciągamy cewki
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDI
    4.Tadam mamy rozebraną prądnice
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDI
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDI
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDI
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDI
  • Helpful post
    #6
    jack63
    Level 43  
    Nie wiem po co rozbierałeś cały stojan prądnicy??? Wystarczyło sprawdzić te dwie cewki nawinięte cieniutkim drutem i zaizolowane z zewnątrz.
    Sprawdź w jakim stanie jest wirnik. Czy nie bije, ociera o stojan i jak silne są magnesy.
    W poście #7 z tematu: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=12393268#1239326
    ukaaasz wrote:

    zmierzyłem jeszcze raz ten opór i na stykach tej cewki od której idzie przewód do masy opór jest ok 330 om, z kolei na tej drugiej na wszystkich zakresach miernika zawsze pokazuje wartość 1.

    U Ciebie jest ok.380om czyli sporo mniej niż podaje tabelka. Ty akurat nie masz przerwy na jednej z dwóch cewek zasilających zapłon, ale mogą być zwarcia między-zwojowe i rezystancja wychodzi mniejsza. Może być jeszcze coś innego.
    Trzeba z tym zrobić porządek aby sie upewnić czy brak iskry nie wynika z braku zasilania układu zapłonowego (CDI).
    Moduł zapłonowy też może być uszkodzony. Czy da się go otworzyć bez zniszczenia?
    LEHO6694 wrote:
    podłączyłem prądnicę do modułu jak na schemacie,podłączyłem zacisk K na wyj. modułu do cewki WN i masę do cewki WN,tylko to i nic więcej,zero reszty instalacji. Moim zdaniem to powinno wystarczyć do uzyskania iskry (może się mylę).

    Nie mylisz się. Pytanie czy solidnie połączyłeś masy: prądnicy, modułu i cewki WN?
    Iskrę sprawdzaj na samym kablu (bez fajki i świecy!!!)WN zbliżając go do masy na odległości od ok. 1 do 10 mm.
    Przypominam że zasilanie modułu CDI składa się z DWÓCH cewek. Trzeba pomierzyć rezystancje każdej z osobna znajdując punkt ich łączenia.
    Sprawdź to o czym piszę i daj znać.
    PS. Tak mi przyszło do głowy, że tabelka podaje ilość zwojów jako 1650 (lub 1800)x 2, bo dwie cewki, ale rezystancja podawana jest JEDNA i nie wiadomo czy dotyczy sumy rezystancji dwóch cewek czy może rezystancji jednaj cewki???
    Kolega ukaaasz miał ok 330 om dla jednej cewki, więc skłaniałbym się do tezy, że podane 400-500 (lub 500-440) om dotyczy jednej cewki.
    Można też próbować pomierzyć wyjęte cewki suwmiarką tak aby znaleźć średnią długość zwoju. Mnożąc ją przez ilośc zwoju wyjdzie długość drutu. Średnicę znamy więc da się policzyć przybliżoną rezystancję cewki.
  • #7
    LEHO6694
    Level 10  
    jack63 wrote:
    Nie wiem po co rozbierałeś cały stojan prądnicy??? Wystarczyło sprawdzić te dwie cewki nawinięte cieniutkim drutem i zaizolowane z zewnątrz.
    Sprawdź w jakim stanie jest wirnik. Czy nie bije, ociera o stojan i jak silne są magnesy.


    Mierzyłem je oddzielnie ok.193 ohm jedna i druga,wirnik stan ogólny dobry,nie bije,nie ociera,jak spradzić magnesy nie wiem,klucze przyciąga dobrze(nie mam porównania). Rozebrałem trzecią najgorszą prądnice,w tym tygodniu przewinę te 2 cewki w niej,aby wykluczyć 100% winę cewek.

    jack63 wrote:
    Moduł zapłonowy też może być uszkodzony. Czy da się go otworzyć bez zniszczenia?

