Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki wybrać piec gazowy 2017 -

yecoras 10 Gru 2017 09:41 27441 187
  • #61
    sp3ots
    Poziom 36  
    mariusz.lubicz napisał:
    Andrzej 070 napisał:
    Witam.
    Podepnę się do tematu. Proszę o poradę jaki piec kupić. Chodzi o coś nowoczesnego , do 24 KW , kondensacyjny jednofunkcyjny , wiszący lub stojący wszystko jedno. Kwota do 7500 zł.


    Kupić POLSKI. Nie dawać zarabiać obcym.


    A który jest polski ?

    Użytkownik musi brać pod uwagę jakość, cenę i SERWIS, a może przede wszystkim serwis.

    Pozdrawiam. Stefan
    ps. masz samochód, telewizor też polski ?
    Polskie to można kupować masło, mięso, chleb.
  • Relpol przekaźniki
  • #62
    BUCKS
    Poziom 34  
    Plumpi napisał:
    Przecież pisałem wcześniej, że nie ma z tym żadnego problemu. Nawet jak ktoś zapomniał przygotować taką instalację.

    W tym poście pisałeś o czujnikach ruchu i kontaktronach reagujących na otwarcie drzwi i ja pisałem w odniesieniu do tego postu.
    Plumpi napisał:
    Wystarczy dokupić zestaw bezprzewodowy np. taki:
    http://www.zamel.pl/produkty/exta-free-sterowanie-bezprzewodowe/odbiorniki/rop01
    i do tego przyciski radiowe:
    http://www.zamel.pl/produkty/exta-free-sterowanie-bezprzewodowe/nadajniki/rnk02
    Już możesz sterować zarówno funkcją komfortu jak i cyrkulacją CWU.

    Znam tego typu produkty i jeśli ktoś ma cyrkulację to jest to ciekawa alternatywa, bo uruchomienie pompy i przepływu wody uruchamia automatycznie palnik i w każdej chwili możemy zmienić lokalizację takiego włącznika.
    Natomiast jeśli tak jak ja nie ma cyrkulacji i ma tylko funkcję Komfort w kotle, gdzie jest ona jednorazowo uruchamiana przez regulator pokojowy z cyfrową komunikacją to taki włącznik bezprzewodowy nic nie daje.
    Plumpi napisał:
    Ciekawa logika. Kocioł z wbudowanym małym zasobnikiem CWU ma większą wydajność od kotła, który przepływowo grzeje ciepłą wodę :)
    Tak, ale tylko do wyczerpania tych 50 litrów, a później taki kocioł działa dokładnie tak samo jak kocioł bez tego zasobnika.

    Zanim wyczerpiesz te 50l ze zbiornika warstwowego przy kotle 2-funkcyjnym to minie trochę czasu.
    Termet Gold 25kW dla delta t=30 podaje wydajność c.w.u. 13l/min
    Do prysznica spokojnie starcza 8l/min, a do kuchni spokojnie wystarczy 5l/min, co daje razem 13l/min. Zimą różnica temperatur będzie większa, więc wydajność kotła z 13 spadnie do np. 9-10l/min. Zabraknie nam wtedy 3-4l/min i taki zbiornik zapewnia bufor na spokojne korzystanie z typowych 2 punktów równocześnie jak łazienka i kuchnia.
    Jak będziemy długo lali wodą w dwóch punktach równocześnie to oczywiście wody w końcu zabraknie. Ale w praktyce raczej rzadko będzie taka sytuacja, więc z reguły taki zbiornik 50l powinien zapewnić niemal stale ciepłą wodę przy typowym wykorzystaniu łazienka + kuchnia.
    U Ciebie jest nietypowa sytuacja to masz też nietypową moc kotła.
    Logikę trzeba wykorzystywać odpowiednio do postawionego problemu, aby uzyskać optymalny efekt.
    Plumpi napisał:
    Dla mnie najlepsza temperatura wody do kąpieli pod prysznicem to 42'C.