    Nie, wszystko siedzi w aluminiowym radiatorze a od spodu zalane pianką na wygląd monterska pianka do okien. Ale jak przewinę cewki i wyjdzie ,że moduł nie sprawny, jak będziesz dalej chętny do pomocy ,to go otworzę.

    jack63 wrote:
    Nie mylisz się. Pytanie czy solidnie połączyłeś masy: prądnicy, modułu i cewki WN?
    Iskrę sprawdzaj na samym kablu (bez fajki i świecy!!!)WN zbliżając go do masy na odległości od ok. 1 do 10 mm.
    Przypominam że zasilanie modułu CDI składa się z DWÓCH cewek. Trzeba pomierzyć rezystancje każdej z osobna znajdując punkt ich łączenia.
    Sprawdź to o czym piszę i daj znać.
    PS. Tak mi przyszło do głowy, że tabelka podaje ilość zwojów jako 1650 (lub 1800)x 2, bo dwie cewki, ale rezystancja podawana jest JEDNA i nie wiadomo czy dotyczy sumy rezystancji dwóch cewek czy może rezystancji jednaj cewki???
    Kolega ukaaasz miał ok 330 om dla jednej cewki, więc skłaniałbym się do tezy, że podane 400-500 (lub 500-440) om dotyczy jednej cewki.
    Można też próbować pomierzyć wyjęte cewki suwmiarką tak aby znaleźć średnią długość zwoju. Mnożąc ją przez ilośc zwoju wyjdzie długość drutu. Średnicę znamy więc da się policzyć przybliżoną rezystancję cewki.

    Masa solidna,prosto z obudowy prądnicy, moja prądnica to 43,3701 więc 1800 zwoi, rezystancja podana w tabeli 500-550 dla dwóch cewek połączonych szeregowo,mierzona między zaciskiem 3 a masą,zamówiłem już drut,te dwie cewki są zalane izolacją,czy czymś podobnym,przegrzana nie da się jej rozwinąć, jak sprawdzić w którą stronę nawijać nowy drut?
    Dodano po 31 [minuty]:
    jack63 wrote:
    Nie mylisz się. Pytanie czy solidnie połączyłeś masy: prądnicy, modułu i cewki WN?


    Nie wiem jak Cię ozłocę Mistrzu mój, bądź moim Miyagi(czyt.mijagi) a ja będę twoim uczniem, MASA na moduł jak ja mogłem o tym nie pomyśleć ,tydzień diagnozowania i taki banalny błąd , iskra jest ,konia by zabiła, hurra. Temat i tak będzie kontynuowany ,cewki przewinięte, a więc teraz,będziemy kombinowali jak samemu zbudować oryginalny moduł oki?

    Jak sprawdzić w którą stronę mam nawijać drut na te cewki ładowania cewkę Wn,są one połączone szeregowo,mają być nawinięte w tą samą stronę czy przeciwną? Początek jednej połączyć z końcem drugiej?
  • #8
    jack63
    Level 43  
    LEHO6694 wrote:
    iskra jest ,konia by zabiła,

    A jak duży jest ten koń, tzn iskra? Na jaką odległość skacze z przewodu WN do masy???
    LEHO6694 wrote:
    ak sprawdzić w którą stronę mam nawijać drut na te cewki

    Najlepiej obejżyj dokładnie miejsce łączenia cewek. Rozłącz/rozetnij drut między cewkami i baaardzo delikatnie próbuj odwijać.
    Wg mnie nawinięte są w tą samą stronę i ważny jest kierunek nawijania. Ma być taki jak w oryginale.
  • #9
    LEHO6694
    Level 10  
    Kolejne dane mojej prądnicy z rosyjskiej strony,sprzeczne z podanymi wcześniej w tabelce, spotkałem się i z tymi i z tymi kilka razy,również w skanach książek,w nie których źródłach ilość zwoi cewek ładowania cdi to 1400. Według tych cała prądnica sprawna:
    Генератор 43.3701
    Сопротивления обмоток:
    Обмотка зажигания - 400 Ом;
    Обмотка освещения - 0,4 Ом;
    Обмотка датчика - 40 Ом.

    Schemat prądnicy:
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDI
    jack63 wrote:
    A jak duży jest ten koń, tzn iskra? Na jaką odległość skacze z przewodu WN do masy???

    Sprawdzę, dopiero w poniedziałek.
    jack63 wrote:
    Najlepiej obejżyj dokładnie miejsce łączenia cewek. Rozłącz/rozetnij drut między cewkami i baaardzo delikatnie próbuj odwijać.
    Wg mnie nawinięte są w tą samą stronę i ważny jest kierunek nawijania. Ma być taki jak w oryginale.

    Wiem że ma być jak w oryginale, wolałbym nie ruszać nawiniętych cewek, iskra na nich jest,będę nawijał w trzeciej prądnicy,w której owe cewki były przewinięte ,przez kogoś(wcześniejszego właściciela silnika) tak samo i takim samym drutem jak cewki oświetleniowe. Nie ma jakiejś innej metody ustalenia jak je nawinąć? Gdzieś czytałem ,że magnesem,ale co i jak i czy napewno to się tak sprawdza nie wiem?

    Iskra prosto z przewodu WN do masy przy dobrym kopnięciu nogą ok1,5 cm ,bez problemu 1cm przy ,,kopnięciu'' ręką.
  • #10
    mrozu1985
    Level 8  
    witam. odgrzeje troche kotleta. mam problem z ladowaniem. mianowicie z pinu 01 z modulu wychodzi tylko 3V takim pradem nie naladuje akumulatora. cewki mierzylem wszystko jest ok. najprawdopodobniej cos w module musialo strzelic. chcialem podpiac modul z chinczyka tylko nie wiem jak. w minsku na wejsciu sa 4 kable a na wyjsciu 6. jak to polapac. moze ktos robil juz takie cos i ma jakies fotki.
  • #11
    LEHO6694
    Level 10  
    Tak, ale na wyjściu są zdublowane, w temacie masz opisane co jest co, polecam moduły firmy covek https://kherson.bigl.ua/p177655390-kommutator-stabilizator-ket2623734?token=g8l85Z53PuMCyTQr8hYIB4N0gjEQhej_m1-ZjKP7lEs2GM_cVntsU4DhXRfzv__GXLQuFrSrbwg2sVsXKI-e1yg&campaign_id=MTkxMjA4._BzqzoJLZY7hb__w7JLzkl-faTg sprzedaje je też Pan z http://www.minsk125.pl/glowna.html , wstaw fotkę modułu mińska to powiem Ci co gdzie masz na wyjściu
  • #13
    LEHO6694
    Level 10  
    02 masz dwa wyjścia światła,klakson ,M masa, rosyjskie D (takie dziwne A) gaszenie, K impuls na cewkę WN,01 ładowanie, zaciski 02 i 01 to prawie to samo, ten sam prąd tylko na 02 jest przemienny, zmierz go bo wystarczy tu dodać prostownik i będziesz miał ładowanie. Podłączać jakoś na pajęczynę.
  • #14
    mrozu1985
    Level 8  
    z pinu 01 wychodzi 1.2V a z 02 - 3V. wiec w dalszym ciagu za mało zeby naladowac akumulator. zastanawiam sie czy jest mozliwosc zeby podlaczyc jakis regulator napiecia pod wejscie 3 , tam jest 42V. bo jak nie to albo nowy modul ruski albo zabawa z tym od skutera.
  • #15
    jack63
    Level 43  
    mrozu1985 wrote:
    z pinu 01 wychodzi 1.2V a z 02 - 3V.

    Co, jak, gdzie, czym ( miernik, zakres pomiarowy) i w jakich warunkach (rpm silnika, aku podłączone?) mierzyłeś???
    Prądnica i regulator mogą być ok, tylko ty szukasz po wsi.
    Poza tym żaden regulator od skutera nie podbije ci napięcia!
  • #16
    LEHO6694
    Level 10  
    Absolutnie NIE,pin 3 to ładowanie cewki WN , cewki w prądnicy od zacisku 3 są nawinięte drutem 0,12mm to całkiem co innego!
  • #17
    mrozu1985
    Level 8  
    na wolnych obrotach pin 01 pokazuje 1.2V na wysokich obrotach wyszlo 3V. nie ma roznicy czy jest podlaczony aku czy nie. pin 02 na wysokich pokazuje 5V.
  • #18
    LEHO6694
    Level 10  
    Zmierz przy samej prądnicy za zacisku O, a masą (obudową prądnicy), może to tylko instalacja gdzieś nie łączy.
  • #19
    mrozu1985
    Level 8  
    na wolnych obrotach 6- 6.5V na wysokich 15V.
  • #20
    LEHO6694
    Level 10  
    mrozu1985 wrote:
    mianowicie z pinu 01 z modulu wychodzi tylko 3V takim pradem nie naladuje akumulatora.