    Woda pod prysznic może być chłodniejsza, co innego jak korzystamy z wanny, bo musi być ona cieplejsza, aby nagrzać wannę i utrzymać mniej więcej komfortową temperaturę przez cały czas kąpieli.
    Dodatkowo należy pamiętać, że ustawienia na kotle, a realna temperatura w punkcie poboru to dwie różne sprawy, zwłaszcza jeśli na dłuższym odcinku nie masz rur w otulinach.
    Ja nie mierzyłem temperatury wody na wylocie z prysznica, ale może kiedyś się o to pokuszę, tak z ciekawości i dla lepszego rozeznania jak działa moja instalacja.
  • #63
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    BUCKS napisał:

    Natomiast jeśli tak jak ja nie ma cyrkulacji i ma tylko funkcję Komfort w kotle, gdzie jest ona jednorazowo uruchamiana przez regulator pokojowy z cyfrową komunikacją to taki włącznik bezprzewodowy nic nie daje.


    Daje i to dużo. Zamiast uruchamiać w regulatorze funkcję, szukając po menu to wciskasz klawisz. Taki klawisz możesz umieścić przed lub w każdej łazience czy kuchni. Chociaż i tak pod względem wygody zarówno funkcja jednorazowego podgrzewania w sterowniku czy też przyciski nie dorównują funkcji inteligentnej, która się uczy zachowania domowników. Natomiast integracja tej funkcji z czujnikami systemu alarmowego podnosi go na dużo wyższy poziom.

    BUCKS napisał:

    Ja nie mierzyłem temperatury wody na wylocie z prysznica, ale może kiedyś się o to pokuszę, tak z ciekawości i dla lepszego rozeznania jak działa moja instalacja.


    Obawiam się, że możesz mieć dość mocno zafałszowaną temperaturę wody.
    U mnie błąd pomiędzy rzeczywistą temperaturą wody, a tym co pokazuje kocioł w trakcie jej grzania nie przekracza 2'C.
    Jak ustawiłem temperaturę 38'C grzejąc zasobnik CWU to po prostu woda była zbyt chłodna. Dla mnie absolutne minimum to 40'C. Dla żony 40'C to woda chłodna. Ona musi mieć ok. 45'C. Ogólnie rzecz biorąc kobiety wolą wodę o kilka stopni cieplejszą. Dość często się z tym spotykam.
  • #64
    norbi12
    Poziom 9  
    Widzę że rozmowa zeszła trochę na inny temat:) Tak więc jeszcze raz proszę o poradę na temat pieca dwu funkcyjnego kondensacyjnego bez zasobnika do 4000 zł
  • Relpol przekaźniki
  • #66
    BUCKS
    Poziom 34  
    Plumpi napisał:
    Daje i to dużo. Zamiast uruchamiać w regulatorze funkcję, szukając po menu to wciskasz klawisz.

    Nic nie daje w sensie, że nie bardzo widzę jak chciałbyś podłączyć ów bezprzewodowy włącznik analogowy, aby dał sygnał do kotła na włączenie funkcji KOMFORT. Biorąc pod uwagę, że taki sygnał daje regulator pokojowy, który komunikuje się z kotłem cyfrowo.
    Tak przy okazji w moim regulatorze jest specjalny, dedykowany przycisk do aktywacji funkcji KOMFORTU, więc nie ma żadnego szukania opcji w MENU.

    Plumpi napisał:
    Obawiam się, że możesz mieć dość mocno zafałszowaną temperaturę wody.
    U mnie błąd pomiędzy rzeczywistą temperaturą wody, a tym co pokazuje kocioł w trakcie jej grzania nie przekracza 2'C.

    Po montażu dodatkowe czujnika temperatury to jak ustawiam na kotle 37 to według czujnika mam ok. 38 na wyjściu z kotła, a konkretnie na wyjściu z wymiennika wtórnego.
    Mierzy on temperaturę rurki miedzianej wychodzącej w wymiennika wtórnego, a ile mam w kranie to nie wiem ale rurki miedziane mam w otulinach, więc różnica raczej nie będzie duża.

    norbi12 napisał:
    Tak więc jeszcze raz proszę o poradę na temat pieca dwu funkcyjnego kondensacyjnego bez zasobnika do 4000 zł

    Jeśli teraz miałbym wybierać kocioł na nowy to moim faworytem jest Termet Silver, ale w tej cenie masz jeszcze do wyboru model Gold.
  • #67
    Xaveri
    Poziom 17  
    Czy tylko ACV/Thermagen/Hoval ma wymiennik miedziano-aluminiowy? Szukam kotła do instalacji otwartej (Pstatyczne = 0,75 bar). Podłączenie miedzią do instalacji ze stali.
  • #68
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    Nie tylko.
    Są jeszcze kotły: Hoval i Intergas, ale to są dokładnie te same kotły co ACV i Thermagen :)
    Tak samo jak ten ACV i Thermagen to jest dokładnie ten sam kocioł tyle, że pod inną marką.