    Napięciem, w voltach mierzymy napięcie.
    mrozu1985 wrote:
    na wolnych obrotach 6- 6.5V na wysokich 15V.
    ZNASZ WNIOSEK?
  • #23
    LEHO6694
    Level 10  
    Nie, spójrz https://translate.google.pl/translate?sl=auto...skhodu_vajrasu%2F9-1-0-172&edit-text=&act=url prąd z wejścia 0 tylko przechodzi przez moduł do zacisków na wyjście 02, jak przez zwykły przewód, bez żadnych zmian, u Ciebie na prądnicy są inne pomiary niż na wyjściu modułu, zrób jeszcze pomiar na wejściu do modułu O ( przy odpiętym module). Bo narazie wiemy, że to wina modułu( może być nadpalona ścieżka) lub instalacja, lepiej dla Cb,żeby to była tylko instalacja, więc zmierz napięcie na wejściu modułu,wykluczymy wtedy instalkę albo znajdziemy wygodniejszego winowajcę. Napisz też jak robisz pomiary(opisz), mój przedmówca może ma trochę racji( raczej napewno:) okaż ze swojej strony więcej zaangażowania,nie karz wróżyć z fusów, dobrze kombinuję Jack63? Czy mącę mu w głowie?
  • #25
    BANANvanDYK
    Level 41  
    W zasadzie ten moduł to dokładnie to samo co zwykły moduł CDI + regulator napięcia ze skutera. Tylko namieszane jest tutaj sposób podłączenia i oznaczenia. Ten schemat bez akumulatora ma pomieszane oznaczenia, dlatego lepiej patrzeć na schemat z akumulatorem. Niepotrzebnie moim zdaniem jest impulsator odizolowany od masy, który i tak bierze masę poprzez moduł zapłonowy. Warto zwrócić uwagę na połączenie masowe od modułu (strona instalacji) do silnika (a nie "masy instalacji"), albo po prostu "uziemić" na alternatorze zacisk D1 impulsatora.
    Konstrukcja modułu ma jedną poważną wadę. W celu realizacji "gaszenia" zwierane jest wyprowadzenie impulsatora do masy. Wyłączanie zapłonu przy wysokich obrotach silnika może doprowadzić do uszkodzenia diod i tyrystora w układzie CDI z powodu wzrostu napięcia na kondensatorze CDI. Zabezpieczenie na diodach Zenera może być niewystarczające. Można przerobić układ gaszenia, podłączając stacyjkę pod wyjście cewki zasilającej CDI, chyba że jakość przełączników (napięcie przebicia) na to nie pozwalają.
    Znając jakość ruskich elektrolitów, to przypuszczam że po kilku latach ludzie zaczęli mieć problemy z jasnością oświetlenia (źle pracujący regulator).
  • #27
    LEHO6694
    Level 10  
    BANANvanDYK wrote:
    W zasadzie ten moduł to dokładnie to samo co zwykły moduł CDI + regulator napięcia ze skutera. Tylko namieszane jest tutaj sposób podłączenia i oznaczenia. Ten schemat bez akumulatora ma pomieszane oznaczenia, dlatego lepiej patrzeć na schemat z akumulatorem. Niepotrzebnie moim zdaniem jest impulsator odizolowany od masy, który i tak bierze masę poprzez moduł zapłonowy. Warto zwrócić uwagę na połączenie masowe od modułu (strona instalacji) do silnika (a nie "masy instalacji"), albo po prostu "uziemić" na alternatorze zacisk D1 impulsatora.
    Konstrukcja modułu ma jedną poważną wadę. W celu realizacji "gaszenia" zwierane jest wyprowadzenie impulsatora do masy. Wyłączanie zapłonu przy wysokich obrotach silnika może doprowadzić do uszkodzenia diod i tyrystora w układzie CDI z powodu wzrostu napięcia na kondensatorze CDI. Zabezpieczenie na diodach Zenera może być niewystarczające. Można przerobić układ gaszenia, podłączając stacyjkę pod wyjście cewki zasilającej CDI, chyba że jakość przełączników (napięcie przebicia) na to nie pozwalają.
    Znając jakość ruskich elektrolitów, to przypuszczam że po kilku latach ludzie zaczęli mieć problemy z jasnością oświetlenia (źle pracujący regulator).