    Teoretycznie kotłami, które da się uruchomić w układzie otwartym są jeszcze kotły firmy Unical serii Alkon. W dokumentacji producenta nic nie ma na temat czy wolno czy też nie. Producent podaje zakres pracy minimum i maksimum, który mieści się w Twoim ciśnieniu statycznym.
    Mają wymiennik zbudowany podobnie do ww kotłów. Niestety Alkony to kotły profesjonalne i "profesjonalna" jest też ich cena. Najmniejszy z tej serii to kocioł o mocy 50kW. Minimalne ciśnienie robocze instalacji w jakiej może pracować ten kocioł, podawane przez producenta to 0,5 bara.
    Kocioł nie ma wewnętrznego czujnika ciśnienia i powinien być wyposażony w tzw. zewnętrzną grupę bezpieczeństwa składającą się z termika oraz presostatów niskiego i wysokiego ciśnienia, w których można ustawić dowolną wartość ciśnienia zadziałania.
    Są to bardzo dobre kotły o wysokiej sprawności, wyższej od wspomnianych, ale nie ość, że są drogie to jeszcze wymagają drogiego sterowania (ponad 3 tys. zł.) i tylko z takim sterowaniem realizują pracę pogodową. Z najprostszym i najtańszym sterowaniem tylko i wyłącznie ręczna, stałowartościowa nastawa temperatury.
  • #69
    Xaveri
    Poziom 17  
    Dzięki za odpowiedź. Tak - wiem, że tych kotłów trochę jest pod różnymi markami - było o tym wyżej.

    Jeszcze jakby ktoś nie wiedział czym różnią się kotły HR od HRE:
    "HR i HRE różnią się mocami oraz wyglądem zewnętrznym. Poza tym HR posiada wewnątrz naczynie przeponowe (6 litrów) a HRE jest mniejszy gabarytowo i bez naczynia."


    Wczoraj znalazłem kocioł pulsacyjny "modulujący" od 1kW do 20kW, ale jego cena rzędu 12 000 PLN (netto) skutecznie odstrasza - korzyści w stosunku do kondensacji są niemal żadne, a w tej cenie można mieć i kotłownię i gaz na sezon.
  • #70
    KamilWysoki
    Poziom 2  
    Wybierz kocioł kondensacyjny dwufunkcyjny polskiej produkcji Termet. Bezawaryjne urządzenie i solidne. Ja mam model Gold i jestem zadowolony. Cena mi się podobała i dużo osób ma kotły tej marki i sobie chwalą. Wisi w kuchni, bo wygląda estetycznie i nie oszpeca mi wnętrza.
  • #71
    Krajko11
    Poziom 1  
    Chyba kraj pochodzenia nie ma nic do rzeczy ;/ ja mam z de dietrich gazowy, zamontowany w łazience i jestem zadowolony. Nie mam z nim żadnych problemów. Rodzicie mają jakieś stare ogrzewanie centralne i poza zanieczyszczeniami wszystko działa. (jak coś to jesteśmy w trakcie zmiany na coś bardziej eko)
  • #72
    tida1
    Poziom 8  
    Plumpi napisał:
    Proponuję ACV Kompakt
    Są 2 wersje:...
    i dalej
    ...
    ...Tu właśnie polecę moje ulubione kociołki ACV Kombi Kompakt lub ich wersję pod szyldem innej firmy biorącej udział w produkcji (Hoval, Intergas, Thermagen jako marka firmy Secespol), które już polecałem w tym wątku i opisywałem ich zalety.

    Kotły te jako jedne z niewielu jak nie jedyne na rynku mogą być wpięte bezpośrednio do starych instalacji i mogą pracować zarówno w układzie zamkniętym jak i otwartym. Nie tracą gwarancji tak jak kotły innych firm.
    Posiadają bardzo trwałe wymienniki ciepła i nie posiadają wewnętrznych zaworów przełączających c


    No właśnie... Karta gwarancyjna thermagen mówi tak:
    https://thermagen.pl/wp-content/uploads/2018/03/Thermagen_warunki_gwarancji.pdf
    Jaki wybrać piec gazowy 2017 -

    Zatem kocioł NIE MOŻE pracować w układzie otwartym.

    To jak to jest z tą pracą w układzie otwartym i gwarancją ?
  • #74
    tida1
    Poziom 8  
    To znaczy, że każdy kocioł z w/w producentów trzeba rozpatrywać osobno, nie można ich wrzucać do tego samego worka mimo pokrewieństwa - czyli że
    NIEKTÓRE z nich np. ACV mogą pracować w układzie otwartym.
  • #75
    Prof. SpecMiernik
    Poziom 20  
    tida1 napisał:
    To znaczy, że każdy kocioł z w/w producentów trzeba rozpatrywać osobno, nie można ich wrzucać do tego samego worka mimo pokrewieństwa - czyli że
    NIEKTÓRE z nich np. ACV mogą pracować w układzie otwartym.

    Co w tym dziwnego, że każdy producent (marka) ma swoje warunki gwarancji ?

    A to, że
    tida1 napisał:
    ACV Kombi Kompakt lub ich wersję pod szyldem innej firmy biorącej udział w produkcji (Hoval, Intergas, Thermagen jako marka firmy Secespol)

    to te same bebechy pod inną nazwą to już inna bajka.
    Ja jak szukałem ACV to mi proponowali "te spokrewnione w niższej cenie" bo to niby to samo ale ja wybrałem ACV a nie zamiennik.
  • #76
    tida1
    Poziom 8  
    Mark'o napisał:
    [
    Co w tym dziwnego, że każdy producent (marka) ma swoje warunki gwarancji ?


    Tu nie chodzi o drobne kruczki małym druczkiem - to podstawowa sprawa dla kogoś kto ma starszą, otwartą instalację.i albo może danego kotła użyć, albo nie.
  • #77
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    tida1 napisał:
    To znaczy, że każdy kocioł z w/w producentów trzeba rozpatrywać osobno, nie można ich wrzucać do tego samego worka mimo pokrewieństwa - czyli że
    NIEKTÓRE z nich np. ACV mogą pracować w układzie otwartym.


    Dokładnie tak. To są te same kotły, które różnią się tylko i wyłącznie naklejką i logo marki. Firma ACV pozwala na podłączanie tych kotłów do układów otwartych bez utraty gwarancji. Firma Secespol (właściciel marki Thermagen) także pozwala, ale trzeba ich przycisnąć ;)
  • #78
    mathia74
    Poziom 10  
    @Plumpi ciekaw jestem jak masz ustawioną krzywą grzewczą w kotle, bo jak napisałeś wcześniej, temp zasilania przy +10 st na zewnątrz wynosi u Ciebie zaledwie 28-29 stopni. Przyznam, że zastanawiam się jakie masz wartości parametrów: 5. 5 6 7 aby uzyskać takie temperatury?
  • #79
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    mathia74 napisał:
    @Plumpi ciekaw jestem jak masz ustawioną krzywą grzewczą w kotle, bo jak napisałeś wcześniej, temp zasilania przy +10 st na zewnątrz wynosi u Ciebie zaledwie 28-29 stopni. Przyznam, że zastanawiam się jakie masz wartości parametrów: 5. 5 6 7 aby uzyskać takie temperatury?


    Te wartości akurat nie mają dużego znaczenia na maksymalną temperaturę grzewczą.

    5. To maksymalna możliwa do ustawienia temperatura grzewcza u mnie jest ona obniżona do 70'C.
    Parametry 5 i 7 określają punkt krzywej grzewczej, kiedy robi się ciepło.
    5 oznacza jaką najniższą temperaturą ma grzać kocioł, kiedy temperatura zewnętrzna osiągnie lub przekroczy wartość ustawioną w parametrze 7
    Parametr 7 ustawiamy na wartość temperatury jaką chcemy mieć w domu. U mnie jest to 22'C.
    Parametr 7 u mnie jest to 22'C, ale to zależy jaka ktoś chce mieć temperaturę w domu. Temperatura ta musi być nieco wyższa od oczekiwanej temperatury w domu, aby grzejniki mogły grzać. Obecnie na sterowniku pokojowym mam ustawione temperatury 21,4 dzienną, a nocną na 20,4'C.
    Parametr 6 określa przy jakiej temperaturze zewnętrznej i poniżej niej kocioł zacznie grzać maksymalną temperaturą w obiegu CO. U mnie jest to ustawione na -9 bo niżej już się nie da. Jest to pewna wada tego kotła, bo poniżej tej wartości np. czy będzie -10'C czy też -20'C na zewnątrz kocioł będzie grzał maksymalną temperaturą, którą się ustawia podczas użytkowania kotła, wciskając i przytrzymując przycisk z symbolem termometru, znajdujący się pod symbolami grzejnika i kraniku. Ustawienie tej temperatury zależy od tego jaką masz instalacje grzewczą.
    Przy podłogówkach ta temperatura nie powinna być ustawiana wyżej jak 40'C i wtedy trzeba ustawić ograniczenie w parametrze 5.
    Przy grzejnikach ustawia się wyższą wartość, ale jaką to zależy jak masz dobrane grzejniki. Jeżeli grzejniki masz małe, dobrane do wyższych temperatur grzewczych to trzeba ustawiać wyższe temperatury. Jak grzejniki są większe, dobrane do niższych temperatur grzewczych to ustawia się niższe wartości.
    Tak więc jest to bardzo indywidualna sprawa.