    1. Ciekawe ktoś to potwierdzi? Takich wniosków proszę jak najwięcej, chciałbym żywotność tego układu wydłużyć do jego max.
    2. Gdzieś przeczytałem, że jest różnica w podłączeniu cewki WN, tylko ,że nie ma ona oznaczeń,jak to w takim przypadku prawidłowo podłączyć?
  • #28
    swietyv40
    Level 2  
    Witajcie.
    Odnośnie tego mińska też jestem ciekawy paru rzeczy. Najlepsze jest to że tu jest więcej info. niż na forum tych sprzętów.
    Dobra do brzegu. Też mam ten sprzęt w wersji z Białorusi bez akumulatora i u mnie jest wszytko ok. tylko mi chodzi o to że moto jest dla starszego Pana mojego Taty i mi zależy na tym żeby wydajność kierunków wzbogacić bo jak są to jet ok tylko problem polega na tym żeby się załączyły. Trzeba strasznie długo czekać. Jak jest noc i dojdzie do tego oświetlenie plus światło stopu to strasznie długo się załączają kierunki. Jak w/g Was można to szybko i skutecznie poprawić.
    Taki jest obrazek przerywacza
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDI
    z tego co wiem jest on prądu zmiennego.
    Próbowałem założyć taki zwykły 12V od ciągnika na trzy stopki i nie chodzi, a u kolegi widziałem taki że działa a instalacja taka sama bez akumulatora.Poczytałem trochę i wyczytałem że pin 01 z modułu różni się od 02 tym, że na 02 jest przemienny prąd .........moje pytanie na 01 jaki jest prąd? może wystarczy zmienić zasilanie przerywacza.???????

    odnośnie gaszenia .Ja u siebie mam stacyjkę zmienioną bo w oryginalnej kluczyk wypadał mam z syreny i mam właśnie tak jak kolega powyżej napisał gaszenie poprzez zdjęcie prądu z cewki zapłonowej i jest git nie mam żadnych przebić.

    kolejna sprawa jest taka że instalacja /kolory kabli / wyblakły i nie bardzo wiem jak jest w oryginale.


    podam poniżej link z YT gdzie "rusek" bez obrazy tłumaczy coś o rozmasowaniu cewek w stojanie
    Mińsk 125 elektryka/przewijanie cewki zasilającej CDI

    chodzi o ten biały kabel z tego co "rusek "mówił jeśli dodrze rozumię i podpięcie według jego schematu.
    co o tym myślicie.
    Czy wstawienie akumulatora to dobry pomysł? Nie wiem czy to wszystko dobrze rozumiem ale w/g mnie może być dobry ponieważ cały proces odpalenia sprzętu idzie z cewek niezależnych od układu ładowania, czyli zawsze odpalimy motocykl bez względu na stan aku.
    jeśli się mylę to proszę o ukierunkowanie, tylko tak na zdrowy rozum bo na prądach się nie znam

    Dodano po 43 [sekundy]:

    jak mam podać link do YT jak mówi mi że mam za mało postów

    Dodano po 34 [sekundy]:

    https://www.youtube.com/watch?v=1t2uq9lWc-o&index=7&list=WL

    Dodano po 2 [minuty]:

    https://www.youtube.com/watch?v=8vyuU1ORzCE&index=8&list=WL

    https://www.youtube.com/watch?v=egKrF6xQHLM&index=9&list=WL

    a tu bez akumulatora
    https://www.youtube.com/watch?v=squE5IYcElM&list=WL&index=4

    Dodano po 8 [minuty]:

    w tym ostatnim linku jest pokazany przerywacz z racji tego że to jest CCCP nie bardzo wiem czy to prądu stałego czy zmiennego ale po obudowie wnoszę że stałego
  • #29
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Połączenie modułu z cewką WN musi być na stałe. Rozłączanie połączenia będzie skutkowało pojawieniem się wyższego napięcia na wejściu modułu i w konsekwencji jego uszkodzeniem. Teoretycznie moduł ma zabezpieczenie na diodzie Zenera, ale ja bym mu nie ufał.
    Przerywacz bimetalowy niestety będzie miał kłopoty ze startowaniem i równą pracą. Do instalacji zasilanej prądem przemiennym są stosowane specjalne przerywacze kierunkowskazów (z wyjściem tranzystorowym) ale generalnie są trudno dostępne i ich nie polecam. Najbardziej stabilne rozwiązanie to akumulator i przerywacz elektroniczny z wyjściem przekaźnikowym.
  • #30
    swietyv40
    Level 2  
    Dobra wszystko fajnie, tylko napiszcie mi jakiej stacyjki użyć żeby po jej włączeniu mieć 2 obwody
    1-prądu zmiennego na zapłon,
    2-prądu stałego z ładowaniem akumulatora i odbiorniki mocy
    bo raczej połączyć się tego nie da