    Ja akurat ustawiałem tą wartość na ok. 50'C. Czyli grzejniki osiągały taką wartość przy -9'C temperatury zewnętrznej. Ale kiedy przychodziły mrozy rzędu -15 musiałem ręcznie podnosić do ok. 55'C. Ale wtedy miałem standardowe sterowanie, czyli grzejniki stygły, kiedy w domu została osiągnięta zadana temperatura.

    Obecnie mam przerobione sterowanie tak, że mam ustawione na 65'C, a kocioł prowadzony jest dwiema krzywymi grzewczymi w taki sposób, że cały czas grzejniki są ciepłe, ale ich temperatura się zmienia. Kiedy sterownik pokojowy wyśle sygnał, że temperatura wewnątrz spadła poniżej zadanej to kocioł podnosi temperaturę i zaczyna grzać wg standardowej krzywej grzewczej wyliczonej wg oryginalnego czujnika zewnętrznego. Kiedy dom zostanie dogrzany do zadanej temperatury to kocioł realizuje grzanie wg drugiej krzywej grzewczej, która jest przesunięta w dół o kilka-kilkanaście stopni Celsjusza. Im cieplej na zewnątrz tym większa różnica między temperaturami grzewczymi wyliczonymi wg krzywych grzewczych.
    Im zimniej na zewnątrz tym mniejsza różnica temperatur wody w obiegu. Przy -20'C różnice te są na poziomie 3-4'C.

    Ta krzywa grzewcza jest tak dobrana, że utrzymuje temperaturę w domu na poziomie zadanym przez wiele godzin.
  • #80
    mathia74
    Poziom 10  
    Dzięki @Plumpi bardzo fajnie wytłumaczyłeś zasadę regulacji krzywej grzewczej w kotłach ACV. Przyznam, że to dla mnie nowość. Jestem przed pierwszym sezonem grzewczym w ogóle z kotłem kondensacyjnym zamontowanym na starej stalowej instalacji wyposażonej w grzejniki AL starego typu. Jak wiadomo takie instalacje, wysokotemperaturowe, były dosyć oszczędnie wyposażane w ilość żeberek, a teraz trzeba jakoś nagiąć tę krzywą do właściwości obecnej instalacji. Owszem na szczęście dołożyłem jeden grzejnik i zmiana komfortu 'in plus" jest nader wyraźna. Zobaczymy jak będzie z resztą czy jeszcze gdzieś będę dokładał bo chciałbym jednak grzać na jak najniższych temp.
    Po pierwszych chłodniejszych dniach już wiedziałem, że należy krzywą nieco podnieść do góry ponieważ temp. minimalna zasilania (par. 5) była dla mnie zbyt niska i poleciała z 25st na 30st, która to znacząco podniosła komfort cieplny w mieszkaniu. Zdaję sobie też sprawę, że najlepiej dla kotła (i dla kieszeni) jest by temperatury kotła, na których pracuje były jak najniższe i z kolei max temp. zasilania (par. 5.) obniżyłem na 45 st. Przy obecnych temp. na razie wystarczy jednak gdy zrobi się już naprawdę chłodno będę ją zapewne podnosił (za pomocą bezpośredniego dostępu - kluczykiem z panela) do ok 55-60st. Tak myślę, że to wystarczy, zobaczymy.
    Póki co ja mam tak:
    Temp. w domu
    dzień: 21,8, noc: 20,0
    par.5 to 30
    par. 7 to 25 (fabryczny)
    par. 5. to 45 (zapewne będzie podwyższany w zależności od wzrostu mrozów)
    par. 6 to -7 (fabryczne)

    Dodam, że dom dosyć ciepły ale nie ocieplony z nowymi oknami.
    Póki co to jestem zadowolony z wyboru tego kotła (ACV HR Solo 24) jest prosty, cichy i póki co bardzo fajnie układ chodzi, mimo też znacznego przewymiarowanej mocy, którą zresztą obniżyłem (par. 3 na 40 co daje jakieś 11kW oraz powiązany z tym par. c obniżony na 25). Tylko na C.W. grzeje na fabrycznych bliskich max. nastawach.
    Póki co żadnych pozostałych ustawień nie ruszam, bo chce uniknąć sytuacji rozregulowania pieca.
  • #81
    pawlowy
    Poziom 5  
    Witam
    Mam pytanie odnośnie kotła ACV hre 18 solo. Mam dom piętrowy, do ogrzania ok 170 m2, wybudowany koniec lat 80-tych, pustak plus cegła, ściany ocieplone styropianem 12 cm, strop- styropian 15 cm, okna plastikowe. Mój obecny piec na eko-groszek o mocy 20 kw jest już wysłużony i niedługo zakończy" żywot". Instalacja grawitacyjna, o dużej pojemności wodnej myślę, że ok 300l lub więcej (rury na wyjściu i na powrocie ok 2 cale), zamontowana pompa co, kaloryfery aluminiowe. Myślę o wymianie kotła na gazowy, stąd moje pytanie: czy wspomniany tutaj kocioł poradzi sobie z ogrzaniem domu przy tak dużej pojemności wodnej instalacji? Jeśli tak, to czy jego zapotrzebowanie na gaz będzie dużo większe od układów z mniejszą instalacją? Obecnie w sezonie zużywam niecałe 4 tony ekogroszku (moc pieca ustawiona na ok 65%). Myślałem także o zamknięciu instalacji i wstawieniu naczynia przeponowego, ewentualnie niewielkiej modyfikacji instalacji na wyjściu z pieca (mniejsza średnica rur) , powrotu nie chcę ruszać (za duży bałagan). Na stronie ciepłowłaściwe wyszło mi, że moc kotła dazowego >11kw, tylko ta pojemność wodna mnie zastanawia. pozdrawiam
  • #82
    waldekel
    Poziom 28  
    Da radę, nie musisz się martwić, zamknij obieg, dołóż naczynie przeponowe i po kłopocie.
  • #83
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    pawlowy napisał:
    Witam
    Mam pytanie odnośnie kotła ACV hre 18 solo. Mam dom piętrowy, do ogrzania ok 170 m2, wybudowany koniec lat 80-tych, pustak plus cegła, ściany ocieplone styropianem 12 cm, strop- styropian 15 cm, okna plastikowe. Mój obecny piec na eko-groszek o mocy 20 kw jest już wysłużony i niedługo zakończy" żywot". Instalacja grawitacyjna, o dużej pojemności wodnej myślę, że ok 300l lub więcej (rury na wyjściu i na powrocie ok 2 cale), zamontowana pompa co, kaloryfery aluminiowe. Myślę o wymianie kotła na gazowy, stąd moje pytanie: czy wspomniany tutaj kocioł poradzi sobie z ogrzaniem domu przy tak dużej pojemności wodnej instalacji? Jeśli tak, to czy jego zapotrzebowanie na gaz będzie dużo większe od układów z mniejszą instalacją? Obecnie w sezonie zużywam niecałe 4 tony ekogroszku (moc pieca ustawiona na ok 65%). Myślałem także o zamknięciu instalacji i wstawieniu naczynia przeponowego, ewentualnie niewielkiej modyfikacji instalacji na wyjściu z pieca (mniejsza średnica rur) , powrotu nie chcę ruszać (za duży bałagan). Na stronie ciepłowłaściwe wyszło mi, że moc kotła dazowego >11kw, tylko ta pojemność wodna mnie zastanawia. pozdrawiam


    Duża pojemność to zaleta. Dzięki niej ten kocioł będzie pracował oszczędniej.
    Możesz układ zamknąć lub pozostawić otwartym. Te kotły jako jedyne mogą pracować w układach otwartych.
  • #84
    pawlowy
    Poziom 5  
    Nie ma więc potrzeby zmniejszania średnicy rur na wyjściu z pieca (dla choćby częściowego zmniejszenia pojemności)? A czy moc tego kotła wystarczy jeszcze do podgrzania wody w bojlerze 150l. Wystarczy 18 kw czy lepiej 24kw. Obecnie kocioł na ekogroszek ma moc 20 kw i pracuje na ok. 65% mocy. Pytanie hipotetyczne: czy zużycie gazu byłoby na podobnym poziomie co ekogroszku (niecałe 4 tony); 1t-ok 800zł
  • #85
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    Nie ma potrzeby zmniejszania średnic rur i wręcz jest to niewskazane, bo zmniejszasz ilość wody w obiegu.
    Nie ma potrzeby montowania kotła o większej mocy, ponieważ kotły gazowe mają dużo wyższą sprawność od kotłów węglowych i w rzeczywistości kocioł gazowy o mocy 18kW daje więcej ciepła niż kocioł węglowy o mocy 20kW.
    Jeżeli do tej pory kocioł węglowy dawał sobie radę to tym bardziej da radę kocioł gazowy.
    Przy okazji podpowiem, że kotły 2-funkcyjne ACV grzejące wodę przepływowo mogą także grzać zasobniki CWU. Jeżeli masz stary zasobnik CWU to warto dołozyć kilka stów i kupić kocioł 2-funkcyjny zamiast 1-funkcyjnego. W razie awarii zasobnika, wystarczy wtedy przełączyć kocioł na grzanie przepływowe i do czasu zorganizowania wymiany tego zasobnika masz ciepłą wodę. Takiej funkcjonalności trudno znaleźć w kotłach innych firm.
    Ponadto jak pobory wody są blisko, a nie masz zrobionej cyrkulacji ciepłej wody to taniej jest grzać ciepłą wodę kotłem 2-funkcyjnym. Wtedy trzeba by było kupić kocioł Kombi Kompakt 18/24 (18kW na ogrzewanie CO, a 24kW na ogrzewanie ciepłej wody).
  • #86
    pawlowy
    Poziom 5  
    Dziękuję za zainteresowanie tematem.
    Zapytałem o podgrzewanie wody w bojlerze, bo używam tej wody tylko w sezonie grzewczym, gdy pracuje piec. Ogrzewanie przepływowe w tym przypadku raczej odpada- zbyt oddalone punkty odbioru wody. Brak też cyrkulacji ciepłej wody. Ponad to, posiadam jeszcze przepływowy podgrzewacz gazowy w pomieszczeniu na piętrze, z którego korzystam w cieplejszych porach roku. Tak więc kocioł gazowy służyłby mi głównie do ogrzewania domu, a przy okazji do podgrzewania cwu w bojlerze.
  • #87
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    pawlowy napisał:
    Ogrzewanie przepływowe w tym przypadku raczej odpada- zbyt oddalone punkty odbioru wody. Brak też cyrkulacji ciepłej wody.


    Jeżeli nie masz cyrkulacji to zasobnik nie przyspieszy Ci dostarczania wody, ani też nie daje Ci żadnych oszczędności wody.
    Zasobnik daje Ci tylko możliwość chwilowego poboru o dużym przepływie co jest ważne, kiedy w domu korzysta się np. z 2 łazienek jednocześnie czy z łazienki i kuchni. Ale ilość wody w zasobniku jest ograniczona. Jeżeli zasobnik jest mały, zmusza to do oczekiwania na ciepłą wodę przez kolejne osoby, które chcą się wykąpać.
    Podgrzewanie przepływowe natomiast ma ograniczony przepływ. Skorzystanie z drugiego punktu poboru wody powoduje skoki temperatury, ale kolejne osoby nie muszą czekać na ciepłą wodę.
    Jeżeli chodzi o opóźnienie związane z uruchomieniem się palnika w kotle to w przypadku kotłów ACV jest to świetnie rozwiązane. Kocioł posiada funkcję komfortu ciepłej wody. Po uruchomieniu tej funkcji kocioł utrzymuje wewnętrzny wymiennik ciepły, a w nim porcję ciepłej wody, która dopływ do kranu zanim jeszcze uruchomi się palnik. Co ciekawsze jeden z trybów tego komfortu to tryb inteligentny. W tym trybie kocioł uczy się, kiedy użytkownicy używają ciepłej wody i tylko w tych porach utrzymuje ciepły wymiennik.


    pawlowy napisał:

    Ponad to, posiadam jeszcze przepływowy podgrzewacz gazowy w pomieszczeniu na piętrze, z którego korzystam w cieplejszych porach roku. Tak więc kocioł gazowy służyłby mi głównie do ogrzewania domu, a przy okazji do podgrzewania cwu w bojlerze.


    Podgrzewanie wody w takich podgrzewaczach jest droższe, bo sprawność urządzeń z otwartymi komorami spalania, zwłaszcza jeżeli chodzi o piecyki jest dużo niższa.
  • #88
    pawlowy
    Poziom 5  
    A czy kocioł jednofunkcyjny nie będzie bardziej niezawodny niż dwufunkcyjny? Kocioł 2f jest wyposażony w elektroniczny regulator kotłowy, który w żądanym czasie zapewnia centralne ogrzewanie bądź zasilanie ciepłą wodą . Obydwa obiegi nie mogą pracować jednocześnie .Ciepła woda ma priorytet nad centralnym ogrzewaniem, Czytałem gdzieś, że ten regulator "lubi" sprawiać problemy. Prostsza konstrukcja- "mniej problemów". Może lepiej zainwestować w dobry zasobnik cwu?
  • #89
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    Regulator jest jeden i taki sam w obydwu kotłach, a jest to po prostu płyta elektroniki, która jest identyczna w obydwu kotłach. Różnią się nieco oprogramowaniem.

    W kotłach innych marek do podgrzewania CWU używane są wymienniki płytowe oraz dodatkowy zawór przełączający, który przełącza obieg wody kotłowej w kotle z grzania CO na grzanie CWU w wymienniku płytowym. Są to właśnie najbardziej awaryjne elementy, z którymi bywają problemy.
    Ale gwarantuję, że jeszcze u nikogo na świecie żaden z tych elementów nie uległ uszkodzeniu w kotłach ACV Kombi Kompakt i u Ciebie także nie ulegnie uszkodzeniu.

    Jak chcesz to na piśmie się zobowiążę, że jeżeli kiedykolwiek któryś z tych elementów ulegnie u Ciebie uszkodzeniu to wymienię Ci kocioł na nowy za darmo, a drugi taki sam, nowy kocioł dołożę gratis :)

    Mogę takie oświadczenie złożyć, bo w kotłach ACV serii Kombi Kompakt tych elementów po prostu nie ma. :D

    Obejrzyj sobie tą animację: https://www.youtube.com/watch?v=KDyvOaM7M8U
    to zrozumiesz jak w tym kotle grzana jest ciepła woda.
    Różnica pomiędzy kotłem 1 i 2 funkcyjnym polega na tym, że kocioł 1-funkcyjny ma jedną wężownicę zatopioną w bloku wymiennika, a kocioł 2 funkcyjny ma dwie wężownice.
    Reasumując kocioł 2 funkcyjny posiada o 3 elementy więcej w stosunku do kotła 1 funkcyjnego, a są to:
    1. Druga wężownica zatopiona w kompozytowym bloku wymiennika ciepła.
    2. Czujnik przepływu ciepłej wody.
    3. Czujnik temperatury ciepłej wody
  • #90
    BUCKS
    Poziom 34  
    Plumpi napisał:
    kocioł 1-funkcyjny ma jedną wężownicę zatopioną w bloku wymiennika

    W związku z tym w przypadku dodatkowego zasobnika to raczej musi być zawór trójdrożny, który w zależności od potrzeb będzie kierował wodę kotłową do c.o. albo do zasobnika c.w.u..
    W wypadku tych kotłów ACV można przyjąć, że kocioł 1-funkcyjny będzie w teorii ciut bardziej zawodny, bo będzie miał zawór trójdrożny, który może sprawiać problemy ;)

    Tylko ja mam 12 letniego Vaillanta i zawór trójdrożny fabryczny, więc nie uważam tego elementu za super wrażliwy i krytyczny.
    Budowa kotła 2-funkcyjnego z filmiku jest fajna, gdyby tylko moc minimalna tych kotłów była na odpowiednio niskim poziomie, aby pasowało to do warunków mieszkaniowych i współczesnych energooszczędnych budynków to być może sam bym sobie taki kocioł kupił :)

    Choć zapewne Ty jako serwisant znasz słabe strony tego rozwiązania, bo z zewnątrz laik wiele nie zauważy.
    Ja rozbierając swój stary kocioł na czynniki pierwsze poznałem jego potencjalne słabe strony ale zarazem zalety dlatego póki staruszek nie padnie to go nie chcę wymieniać na nowy, choć moc minimalna 9,5kW jest u mnie trochę uciążliwa.